Anotācija (ex-ante)

22-TA-1567: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 552 "Ielūgumu apstiprināšanas un uzaicinājumu noformēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Projekts izstrādāts, lai saglabātu līdz 2022.gada 30.jūnijam spēkā esošo ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtību, kāda tā noteikta Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta pirmajā daļā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta izstrādes mērķis ir saglabāt līdz 2022.gada 30.jūnijam spēkā esošo ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtību, kāda tā noteikta Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta pirmajā daļā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2022.gada 30.jūnijam spēkā ir Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta pirmajā daļā noteiktā ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtība - dokumenti tiek iesniegti tikai elektroniski, izmantojot portālā www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā". Ja ārzemnieka uzaicinātājs ir juridiskā persona vai uzaicināšanas iemesls ir saistīts ar nodarbinātību, dokumentus ielūguma apstiprināšanai var iesniegt elektroniski, pieteikumu un pievienotos dokumentus apstiprinot ar drošu elektronisko parakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2022.gada 30.jūnijam spēkā ir Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta pirmajā daļā noteiktā ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtība - dokumenti tiek iesniegti tikai elektroniski, izmantojot portālā www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā". Ja ārzemnieka uzaicinātājs ir juridiskā persona vai uzaicināšanas iemesls ir saistīts ar nodarbinātību, dokumentus ielūguma apstiprināšanai var iesniegt elektroniski, pieteikumu un pievienotos dokumentus apstiprinot ar drošu elektronisko parakstu. Ja netiks veikti atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumos Nr.552 "Ielūgumu apstiprināšanas un uzaicinājumu noformēšanas kārtība", pēc 2022.gada 30.jūnija atjaunosies nepieciešamība Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi apmeklēt klātienē, lai iesniegtu ielūguma pieteikumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz turpmāk saglabāt līdz 2022.gada 30.jūnijam spēkā esošo Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.panta pirmajā daļā noteikto ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtību - dokumentu iesniegšanu tikai elektroniski, izmantojot portālā www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā". Ja ārzemnieka uzaicinātājs ir juridiskā persona vai uzaicināšanas iemesls ir saistīts ar nodarbinātību, dokumentus ielūguma apstiprināšanai var iesniegt elektroniski, pieteikumu un pievienotos dokumentus apstiprinot ar drošu elektronisko parakstu.
Šāda ielūguma pieteikuma iesniegšanas kārtība ir spēkā no 2020.gada jūnija, un divu gadu laikā iegūtā pieredze liecina par to, ka šāds pieteikuma iesniegšanas veids ir ērts uzaicinātājiem (jo nav klātienē jāapmeklē Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde), kā arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, izskatot iesniegtos pieteikumus. Portālā latvija.lv iesniegtajos pieteikumos norādītie dati tiek pārnesti uz Ielūgumu reģistru, līdz ar to samazinās pieteikuma apstrādei nepieciešamais laiks, kā arī nav jānodrošina klātienes pieņemšana, kas joprojām ir būtiski Covid-19 infekcijas izplatības apstākļos. Šāds risinājums arī neierobežo tādu fizisko personu tiesības, kam nav prasmju vai iespēju pieteikumus iesniegt elektroniski, jo ielūgums, ja vien tas nav noformēts viesstrādnieka uzaicināšanai, nav obligāts priekšnoteikums vīzas pieprasīšanas procedūrā.
Projektā paredzētie grozījumi precizē elektroniskās iesniegšanas kārtību. Piemēram, no tiesību akta izslēgtas prasības uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, jo personas identifikācija notiek dokumenta elektroniskās parakstīšanas brīdī. Saņemot pieteikumus elektroniski, nav nepieciešams arī izdrukāt ielūguma pieteikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ārzemnieku uzaicinātāji
Ietekmes apraksts
Fiziskajām personām, kas uzaicina ārzemniekus, nav nepieciešamības apmeklēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, lai iesniegtu ielūguma pieteikumu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Juridiskajām personām, tai skaitā, darba devējiem, kas uzaicina ārzemniekus, nav nepieciešamības apmeklēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, lai iesniegtu ielūguma pieteikumu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumi attiecas uz jebkuru nozari, kurā strādājošie komersanti uzaicina ārzemniekus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz paplašināt attālinātas publisko pakalpojumu saņemšanas iespējas, dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniedzot pa pastu vai elektroniski.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz aktīvāku elektroniskā pakalpojuma "Ielūguma vai izsaukuma apstiprināšana vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai Latvijas Republikā" izmantošanu, kā arī intensīvāku elektroniskā paraksta lietošanu juridiskajām un fiziskajām personām.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi