23-TA-467: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteikti nosacījumi Ukrainas civiliedzīvotāja atskaitīšanai no izglītības iestādes un precizēti nosacījumi papildu mācību pasākumu un pēcpārbaudījumu organizēšanai 2022./2023. mācību gadā. Tā pat ar noteikumu projektu tiek paredzēti nosacījumi izvirzīt izglītības standartos noteiktos sasniedzamos rezultātus izglītojamam, kuram nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ nav iespējams sasniegt izglītības standartos noteiktos sasniedzamos rezultātus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā Ukrainas civiliedzīvotājs tiek atskaitīts no izglītības iestādes, precizēt nosacījumus papildu mācību pasākumu un pēcpārbaudījumu organizēšanai 2022./2023. mācību gadā un paredzēt nosacījumus izvirzīt Ukrainas civiliedzīvotājam izglītības standartos noteiktos sasniedzamos rezultātus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sākoties Krievijas Federācijas izraisītajam karam Ukrainā, kopš 2021. gada marta Latvijas izglītības sistēmā ir iekļauti Ukrainas civiliedzīvotāji. Saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem, uz 2023. gada 6. janvāri Latvijas izglītības sistēmā ir reģistrēti 4415 Ukrainas civiliedzīvotāji, no kuriem 1483 bērni izglītību iegūst pirmsskolas izglītības programmā, savukārt, 2836 izglītojamie izglītību iegūst 1.-12. klasē, bet 96 apgūst profesionālās vidējās izglītības programmu. No kopējā izglītojamo skaita 2022./2023. mācību gadā 194 Ukrainas civiliedzīvotāji izglītību iegūst 9. klasē, savukārt, 8 izglītojamie - 12. klasē.
Mainīgās situācijas dēļ Ukrainā, kā arī dažādu apstākļu spiesti, Ukrainas civiliedzīvotāji maina dzīvesvietu gan Latvijas administratīvajā teritorijā, gan pārvietojoties uz citām valstīm, gan atgriežoties Ukrainā. Attiecīgi Ukrainas civiliedzīvotāju ģimenēm mainot dzīvesvietu, tiek mainīta arī bērnam izglītības iestāde, bet ziņas par izbraukšanu no Latvijas, izglītības iestādei nereti netiek sniegtas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk – noteikumi Nr. 488) 34. punktu civiliedzīvotāju, kurš 2021./2022. mācību gadā apguva vispārējās izglītības programmu 1.–8. klasē vai 10.–11. klasē, nākamajā klasē pārcēla, nepiemērojot prasības par vērtējumu saņemšanu mācību priekšmetos (kursos) mācību gada noslēgumā, kas noteiktas normatīvajā aktā par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē. Civiliedzīvotājs bija tiesīgs tajā pašā klasē atkārtoti apgūt izglītības programmu atbilstoši mācību priekšmetu (kursu) un stundu plānam.
Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 11) 25. punkts nosaka prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības programmas apguvē 1.-8. klasē un 10.-11. klasē. Vienlaikus minētais normatīvais regulējums V nodaļā paredz papildu obligātās prasības – mācību pasākumus un pēcpārbaudījumus izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē, kas attiecināms tikai uz pamatizglītības pakāpi.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 488 neparedz iespēju pielāgot Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.747), Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 416) un Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (turpmāk – noteikumi Nr. 332) noteiktos sasniedzamos rezultātus izglītojamam, kuram nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ nav iespējams sasniegt minētajos valsts izglītības standartos noteiktos sasniedzamos rezultātus līdzvērtīgi tiem izglītojamajiem, kas mācību procesā izglītību iegūst latviešu valodā kopš pirmsskolas.
Mainīgās situācijas dēļ Ukrainā, kā arī dažādu apstākļu spiesti, Ukrainas civiliedzīvotāji maina dzīvesvietu gan Latvijas administratīvajā teritorijā, gan pārvietojoties uz citām valstīm, gan atgriežoties Ukrainā. Attiecīgi Ukrainas civiliedzīvotāju ģimenēm mainot dzīvesvietu, tiek mainīta arī bērnam izglītības iestāde, bet ziņas par izbraukšanu no Latvijas, izglītības iestādei nereti netiek sniegtas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk – noteikumi Nr. 488) 34. punktu civiliedzīvotāju, kurš 2021./2022. mācību gadā apguva vispārējās izglītības programmu 1.–8. klasē vai 10.–11. klasē, nākamajā klasē pārcēla, nepiemērojot prasības par vērtējumu saņemšanu mācību priekšmetos (kursos) mācību gada noslēgumā, kas noteiktas normatīvajā aktā par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē. Civiliedzīvotājs bija tiesīgs tajā pašā klasē atkārtoti apgūt izglītības programmu atbilstoši mācību priekšmetu (kursu) un stundu plānam.
Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 11) 25. punkts nosaka prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības programmas apguvē 1.-8. klasē un 10.-11. klasē. Vienlaikus minētais normatīvais regulējums V nodaļā paredz papildu obligātās prasības – mācību pasākumus un pēcpārbaudījumus izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē, kas attiecināms tikai uz pamatizglītības pakāpi.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 488 neparedz iespēju pielāgot Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.747), Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 416) un Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (turpmāk – noteikumi Nr. 332) noteiktos sasniedzamos rezultātus izglītojamam, kuram nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ nav iespējams sasniegt minētajos valsts izglītības standartos noteiktos sasniedzamos rezultātus līdzvērtīgi tiem izglītojamajiem, kas mācību procesā izglītību iegūst latviešu valodā kopš pirmsskolas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vispārējās izglītības likuma 20.1 panta pirmā daļa nosaka, ka bērnam no piecu gadu vecuma pirmsskolas izglītības programmas apguve ir obligāta. Savukārt, pamatizglītības ieguves obligātumu nosaka minētā likuma 32. panta pirmā daļa. Ir izveidojusies situācija, ka nevienā normatīvajā regulējumā nav noteikta kārtība, kādā Ukrainas civiliedzīvotāji tiek atskaitīti no vispārējās izglītības iestādēm, ja nepilngadīgā izglītojamā vecāks vai pilngadīgs izglītojamais nav izglītības iestādei iesniedzis iesniegumu par atskaitīšanu no izglītības iestādes. Atbilstoši minētajam, ja izglītojamais nezināmu iemeslu dēļ neapmeklē izglītības iestādi, izglītības iestādei nav likumiska pamata atskaitīt Ukrainas civiliedzīvotāju no obligātās vispārējās izglītības ieguves.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka, ja izglītības iestādē nav saņemts civiliedzīvotāja likumiskā pārstāvja vai pilngadīgā civiliedzīvotāja iesniegums par civiliedzīvotāja izbraukšanu no valsts vai mācību turpināšanu citā izglītības iestādē un civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla 20 dienas pēc kārtas nav apmeklējis izglītības iestādi un izglītības iestādē saņemtā informācija no bāriņtiesas vai pašvaldības sociālā dienesta liecina par civiliedzīvotāja neatrašanos uzturēšanās vietas adresē, vadītājs izdod rīkojumu par obligātajā izglītības ieguves vecumā esoša izglītojamā atskaitīšanu no pirmsskolas izglītības programmas vai vispārējās pamatizglītības programmas apguves. Vienlaikus noteikumu projektā paredzēts, ka, ja bāriņtiesas vai pašvaldības sociālā dienesta rīcībā esošā informācija liecina par civiliedzīvotāja uzturēšanos citas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai izbraukšanu no valsts, tā par to informē pašvaldības, kurā ir norādīta civiliedzīvotāja uzturēšanās vietas adrese, sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju.
Noteikumu projektā tiek paredzēts 20 dienu periods, kad Ukrainas civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla nav apmeklējis izglītības iestādi, jo dienu skaits ir pielīdzināms viena kalendārā mēneša darba dienu skaitam. Tiek pieņemts, ka, ja Ukrainas civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla 20 dienas pēc kārtas nav apmeklējis izglītības iestādi un izglītības iestādē nav saņemta informācija par kavējuma iemesliem, noteiktais dienu skaits ir saprātīgs laika posms, lai konstatētu Ukrainas civiliedzīvotāja neatrašanos uzturēšanās vietas adresē. Savukārt, bāriņtiesai vai pašvaldības sociālajam dienestam, atbilstoši šo institūciju noteiktajai kompetencei, ir tiesības apmeklēt ģimeni, lai pārliecinātos par iemesliem kādēļ bērns, kurš ir obligātās izglītības ieguves vecumposmā, neapmeklē izglītības iestādi. Tādējādi tiek radīts sadarbības mehānisms starp izglītības iestādi, bāriņtiesu un pašvaldības sociālo dienestu, lai iegūtu informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju ģimenes iespējamo došanos prom no uzturēšanās vietas adreses, kas ir par pamatu, kādēļ bērns neapmeklē izglītības iestādi, tādējādi izglītības iestādei tiek dibināts pamats Ukrainas civiliedzīvotāja – izglītojamā atskaitīšanai no izglītības iestādes.
Ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā izglītības nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem ir noteikts kā viens no sniedzamā atbalsta pasākumiem, atbilstoši minētā likuma 8. panta pirmajai daļai pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Atbilstoši minētā likuma 2. panta pirmajai daļai sniedzamā atbalsta koordināciju Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošina sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, kura pieņem Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus par tiem nepieciešamo atbalstu, tai skaitā par izmitināšanu, uzturu, nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm, veselības aprūpes pakalpojumiem un izglītības pakalpojumiem bērniem; informē pašvaldības sociālo dienestu par nepieciešamību nodrošināt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, kā arī koordinē atbalsta nodrošināšanu. Ievērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta ceturtajā daļā minēto, ka šajā pantā minētās institūcijas apkopo no Ukrainas civiliedzīvotājiem saņemto atbalsta sniegšanai nepieciešamo informāciju un Ministru kabinets nosaka atbalsta sniegšanas nodrošināšanai iegūstamās informācijas apjomu, tās apkopošanas, izmantošanas kārtību un glabāšanas termiņus, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumu Nr. 172 "Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" 2. punktā noteiktajam civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība vai arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, noskaidro un fiksē informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju tiktāl, ciktāl tā ir nepieciešama, lai nodrošinātu attiecīgo atbalstu. Vienlaikus, Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 23. pants nosaka, ka persona zaudē Ukrainas civiliedzīvotāja pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā, ja tā saņem starptautisko aizsardzību citā valstī vai izceļo (ir izceļojusi) uz valsti, kur tai ir tiesības uzturēties vai saņemt uzturēšanās atļauju. Atbilstoši minētajam, civilās aizsardzības komisijas atbildīgā amatpersona informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju aktualizē Iekšlietu ministrijas datu bāzē, kura vienlaikus ir pieejama arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei. Ņemot vērā minēto, ir būtiski nodrošināt valsts budžeta lietderīgu izmantošanu un gadījumos, ja kādas attiecīgās institūcijas rīcībā ir Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 23. panta pirmās daļas 2. punktā norādītās ziņas, to aktualizēšanai informācija nododama sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijai. Tādējādi noteikumu projektā tiek paredzēts, ka, ja bāriņtiesas vai pašvaldības sociālā dienesta rīcībā esošā informācija liecina par civiliedzīvotāja uzturēšanos citas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai izbraukšanu no valsts, tā par to informē pašvaldības, kurā ir norādīta civiliedzīvotāja uzturēšanās vietas adrese, sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju.
Noteikumu projektā tiek paredzēts 20 dienu periods, kad Ukrainas civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla nav apmeklējis izglītības iestādi, jo dienu skaits ir pielīdzināms viena kalendārā mēneša darba dienu skaitam. Tiek pieņemts, ka, ja Ukrainas civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla 20 dienas pēc kārtas nav apmeklējis izglītības iestādi un izglītības iestādē nav saņemta informācija par kavējuma iemesliem, noteiktais dienu skaits ir saprātīgs laika posms, lai konstatētu Ukrainas civiliedzīvotāja neatrašanos uzturēšanās vietas adresē. Savukārt, bāriņtiesai vai pašvaldības sociālajam dienestam, atbilstoši šo institūciju noteiktajai kompetencei, ir tiesības apmeklēt ģimeni, lai pārliecinātos par iemesliem kādēļ bērns, kurš ir obligātās izglītības ieguves vecumposmā, neapmeklē izglītības iestādi. Tādējādi tiek radīts sadarbības mehānisms starp izglītības iestādi, bāriņtiesu un pašvaldības sociālo dienestu, lai iegūtu informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju ģimenes iespējamo došanos prom no uzturēšanās vietas adreses, kas ir par pamatu, kādēļ bērns neapmeklē izglītības iestādi, tādējādi izglītības iestādei tiek dibināts pamats Ukrainas civiliedzīvotāja – izglītojamā atskaitīšanai no izglītības iestādes.
Ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā izglītības nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem ir noteikts kā viens no sniedzamā atbalsta pasākumiem, atbilstoši minētā likuma 8. panta pirmajai daļai pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Atbilstoši minētā likuma 2. panta pirmajai daļai sniedzamā atbalsta koordināciju Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošina sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, kura pieņem Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus par tiem nepieciešamo atbalstu, tai skaitā par izmitināšanu, uzturu, nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm, veselības aprūpes pakalpojumiem un izglītības pakalpojumiem bērniem; informē pašvaldības sociālo dienestu par nepieciešamību nodrošināt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, kā arī koordinē atbalsta nodrošināšanu. Ievērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta ceturtajā daļā minēto, ka šajā pantā minētās institūcijas apkopo no Ukrainas civiliedzīvotājiem saņemto atbalsta sniegšanai nepieciešamo informāciju un Ministru kabinets nosaka atbalsta sniegšanas nodrošināšanai iegūstamās informācijas apjomu, tās apkopošanas, izmantošanas kārtību un glabāšanas termiņus, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumu Nr. 172 "Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" 2. punktā noteiktajam civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība vai arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, noskaidro un fiksē informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju tiktāl, ciktāl tā ir nepieciešama, lai nodrošinātu attiecīgo atbalstu. Vienlaikus, Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 23. pants nosaka, ka persona zaudē Ukrainas civiliedzīvotāja pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā, ja tā saņem starptautisko aizsardzību citā valstī vai izceļo (ir izceļojusi) uz valsti, kur tai ir tiesības uzturēties vai saņemt uzturēšanās atļauju. Atbilstoši minētajam, civilās aizsardzības komisijas atbildīgā amatpersona informāciju par Ukrainas civiliedzīvotāju aktualizē Iekšlietu ministrijas datu bāzē, kura vienlaikus ir pieejama arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei. Ņemot vērā minēto, ir būtiski nodrošināt valsts budžeta lietderīgu izmantošanu un gadījumos, ja kādas attiecīgās institūcijas rīcībā ir Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 23. panta pirmās daļas 2. punktā norādītās ziņas, to aktualizēšanai informācija nododama sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijai. Tādējādi noteikumu projektā tiek paredzēts, ka, ja bāriņtiesas vai pašvaldības sociālā dienesta rīcībā esošā informācija liecina par civiliedzīvotāja uzturēšanos citas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai izbraukšanu no valsts, tā par to informē pašvaldības, kurā ir norādīta civiliedzīvotāja uzturēšanās vietas adrese, sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz 2022./2023. mācību gadu nav precizēti nosacījumi Ukrainas civiliedzīvotāja pārcelšanai nākamajā klasē, kā arī atbalsta sniegšana 10. un 11. klases izglītojamajiem līdzvērtīgi kā tas attiecināts uz pamatizglītības pakāpi. MK noteikumu Nr. 11 25.3. apakšpunkts nosaka, ka izdarot attiecīgu ierakstu liecībā un izglītojamo mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālā, izglītojamo ar vadītāja rīkojumu pārceļ vispārējās izglītības programmas nākamajā klasē, ja 10.–11. klases izglītojamais mācību gada noslēgumā visos mācību priekšmetos (kursos) (izņemot mācību priekšmetus (kursus), no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis vērtējumu, kas nav zemāks par četrām ballēm. Vienlaikus šo noteikumu V nodaļa paredz papildu obligātās prasības – mācību pasākumu un pēcpārbaudījumus izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē pamatizglītības pakāpē. Proti, MK noteikumu Nr. 11 32. punkts un 32.1. un 32.2. apakšpunkti paredz, ka papildu mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi pēc mācību gada noslēguma izglītojamam, kuru nav iespējams pārcelt nākamajā klasē atbilstoši šo noteikumu 25. punktam, ir obligāti 1.–3. klasē visos mācību priekšmetu noteiktajos sasniedzamajos rezultātos (izņemot mācību priekšmetus vai sasniedzamos rezultātus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots), par kuriem nav saņemts vērtējums vai par kuriem ir saņemts pedagoģiskās padomes ieteikums attiecībā uz izglītojamam nepieciešamajiem papildu mācību pasākumiem, un 4.–8. klasē visos mācību priekšmetos (izņemot mācību priekšmetus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots), kuros izglītojamā mācību snieguma vērtējums mācību gada noslēgumā ir bijis zemāks par četrām ballēm vai nav saņemts. Atbilstoši minētajam, Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš izglītību iegūst 10.-11. klasē, nav nodrošināts atbalsta mehānisms pārcelšanai vispārējās izglītības programmas nākamajā klasē, ja izglītojamais minētajā izglītības posmā nav saņēmis vērtējumu, kas nav zemāks par četrām ballēm.
Risinājuma apraksts
Lai turpinātu sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, pārceļot izglītojamo nākamajā klasē, noteikumu projekts paredz papildus pasākumus 10. un 11. klases izglītojamiem līdzvērtīgi kā tiek sniegts atbalsts 1.-8. klases izglītojamiem, nosakot papildu mācību pasākumus un pēcpārbaudījumus. Tādējādi noteikumu projekts paredz, ka 10. un 11. klases civiliedzīvotājam visos mācību priekšmetos (kursos), kuros civiliedzīvotāja mācību snieguma vērtējums mācību priekšmeta (kursa) apguves noslēgumā vai 2022./2023. mācību gada noslēgumā ir zemāks par četrām ballēm vai nav saņemts, līdz 2023. gada 25. augustam organizē papildu mācību pasākumus un pēcpārbaudījumus atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē.
Problēmas apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju – izglītojamo mācību process Latvijas vispārējās izglītības sistēmā notiek atbilstoši MK noteikumiem Nr. 747, MK noteikumiem Nr. 416, savukārt, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguve notiek atbilstoši MK noteikumiem Nr. 332. Ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju nepietiekamās latviešu valodas zināšanas, lai pilnvērtīgi iekļautos Latvijas izglītības sistēmā, izglītojamajiem nav iespējams sasniegt MK noteikumos Nr. 747, MK noteikumos Nr. 416 un MK noteikumos Nr.332 noteiktos sasniedzamos rezultātus līdzvērtīgi tiem izglītojamajiem, kas mācību procesā izglītību iegūst latviešu valodā kopš pirmsskolas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā nepieciešamību Ukrainas civiliedzīvotājiem kompensēt lingvistisko nepietiekamību mācību procesā latviešu valodā, izglītības iestādei ir iespējams nodrošināt izglītojamajiem individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi vispārējās izglītības programmas apguvei 1.-8. klasē, 10.-11. klasē un profesionālās izglītības programmas apguvei 1.-3. kursā, lai nodrošinātu plašāku atbalstu latviešu valodas apguvei, un attiecīgi 2022./2023. mācību gadā, pielāgot sasniedzamos rezultātus citos mācību priekšmetos (kursos), ja šāda pielāgošana nepieciešama, izvērtējot apgūtās izglītības atbilstību Latvijas vispārējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu prasībām. Attiecīgi pielāgojot sasniedzamos rezultātus, vērtējums izglītojamajiem tiek veidots atbilstoši izglītības iestādes vērtēšanas kārtībai pret konkrēto izglītojamajam individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteikto pielāgoto sasniedzamo rezultātu, nodrošinot, ka Ukrainas civiliedzīvotājam izvirzītie mācību rezultāti ir viņam sasniedzami un motivējoši, veicinot viņu veiksmīgāku integrāciju Latvijas izglītības sistēmā. Minētais risinājums tiek piemērots tikai 2022./2023. mācību gadā, lai nodrošinātu pārejas periodu uz ilgtermiņa programmas nodrošinājumu izglītojamajiem ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām.
Sasniedzamie rezultāti netiek pielāgoti pamatizglītības, vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības noslēguma posmā (9. klasē, 12. klasē vai atbilstošā noslēguma kursā), kur attiecīgi izglītojamajiem ir nepieciešams kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgās pakāpes izglītības ieguvei. Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka izglītības iestāde papildus liecībai, izziņai par izglītības programmas daļēju apguvi vai citam dokumentam par izglītojamā sniegumu pievieno individuālo izglītības programmas apguves plānu. Noteikumu projektā paredzētos dokumentus – liecību un izziņu par izglītības programmas daļēju apguvi izsniedz izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās izglītības programmas Vispārējās izglītības likumā un MK noteikumos Nr. 11 noteiktajos gadījumos. Savukārt izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās izglītības programmas Profesionālās izglītības likumā un Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumos Nr. 52 “Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi” izsniedz izziņu par profesionālās izglītības programmas daļas apguvi, apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi un pēc savas iniciatīvas var izsniegt apliecību par moduļa apguvi personai, kura pārtrauc mācības un ir apguvusi licencētas profesionālās izglītības programmas attiecīgo moduli un nokārtojusi moduļa noslēguma pārbaudījumu.
Sasniedzamie rezultāti netiek pielāgoti pamatizglītības, vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības noslēguma posmā (9. klasē, 12. klasē vai atbilstošā noslēguma kursā), kur attiecīgi izglītojamajiem ir nepieciešams kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgās pakāpes izglītības ieguvei. Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka izglītības iestāde papildus liecībai, izziņai par izglītības programmas daļēju apguvi vai citam dokumentam par izglītojamā sniegumu pievieno individuālo izglītības programmas apguves plānu. Noteikumu projektā paredzētos dokumentus – liecību un izziņu par izglītības programmas daļēju apguvi izsniedz izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās izglītības programmas Vispārējās izglītības likumā un MK noteikumos Nr. 11 noteiktajos gadījumos. Savukārt izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās izglītības programmas Profesionālās izglītības likumā un Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumos Nr. 52 “Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi” izsniedz izziņu par profesionālās izglītības programmas daļas apguvi, apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi un pēc savas iniciatīvas var izsniegt apliecību par moduļa apguvi personai, kura pārtrauc mācības un ir apguvusi licencētas profesionālās izglītības programmas attiecīgo moduli un nokārtojusi moduļa noslēguma pārbaudījumu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunu regulējumu, kas attiecas uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā minētajiem nepilngadīgajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 488 20. punktu, kurā noteikts, kuros šo noteikumu punktos noteiktajā kārtībā notiek Civiliedzīvotāju izglītības ieguve.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt 20. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka Civiliedzīvotāju izglītības ieguve notiek šo noteikumu 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29.,29.1., 30., 31., 32., 33., 34.1 un 36.1 punktā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pilngadīgs Ukrainas civiliedzīvotājs, nepilngadīgs Ukrainas civiliedzīvotājs un viņa likumiskais pārstāvis.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteikti nosacījumu civiliedzīvotāja atskaitīšanai no izglītības iestādes, ja civiliedzīvotājs bez attaisnojoša iemesla 20 dienas pēc kārtas nav apmeklējis izglītības iestādi. Vienlaikus tiek precizēti nosacījumi izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē un atbalsta sniegšanai 10. un 11. klases izglītojamajiem.
Juridiskās personas
- Pašvaldības kā atvasinātas publiskās personas (kā arī pastarpinātās pārvaldes iestādes); Latvijas Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona (kā arī tiešās pārvaldes iestādes); Privātās izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām un to iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai, valsts izglītības iestādēm, privātajām izglītības iestādēm ir noteikti pienākumi un funkcijas Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Vispārējās izglītības iestāžu dibinātāji
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja iegūt izglītību vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības programmās, vienlaikus tiek paredzēti nosacījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atskaitīšanai no izglītības iestādes un nosacījumi pārcelšanai nākošajā klasē.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi