Anotācija (ex-ante)

21-TA-985: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Caurlaižu, ar kurām ir tiesības neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības,  izsniegšanas, lietošanas, kontroles un anulēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Satiksmes ministrijas iniciatīva, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 45.panta 2.2 daļu, kas paredz, ka šā panta otrajā daļā minēto caurlaižu izsniegšanas, lietošanas un kontroles kārtību, kā arī gadījumus un kārtību, kādā tās anulē, nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts “Noteikumi par caurlaidēm, kas dod tiesības transportlīdzekļu vadītājiem darba uzdevumu pildīšanas laikā neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts nolūkā optimizēt darbu, ieviešot jaunu e-pakalpojumu, kas saistīts ar caurlaižu izsniegšanu pasta komersantu, universālā pasta pakalpojuma sniedzēja un institūciju transportlīdzekļiem, ar kuriem nogādā pasta sūtījumus, un  atteiktos no caurlaižu izsniegšanas papīra formātā,  samazinot ar to saistīto administratīvo slogu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ceļu satiksmes likuma 45.panta otrās daļas 1.punktā ir noteikts, ka atsevišķos gadījumos ar Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniegtām caurlaidēm pasta komersantu transportlīdzekļiem un tādiem Saeimas, Valsts prezidenta kancelejas, Valsts kancelejas, ministriju, Augstākās tiesas un Ģenerālprokuratūras transportlīdzekļiem, ar kuriem nogādā pasta sūtījumus, pildot attiecīgo uzdevumu, ir tiesības neievērot apstāšanās noteikumus un stāvēšanas noteikumus uz laiku līdz 30 minūtēm, blakus caurlaidei novietojot informāciju par laiku, kad transportlīdzeklis attiecīgajā vietā apturēts, kā arī ceļa zīmju "Braukt aizliegts", "Mehāniskajiem transportlīdzekļiem braukt aizliegts" un "Kravas automobiļiem braukt aizliegts" prasības.
Ceļu satiksmes likuma 45.panta otrās daļas 2.punktā ir noteikts, ka atsevišķos gadījumos ar Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniegtām caurlaidēm transportlīdzekļiem, ar kuriem veic inkasāciju, pildot attiecīgo uzdevumu, ir tiesības neievērot apstāšanās un stāvēšanas noteikumus, kā arī ceļa zīmju "Braukt aizliegts", "Mehāniskajiem transportlīdzekļiem braukt aizliegts" un "Kravas automobiļiem braukt aizliegts" prasības.
Pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 45.panta otro prim daļu, tika izdoti Ministru kabineta 2016.gada 22.novembra noteikumi Nr.738 “Noteikumi par caurlaidēm, kas dod tiesības transportlīdzekļu vadītājiem darba uzdevumu pildīšanas laikā neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības” (turpmāk – Noteikumi Nr.738).
Saskaņā ar Noteikumu Nr.738 2.punktu Satiksmes ministrija  caurlaides izsniedz pasta komersantu reģistrā reģistrēta pasta komersanta (turpmāk – pasta komersants) īpašumā vai turējumā reģistrētam transportlīdzeklim, kuru izmanto pasta pakalpojumu sniegšanai (turpmāk – pasta komersanta transportlīdzeklis), universālā pasta pakalpojuma sniedzēja īpašumā vai turējumā reģistrētam transportlīdzeklim (turpmāk – universālā pasta pakalpojuma sniedzēja transportlīdzeklis), kuru izmanto universālā pasta pakalpojuma sniegšanai, kā arī Saeimas, Valsts prezidenta Kancelejas, Valsts kancelejas, Augstākās tiesas, Ģenerālprokuratūras un ministrijas (turpmāk – institūcija) īpašumā vai turējumā reģistrētam transportlīdzeklim (turpmāk – institūcijas transportlīdzeklis), ar kuru nogādā šo institūciju dokumentus.
Saskaņā ar Noteikumu Nr.738 3.punktu Valsts policija caurlaides izsniedz apsardzes komersanta vai kredītiestādes iekšējās drošības dienesta (turpmāk – inkasents) īpašumā vai turējumā reģistrētam transportlīdzeklim (turpmāk – inkasācijas apsardzes transportlīdzeklis).
Pamatojoties un Noteikumos Nr.738 noteikto, Satiksmes ministrija un Valsts policija katram kalendārajam gadam veic caurlaižu pasūtīšanu papīra formā atbilstoši noteiktajiem paraugiem. Pasta komersantu un institūciju transportlīdzekļu caurlaižu vizuālais izskats atšķiras no universālā pasta pakalpojuma sniedzēja caurlaides (krāsa: zaļa - oranža), kā arī atšķiras no inkasenta caurlaides (krāsa: zila).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iesniegto pieteikumu caurlaižu saņemšanai un to pielikumā esošo dokumentu pārbaude, vērtējot atbilstību noteikumos Nr. 738 noteiktajiem kritērijiem, caurlaižu noformēšana un datu ievadīšana VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD)  uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā rāda administratīvo slogu gan Satiksmes ministrijai, gan Valsts policijai, izsniedzot caurlaides pasta komersantu, universālā pasta pakalpojuma sniedzēja, institūciju un inkasentu transportlīdzekļiem papīra formā. Tas aizņem daudz laika, jo katru gadu ir jānoformē aptuveni 1200 caurlaižu. It īpaši liela noslodze tiek radīta gada nogalē, kad pasta komersanti iesniedz pieteikumus caurlaižu saņemšanai nākamajam gadam, lai tās varētu izmantot jau no 1.janvāra. Papildus caurlaides tiek pieprasītas arī visa gada garumā, jo paplašinoties komercdarbības apjomiem, pasta komersanti iegādājas jaunus transportlīdzekļus vai maina esošos.
 
Risinājuma apraksts
Lai atvieglotu caurlaižu izsniegšanas procesu un atteiktos no caurlaižu noformēšanas papīra formā un nodrošinātu caurlaižu pieteikšanu un noformēšanu elektroniskā  vidē,  tādējādi, samazinot administratīvo slogu, tiek izstrādāts minētais noteikumu projekts.
Caurlaižu izsniegšanas un kontroles procesā iesaistītās institūcijas (Satiksmes ministrija, Iekšlietu ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, Valsts policija, pašvaldību policija un CSDD) savstarpēji vienojas par risinājumiem caurlaižu izsniegšanai elektroniski, atsakoties no caurlaidēm papīra formā un, ieviešot e-pakalpojumu caurlaižu pieteikšanai un izsniegšanai CSDD sistēmā, kurā tiešsaistē pasta komersanti, universālā pasta pakalpojuma sniedzējs un institūcijas patstāvīgi veiktu ar caurlaižu saņemšanu saistītās darbības.
Caurlaides pieteikšanu un izsniegšanu elektroniski CSDD e-pakalpojumu vidē plānots nodrošināt, pamatojoties uz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, kuru  uztur CSDD, savienojot to ar pasta komersantu reģistru, kuru uztur Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators).
Ņemot vērā minēto, 2021.gadā tika organizētas vairākas sanāksmes ar iesaistītajām institūcijām (CSDD, Regulatoru, Valsts policiju un Iekšlietu ministriju, kuras padotībā ir Valsts policija) un tika saņemts konceptuāls atbalsts jaunā e-pakalpojuma izveidei.
Regulatora informācijas sistēmu attīstības plānā ir iekļauts uzdevums līdz 2022.gada 1.janvārim nodrošināt datu apmaiņu ar CSDD par pasta komersantu reģistrā iekļautajām ziņām.
Iekšlietu ministrija arī konceptuāli atbalstīja pāreju uz caurlaižu izsniegšanu inkasentiem elektroniskā vidē, atsakoties no caurlaižu izmantošanas papīra formā, taču informēja, ka automatizēta datu apmaiņa starp transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru un licenču un sertifikātu reģistru (turpmāk – LUSR), kurā šobrīd tiek uzkrāta un apstrādāta ar apsardzes darbību saistītā informācija, CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai nav iespējama un to izveidot nav lietderīgi, jo Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs tuvāko gadu laikā plāno nodrošināt LUSR pāreju uz jauniem, mūsdienu prasībām atbilstošiem reģistru informācijas tehnoloģijas (IT) risinājumiem. Šobrīd norit darbs pie apsardzes darbības reģistra IT risinājuma izstrādes, kam jānoslēdzas 2022.gada maijā, lai apsardzes darbības reģistrs darbību uzsāktu 2022.gada 1.jūlijā. Apsardzes darbības reģistrā tiks iekļautas ziņas par apsardzes komersantiem un tiem atļautajiem apsardzes pakalpojumu veidiem, tostarp ziņas par inkasācijas apsardzes un iekšējo drošības dienestu transportlīdzekļiem. Kā ir norādījusi Iekšlietu ministrija, iepirkums par apsardzes darbības reģistra IT risinājuma izstrādes veikšanu ir noslēdzies, līdz ar to šobrīd mainīt iepirkuma dokumentācijā noteiktās apsardzes darbības reģistra tehniskās prasības, tajās iekļaujot datu izgūšanu CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai, vairs nav iespējams.
Ievērojot Iekšlietu ministrijas saņemto informāciju, jaunais e-pakalpojums pirmajā posmā būs  izmantojams pasta komersantu transportlīdzekļu, universālā pasta pakalpojuma sniedzēja transportlīdzekļu un institūciju transportlīdzekļu caurlaidēm. Plānots, ka pēc apsardzes darbības reģistra izstrādes, tas tiks savienots ar  transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, un inkasenti patstāvīgi veiks ar caurlaižu saņemšanu saistītās darbības jaunā e-pakalpojumā. Saskaņā ar likumprojektu “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (turpmāk – likumprojekts) paredzēts, ka inkasenti sāks izmantot  e-pakalpojumu caurlaižu pieteikšanai un noformēšanai CSDD sistēmā no 2023.gada 1.janvāra.
Ar noteikumu projektu tiks noteikta elektroniskā caurlaižu piešķiršanas kārtība (t.i., transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiks izdarīts attiecīgs ieraksts un transportlīdzekļu salonos vairs netiks novietotas caurlaides papīra formā). Policija, satiksmes uzraudzības un kontroles funkcijas izpildes ietvaros konstatējot iespējamo transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumu, par caurlaides, kas noformēta elektroniski, esamību pārliecinās transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Saskaņā  ar Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” 2.punktu reģistrs ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir CSDD. Minēto noteikumu 3.27.apakšpunkts noteic, ka transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā iekļauj, glabā un aktualizē informāciju arī par caurlaidēm, kas dod tiesības transportlīdzekļa vadītājam darba uzdevumu pildīšanas laikā neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības. Noteikumu projekts paredz, ka caurlaižu izsniegšanas sistēmas dati par piešķirtajām caurlaidēm tiks nodoti transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistram, tādejādi nodrošinot policijai iespēju izgūt nepieciešamos datus.
Ņemot vērā, ka CSDD jaunā e-pakalpojuma izveide un attiecīgas infrastruktūras uzturēšana būs saistīta ar noteiktiem izdevumiem, ir nepieciešams noteikt arī pakalpojuma maksu par caurlaides izsniegšanu CSDD  nodrošināto e-pakalpojumu vidē.
Jaunā e-pakalpojuma izstrāde tiks veikta CSDD budžeta ietvaros.
Ievērojot, ka caurlaides saskaņā ar Noteikumu Nr.738 5.punktu izsniedz kalendāra gadam un tās ir derīgas līdz kalendāra gada beigām, līdz jaunās kārtības ieviešanas datumam noteikumu projektā paredzēts pārējais periods attiecībā uz 2021.gadā izsniegtajām  caurlaidēm papīra formā ar derīguma termiņu 2021.gada 31.decembris. Lai nodrošinātu regulējuma nepārtrauktību gadījumā, ja tehniskie risinājumi e-pakalpojuma ieviešanai no 2022.gada kādu iemeslu dēļ vēl netiks nodrošināti, noteikumu projektā paredzēts, ka līdz 2022.gada 1.aprīlim ir derīgas izsniegtās caurlaides ar derīguma termiņu līdz 2021.gada 31.decembrim.
Ievērojot, ka caurlaides noformēšana elektroniski vairs nebūs saistīta ar laikietilpīgām procedūrām caurlaižu izsniegšanai papīrā formā, noteikumu projektā ir noteikts, ka caurlaides derīguma termiņš ir viens gads no apliecinājuma par caurlaides noformēšanu elektroniski saņemšanas brīža.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums ietekmēs pasta komersantus, universālā pasta pakalpojuma sniedzēju, inkasentus, Saeimu, Valsts prezidenta kanceleju, Valsts kanceleju, ministrijas, Augstāko tiesu un Ģenerālprokuratūru.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz ieviest efektīvāku mehānismu, nodrošinot caurlaižu pieteikšanu un izsniegšanu elektroniskā vidē. Administratīvais slogs samazināsies, jo vairs nebūs nepieciešamības gatavot dokumentus papīra formā - pieteikumu caurlaidēm un tam pievienojamos dokumentus, kā arī ierasties pēc caurlaides personīgi, savukārt SM nebūs jāveic iepirkums caurlaižu sagatavju iegādei.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums ietekmēs pasta komersantus, universālā pasta pakalpojuma sniedzēju, inkasentus, Saeimu, Valsts prezidenta kanceleju, Valsts kanceleju, ministrijas, Augstāko tiesu un Ģenerālprokuratūru.
samazinās
Vērtības nozīme:
Administratīvās izmaksas mērķgrupai, ko veido pasta komersanti, universālā pasta pakalpojuma sniedzējs un institūcijas, tiks aprēķinātas saskaņā ar CSDD cenrādi un ir nebūtiskas, salīdzinot ar ieguvumu, noformējot caurlaides CSDD tīmekļa vietnē http://www.csdd.lv nodrošinātajā e-pakalpojumā “Elektroniskās caurlaides noformēšana” sev ērtākā laikā. Caurlaižu noformēšana elektroniski ievērojami samazinās caurlaides pieprasīšanas un izsniegšanas ilgumu (šobrīd tas notiek mēneša laikā).
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums ietekmēs pasta komersantus, universālā pasta pakalpojuma sniedzēju, inkasentus, Saeimu, Valsts prezidenta kanceleju, Valsts kanceleju, ministrijas, Augstāko tiesu un Ģenerālprokuratūru.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka jauns e-pakalpojums tiks nodrošināts saskaņā ar Ministru kabinetā noteikto CSDD publisko maksas pakalpojumu cenrādi, būs nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis”.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

Ar šo noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdi spēku zaudēs Noteikumi Nr.738
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
CSDD, Regulators, Valsts policija iem

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta prasību atbilstības kontroli turpinās veikt Valsts policija un pašvaldību policija.
Jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija nav nepieciešama un nav paredzēta.
Noteikumos noteikto uzdevumu izpilde tiks organizēta esošo cilvēkresursu ietvaros.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi