Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-106: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumā Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punkts.
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 2. un 3. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Kultūras ministrijas sniegtajai informācijai precizēta viena  starptautiskā izglītības un sadarbības programma. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punktam ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas stipendijas, kas izmaksātas no budžeta, Ministru kabineta apstiprinātu biedrību un nodibinājumu  līdzekļiem vai no to starptautisko izglītības vai sadarbības programmu līdzekļiem, kurās līdzdalību ir apstiprinājis Ministru kabinets. Biedrības, nodibinājumi un starptautiskās izglītības vai sadarbības programmas tiek apstiprinātas ar Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumu Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām" (turpmāk – Rīkojums).
Šobrīd Rīkojumā nepieciešams precizēt vienas starptautiskās izglītības un sadarbības programmas nosaukumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrija ir saņēmusi Kultūras ministrijas vēstuli ar lūgumu precizēt Rīkojuma 2.1.13.apakšpunkta starptautiskās izglītības un sadarbības programmas nosaukumu. 
Kultūras ministrija ir atbildīgā iestāde Latvijā par Eiropas Savienības programmas Radošā Eiropa (turpmāk – Programma) īstenošanu. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim Latvija turpina dalību Programmas īstenošanā. Programma ir izveidota ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija regulu (ES) Nr. 2021/818, ar ko izveido programmu „Radošā Eiropa” (2021.-2027. gads) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1295/2013 (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – regula Nr. 2021/818). Programma ir paredzēta Eiropas kinematogrāfijas, kā arī kultūras un radošo jomu atbalstam, ļaujot palielināt to ieguldījumu jaunu darba vietu radīšanā un izaugsmes nodrošināšanā. Ar vairāk nekā 2,4 miljardu euro budžetu (36 % pieaugums salīdzinoši ar iepriekšējo periodu) Programma kļūst par atbalstu tūkstošiem mākslinieku, kultūras nozares profesionāļu un organizāciju, kas nodarbināti izpildītājmākslas, tēlotājmākslas, publikāciju, filmu, televīzijas, mūzikas, starpdisciplīnu mākslas, kultūras mantojuma, ziņu mediju un videospēļu nozarēs, un dotu tiem iespēju izvērst savu darbību visā Eiropā, atrast jaunas auditorijas un attīstīt digitālajā laikmetā nepieciešamās prasmes. Programma palīdzēs Eiropas radošā sektora organizācijām un māksliniekiem atrast jaunas auditorijas citās valstīs, būs ieguldījums arī Eiropas kultūru un valodu daudzveidības aizsardzībā un veicināšanā. Īpašs uzsvars Programmas ietvaros ir atbalsta darbības Ukrainas radošā sektora atbalstam, ieviešot specializētus uzsaukumus, kuros iesaistās arī Latvijas organizācijas.
Culture Moves Europe ir mobilitātes shēma (turpmāk – CME shēma) Programmas ietvaros, kas atbalsta mākslinieku un kultūras darbinieku mobilitāti arhitektūras, kultūras mantojuma, dizaina, modes dizaina, literārās tulkošanas, mūzikas, skatuves mākslas un vizuālās mākslas sektoros visās Programmas valstīs. CME shēma ir iedalīta divās daļās – Individuālās mobilitātes uzsaukums un rezidenču uzsaukums.
Individuālās mobilitātes uzsaukums atbalsta mākslinieku un kultūras profesionāļu individuālās un grupas mobilitātes visās 40 Programmas valstīs, lai veicinātu starptautisko sadarbību, tīklošanās, mākslinieku un kultūras profesionāļu prasmju attīstīšanu, pētniecību un mākslas un kultūras darbu starptautisko kopradi un apriti. Pieteikties konkursam drīkst mākslinieku un kultūras profesionāļi (neatkarīgi no profesionālās pieredzes līmeņa), kas ir sasnieguši 18 gadu vecumu no arhitektūras, kultūras mantojuma, dizaina un modes dizaina, literatūras, mūzikas, vizuālās mākslas un skatuves mākslas sektoriem. CME shēma ir saskaņota ar Programmas un Eiropas Savienības galvenajām prioritātēm, nodrošinot, ka atbalstīti mobilitātes projekti veicina iekļaušanu, ilgtspēju, kā arī atbalsta zaļo ceļošanu. CME shēma sniedz finansējumu mākslinieku un kultūras profesionāļu mobilitāšu īstenošanai, sniedzot finansiālo atbalstu ceļa izdevumiem (tiek aprēķināts individuāli, balstoties uz attālumu un transporta veidu), dienas naudu (75 euro/dienā), kā arī individuālās piemaksas cilvēkiem ar invaliditāti (tiek aprēķināta individuāli), vecākiem ar bērniem līdz 10 gadu vecumam (100 euro piemaksa neatkarīgi no bērnu skaita), piemaksu par vīzas noformēšanu (80 euro), zaļā piemaksa (350 euro/personai, izvēloties zaļo transporta veidu), piemaksu par ceļošanu no/uz Aizjūras Zemēm un teritorijām.
2024. gadā (līdz jūnija mēneša beigām) – saņemti 122 projektu pieteikumi no Latvijas, pieprasot finansējumu 378 150 euro apmērā. No tiem atbalstīti 33 projekti (gan grupas, gan individuālie projekti – GDPR dēļ nav pieejami dati par projektu dalībnieku skaitu, taču katrā projektā piedalās no 1 līdz 5 personām), piesaistot projektu īstenošanai 108 425 euro. Vidējā granta summa vienam projektam – 3 286 euro, vidējais mobilitātes attālums – 1 711 km, vidējais mobilitātes ilgums – 20,5 dienas.
Latvija ļoti aktīvi un veiksmīgi piedalās CME shēmas uzsaukumā, no 40 valstīm ieņemot trešo vietu rādītājā projektu daudzums uz viena miljona iedzīvotājiem.
Ņemot vērā to, ka šā brīža Rīkojumā ir atsauce uz iepriekšējo Programmas periodu, bet iespēja saņemt mobilitātes finansējumu turpinās arī esošajā Programmas periodā, nepieciešams veikt izmaiņas Rīkojumā.
Risinājuma apraksts
Projektā precizēts 2.1.13.apakšpunkts, izsākot to šādā redakcijā:
"2.1.13. Eiropas Savienības programma "Radošā Eiropa"".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • personas, kas saņems stipendijas
Ietekmes apraksts
Nav.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi