Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-3010: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - MK Rīkojuma projekts) sagatavots, lai samazinātu militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā energoresursu cenu pieaugums, paredzot atbalstu apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem to darbības noturēšanai un turpināšanai. Finansējums paredzēts atbalsta programmas īstenošanai, saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 20.septembra noteikumi Nr.593 "Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomiku" (turpmāk – MK Noteikumi), Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likums" 2. panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu 50 milj. EUR apmērā atbalstam apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem to darbības noturēšanai un turpināšanai, kurus ietekmējušas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem to krasā cenu pieauguma dēļ.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Atbalsta programmas finansēšana tiek paredzēta no valsts budžeta finansējuma. Rīkojuma projekts paredz, ka atbalsta programmas finansējums ir 50 milj. EUR. 
Ar atbalsta programmu tiks nodrošināts, ka energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem tik kompensētas energoresursu sadārdzinājuma izmaksas, kas radušās no 2022.gada 1 februāra līdz 2022.gada 31.decembrim. Atbalstu varēs pieteikt vienreiz, izvēloties atbalsta mēnešus, par kuriem kompensēt atbalstu. Lai saņemtu atbalstu, komersants sagatavos un iesniegs iesniegumu Būvniecības valsts kontroles birojā, lai pieteiktos atbalstam par noteiktu atbalsta mēnesi, noteiktiem atbalsta mēnešiem vai visiem mēnešiem atbalsta periodā.
Ar atbalsta programmai pieejamo finansējumu iespējams sniegt atbalstu aptuveni 400 komersantiem jeb vidēji 125  tūkstoši EUR katram komersantam, balstoties uz Ekonomikas ministrijas analītiķu aplēsēm.
2022.gada 1.oktobrī stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likums"", kas precizē atsauci uz likuma "Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likums" (turpmāk - Likums) 4.panta daļā noteikto deleģējumu, kas attiecas uz MK Noteikumu izdošanas pamatu. Līdz ar to Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi jaunu MK noteikumu projektu, kas ir identisks MK Noteikumiem (TAP  ID-22-TA-2966) - uz 2022.gada 7.oktobri tas atrodas saskaņošanā, plānots, ka MK Noteikumu projekts tiks apstiprināts MK līdz 2022.gada 18.oktobrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
50 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
50 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsta programmas finansējums ir 50 milj EUR. jeb vidēji 125  tūkstoši EUR katram komersantam. Ar programmai pieejamo finansējumu iespējams sniegt atbalstu aptuveni 400 komersantiem balstoties uz Ekonomikas ministrijas analītiķu aplēsēm. Vienlaikus jāņem vērā, ka tirgus situācija ir mainīga, ir vērojams cenu sadārdzinājums, līdz ar to atbalstīto komersantu skaits varētu mainīties.
Administrēšanas atbalsts veidojas no deviņu darbinieku piemaksām, kas sastāda 30% (izdevumi kopā = 9 (darbinieki) * 2 500 (mēnešalga)* 30% = 6 750 euro vienā mēnesī. Izmaksas 2022.gada 4.mēnešos = 6 750 * 4 = 27 000 euro. Papildus vel aprēķināts darba devēja VSAOI, kas ir 27 000 * 23.59% *4 = 25 477 euro, kopā sastādot  - 25 477 + 27 000 = 52 477 euro).
Ņemot vērā Būvniecības valsts kontroles biroja pieredzi šāda veida atbalsta sniegšanā, lai operatīvi pēc noteikumu stāšanās spēkā spētu pieņemt lēmumu ir nepieciešams izstrādāt iekšējās procedūras, atbalsta iesnieguma formu, līdz ar to papildus finansējums būvniecības valsts kontroles birojam būs nepieciešams.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu grantu izmaksu komersantiem, kuru ietekmējušas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem to krasā cenu pieauguma dēļ, kā arī atbalsta programmas administrēšanu un uzraudzību,  finansējums, kas nepārsniedz 50 000 000 euro tiks pārdalīts Ekonomikas ministrijai (Būvniecības valsts kontroles birojam) no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošinās atbalsta administrēšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi