Anotācija (ex-ante)

22-TA-2828: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas nosacījumus, lai nodrošinātu indukcijas gada atbalstu jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Latvijas virzītās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam apstiprināšanas.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka labi sagatavoti un motivēti pedagogi ir izšķiroši svarīgs faktors izglītības kvalitātes celšanai. Svarīgi ir nodrošināt pedagogu ataudzi un piesaistīt un noturēt jaunus un motivētus pedagogus, jo pedagoga vidējais vecums ir augsts. NAP2027 nosaka uzdevumu Nr.154 „Izcilu pedagogu sagatavošana, piesaiste, noturēšana un efektīva profesionālā pilnveide, jo īpaši akcentējot STEM nozaru pedagogu un mācībspēku piesaisti, noturēšanu un kvalifikācijas paaugstināšanu, kā arī pedagogu atalgojuma paaugstināšana” un paredz īstenot pasākumu Nr.398 „Pedagoga profesijas attīstība un prestiža uzlabošana”.

Arī Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.‒2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" (turpmāk – IAP2027) kā vienu no būtiskākajiem risināmajiem jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā 2021.‒2027. gadā nosaka vāju pedagogu ataudzi. IAP2027 rīcības plāns 2021. – 2023. gadam[1] paredz īstenot 1.1.1.2.pasākumu „Ieviest un nostiprināt jaunu pedagogu sagatavošanas sistēmu”, kura darbības rezultāts ir izstrādāti atbalsta mehānismi un sniegts atbalsts jaunu pedagogu piesaistei un noturēšanai, un rezultatīvais rādītājs ietver  atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu izcilus pedagogus.

Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvo ziņojumu „Darba vidē balstīta studiju programma skolotāju sagatavošanai: īstenošana un attīstība”[2] 2021. gada 6. jūlijā jau tika pieņemti grozījumi 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" (turpmāk ‒ 8.2.1.SAM) īstenošanas noteikumos[3], lai tai skaitā ieviestu indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai[4] 2021./2022. akadēmiskajā gadā. Atbilstoši informatīvajam ziņojumam par darba vidē balstītas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs” ilgtspējas nodrošināšanu[5] tika paredzēts turpināt sniegt indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajai studiju programmai skolotāju sagatavošanai 2022./2023. akadēmiskajā gadā 8.2.1.SAM ietvaros, pieņemot attiecīgus grozījumus 8.2.1.SAM īstenošanas noteikumos[6].

Ar grozījumiem 8.2.1.SAM īstenošanas noteikumos tika paredzēti papildu atbalsta pasākumi studiju programmas absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas (profesionālās pilnveides grupas, personīgās izaugsmes piezīmes, stundu vērošana, mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem). Šo atbalsta pasākumu īstenošanu Latvijas Universitātes (turpmāk – LU) projekta[7] ietvaros 2021./2022. akadēmiskajā gadā nodrošināja nodibinājums „Iespējamā misija” kā LU projekta sadarbības partneris, savukārt 2022./2023. akadēmiskajā gadā – LU.

Atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam risinājumam no 2023. gada 1. jūlija indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajai studiju programmai skolotāju sagatavošanai plānots nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem.

[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/legislation_case_documents/3a192ced-90c1-4495-ad84-cad96b635144

[2] Izskatīts Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra sēdē. Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40476411&mode=mk&date=2020-01-21

[3] Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 492 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 27 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi""

[4] Otrā līmeņa profesionālā augstākās izglītības studiju programma „Skolotājs” – studiju programma pedagoga profesionālās kvalifikācijas ieguvei pēc  studijām citā jomā.

[5] Izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija sēdē. Pieejams:  https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/legislation_case_documents/f313312d-bd35-4426-914d-e83598f07426

[6] Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 462 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 27 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi""

[7] Projekts „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena “Izglītība, pedagoģija un sports” studiju programmas”, Nr. 8.2.1.0/18/I/004
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pedagoga profesijai ir salīdzinoši zems prestižs – TALIS[1] 2018 pētījumā tikai 23 % skolotāju piekrīt vai pilnībā piekrīt, ka viņu profesija tiek novērtēta sabiedrībā. Liela daļa izglītības studiju jomas programmu absolventu kā savu darbavietu neizvēlas izglītības iestādi. Latvijā skolotāju vidējais vecums ir 48 gadi (OECD (The Organization for Economic Cooperation and Development) valstu vidējais rādītājs – 44 gadi), pedagogi vecuma grupā pēc 50 gadiem – 43 % no kopējā pedagogu skaita (Izglītības un zinātnes ministrijas dati). Apmēram 13 % Latvijas skolotāju darba stāžs ir 1 – 5 gadi. Lai arī Latvijas skolās ienāk jaunie skolotāji, viņi ātri aiziet no darba skolā, proti, darba stāžs 6 – 10 gadi vairs ir tikai 6,5 % skolotāju, bet darba stāžs 11 – 15 gadi – tikai 8 % skolotāju (TALIS 2018). Iespējamie iemesli – profesijas zemā konkurētspēja, neatbilstoša studējošo atlase augstskolā, psiholoģiskā nepiemērotība profesijai, nepietiekams atbalsts no skolas un dibinātāja (pašvaldības).

Šobrīd pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas jaunajiem pedagogiem nav pieejams indukcijas gada atbalsts (izņēmums ir darba vidē balstītā studiju programma skolotāju sagatavošanai), kas nodrošinātu viņu tālāku iejušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu pedagoga profesijā.

Šo problēmu palīdzēs risināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4. politikas mērķa "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" 4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" (turpmāk – 4.2.2. SAM) 4.2.2.7. pasākums "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" (turpmāk – 4.2.2.7. pasākums), kura ietvaros tiks sniegts atbalsts skolotāju kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu pedagogus.


[1] Starptautisks Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas mācību vides pētījums (Teaching and Learning International Survey)

 
Risinājuma apraksts
4.2.2.7. pasākums ir vērsts uz 2021.–2027.gada plānošanas perioda plānošanas dokumentos noteikto politikas mērķu sasniegšanu. 4.2.2.7. pasākuma mērķis atbilst:
1) NAP2027 prioritātes "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei" rīcības virzienam “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” un nodrošinās virzību uz mērķi “Izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguvei ikvienam valsts iedzīvotājam”, kā arī veicinās NAP2027 indikatora “15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs” mērķa vērtības sasniegšanu;
2) IAP2027 1. mērķa „Augsti kvalificēti, kompetenti un uz izcilību orientēti pedagogi un akadēmiskais personāls” 1.1. rīcības virziena „Pedagogu sagatavošana, piesaiste un attīstība” 1.1.1. uzdevumam „Attīstīt pedagogu sagatavošanas sistēmu”.  Līdz ar to 4.2.2.7. pasākums sekmēs IAP2027 noteiktā 1.politikas rezultāta „Kvalitatīva un kvantitatīva pedagogu un akadēmiskā personāla ataudze” un 1.2.rezultatīvā rādītāja „Pedagogu noturība: izmaiņas pedagogu ar optimālu darba stāžu proporcijā” mērķa vērtības sasniegšanu.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.2.2.7. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

4.2.2.7. pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu pedagogus.

4.2.2.7. pasākuma īstenošanas rezultātā tiks ieviests indukcijas gada atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem, tādējādi palīdzot jaunajiem pedagogiem pirmajā gadā  pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas tālāk iejusties izglītības iestādes vidē un veicinot to palikšanu pedagoga profesijā. 4.2.2.7. pasākuma atbalsts plānots visām pedagogu sagatavošanas studiju programmām, izņemot darba vidē balstīto studiju programmu, ņemot vērā, ka tai atbalsts līdz 2023. gada 30. jūnijam tiek sniegts 8.2.1.SAM ietvaros un no 2023. gada 1. jūlija atbalsts plānots no valsts budžeta līdzekļiem.

4.2.2.7. pasākuma mērķa grupa ir pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventi.

4.2.2.7. pasākums tiks īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
Projekta iesniedzējs 4.2.2.7. pasākuma ietvaros būs LU, savukārt pārējās augstskolas, kas arī īsteno pedagogu sagatavošanas studiju programmas  (Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija[1], Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija) plānotas kā projekta sadarbības partneri.

LU izvēlēta kā projekta iesniedzējs un projekta vadošais partneris, ņemot vērā LU lielo pieredzi pedagogu sagatavošanā un pieredzi līdzīga atbalsta sniegšanā iepriekšējā Eiropas Savienības fondu plānošanas periodā. LU īsteno 3 pedagogu sagatavošanas studiju programmas, kā arī darba vidē balstīto studiju programmu, 2 maģistra studiju programmas un kopīgo doktora studiju programmu studiju virzienā „Izglītība, pedagoģija un sports”, kas ir lielākais īstenojamo studiju programmu skaits studiju virzienā „Izglītība, pedagoģija un sports”, salīdzinot ar pārējām augstskolām. LU arī ir lielākais studējošo un absolventu skaits pedagogu sagatavošanas studiju programmās. 8.2.1. SAM pirmās kārtas LU projekta ietvaros 2021./2022. un 2022./2023. akadēmiskajā gadā tiek sniegts indukcijas gada atbalsts darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai. Līdz ar to LU jau ir pieredze šāda atbalsta sniegšanā. Īstenojot vienu kopīgu starpaugstskolu projektu tiks samazināts administratīvais slogs iesaistītajām pusēm, attiecīgi arī administratīvās izmaksas, un atbalsta sniegšana notiks pēc vienotiem principiem.

4.2.2.7. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 3 425 840 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) finansējums – 2 911 964 euro un valsts budžeta finansējums – 513 876 euro. 4.2.2.7. pasākumam nav plānots elastības finansējums, tas plānots 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros.
4.2.2.7. pasākumu plānots īstenot vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu, projektu īstenojot  ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1) iznākuma rādītājs līdz 2024. gada 31. decembrim –  nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
2) specifiskais rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1.

Vienlaikus plānoti arī šādi specifiskie projekta līmeņa iznākuma rādītāji, par kuru izpildi finansējuma saņēmējs uzkrās informāciju:
1) pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaits, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts;
2) atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaits;
3) indukcijas gada dalībnieku skaits, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi.
Uzkrājot informāciju par pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaitu, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts, ņem vērā katrā augstskolā īstenoto pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaitu - t.i., skaita studiju programmas pēc to licencēm. Piemēram, pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Pirmsskolas skolotājs” īsteno četras augstskolas, kopā ir četras licences, līdz ar to skaita kā četras studiju programmas.
Uzkrājot informāciju par atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu, skaita indukcijas gada dalībniekus, kas noslēguši līgumu ar finansējuma saņēmēju par dalību indukcijas gadā un mērķstipendijas saņemšanu.
Savukārt uzkrājot informāciju par indukcijas gada dalībnieku skaitu, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi, skaita unikālos indukcijas gada dalībniekus, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi. Plānots, ka indukcijas gada laikā indukcijas gada dalībnieks apgūs vienu profesionālās kompetences pilnveides programmu.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros plānotas šādas atbalstāmās darbības:1) indukcijas gada atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kas tai skaitā ietver individuālu atbalstu profesionālās pilnveides grupās, stundu vērošanu, profesionālās kompetences pilnveides programmu apguvi un mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem; 2) projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana; 3) informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.

Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kuras ietver projekta vadības personāla un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Personāla izmaksas plānots attiecināt atbilstoši vienkāršoto izmaksu metodikai;
2) mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem – līdz 120 euro mēnesī. Mērķstipendijas plānots izmaksāt 10 mēnešus – no augusta līdz maijam;
3) jaunradītu darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā;
4) transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  īstenošanai". Transporta izmaksas būs nepieciešamas projekta īstenošanas personālam mācību stundu vērošanas nodrošināšanai;
5) projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Ja plānotā projekta īstenošanas laikā Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā vadošā iestāde izstrādā vienas vienības standarta likmes metodiku kādām no minētajām izmaksām, tām piemēro vadošās iestādes izstrādāto metodiku.

4.2.2.7. pasākuma īstenošanas nosacījumi paredz, ka finansējuma saņēmējs sadarbībā ar projekta sadarbības partneriem, kā arī konsultējoties ar studentus pārstāvošām organizācijām, izstrādā indukcijas gada dalībnieku atlases nolikumu. Nolikumā paredz šādus indukcijas gada dalības nosacījumus:
1) pretendents ir ieguvis skolotāja kvalifikāciju kādā no pedagogu sagatavošanas studiju programmām;
2) pretendents skolotāja kvalifikāciju ir ieguvis ne ātrāk kā 2023. gada 1. janvārī;
3) pretendents ir nodarbināts izglītības iestādē skolotāja amatā.

Indukcijas gada dalībnieks slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju par dalību indukcijas gadā un mērķstipendijas saņemšanu.

Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projekta uzraudzības padomi. Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi sešos mēnešos iesniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par atgriezenisko saiti no indukcijas gada dalībniekiem par individuālo atbalstu profesionālās pilnveides grupās, profesionālās kompetences pilnveides programmu saturu un atbilstību viņu vajadzībām, apmeklējumu un atbirumu indukcijas gada laikā, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem indukcijas gada atbalsta īstenošanā, un prezentē projekta rezultātus projekta uzraudzības padomē.

Noteikumu projekts paredz, ka 4.2.2.7. pasākuma finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst noteikumu projektā minētajām izmaksu pozīcijām, un ir radušās no noteikumu spēkā stāšanās dienas, savukārt sadarbības partnerim – pēc sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas.

Noteikumu projekts nosaka arī avansa piešķiršanas nosacījumus un avansa apmēru. Noteikumu projekts paredz, ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Saskaņā ar noteikumu projektu, viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Šāds avansa apmērs nepieciešams, lai nodrošinātu iespēju finansējuma saņēmējam īstenot projekta darbības atbilstoši plānotajam laika grafikam. Finansējuma saņēmējam – valsts dibinātai augstskolai (LU) ir no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas statuss, un projekts tiks īstenots tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, līdz ar to avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros LU īstenos projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Finansējuma saņēmējs LU īstenos indukcijas gada atbalstu pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem (individuāla atbalsta sniegšana profesionālās pilnveides grupās, stundu vērošana, profesionālās kompetences pilnveides programmu īstenošana un mērķstipendiju izmaksa), negūstot ieņēmumus no projekta īstenošanas. LU īstenos projektu ar saviem cilvēkresursiem, kas būs projekta vadības un īstenošanas personāls, personālam sedzot vienīgi faktiskās nepieciešamās izmaksas, kas būs pamatotas un pierādāmas, un izmaksās mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem. Arī projekta sadarbības partneri (Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija) iesaistīsies projekta īstenošanā ar saviem cilvēkresursiem, sadarbojoties profesionālās pilnveides grupu atbalsta īstenošanā. Līdz ar to 4.2.2.7. pasākuma ietvaros īstenojamās darbības nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība un komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta.

4.2.2.7. pasākuma ieviešanā tiks nodrošināta sinerģija un papildinātība, kā arī nepārklāšanās ar Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda 8.2.1.SAM. 8.2.1.SAM ietvaros ir izstrādātas jaunās pedagogu sagatavošanas studiju programmas un ir uzsākta indukcijas gada aprobācija darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai. Nepārklāšanās tiks nodrošināta ar atbalstāmajām pedagogu sagatavošanas studiju programmām, kurās tiek sniegts indukcijas gada atbalsts – 8.2.1.SAM ietvaros atbalsts tikai darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai, savukārt 4.2.2.7.pasākumā – pārējās pedagogu sagatavošanas studiju programmās, papildus nepārklāšanās tiks nodrošināta arī laika ietvarā. Savukārt ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda 4.2.2.3. pasākumu “Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai” tiks nodrošināts saturiski savstarpēji papildinošs atbalsts.

4.2.2.7. pasākuma investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Savukārt uz horizontālajiem principiem „Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 4.2.2.7.pasākumam nav ietekmes.

4.2.2.7.pasākuma ESF+ investīcijām piemērots 150. intervences kods „Atbalsts augstākajai izglītībai (izņemot infrastruktūru)” atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam.

[1] Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai pedagogu sagatavošanas studiju programmas vēl nav licencētas (plānots licencēt 2023.g. sākumā)

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventi.
Ietekmes apraksts
Pedagogu sagatavošanas studiju programmās tiks ieviests indukcijas gada atbalsts skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas kopumā pozitīvi ietekmēs pedagogu piesaisti un noturību izglītības iestādēs.
Juridiskās personas
  • LU, Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.
Ietekmes apraksts
LU sadarbībā ar citām augstskolām, kas īsteno pedagogu sagatavošanas studiju programmas, īstenos  ESF+ projektu, kura ietvaros tiks sniegts atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas kopumā pozitīvi ietekmēs pedagogu piesaisti un noturību izglītības iestādēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
4.2.2.7.pasākuma ietvaros tiks sniegts atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas veicinās jauno pedagogu labāku  sagatavošanu darbam izglītības iestādē.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
451 052
0
1 019 150
1 019 150
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
451 052
0
1 019 150
1 019 150
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
530 650
0
1 199 000
1 199 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
530 650
0
1 199 000
1 199 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-79 598
0
-179 850
-179 850
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-79 598
0
-179 850
-179 850
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
79 598
0
179 850
179 850
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.2.2.7. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums (projekta kopējās attiecināmās izmaksas) ir 3 425 840 euro, tai skaitā ESF+ finansējums 2 911 964 euro un valsts budžeta finansējums 513 876 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF+ un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2023. gada III ceturkšņa līdz 2026. gada II ceturksnim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi 3 gadi).
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
-2023.gadā tiek plānots finansējums 530 650 euro gadā (t.sk. ESF+ 451 052 euro, valsts budžets 79 598 euro);
-2024. gadā tiek plānots finansējums 1 199 000  euro gadā (t.sk. ESF+ 1 019 150 euro, valsts budžets 179 850 euro);
-2025. gadā tiek plānots finansējums 1 199 000  euro gadā (t.sk. ESF+ 1 019 150 euro, valsts budžets 179 850 euro);
-2026.gadā tiek plānots finansējums 497 190 euro gadā (t.sk. ESF+ 422 612 euro, valsts budžets 74 578 euro).
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.pants
Noteikumu projekta 32.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
50.panta 1.punkta d)apakšpunkts
Noteikumu projekta 32.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Noteikumu projekts tiks publicēts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā sabiedriskai apspriešanai, tai skaitā nodrošinot ikvienam interesentam sniegt savu viedokli.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc viedokļu saņemšanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, LU kā 4.2.2.7. pasākuma finansējuma saņēmējs un Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija kā projekta sadarbības partneri.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta NAP2027 indikatora “15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs” mērķa vērtības sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.2.7. pasākuma projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmes un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.2.7. pasākuma projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmes un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi