Anotācija (ex-ante)

23-TA-1416: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 1.punkts, Ludzas novada domes 2023.gada 25.maija lēmums Nr.446 (protokols Nr.5, 65.§) "Par nekustamā īpašuma Kalnu ielā 7, Zilupe, Ludzas novads  pārņemšanu pašvaldības īpašumā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Ludzas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0039) Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā (turpmāk - nekustamais īpašums), kas nav nepieciešams Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) un tās padotībā un pārraudzībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā un Rēzeknes tehnikuma lietojumā atrodas nekustamais īpašums, kas sastāv no divām būvēm - sūkņu stacijas (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0229 002) Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā, un ūdenstorņa (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0229 003) (bez adreses). Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000049157. 
Nekustamais īpašums atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0229) Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā. Par nekustamā īpašuma uzturēšanai funkcionāli nepieciešamo minētās zemes vienības daļu starp privātpersonu un Rēzeknes tehnikumu 2019.gada 22.maijā noslēgts Zemes nomas līgums (līguma termiņš - pieci gadi, bet ne ilgāk kā līdz nekustamā īpašuma īpašnieka maiņai).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums nav nepieciešams ministrijas un tās padotībā un pārraudzībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ludzas novada pašvaldība (turpmāk - pašvaldība) 2023.gada 25.maija sēdē ir pieņēmusi lēmumu Nr.446 (protokols Nr.5, 65.§) pārņemt nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 1.punktā noteikto autonomo funkciju - organizēt iedzīvotājiem ūdenssaimniecības, siltumapgādes un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds.
Rīkojuma projekta 2.punkts paredz pienākumu pašvaldībai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots rīkojuma projekta 1.punktā minētās funkcijas īstenošanai. Rīkojuma projekta 3.punkts uzdod pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina rīkojuma projekta 1.punktā minētās funkcijas īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku. Pamatojoties uz rīkojuma projekta 4.punktā noteikto, rīkojuma projekta 3.2.apakšpunktā  minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Pašvaldību likuma 4.panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta trešo daļu autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Atbilstoši minētajam, par to, kādā veidā pašvaldība organizē pašvaldības autonomo funkciju izpildi, ir atbildīga pašvaldība.
Saskaņā ar Rēzeknes tehnikuma sniegto informāciju zemes vienības, uz kuras atrodas nekustamais īpašums, īpašniece ir informēta par nodomu atsavināt nekustamo īpašumu. Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas pašvaldības īpašumā pašvaldība risinās jautājumu par zemes lietošanas tiesību noteikšanu, kā arī veiks nepieciešamās darbības, lai labotu ierakstu nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā, ka zemes īpašuma tiesības nav noskaidrotas.
Ņemot vērā, ka nekustamo īpašumu pašvaldība nodos pašvaldības kapitālsabiedrībai saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tādējādi ievērojot valsts atbalsta nosacījumus, un nekustamais īpašums eventuāli tiks izmantots saimnieciskajai darbībai, lai arī saskaņā ar Pašvaldību likumu tā ir nodošana funkcijai, ko pieļauj Publiskas personas mantas atsavināšanas likums, tomēr tālāk to īstenojot, piedāvājot pakalpojumu iedzīvotājiem, tā ir saimnieciskās darbības veikšana, līdz ar to pašvaldībai rīcībā ar nekustamo īpašumu jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pašvaldība esošā budžeta ietvaros segs izdevumus, kas saistīti ar īpašuma tiesību maiņas nostiprināšanu zemesgrāmatā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Izpildi nodrošinās ministrija un pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personas datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Zemes vienības, uz kuras atrodas nekustamais īpašums, īpašnieka personas dati apstrādāti, tos iegūstot no attiecīgā nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījuma, kas ir publiski pieejams un kura noraksts nepieciešams rīkojuma projekta izstrādei un virzībai.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi