Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-1132: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 1994. gada 6. decembra rīkojumā Nr. 526 "Par Latvijas Republikas interešu pārstāvēšanu Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likuma „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā Rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā” 6. pantu Ministru kabinetam piešķirts pilnvarojums izdot norādījumus, kas nepieciešami, lai izpildītu Latvijas saistības pret augstāk minētajām institūcijām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Latvijas pilnvarnieka vietnieka Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā (turpmāk - EBRD) funkciju pārņemšanu Finanšu ministrijas kompetencē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
EBRD ir starptautiska finanšu institūcija, kas veicina valstu pāreju uz atvērtu tirgus ekonomiku, vienlaikus atbalstot ilgtspējīgu un iekļaujošu izaugsmi. EBRD ir unikāls politiskais mandāts sniegt atbalstu tikai tām valstīm, kuras apņemas ievērot daudzpartiju demokrātijas, plurālisma un tirgus ekonomikas principus. Uzņēmējdarbības veicināšanai EBRD nodrošina finanšu investīcijas, biznesa pakalpojumus un iesaistās augsta līmeņa politikas reformu īstenošanā. EBRD atbalsta projektus galvenokārt privātajā, bet arī publiskajā sektorā, nodrošinot tiešās investīcijas finanšu institūcijām, infrastruktūrai, inovācijām, ražošanai un tirdzniecībai.

Līguma par Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas dibināšanu (turpmāk - Dibināšanas līgums) 24. pants nosaka, ka pilnvarnieku valde ir augstākā EBRD lēmējinstitūcija, kas pieņem lēmumus par jaunu dalībvalstu uzņemšanu vai dalības apturēšanu EBRD, izmaiņām pamatkapitālā, oficiālu sadarbību ar citām starptautiskām organizācijām, direktoru un prezidenta iecelšanu un to atlīdzības noteikšanu, finanšu pārskatiem, peļņas sadali, Dibināšanas līguma grozījumiem un EBRD darbības izbeigšanu. Atbildība par EBRD vispārējās darbības virzienu ir deleģēta EBRD direktoru valdei. Dibināšanas līguma 23. panta 1. punkts paredz, ka katra EBRD dalībvalsts dalībai EBRD pilnvarnieku valdē izvirza pilnvarnieku un pilnvarnieka vietnieku, un pilnvarnieka vietniekam ir tiesības balsot tikai pilnvarnieka prombūtnē.

Latvijas Republika ir EBRD dalībvalsts kopš 1992. gada. Sadarbību ar EBRD nosaka likums „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā”. Savukārt Ministru kabineta 1994. gada 6. decembra rīkojums Nr. 526 nosaka, ka Latvijas Republikas pilnvarnieks EBRD ir finanšu ministrs un Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieks EBRD ir ekonomikas ministrs.

Finanšu ministrs, īstenojot EBRD pilnvarnieka funkcijas, piedalās EBRD pilnvarnieku valdes gada sanāksmēs, ar balsošanas tiesībām piedalās lēmumu pieņemšanā par EBRD stratēģiskajiem, politikas un operacionālajiem jautājumiem, kas nav direktoru valdes kompetencē, nominē Latvijas pārstāvi (padomnieku) EBRD direktoru valdē, kā arī tiekas ar EBRD augstākajām amatpersonām. EBRD pilnvarnieka funkciju nodrošināšanu, tai skaitā stratēģisko, politikas, pārvaldības un operacionālo jautājumu analīzi un Latvijas pozīcijas izstrādi, EBRD kapitāldaļu un balsstiesību uzskati, kā arī EBRD atpazīstamības Latvijā veicināšanu un sadarbības aktivizēšanu ar Latvijas publisko un privāto sektoru īsteno Finanšu ministrija, sadarbojoties ar nozaru ministrijām un partnerorganizācijām. Ņemot vērā, ka pilnvarnieka vietnieka funkcijas ir deleģētas ekonomikas ministram, Finanšu ministrija nodrošina informācijas apriti un koordināciju ar Ekonomikas ministriju par aktuālajiem EBRD jautājumiem, ziņojumiem un veiktajiem balsojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ekonomikas ministram kā EBRD pilnvarnieka vietniekam ir formāla loma, tas nozīmē, ka praksē visas funkcijas nodrošina pilnvarnieks bez pilnvarnieka vietnieka iesaistes – gan veicot Latvijas Republikas balsojumus, gan piedaloties pilnvarnieku valdes sanāksmēs vai citās sanāksmēs, kur nepieciešama pilnvarnieka vai pilnvarnieka vietnieka dalība. Ņemot vērā, ka ekonomikas ministrs nav piedalījies EBRD pilnvarnieku valdes sanāksmēs kopš 2003. gada un lai nodrošinātu pilnvērtīgu pārstāvību pilnvarnieku valdes gada sanāksmēs (to ietvaros tiek organizētas arī bilaterālās sanāksmes), finanšu ministrs regulāri deleģē Latvijas Republikas pilnvarnieka pagaidu vietnieku EBRD uz gada sanāksmju laiku no Finanšu ministrijas pārstāvju puses. Līdz ar to Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka funkcija netiek izmantota, kas praksē ierobežo Finanšu ministrijas iespējas nodrošināt pilnvērtīgu Latvijas Republikas pārstāvību EBRD augsta līmeņa sanāksmēs vai iespēju aizstāt pilnvarnieku tā prombūtnē nepieciešamo funkciju veikšanai.
Risinājuma apraksts
Lai pilnvērtīgi izmantotu EBRD pilnvarnieka vietnieka lomu, aizstājot pilnvarnieku tā prombūtnē, plānojot Latvijas Republikas pārstāvību EBRD pilnvarnieku sanāksmēs, kā arī citās EBRD augsta līmeņa sanāksmēs, un lai optimizētu administratīvos resursus, Finanšu ministrija ir vienojusies ar Ekonomikas ministriju par EBRD pilnvarnieka vietnieka funkciju nodošanu Finanšu ministrijas kompetencē. Finanšu ministrija rosina par EBRD pilnvarnieka vietnieku noteikt Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieku finanšu politikas jautājumos. Arī Igaunijā un Lietuvā IBRD pilnvarnieka un pilnvarnieka vietnieka funkcijas ir Finanšu ministrijas pārziņā – tās nodrošina attiecīgi finanšu ministrs un Finanšu ministrijas ģenerālsekretārs (Igaunijā) vai finanšu ministra vietnieks (Lietuvā). Vienlaikus EBRD pilnvarnieka vietnieka funkciju pārņemšana Finanšu ministrijas kompetencē neierobežos iespējas Ekonomikas ministrijai kompetences ietvaros iesaistīties EBRD darbības jautājumos un informācijas apritē. Finanšu ministrija turpinās konsultēties ar Ekonomikas ministriju par EBRD stratēģiskajiem un operacionālajiem jautājumiem, kas ir saistīti ar Ekonomikas ministrijas kompetenci.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Līguma par Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas dibināšanu 23. panta 1. punkts nosaka, ka katra EBRD dalībvalsts dalībai EBRD pilnvarnieku valdē izvirza pilnvarnieku un pilnvarnieka vietnieku, un pilnvarnieka vietniekam ir tiesības balsot tikai pilnvarnieka prombūtnē.
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Finanšu ministrijas kompetencē tiks nodotas Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka EBRD funkcijas, kas līdz šim bija deleģētas ekonomikas ministram.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Finanšu ministrija nodrošinās Latvijas Republikas pilnvarnieka vietnieka EBRD funkcijas Latvijas Republikas pilnvarnieka EBRD (finanšu ministra) prombūtnē.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi