Anotācija (ex-ante)

24-TA-693: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijā 2023. gada 7. augustā tika pieredzēts spēcīgs negaiss, kas atnesa lielgraudu krusu, vētru un stipras lietusgāzes, nodarīja postījumus vairākos Latvijas reģionos, un negaisa skartajās teritorijās bojā gāja ievērojama daļa lauksaimniecības kultūraugu sējumu un stādījumu. Lauksaimnieki ir cietuši ievērojamus zaudējumus, īpaši tie, kuriem nebija iespējas savus stādījumus apdrošināt. Tāpēc jāparedz finansiāls atbalsts negaisos cietušo kultūraugu platībām, par kurām tika paziņots Lauku atbalsta dienestā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt atbalsta piešķiršanas nosacījums un paredzēt kārtību, kādā augkopības nozarē piešķir valsts finansiālo atbalstu noteiktu kultūraugu audzēšanas nozarē. Atbalsts nepārsniedz 1 135 000 euro, un tas paredzēts, lai mazinātu radušos zaudējumus lauksaimniekiem pēc 2023. gada 7. augusta vētras postījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 7. augustā Latvijā tika pieredzēts spēcīgs negaiss, kas atnesa lielgraudu krusu, vētru un stipras lietusgāzes, nodarīja postījumus vairākos Latvijas reģionos, un negaisa skartajās teritorijās bojā gāja ievērojama daļa lauksaimniecības kultūraugu sējumu un stādījumu.
Atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, (turpmāk – regula 2022/2472) 25. pantu.

Fiksēt dabas postījumus var tikai ierobežotā laikā. Lai nekavējoties apzinātu esošo situāciju lauksaimniecības nozarē krusas un negaisa skartajos novados, Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) 2023. gada 8. augustā aicināja lauksaimniekus no 2023. gada 11. līdz 25. augustam ziņot par cietušajām platībām un konstatētajiem zaudējumiem LAD  mobilās lietotnes autorizētajā versijā (vēstuļu veids “Krusas postījumi”) vai citādi, iesūtot attēlus un cita veida papildinošu informāciju, kā arī norādot attiecīgo kultūraugu un tā aizņemto platību hektāros. Tā tika fiksēti konkrēti dabas postījumi konkrētā reģionā individuālu saimniecību līmenī.
Informācija par iespēju ziņot par 2023. gada 7. augusta negaisā un krusā cietušajiem kultūraugu sējumiem un stādījumiem tika sniegta laikus, ievērojot atklātības un pārredzamības principus. Informācija bija pieejama LAD tīmekļvietnē, un lauksaimniekiem, kas vēlējās ziņot par krusas nodarītajiem postījumiem, ziņojuma iesniegšanai tika dots kopumā 18 dienu.
Visiem lauksaimniekiem negaisa un krusas skartajā reģionā tika dota vienlīdzīga iespēja paziņot par cietušajiem kultūraugu sējumiem un stādījumiem. Ziņojuma iesniegšana bija lauksaimnieku izvēle atkarībā no negaisa un krusas postījumu esības vai to trūkuma.

Kopumā LAD tika saņemti 337 paziņojumi par 19 046 ha cietušu lauksaimniecības kultūraugu platību, kura kopā veido 21 % no kopējās deklarētās platības valstī. No šīs platības 95 % aizņem kultūras (graudaugi, pākšaugi un eļļas augi), kuras varēja apdrošināt un par kurām no valsts tiek piedāvāta iespēja saņemt kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi. No kopējās cietušās platības 51 % jeb 9796 ha platību bija apdrošinātas, bet 49 % jeb 9250 ha platību nebija apdrošinātas. 10 % jeb 905,03 ha neapdrošināto platību aizņem augļi, ogulāji, dārzeņi un zālāji, bet 90 % jeb 8345,96 ha – graudaugi, tauriņzieži un eļļas augi.

Pamatojoties uz lauksaimniecības bruto seguma datiem par 2022. gadu, t.i., periodu, kurā radās izdevumi negaisā un krusā bojā gājušo sējumu ierīkošanai un stādījumu kopšanai, Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs (turpmāk – LLKC) aprēķināja ieguldījumu apmēru negaisos cietušo kultūraugu platībās (jeb mainīgās izmaksas), par kurām tika sniegts paziņojums LAD. Šajā aprēķinā ir iekļautas tās izmaksas, kas bijušas līdz brīdim, t.i., līdz 2023. gada 7. augustam, kad sējumi un stādījumi ir cietuši no negaisa un krusas, – par sēklu, doto mēslojumu, lietotajiem augu aizsardzības līdzekļiem un īstenotajām darbībām ar tehniku. LLKC aprēķinātais vidējais ieguldījumu apmērs negaisos cietušajiem graudaugiem veido 925 euro/ha, tauriņziežiem – 529 euro/ha, eļļas augiem – 813 euro/ha, zālājiem – 102 euro/ha, dārzeņiem – 2534 euro/ha, augļiem, ogām, ilggadīgiem stādījumiem - 2484 euro/ha, nelielas platības – 4585 euro/ha. Ņemot vērā LAD apzinātos krusas un negaisa postījumus un LLKC izdarītos aprēķinus, kopējais zaudējums lauksaimniekiem ir 7 959 294 euro apmērā.
Turklāt, ņemot vērā 2023. gada pieredzi saistībā ar klimatisko apstākļu ietekmi uz lauksaimniecisko ražošanu, Zemkopības ministrija (turpmāk - ZM) ir uzsākusi diskusijas ar lauksaimnieku organizāciju pārstāvjiem par ​​​​iespēju ieviest riska fondu ar obligātu maksājumu. Tādējādi nākotnē šādos gadījumos nebūtu jāparedz valsts atbalsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau iepriekš minēts, fiksēt dabas postījumus var tikai ierobežotā laikā un tūlīt pēc attiecīgā notikuma. Lai atbalsts tiktu sniegts mērķtiecīgi un pēc iespējas samazinātu administratīvo slogu lauksaimniekiem (t.i., piesakoties uz atbalstu nav jāsniedz atkārtoti pierādījumi par negaisa un krusas nodarītajiem postījumiem), tiks izmantoti LAD apkopotie paziņojumi par dabas postījumiem konkrētā reģiona atsevišķās saimniecībās. Visiem lauksaimniekiem negaisa un krusas skartajā reģionā tika dota vienlīdzīga iespēja paziņot par cietušajiem kultūraugu sējumiem un stādījumiem. Ziņojuma iesniegšana bija lauksaimnieku izvēle atkarībā no negaisa un krusas postījumu esības vai to trūkuma. Tādējādi atbalsts jāparedz tikai tiem lauksaimniekiem, kuri bija snieguši iepriekšminēto paziņojumu LAD un kuri ir uz tirgus orientēti lauksaimnieki.

Viens no riska vadības pasākumiem ir apdrošināšana. Atsevišķus kultūraugus (graudaugus, pākšaugus un eļļas augus) var apdrošināt, turklāt no valsts ir paredzēta iespēja saņemt kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi, taču 49 % jeb 9250 ha platības no kopējās cietušās platības nebija apdrošināta. No tā 10 % jeb 905 ha neapdrošināto platību aizņem augļi, ogulāji, dārzeņi un zālāji, bet 90 % jeb 8346 ha – graudaugi, tauriņzieži un eļļas augi. Tādējādi atbalsts jāparedz tikai par tām cietušām platībām, kas nebija apdrošinātas 2023. gadā.
Lai nedegradētu apdrošināšanas sistēmu, atbalsts par negaisā un krusā cietušajiem graudaugiem, tauriņziežiem un eļļas augiem tiks paredzēts tikai tiem lauksaimniekiem, kuru cietusī platība aizņem vismaz 90 % no kopējās attiecīgās kultūrauga platības, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem ir deklarēta ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta vai maksājuma mazajiem lauksaimniekiem saņemšanai 2023. gadā, t.i., atbalsts paredzēts tiem, kas zaudējuši gandrīz visu attiecīgās kultūras platību un tādējādi tiek ietekmēta konkrētā lauksaimnieka saimniecības dzīvotspēja. Šāds nosacījums netiek paredzēts par augļiem, ogulājiem, ilggadīgiem stādījumiem un dārzeņiem.
Lai atbalsts nedegradētu valsts īstenoto apdrošināšanas sistēmu un veicinātu kultūraugu sējumu platību apdrošināšanu nākotnē, ir jāparedz obligāts pienākums apdrošināt graudaugu, tauriņziežu vai eļļas augu kultūraugu 2025. un 2026. gada ražu (kultūraugiem, kuru apdrošināšana pašlaik ir pieejama). 2024. gada ziemāju ražu vairs nevar apdrošināt, bet, piemēram, 2025. gada raža tiek apdrošināta: 2024. gada nogalē – ziemāji un 2025. gada sākumā – vasarāji.

Attiecībā uz zālāju platību lauksaimnieku organizāciju pārstāvji pauda viedokli, ka pēc negaisa un krusas postījumiem zālāji ir labi atauguši. To apstiprināja arī LLKC: pēc viņu rīcībā esošās informācijas, kopumā zālāji nav cietuši. Tādējādi atbalsts par negaisā un krusā cietušajiem zālājiem netiek paredzēts.
Turklāt, pēc LLKC izvērtējuma atbalsts netiek paredzēts par kultūrām, kuras ap 2023. gada 7. augustu jau bija gatavas novākšanai (ķiploki, sīpoli), kā arī par papuvi. 
Risinājuma apraksts
Lai atbalsts būtu mērķēts un virzīts uz tirgorientētiem lauksaimniekiem, bet tajā pašā laikā netiktu degradēta valsts īstenotā apdrošināšanas sistēma un veicinātu kultūraugu sējumu platību apdrošināšanu nākotnē, kā arī pēc iespējas tiktu samazināts administratīvais slogs lauksaimniekiem, noteikumu projektā ir jānosaka attiecīgi atbalsta saņemšanas kritēriji.

Noteikumu projekta 5. punkts noteic, ka atbalsts tiek piešķirts lauksaimniekam, kas atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem, kā arī tad, ja
1) lauksaimnieks ir sniedzis paziņojumu LAD par 2023. gada 7. augusta negaisā un krusā cietušo kultūraugu platībām, iesniedzot cietušo platību attēlus un cita veida papildinošu informāciju, kā arī norādot attiecīgo kultūraugu un tās platību hektāros (atbalsttiesīgie kultūraugi noteikti noteikumu projekta pielikumā);
2) negaisā un krusā cietušās platības, kas minētas noteikumu projekta pielikumā (t.i., augļu, ogu, ilggadīgo stādījumu, dārzeņu, graudaugu, eļļas augu vai tauriņziežu kultūraugi), nebija apdrošinātas 2023. gadā un atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem ir deklarēta ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta vai maksājuma mazajiem lauksaimniekiem saņemšanai 2023. gadā;
3) negaisā un krusā cietusī graudaugu, tauriņziežu un eļļas augu platība (noteikumu projekta pielikuma II daļa) aizņem vismaz 90 % no kopējās attiecīgās kultūrauga deklarētās platības.

Papildus noteikumu projekta 16.2. apakšpunktā noteikts, ka atbalsta pretendents, kas pretendē uz atbalstu par graudaugu, tauriņziežu vai eļļas augu platību, apņemas apdrošināt attiecīgā kultūrauga 2025. un 2026. gada ražu un saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā iesniedz LAD apdrošināšanas polisi.
Savukārt noteikumu projekta 16.1. apakšpunkts paredz, ka atbalsta saņēmējs apņemas nepārtraukt attiecīgo lauksaimniecisko darbību vismaz 12 mēnešus pēc atbalsta saņemšanas.

Savukārt noteikumu 7.3. apakšpunkts paredz, ka atbalsta pretendentam pēc kreditora pieprasījuma nav piemērota maksātnespējas procedūra pirms 2023. gada 7. augusta.
Problēmas apraksts
Lai atbalsts tiktu izmaksāts pēc iespējas agrāk, ir jānosaka kompensācijas likmes par cietušajiem kultūraugiem, kā arī ir svarīgi ir novērst pārkompensāciju. 
Regulas 2022/2472 25. panta 7. punkts noteic, ka dabas katastrofai pielīdzināmu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarīto kaitējumu aprēķina katram individuālajam labuma guvējam un atbalsts var attiekties uz iepriekšminētās regulas 25. panta 8. punktā minēto ienākumu zaudējumu, kas radies lauksaimniecības produkcijas un lauksaimnieciskās ražošanas līdzekļu pilnīgas vai daļējas iznīcināšanas dēļ. Zaudējot ienākumus, lauksaimniekam nav iespējams segt ieguldījumus attiecīgajās kultūraugu platībās un tas ietekmē viņu dzīvotspēju.
Atbalsta likmes tika noteiktas, ņemot vērā:
1) LLKC aprēķinu par vidējo ieguldījumu apmēru jeb mainīgās izmaksas katram kultūraugam (anotācijas pielikuma D aile). Šajā aprēķinā ir iekļautas tās izmaksas, kas bijušas līdz brīdim, kad sējumi un stādījumi ir cietuši no negaisa un krusas, – par sēklu, doto mēslojumu, lietotajiem augu aizsardzības līdzekļiem un īstenotajām darbībām ar tehniku u.c. Ieguldījumu apmērs tika noteikts tāpat kā par 2023. gada salnu radītajiem zaudējumiem, un vienīgā atšķirība, ka negaisa un krusas postījumi bija 2023. gada 7. augustā, tāpēc līdz tam brīdim šo vidējo ieguldījumu apmērs jeb mainīgās izmaksas bija lielākas, jo nāca klāt sējumu un stādījumu kopšanas darbu izmaksas vasaras periodā;
2) regulas 2022/2472 25. panta 7.–11. punkta nosacījumus, un LLKC aprēķinus par ienākumu zaudējumu saskaņā ar regulas 2022/2472 25. panta 8. punktu. Ienākumu zaudējumu LLKC noteica pēc 2020., 2021., un 2022. gadu vidējiem ieņēmumiem saskaņā ar bruto segumiem (anotācijas pielikuma E aile). Pēc tam saskaņā ar regulas 2022/2472 25. panta 11. punktu ienākumu zaudējums tika samazinātas par 80 % (anotācijas pielikuma F aile) un, ņemot vērā apdrošināšanas neesību, tika noteikts atbalsta slieksnis par ha, kuru nedrīkst pārsniegt, proti, tas nepārsniedz 50 % no ienākumu zaudējuma, kas samazināts par 80 % (anotācijas pielikuma G aile). Šāds aprēķins papildus nodrošina pārkompensācijas novēršanu.
Tādējādi atbalsta likme (anotācijas pielikuma H aile) tika noteikta šādi: ja LLKC aprēķinātais ieguldījuma apmērs pārsniedza aprēķināto attiecināmo izmaksu slieksni, atbalsta likme tika noteikta, ņemot vērā attiecināmās izmaksas, bet, ja LLKC aprēķinātais ieguldījuma apmērs nepārsniedza aprēķināto attiecināmo izmaksu slieksni, tad atbalsta likme tika noteikta, ņemot vērā aprēķināto ieguldījuma apmēru.
Piemēram, lai arī kartupeļiem (kultūraugu kods 820) aprēķinātais vidējais ieguldījumu apmērs veido 3501 euro/ha un krūmmellenēm (kultūrauga kods 924) – 6122 euro/ha, ņemot vērā regulas 2022/2472 25. panta nosacījumus, atbalsta likme noteikta attiecīgi 2530 euro/ha un 4798 euro/ha. Savukārt ābelēm (kultūrauga kods 911) aprēķinātais vidējais ieguldījumu apmērs veido 2385 euro/ha, bet aprēķinātās attiecināmās izmaksas – 5344 euro/ha, taču šajā gadījumā atbalsta likme noteikta attiecīgi 2385 euro/ha, un tā atbilst vidējam ieguldījumu apmēra par attiecīgo platību līdz 2023. gada augustam.

Ievērojot iepriekšminēto par atbalsta likmju noteikšanu katram kultūraugam, kā arī paziņotos dabas postījumus LAD līdz 2023. gada 25. augustam, kuri atbilst atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kopējais nepieciešamais finansējums ir 1 135 000 euro.

Papildus ir jāparedz nosacījums, ka par vienu un to pašu platību nav saņemts cits atbalsts vai atlīdzības maksājums.

Jāņem vērā, ka 2023. gada nogalē un 2024. gada janvārī bija iespēja saņemt atbalstu saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumiem Nr. 641 "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumi lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē" (turpmāk – ārkārtas atbalsta noteikumi Nr. 641): augļu un ogu nozarē 2023. gada pavasara sala un salnu postījumu dēļ, bet lopkopības nozarē – lai daļēji segtu lopbarības iegādes izmaksas.
Tādējādi noteikumu projektā jāparedz, ka par negaisa un krusas nodarītajiem postījumiem augļu, ogu, ilggadīgo stādījumu platībās varēs saņemt atbalstu tikai par to atbalstam pieteikto platību, par kuru netika saņemts atbalsts saskaņā ar ārkārtas atbalsta noteikumiem Nr. 641.
Savukārt atbalsta pretendenti, kas saņēma ārkārtas atbalstu daļēju lopbarības iegādes izmaksu segšanai, varēs saņemt atbalstu par negaisa un krusas nodarītajiem postījumiem noteikumu projekta pielikumā minēto kultūraugu platībās, jo ārkārtas atbalsts lopbarības iegādei bija par nosacītām liellopu vienībām (t.i., nesaistīts ar platību). Savukārt atbalsts par negaisa un krusas radītajiem postījumiem ir par attiecīgo cietušo platību.
Turklāt atbalsts netiek paredzēts par krusā cietušajām zālāju un lucernas platībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 8. punkts paredz, ka atbalstu aprēķina, attiecīgā kultūrauga cietušo platību hektāros reizinot ar noteikumu projekta pielikumā noteikto atbalsta likmi attiecīgajam kultūraugam. Aprēķinot atbalsta apmēru, LAD ņem vērā deklarēto platību.

Noteikumu projekta 7.2. apakšpunkts paredz, ka atbalsta pretendents, iesniedzot iesniegumu LAD 20 dienu laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā, sniedz apliecinājumu, ka par šajā noteikumu projektā paredzēto zaudējumu kompensēšanu nav saņemts cits atbalsts vai atlīdzības maksājums.

Noteikumu projekta 9. punktā noteikts: ja atbalsta pretendents par pielikuma I daļā minētajām platībām (augļu, ogu, ilggadīgo stādījumiem), par kurām iesniegts atbalsta iesniegums LAD saskaņā ar noteikumu projekta 7. punktu, ir saņēmis atbalstu saskaņā ar ārkārtas atbalsta noteikumiem Nr. 641, atbalstu aprēķina tikai par to daļu, par kuru netika saņemts atbalsts saskaņā ar ārkārtas atbalsta noteikumiem Nr. 641.

Noteikumu projekta 11. punkts paredz, ka piešķirto atbalstu nevar apvienot ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām. Tādējādi papildus tiek novērsts pārkompensācijas risks.
Problēmas apraksts
Regulā 2022/2472 noteikti gadījumi un prasības valsts atbalsta piešķiršanai noteiktās situācijās, paredzot arī pienākumu dalībvalstij publicēt informāciju par atbalsta pretendentiem, kam piešķirts atbalsts (individuāli), kā arī nosakot, kādā veidā šī informācija ir publicējama. 

Turklāt dokumenti, kas apliecina regulas 2022/2472 nosacījumu izpildi un pierāda atbalsta likumīgu izmaksu, ir jāglabā ne tikai administrējošai iestādei, bet arī attiecīgajam atbalsta saņēmējam.

Regula 2022/2472 noteic gadījumus, kad atbalsts netiek izmaksāts, un, lai atbalsta pretendentam tas būtu skaidrs, noteikumu projektā ir jānoteic tie gadījumi, kad LAD neizmaksā atbalstu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10.2. apakšpunkts paredz, ka LAD ir tā iestāde, kas publicē informāciju par atbalsta pretendentiem, kuriem piešķirts atbalsts (individuāli), kā arī noteic, kādā veidā šī informācija ir publicējama. Tādējādi arī atbalsta pretendentam ir skaidrs, kāda veida informācija par viņu tiks publicēta.
Turklāt dati par piešķirto atbalstu ir jāglabā 10 gadus no dienas, kad ir  piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar noteikumu projektu. Papildus noteikumu projekta 12. punkts noteic, ka arī atbalsta pretendentam attiecīgā informācija ir jāglabā pie sevis, lai pēc pieprasījuma to uzrādītu attiecīgajā Latvijas vai Eiropas Komisijas institūciju amatpersonām.

Noteikumu projekta 10.4. apakšpunkts paredz gadījumus, kad LAD nepiešķir valsts atbalstu.
Problēmas apraksts
LAD ir kompetentā iestāde, kas izmaksās atbalstu. Finansējums tiks piešķirts saskaņā ar rīkojuma projektu Nr.24-TA-477 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", kas paredz uzdot Finanšu ministrijai piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopējo finansējumu, kas nepārsniedz 1 135 000 euro, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada 7. augustā vētras laikā radīto postījumu novēršanu lauksaimniekiem. Pieprasītā finansējuma pamatā ir provizoriski aprēķini, ņemot vērā pieteiktās cietušās kultūraugu platības. Ja izmaksājamais atbalsts pārsniedz piešķirto finansējumu, ir jāparedz iespēja piemērot proporcionālo samazinājumu.

Tāpat noteikumu projekta izstrādē ir jāņem vērā tās situācijas, kad mainās saimniecību īpašnieks vai valdītājs dažādu iemeslu dēļ. Šajā gadījumā atbalsts ir jāsaņem saimniecības pārņēmējam.

Ievērojot Valsts kontroles atzinumu, ir jāparedz nosacījums, ka pēc atbalsta saņemšanas lauksaimnieciskā darbība tiek turpināta. Atbalsta mērķis ir segt krusas radītos zaudējumus un nodrošināt lauksaimnieciskās darbības turpināšanu.

Svarīgs nosacījums ir nelikumīga valsts atbalsta atgūšana, un šāda situācija iestājas, ja ir pārkāptas valsts atbalsta jeb regulas 2022/2472 normas. Tā kā noteikumu projekts paredz izmaksāt atbalstu saskaņā ar regulas 2022/2472 25. pantu, ir jāievēro ne tikai šī panta, bet arī regulas 2022/2472 I, II un IV nodaļas prasības. Atbalsta saņēmējiem izmaksātais nelikumīgais valsts atbalsts ir atgūstams no pirmā centa un ar soda procentiem neatkarīgi no tā, vai atbalsta saņēmējs vai dalībvalsts ir pārkāpusi regulas prasības.

Tāpat noteikumu projektam ir jāparedz situācijas, kad valsts atbalsts ir jāatmaksā, ja lauksaimnieciskā darbība tiek pārtraukta 12 mēnešu laikā pēc atbalsta saņemšanas vai arī attiecīgās graudaugu, tauriņziežu vai eļļas augu platības netiek apdrošinātas. Ir jābūt mehānismam, kas ļautu atgūt finansējumu, ja netiek pildītas noteikumos noteiktās nacionālās prasības. Taču var būt situācijas, kad darbība pārtraukta nepārvaramas varas dēļ vai arī atgūstamā summa par vienu atbalsta iesniegumu nepārsniedz 100 euro un šo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 14. punkts noteic: ja aprēķinātā kopējā atbalsta summa pārsniedz pieejamo finansējumu, dienests proporcionāli samazina izmaksājamo atbalstu.

Savukārt noteikumu projekta 15. punkts paredz: ja saimniecība pēc 2023. gada 7. augusta ir pilnībā pārņemta un mainījies tās īpašnieks vai valdītājs, atbalstu saņem saimniecības pārņēmējs. Šajā gadījumā saimniecības pārņēmējs atbalsta iesniegumam pievieno īpašuma vai valdījumu apliecinošu dokumentu kopiju.

Noteikumu projekta 16.1. apakšpunkts paredz, ka atbalsta saņēmējs apņemas nepārtraukt attiecīgo lauksaimniecisko darbību vismaz 12 mēnešus pēc atbalsta saņemšanas.

Noteikumu projekta 13. punkts noteic, ka nelikumīgs valsts atbalsts atgūstams tad, ja pārkāptas regulas 2022/2472 I, II, IV nodaļas un III nodaļas 25. panta prasības. To atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.

Savukārt noteikumu projekta 17. punkts noteic situācijas, kad piešķirtais atbalsts jāatmaksā arī tad, ja noteikumos noteiktās nacionālās prasības netiek pildītas, ja vien darbība nav pārtraukta nepārvaramas varas dēļ vai arī atgūstamā summa par vienu atbalsta iesniegumu nepārsniedz 100 euro un šo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai samazinātu administratīvo slogu gan lauksaimniekiem, gan arī LAD, netiek vērtēti katras saimniecības individuālie zaudējumi, pamatojoties uz grāmatvedības datiem, bet tiek noteiktas atbalsta likmes, pamatojoties uz LLKC aprēķināto ieguldījumu apmēru negaisos cietušo kultūraugu platībās, par kurām tika sniegts paziņojums LAD (individuāli paziņojumi par saimniecību). Lauksaimniekiem nebūs jāsniedz atkārtoti pierādījumi par negaisa un krusas nodarītajiem postījumiem, jo LAD atbalsta piešķiršanai izmantos savā rīcībā jau esošos apkopotos paziņojumus par dabas postījumiem konkrētā reģiona atsevišķās saimniecībās.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • lauksaimnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus kultūraugu audzēšanas nozarēs. Daļa šo lauksaimnieku ir fiziskās personas.

Atbalstu kultūraugu nozarē piešķir tikai tiem lauksaimniekiem, kuri sniedza paziņojumu par 2023. gada 7. augusta negaisā un krusā cietušajiem kultūraugu platībām no 2023. gada 11. līdz 25. augustam LAD mobilās lietotnes autorizētajā versijā (vēstuļu veids "Krusas postījumi") vai citādi, iesūtot attēlus un cita veida papildinošu informāciju, kā arī norādot attiecīgo kultūraugu un tā platību hektāros. Tā tika fiksēti konkrēti dabas postījumi konkrētā reģiona atsevišķās saimniecībās.
Informācija bija pieejama LAD tīmekļvietnē, un lauksaimniekiem, kas vēlējās ziņot par krusas nodarītajiem postījumiem, ziņojuma iesniegšanai tika dots kopumā 18 dienu.
Visiem lauksaimniekiem negaisa un krusas skartajā reģionā tika dota vienlīdzīga iespēja paziņot par cietušajiem kultūraugu sējumiem un stādījumiem. Ziņojuma iesniegšana bija lauksaimnieku izvēle atkarībā no negaisa un krusas postījumu esības vai to trūkuma.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus kultūraugu audzēšanas nozarēs. Daļa šo lauksaimnieku ir juridiskās personas.

Atbalstu kultūraugu nozarē piešķir tikai tiem lauksaimniekiem, kuri sniedza paziņojumu par 2023. gada 7. augusta negaisā un krusā cietušajām kultūraugu platībām no 2023. gada 11. līdz 25. augustam LAD mobilās lietotnes autorizētajā versijā (vēstuļu veids "Krusas postījumi") vai citādi, iesūtot attēlus un cita veida papildinošu informāciju, kā arī norādot attiecīgo kultūraugu un tās platību hektāros. Tā tika fiksēti konkrēti dabas postījumi konkrētā reģionā individuālu saimniecību līmenī.
Informācija bija pieejama LAD tīmekļvietnē, un lauksaimniekiem, kas vēlējās ziņot par krusas nodarītajiem postījumiem, ziņojuma iesniegšanai tika dots kopumā 18 dienu.

Visiem lauksaimniekiem negaisa un krusas skartajā reģionā tika dota vienlīdzīga iespēja paziņot par cietušajiem kultūraugu sējumiem un stādījumiem. Ziņojuma iesniegšana bija lauksaimnieku izvēle atkarībā no negaisa un krusas postījumu esības vai to trūkuma.
Aprēķinu vajadzībām tiek pieņemts, ka pieteiksies 133 pretendenti. Pieņēmuma pamatā ir prasība par atbilstību noteiktiem kritērijiem.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Ņemot vērā 1. sadaļā minēto par atbalsta likmju noteikšanu katram kultūraugam, kā arī paziņotos dabas postījumus LAD līdz 2023. gada 25. augustam, kas atbilst atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kopējais nepieciešamais finansējums veido 1 135 000 euro.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumiem būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību kopumā un kultūraugu audzēšanas nozares lauksaimniekiem, jo tie varēs saņemt atbalstu, lai daļēji segtu ekonomiskos zaudējumus, kas radušies 2023. gada 7. augusta negaisa un krusas postījumu dēļ.
Atbalsts ļaus uzlabot lauksaimnieku dzīvotspēju un nodrošināt saimniecību darbības turpināšanu.

Projekts paredz administratīvā sloga veidošanos lauksaimniekiem un LAD, jo atbalsts tiks piešķirts, pamatojoties uz atbalsta iesniegumiem, un tos vajadzēs administrēt.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts būs pieejams mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Sniedzot atbalstu saimniecībām, samazināsies risks par nodarbinātības samazināšanos lauku reģionos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
1 089,27
lauksaimnieki
palielinās
Vērtības nozīme:
8,19
euro
1,00
stunda
133
pretendenti
1
reize
1 089,27
Aprēķins balstīts uz vienas stundas bruto darba samaksu augkopībā un lopkopībā pēc CSP datiem par 2023. gada 4. ceturksni. Katram pretendentam ir viens iesniegums, kam vidēji jāpatērē viena stunda laika (nepieciešams tikai iesniegt LAD iesniegumu atbalsta saņemšanai ar lūgumu izmaksāt atbalstu, pamatojoties uz sniegtajiem paziņojumiem LAD līdz 2023. gada 25. augustam par negaisā un krusā cietušo kultūraugu platībām). Administratīvās izmaksas aprēķinātas par visiem iespējamiem atbalsta pretendentiem kopā (juridiskajām personām un fiziskajām personām).
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
Kopā
1 089,27

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 135 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 135 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 135 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 135 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 135 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Rīkojuma projekts Nr.24-TA-477 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" paredz uzdot Finanšu ministrijai piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopējo finansējumu, kas nepārsniedz 1 135 000 euro, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada 7. augustā vētras laikā radīto postījumu novēršanu lauksaimniekiem. Detalizētu informāciju skatīt 6.2. sadaļā, kā arī pielikumā pievienoto informāciju.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

Atsevišķus kultūraugus (graudaugus, pākšaugus un eļļas augus) var apdrošināt, turklāt no valsts ir paredzēta iespēja saņemt kompensāciju 50 % apmērā par attiecīgās sējumu apdrošināšanas polises iegādi, taču 49 % jeb 9250 ha platības no kopējās cietušās platības nebija apdrošināta. No tā 10 % jeb 905,03 ha neapdrošināto platību aizņem augļi, ogulāji, dārzeņi un zālāji, bet 90 % jeb 8345,96 ha – graudaugi, tauriņzieži un eļļas augi. Tādējādi atbalsts jāparedz tikai par tām cietušajām platībām, kas nebija apdrošinātas 2023. gadā.
Lai nedegradētu apdrošināšanas sistēmu, atbalsts par negaisā un krusā cietušajiem graudaugiem, tauriņziežiem un eļļas augiem tiks paredzēts tikai tiem lauksaimniekiem, kuru cietusī platība aizņem vismaz 90 % no kopējās attiecīgā kultūrauga deklarētās platības. Šāds nosacījums netiek paredzēts par augļiem, ogulājiem, ilggadīgiem stādījumiem un dārzeņiem.
Turklāt netiek paredzēts atbalsts par negaisā un krusā cietušajiem zālājiem, kā arī par kultūraugiem, kas ap 2023. gada 7. augustu jau bija gatavi novākšanai (ķiploki, sīpoli), un par papuvi.

Lai atbalsts tiktu izmaksāts pēc iespējas agrāk, ir noteiktas kompensācijas likmes par cietušajiem kultūraugiem. Zaudējot ienākumus, lauksaimniekam nav iespējams segt ieguldījumus attiecīgajās kultūraugu platībās, un tas ietekmē viņu saimniecības dzīvotspēju.
Atbalsta likmes tika noteiktas:
1) LLKC aprēķinu par vidējo ieguldījumu apmēru jeb mainīgās izmaksas katram kultūraugam (anotācijas pielikuma D aile). Šajā aprēķinā ir iekļautas tās izmaksas, kas bijušas līdz brīdim, kad sējumi un stādījumi ir cietuši no negaisa un krusas, – par sēklu, doto mēslojumu, lietotajiem augu aizsardzības līdzekļiem un īstenotajām darbībām ar tehniku u.c. Ieguldījumu apmērs tika noteikts tāpat kā par 2023. gada salnu radītajiem zaudējumiem, un vienīgā atšķirība, ka negaisa un krusas postījumi bija 2023. gada 7. augustā, tāpēc līdz tam brīdim šo vidējo ieguldījumu apmērs jeb mainīgās izmaksas bija lielākas, jo nāca klāt sējumu un stādījumu kopšanas darbu izmaksas vasaras periodā;
2) regulas 2022/2472 25. panta 7.–11. punkta nosacījumus un LLKC aprēķinus par ienākumu zaudējumu saskaņā ar regulas 2022/2472 25. panta 8. punktu. Ienākumu zaudējumu LLKC noteica pēc 2020., 2021., un 2022. gadu vidējiem ieņēmumiem saskaņā ar bruto segumiem (anotācijas pielikuma E aile). Pēc tam saskaņā ar regulas 2022/2472 25. panta 11. punktu ienākumu zaudējums tika samazinātas par 80 % (anotācijas pielikuma F aile) un, ņemot vērā apdrošināšanas neesību, tika noteikts atbalsta slieksnis par ha, kuru nedrīkst pārsniegt, proti, tas nepārsniedz 50 % no ienākumu zaudējuma, kas samazināts par 80 % (anotācijas pielikuma G aile).

Tādējādi atbalsta likme (anotācijas pielikuma H aile) tik noteikta šādi: ja LLKC aprēķinātais ieguldījuma apmērs pārsniedza aprēķināto attiecināmo izmaksu slieksni, atbalsta likme tika noteikta aprēķināto, ņemot vērā attiecināmās izmaksas, bet, ja LLKC aprēķinātais ieguldījuma apmērs nepārsniedza aprēķināto attiecināmo izmaksu slieksni, tad atbalsta likme tika noteikta, ņemot vērā aprēķināto ieguldījuma apmēru.
Piemēram, lai arī kartupeļiem (kultūraugu kods 820) aprēķinātais vidējais ieguldījumu apmērs veido 3501 euro/ha un krūmmellenēm (kultūrauga kods 924) – 6122 euro/ha, ņemot vērā regulas 2022/2472 25. panta nosacījumus, atbalsta likme noteikta attiecīgi 2530 euro/ha un 4798 euro/ha. Savukārt ābelēm (kultūrauga kods 911) aprēķinātais vidējais ieguldījumu apmērs veido 2385 euro/ha, bet aprēķinātās attiecināmās izmaksas – 5344 euro/ha, taču šajā gadījumā atbalsta likme noteikta attiecīgi 2385 euro/ha, un tā atbilst vidējām izmaksām par attiecīgo platību līdz 2023. gada augustam.

Ievērojot iepriekšminēto par atbalsta likmju noteikšanu katram kultūraugam, kā arī paziņotos dabas postījumus LAD līdz 2023. gada 25. augustam, kuri atbilst atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kopējais nepieciešamais finansējums ir 1 135 000 euro (anotācijas pielikuma J aile).

Ņemot vērā atbalsta likmju noteikšanu katram kultūraugam, kā arī paziņotos dabas postījumus LAD līdz 2023. gada 25. augustam, kuri atbilst atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kopējais aprēķinātais nepieciešamais finansējums 133 atbalsta pretendentiem veido 1 135 000 euro (noapaļojot, jo tas var mainīties atkarībā no saņemtajiem iesniegumiem saskaņā ar noteikumu projekta nosacījumiem):
a) par graudaugiem (noteikumu projekta pielikuma II daļa) – 1128 ha un 497 464 euro;
b) par tauriņziežiem (noteikumu projekta pielikuma II daļa) – 203 ha un 53 513 euro;
c) par eļļas augiem (noteikumu projekta pielikuma II daļa) – 328 ha un 133 145 euro;
d) par dārzeņiem un pārējiem (noteikumu projekta pielikuma I daļa) – 124 ha un 256 023 euro;
e) par augļiem, ogām, ilggadīgajiem stādījumiem (noteikumu projekta pielikuma I daļa) – 80 ha un 193 247 euro.

Kompensācijas apmērs tiks noteikts individuāli, pamatojoties uz LAD apkopojumu par iesniegtajiem paziņojumiem par negaisos cietušajām kultūraugu platībām un aprēķinātajām atbalsta likmēm.

7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Atbalsts tiks izmaksāts, kad tiks saņemts saskaņojums no Eiropas Komisijas.

4.1.1. Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekts Nr.24-TA-477 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" paredz uzdot Finanšu ministrijai piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopējo finansējumu, kas nepārsniedz 1 135 000 euro, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada 7. augustā vētras laikā radīto postījumu novēršanu lauksaimniekiem. 
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
Apraksts
Regula nosaka nosacījumus, saskaņā ar kuriem valsts var piešķirt atbalstu lauksaimniekiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 25. pants
4. un 13. punkts
Pārņemtas daļēji
Nav pārņemts regulas 2022/2472 25. panta 3. punkts (detalizētu skaidrojumu sk. zemāk pie dalībvalsts rīcības brīvības).
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Noteikumu projekts paredz atbalsta sniegšanu lauksaimniekiem, lai atlīdzinātu dabas katastrofai pielīdzināmu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarītu kaitējumu (t.i., 2023. gada 7. augustā negaisa un krusas nodarītos postījumus noteiktiem kultūraugiem).
Noteikumu projekts paredz: ja tiek pārkāpts regulas 2022/2472 25. pants, tad tas ir nelikumīgs atbalsts un tas ir jāatgūst.
Regulas 2022/2472 I pielikums
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu piešķir lauksaimniekam, kas tostarp atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkts
10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka LAD ir tā iestāde, kas publicē informāciju par atbalsta pretendentiem, kuriem piešķirts atbalsts (individuāli), kā arī noteic, kādā veidā šī informācija ir publicējama. Tādējādi arī atbalsta pretendentam ir skaidrs, kāda veida informācija par viņu tiks publicēta.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
10.4.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka LAD nepiešķir atbalstu, ja uz atbalsta pretendentu attiecas Eiropas Komisijas atgūšanas rīkojums.
Regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta "h" apakšpunkta "i" apakšpunkts
10.4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka LAD nepiešķir atbalstu, ja atbalsta pretendentam, kas atbilst regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta "h" apakšpunkta "i" apakšpunktā noteiktajam, lai atlīdzinātu dabas katastrofai pielīdzināmu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarītu kaitējumu, ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. To, vai saimnieciskās darbības veicējam pēc kreditora pieprasījuma nav piemērota maksātnespējas procedūra, pārbauda, pamatojoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.
Regulas 2022/2472 13. pants
12. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Attiecīgais regulas pants noteic, ka dalībvalstij ir jāglabā visi dokumenti, kas apliecinātu par regulas 2022/2472 nosacījumu izpildi. Tādējādi arī atbalsta pretendentam attiecīgā informācija ir jāglabā pie sevis, lai pēc pieprasījuma uzrādītu attiecīgās Latvijas vai Eiropas Komisijas institūcijas amatpersonām.
Regulas 2022/2472 I, II un IV nodaļa
13. punkts
Pārņemtas daļēji
Nav pārņemts regulas 2022/2472 1. panta 2. punkts (detalizētu skaidrojumu sk. zemāk pie dalībvalsts rīcības brīvības).
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Svarīgs nosacījums ir nelikumīga valsts atbalsta atgūšana un šāds gadījums iestājas, ja ir pārkāptas valsts atbalsta jeb regulas 2022/2472 normas. Tā kā noteikumu projekts paredz izmaksāt atbalstu saskaņā ar regulas 2022/2472 25. pantu, tad jāievēro ne tikai šī panta, bet arī regulas 2022/2472 I, II un IV nodaļas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Latvijā 2023. gada 7. augustā tika pieredzēts spēcīgs negaiss, kas atnesa lielgraudu krusu, vētru un stipras lietusgāzes, nodarīja postījumus vairākos Latvijas reģionos, un negaisa skartajās teritorijās bojā gāja ievērojama daļa lauksaimniecības kultūraugu sējumu un stādījumu. 
Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdē tika izskatīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sadarbībā ar Zemkopības ministriju un Ekonomikas ministriju sagatavotais informatīvais ziņojums "Aktuālā situācija par 2023. gada 7. augusta vētras radītājiem zaudējumiem pašvaldībās" (tiesību akta lietas Nr. 23-TA-2184), kurā iekļauta informācija par vētras radītājiem zaudējumiem lauksaimniekiem. Informatīvais ziņojums tika pieņemts zināšanai (Ministru kabineta 05.09.2023. sēdes protokola Nr. 43 44.§).
Lai ziņotu par cietušajām platībām un konstatētajiem zaudējumiem, lauksaimnieki no 2023. gada 11. līdz 25. augustam LAD iesūtīja attēlus un aprakstus par bojāto lauksaimniecības tehniku, infrastruktūru un cietušajiem sējumiem, attiecīgi norādot kultūraugu un tās platību hektāros. Pēc iegūtajiem datiem var secināt, ka starp dabas katastrofai pielīdzināmiem nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem un lauksaimniekiem nodarīto kaitējumu pastāv tieša cēloņsakarība.
Regula 2022/2472 paredz situācijas, kas var piešķirt valsts atbalstu lauksaimniekiem. Latvija, ņemot vērā 2023. gada 7. augusta negaisa un krusas nodarītos postījumus noteiktiem kultūraugiem, nolēma paredzēt atbalstu, pamatojoties uz regulas 2022/2472 25. pantu, lai atlīdzinātu dabas katastrofai pielīdzināmu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarītu kaitējumu.
Ievērojot iepriekšminēto, Latvija nav ieviesusi regulas 2022/2472 1. panta 2. punktu un 25. panta 3. punktu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsts tiks izmaksāts tad, kad tiks saņemts saskaņojums no Eiropas Komisijas.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Projekta izstrādē tika iesaistītas lauksaimniecības nozaru nevalstiskās organizācijas: 
11) 2024. gada 13. martā par ZM sagatavoto noteikumu projektu tika diskutēts ar lauksaimniecības nozaru nevalstisko organizāciju pārstāvjiem un to pieaicinātajiem lauksaimniekiem. Sanāksmē piedalījās pārstāvji no biedrībām “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, “Zemnieku saeima”, “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācija”, "Latvijas augļkopju asociācija" un “Mūsu zeme”;
2) 2024. gada 18. aprīlī noteikumu projekts tika izskatīts Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdes sanāksmē. Lauksaimniecības konsultatīvajā padomē piedalās biedrības “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, “Zemnieku saeima”, “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācija”, “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”, “Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība”, “Lopkopības saimniecību asociācija”, “Latvijas Zemnieku federācija” un “Lauksaimnieku apvienība”.

Sanāksmju laikā atsevišķi izskanējušie priekšlikumi tika ņemti vērā, piemēram, tika noraidīta iespēja saņemt atbalstu par zālājiem un lucernu, kā arī tika noteikts pienākums atbalsta pretendentam, kas pretendē uz atbalstu par graudaugu, tauriņziežu vai eļļas augu platību, apdrošināt attiecīgā kultūrauga deklarētās platības divus gadus. Sākotnēji tika noteikts 2024. un 2025. gads, bet tie tika mainīti uz 2025. un 2026. gada ražu, jo 2024. gada ziemāju ražu vairs nevar apdrošināt, bet, piemēram, 2025. gada raža tiek apdrošināta: 2024. gada nogalē – ziemāji un 2025. gada sākumā – vasarāji.
 
Jāpiebilst, ka netika ņemti vērā tādi priekšlikumi, kā, piemēram, paredzēt atbalstu par nolauztu koku vai sabojātu siena rulli, jo noteikumu projekts paredz segt ieguldījumu apmēru negaisos cietušo kultūraugu platībās (euro/ha), nevis par neiegūto ražu. LAD rīcībā nav detalizētas informācijas un pierādījumu par konkrētu nopostīto augļkoku vai siena ruļļu u.c. veida lopbarības apjomu un skaitu.
Latvijas Augļkopju asociācija (LAA) neatbalsta noteikumu projektu, jo uzskata, ka zaudējumi būtu jāaprēķina par katru nolauzto koku. Tā kā 2023. gada 7. augusta vētras un krusas zaudējumi skāra dažādas augkopības nozares, ne tikai augļkopjus, tad LAD krusas postījumus fiksēja par laukiem, nevis nolauztiem vai aplauztiem kokiem. Atsevišķas saimniecības norādīja izgāzto vai aplauzto koku skaitu, sabojāto siera ruļļu skaitu, sabojāto nokultās ražas tonnas, izsistos logus u.tml. Tādējādi iebildums nav ņemts vērā.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
12,81
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas valsts pārvaldē (CSP veidlapa DIS 010, par 2023. gadu)
1,50
viena iesnieguma apstrādei un administrēšanai patērējamais laiks stundās
133
iesniegumu skaits
1
reize
2 555,60
133 iesniegumu skaits veidojas no pieņēmuma par pretendentu skaitu, ņemot vērā LAD apkopoto paziņojumu skaitu un to atbilstību noteikumu projekta nosacījumiem. Katram pretendentam būs viens iesniegums ar lūgumu izmaksāt atbalstu, pamatojoties uz iesniegto paziņojumu LAD par 2023. gada 7. augusta negaisa un krusas nodarītajiem zaudējumiem kultūraugu platībās. Tam LAD būs nepieciešams patērēt 1,5 stundas, lai izvērtētu pretendneta atbilstību noteikumu projekta nosacījumiem.
Kopā
2 555,60

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts daļēji skar šo jomu, jo atbalsts veicinās saimniecību darbības turpināšanu un līdz ar to – darbavietu saglabāšanu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts budžeta aprēķins noteiktiem kūltūraugiem augkopības nozarē