Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2403: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārstniecības likuma 60. pants un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 36. panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 175) paredzēto uz noteikta parauga veidlapas izrakstītās receptes izrakstīšanas kārtību gadījumos, kad pacientam nepieciešams izmantot citās valstīs, ar kurām nav nodrošināta Latvijā izsniegto e-recepšu pārrobežu apmaiņa, kā arī papildināt šo noteikumu 5. pielikumu, paredzot nātrija oksibutirātu/nātrija oksibātu izrakstīšanu uz receptēm ambulatorai lietošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Lai uzlabotu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem ārvalstīs un ārvalstu iedzīvotājiem Latvijā, Nacionālais veselības dienests īsteno projektu “Pacientu veselības pamatdatu un e-receptes informācijas apmaiņa ar pārrobežu E-veselības informācijas sistēmām” (turpmāk – Projekts), kura mērķis ir nodrošināt pacientu pamatdatu un e-recepšu datu elektronisku apmaiņu starp Latviju un citām Eiropas Savienības (turpmāk – ES) un Eiropas Ekonomiskās zonas (turpmāk – EEZ) valstīm. Projekta ietvaros plānots izveidot nacionālo e-veselības kontaktpunktu, kurš būs atbildīgs par pārrobežu datu apmaiņas nodrošināšanu, un izstrādāt nacionālo savienotājprogrammatūru, kura savienos vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu (turpmāk – e-veselības sistēma) ar Eiropas Komisijas izveidoto nacionālo e-veselības kontaktpunktu vārteju.
Ar Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 887 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" tika noteikta kārtība, kādā notiek e-veselības sistēmā iekļauto pacienta veselības datu apmaiņa ar citām ES un EEZ valstīm, un noteikts datu apjoms, kuru nacionālais e-veselības kontaktpunkts nodrošinās pārrobežu datu apmaiņas ietvaros. Savukārt, Nacionālais veselības dienests tika noteikts kā atbildīgā iestāde par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību (Ministru kabineta noteikumu Nr.134 3.1 punkts). No 2023.gada jūlija mēneša paredzēts, ka Latvijā izrakstītu e-recepti būs iespējams izmantot arī citā ES vai EEZ valstij, turklāt pakāpeniski attiecīgais valstu skaits varētu palielināties (tehniski nodrošināta datu apmaiņas iespēja). 

2. Lai uzlabotu nātrija oksibutirāta/nātrija oksibāta pieejamību ikdienas lietošanā pacientiem retu centrālas hipersomnijas saslimšanu ambulatoras zāļu terapijas iegādes iespējai, nepieciešams veikt Noteikumu Nr.175 42.1. punktā, paredzot nātrija oksibutirāta/nātrija oksibāta izrakstīšanai uz receptēm – ambulatorai lietošanai, šobrīd minētās zāles iespējams saņemt tikai atrodoties stacionārā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pašlaik spēkā esošajā regulējumā Noteikumos Nr. 175 29.2. punkts noteic, ka recepti izraksta elektroniski veselības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par e-veselības sistēmu vai uz noteikta parauga veidlapām, ievērojot šo noteikumu noteikto recepšu izrakstīšanas kārtību un šajos noteikumos minētās recepšu aizpildīšanas prasības. Izrakstot recepti elektroniski veselības informācijas sistēmā, papildus ievēro arī šo noteikumu III1 nodaļā noteikto recepšu izrakstīšanas kārtību veselības informācijas sistēmā. Tikai uz noteikta parauga veidlapas recepti izraksta, ja pacients ir informējis, ka recepti izmantos citā ES dalībvalstī, kādā EEZ valstī vai Šveices Konfederācijā.
Ņemot vērā, ka no 2023. gada 1. jūlija paredzēts, ka izsniegto e-recepšu un pacienta datu pārrobežu apmaiņa, izmantojot e-veselības sistēmu ar Eiropas Komisijas izveidoto kontaktpunktu vārteju, tiks nodrošināts pārrobežu datu apmaiņas ietvaros, pacientam, izrakstot recepti uz noteikta parauga veidlapas, jāsniedz informācija arī par šīs receptes izmantošanu valstīs, ar kurām nav nodrošināta Latvijā izsniegto e-recepšu pārrobežu apmaiņa. Minētā prasība nepieciešama, lai nodrošinātu ES dalībvalstu, EEZ valstu vai Šveices Konfederācijas piekļuvi vienotai datu apmaiņai Projekta ietvaros, kuras vēl nav pieņēmušas lēmumu pievienoties pārrobežu datu apmaiņai, tai skaitā, kas to veiks pēc 2023. gada 1. jūlija (potenciālais valstu skaits pakāpeniski palielināsies).
Risinājuma apraksts
Lai Noteikumu Nr. 175 regulējumu pilnveidotu, padarot to atbilstošu faktiskajai situācijai, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr. 175 29.2. punktā un precizēt nosacījumu, ka papīra recepte turpmāk tiks izsniegta tikai gadījumā, ja valsts uz kuru dosies pacients neatbalstīs elektronisko recepšu apmaiņu (Noteikumu projekta 1. punkts).
Problēmas apraksts
2. Šobrīd spēkā esošais regulējums Noteikumos Nr. 175 42.1. punktā noteic, ka uz receptēm aizliegts izrakstīt GHB (nātrija oksibutirāts/nātrija oksibāts un litija oksibutirāts) jebkurā zāļu formā, taču nātrija oksibutirāts/nātrija oksibāts nepieciešams ikdienas lietošanā centrālās hipersomnijas slimību grupas pacientiem.
Centrālas hipersomnijas ir slimību grupa, kam raksturīga pārmērīga miegainība dienas laikā, kas nerodas diennakts ritma nobīdes vai traucēta naktsmiera rezultātā. Šajā grupā ietilpst arī retās slimnības narkolepsija (1. un 2. tips - ar vai bez katapleksijas) un idiopātiska hipersomnija.
Narkolepsija ir hroniska neiroloģiska slimība, kam raksturīga miegainība dienas laikā, halucinācijas, miega paralīze un katapleksija (saļimšanas epizodes pozitīvu emociju rezultātā). Simptomi var parādīties jebkurā vecumā, bet visbiežāk tas notiek pusaudžu vecumā un 30-35 gadu vecumā. Idiopātiska hipersomnija ir hroniska neiroloģiska slimība, kam raksturīga pastiprināta miegainība, kam nav iespējams atrast nekādu iemeslu.
Lai gan šīs slimības nav saistītas ar intelektuālās attīstības aizturi, neārstēta pastiprinātā miegainība apgrūtina cilvēka spēju sekot līdzi mācībām un uztvert informāciju, kā arī pasliktina kopējo dzīves kvalitāti, darba spējas un spējas piedalīties ikdienas aktivitātēs.
Pirmā tipa narkolepsijas prevalence ir 1:2000 līdz 1:5000. Rēķinot uz Latvijas iedzīvotāju skaitu Latvijā, aptuvenais šādu pacientu skaits varētu būt ap 1000.
Uzlabojoties diagnostikai un izmeklējumu pieejamībai, šiem pacientiem ir nepieciešams saņemt ārstēšanu. Jau šobrīd terapija nepieciešama vairākiem desmitiem pacientu, tai skaitā diviem bērniem.
Gan narkolepsijas, gan idiopātiskas hipersomnijas terapija balstās uz simptomu mazināšanu, lai cilvēki varētu pēc iespējas veiksmīgāk iekļauties ikdienas dzīvē. Galvenā loma simptomu kontrolē ir medikamentozai terapijai.
2021. gadā izdotas Eiropas vadlīnijas un ekspertu atzinums narkolepsijas ārstēšanai bērniem un pieaugušajiem, kurās nātrija oksibāts/oksibutirāts minēts kā pirmās izvēles preparāts gan bērniem, gan pieaugušajiem. Amerikas Miega medicīnas akadēmijas klīniskās vadlīnijās nātrija oksibātu/oksibutirātu rekomendē arī kā vienu no izvēles medikamentiem idiopātiskas hipersomnijas ārstēšanai.
Ja narkolepsijas vai idiopātiskas hipersomnijas simptomi netiek pienācīgi kontrolēti, tie ietekmē gan psiholoģisko, sociālo un kognitīvo stāvokli, gan darba spējas, neļaujot cilvēkam realizēt savu potenciālu. Nātrija oksibāts/oksibutirāts ar labiem panākumiem narkolepsijas ārstēšanā tiek izmantots gan Eiropā, gan Amerikas Savienotajās valstīs.
____________________________________________________
Atsauces:
1. Bassetti CLA, Kallweit U, Vignatelli L, Plazzi G, Lecendreux M, Baldin E, Dolenc-Groselj L, Jennum P, Khatami R, Manconi M, Mayer G, Partinen M, Pollmächer T, Reading P, Santamaria J, Sonka K, Dauvilliers Y, Lammers GJ. European guideline and expert statements on the management of narcolepsy in adults and children. J Sleep Res. 2021 Dec;30(6):e13387. doi: 10.1111/jsr.13387. Epub 2021 Jun 25. PMID: 34173288.
2. Maski K, Trotti LM, Kotagal S, Robert Auger R, Rowley JA, Hashmi SD, Watson NF. Treatment of central disorders of hypersomnolence: an American Academy of Sleep Medicine clinical practice guideline. J Clin Sleep Med. 2021 Sep 1;17(9):1881-1893. doi: 10.5664/jcsm.9328. PMID: 34743789; PMCID: PMC8636351.
3. https://www.orpha.net/consor/cgi-bin/Disease_Search.php?lng=EN&data_id=3637&Disease_Disease_Search_diseaseGroup=Narcolepsy&Disease_Disease_Search_diseaseType=Pat&Disease(s)/group%20of%20diseases=Narcolepsy-type-1&title=Narcolepsy%20type%201&search=Disease_Search_Simple, skatīts 28.03.2022.
4. https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/iedzivotaji/iedzivotaju-skaits/247-iedzivotaju-skaits-un-ta-izmainas?themeCode=IR (skatīts 06.02.2022.)
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo medikamentu, kas satur narkotiskās un tām pielīdzinātās psihotropās vielas (nātrija oksibutirāts/nātrija oksibāts), izrakstīšanu pacientiem ambulatorai lietošanai, nepieciešams papildināt Noteikumu Nr. 175 42.1. punktu, paredzot, ka uz receptēm aizliegts izrakstīt GHB (nātrija oksibutirāts/nātrija oksibāts un litija oksibutirāts) jebkurā zāļu formā, izņemot nātrija oksibutirātu/nātrija oksibātu perorālā ievadīšanas formā narkolepsijas un idiopātiskas hipersomnijas ārstēšanai saskaņā ar klīniskās universitātes ārstu speciālistu konsilija lēmumu (Noteikumu projekta 2. punkts), vienlaikus nosakot maksimālo daudzumu, ko drīkst izrakstīt uz vienas receptes (Noteikumu Nr. 175 5. pielikums papildināts ar jaunu 12.1 punktu).
Tiesības izrakstīt receptes VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" strādājošiem neirologam, bērnu neirologam, miega speciālistam pie diagnozēm: narkolepsija 1 (G47.4, ORPHA:2073), narkolepsija 2 (G47.4, ORPHA:83465), idiopātiska hipersomnija (F51.1., ORPHA:33208).
Ar Noteikumu projektu aktualizēts Noteikumu Nr. 175 5. pielikums "Narkotisko un tām pielīdzināto psihotropo vielu maksimālo daudzumu, ko atļauts izrakstīt uz vienas receptes", papildinot 5. pielikumā uzskaitīto vielu sarakstu ar vielas starptautisko nosaukumu: nātrija oksibutirāts/nātrija oksibāts; maksimālais vielas daudzums, ko atļauts izrakstīt uz receptes (gramos): 63; gatavo zāļu forma (aptiekās izgatavojamām zālēm piemēro atbilstoši ievadīšanas veidam): šķīdums iekšķīgai lietošanai (5. pielikuma 12.1 punkts), kā arī vienlaikus saglabājot pārējo 5. pielikumā norādīto informāciju nemainīgu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pacienti un ārstniecības personas.
Ietekmes apraksts
Tika nodrošināta atvieglota centrālās hipersomnijas slimību grupas pacientu ambulatora ārstniecība. Klīnisko universitāšu slimnīcu ārsti speciālisti, kas tiesīgi izrakstīt ambulatorai ārstēšanai nātrija oksibutirātu/nātrija oksibātu perorālā ievadīšanas formā narkolepsijas un  idiopātiskas hipersomnijas ārstēšanai.
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes, valsts pārvaldes iestāde
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes - klīniskās universitātes slimnīcas izveifdots konsīlijs, kas lems par nātrija oksibutirātu/nātrija oksibātu perorālā ievadīšanas formā pacientu ar narkolepsijas un idiopātiskas hipersomnijas ārstēšanai.
Valsts pārvaldes iestāde- Nacionālais veselības dienests nodrošina e-veselības sistēmā iekļauto pacienta veselības datu pārrobežu apmaiņu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Klīniskās universitātes slimnīcas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālais veselības dienests veiks pacientu datu (īpašas kategorijas datu) apstrādi e-veselībā, nodrošinot pārrobežu informācijas apriti.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi