Anotācija (ex-ante)

23-TA-3100: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā naftas produktu drošības rezerves un naftas produkti, kas pieder komersantiem, izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā tiek pārdoti" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojuma Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” (turpmāk – Rīkojums Nr. 458) 4. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 458 1.punktu Ministru kabinets ir atbalstījis jauna naftas produktu drošības rezervju pārvaldīšanas modeļa ieviešanu. Noteikumu projekts ir sagatavots, lai izpildītu ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai doto uzdevumu sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus par pārvaldības modeļa maiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Lai izpildītu ar Rīkojuma Nr. 458 paredzēto konceptuālo risinājumu paralēli tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), ar kuru ar 2024. gada 1. janvāri tiek ieviests jaunais drošības rezervju pārvaldības modelis un kas stājas spēkā ar 2024.gada 1. janvāri. 

Ievērojot to, ka likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) ir saistīts ar Noteikumu projektu, tiek noteikts, ka Noteikumu projekts stājas spēkā vienlaicīgi ar likumprojektu “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14).
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumi Nr.312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk - Noteikumi Nr. 312), kas nosaka kārtību, kādā enerģijas lietotāji tiek apgādāti ar enerģiju izsludinātas valsts vai vietējās enerģētiskās krīzes laikā, un kārtību, kādā energoapgādes komersanti, kā arī komersanti, kuri nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu, un komersanti, kuriem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir izsniegtas licences uzņēmējdarbībai ar degvielu (turpmāk – degvielas komersanti), pēc valsts vai pašvaldības enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma pārdod tiem piederošo kurināmo.


Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra noteikumu Nr. 968 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” 2. punktu Klimata un enerģētikas ministrijai no Ekonomikas ministrijas ir nodota enerģētikas politikas joma (izņemot naftas produktu rezervju uzturēšanas un uzraudzības jomu).

Tādējādi Noteikumu Nr.312 tvērums tā patreizējā redakcijā aptver gan Klimata un enerģētikas ministrijai no Ekonomikas ministrijas kompetencē esošus jautājumus. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.312 ir izdoti saskaņā ar Enerģētikas likuma 64.panta pirmo daļu un 73.pantu
un Mobilizācijas likuma 9.panta 7.punkta "a" apakšpunktu.

Enerģētikas likuma 73. pants sniedz Ministru kabinetam deleģējumu noteikt kārtību, kādā kādā energoapgādes komersanti, komersanti, kuri nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu, un komersanti, kuriem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ir izsniegtas licences komercdarbībai ar naftas produktiem, pārdod tiem piederošo kurināmo pēc valsts vai pašvaldības enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā.

Atbilstoši likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) 4. pantam Enerģētikas likuma 73. pants tiek izteikts jaunā redakcijā, kas maina deleģējuma saturu. Pēc likumprojekta spēkā stāšanas daļa par kārtību, kādā drošības rezerves un naftas produkti, kas pieder komersantiem, kuriem ir izsniegta licence komercdarbībai ar naftas produktiem, izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā tiek pārdoti pēc valsts enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma, paliek nemainīga. Tomēr spēkā esošo Noteikumu Nr. 312 VI "Energoapgādes komersantu kurināmā drošības rezervju un naftas produktu drošības rezervju izmantošanas kārtība" un VII "Kurināmā un naftas produktu drošības rezerves pirkšana un pārdošana" nodaļa  aptver jautājumus, kas pēc Ekonomikas ministrijas reorganizācijas ir palikuši gan Ekonomikas ministrijas kompetencē, gan Klimata un enerģētikas ministrijas kompetencē. Turklāt minētājās nodaļās noteiktie jautājumi ir lielākoties nav nošķirti.

Ņemot vērā to, ka saskaņā ar likumprojektu “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) no 2024.gada 1.janvāra zaudē spēku Enerģētikas likuma 73.pantā dotais deleģējums daļā par Klimata un enerģētikas ministrijas kompetencē esošajiem jautājumiem, lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu tiesību normu interpretāciju un pārskatāmu to piemērošanu, ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus. 
Risinājuma apraksts
[1] Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu tiesību normu interpretāciju un pārskatāmu to piemērošanu, ir sagatavots Noteikumu projekts, kas:
1) ietver Noteikumos Nr.312 ietvertos Ekonomikas ministrijas kompetencē esošos jautājumus;
2) aktualizē atsevišķas tiesību normas, kas saistītas ar drošības rezervju pārdošanu enerģētiskās krīzes laikā. 

[2] Noteikumu projekts nosaka, ka drošības rezerves var tikt izmantotas izsludinātas valsts enerģētiskās krīzes laikā degvielas apgādē šādiem mērķiem:
1) tautsaimniecības vajadzībām;
2) prioritāro atsevišķo enerģijas lietotāju grupu darbības nodrošināšanai;
3) valsts apdraudējuma pārvarēšanas pasākumiem.

Tāpat Noteikumu projektā ir paredzēts, ka atkarībā no valsts enerģētiskās krīzes veida, Ministru kabineta rīkojumā par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu, pēc Ekonomikas ministrijas priekšlikuma, var tikt noteikta prioritāte degvielas apgādei atsevišķām lietotāju grupām, ievērojot šādus nosacījumus:
1) ja tas ir nepieciešams to darbības nodrošināšanai un
2) tā var būt apdraudēt iedzīvotāju drošību, veselību un tautsaimniecības nozaru darbību.

Līdz šim Noteikumos Nr. 312 ir noteikts, ka drošības rezervju izmantošana tiek īstenota nepieciešamības gadījumā, skaidri nedefinējot izmantošanas nosacījumus. 

Tādējādi ar Noteikumu projektu tiek noteikts drošības rezervju izmantošanas ietvars, kas  definē jomas un lietotāju grupas, kuras primāri būtu apgādājamas ar drošības rezervēm. 

[3] Noteikumu projekta redakcija ievieš, ka drošības rezerves tiek sadalītas starp degvielas vairumtirgotājiem, ņemot vērā katru degvielas vairumtirgotāja tirgus daļu.

Šāda kārtība tiek noteikta, lai neizjauktu mazumtirdzniecības darbības līdzsvaru un nodrošinātu visiem vairumtirgotātājiem noteiktu drošības rezervju daļu, ar mērķi nodrošināt drošības rezervju pieejamību gan tirgus dalībniekiem, gan lietotājiem. 

[4] Vienlaikus Noteikumu projektā ir noteikts, ka Ekonomikas ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts enerģētiskās krīzes degvielas apgādē izsludināšanu, kurā ir paredzams iekļaut apjomīga rakstura informāciju. 
Šāda nosacījuma mērķis ir noteikt drošības rezervju izmantošanu pēc iespējas atbilstošāku konkrētam krīzes raksturam, tādējādi nodrošinot efektīvu valsts enerģētiskās krīzes degvielas apgādē pārvarēšanu.
   
[5] Ar Noteikumu projektu tiek ieviests pieņemšanas - nodošanas akta par drošības rezerves pakalpojumu sniegšanu un saņemšanu, kā arī transporta pakalpojuma sniegšanu institūts, kas CKUS sniegta iespēja pārredzēt un novērtēt ar drošības rezervju izmantošanu saistītos procesus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts enerģētiskās krīzes laikā ietekmēs degvielas pieejamību to lietotājiem
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts enerģētiskās krīzes laikā ietekmēs degvielas pieejamību to lietotājiem

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Īstenojama publiskā apsriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi