Anotācija (ex-ante)

22-TA-3327: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) kopējā attiecināmā finansējuma dalījumā pa atlases kārtām, kā arī precizēt uzraudzības rādītāja vērtību atbilstoši 2022.gada 22.jūlijā apstiprinātajiem grozījumiem Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”.
Spēkā stāšanās termiņš
29.11.2022.
Pamatojums
Atbilstoši MK noteikumu Nr.871[1] 11.1 punktam 9.3.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldības projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru var mainīt līdz 2022. gada 31. decembrim, ja tas atbilst plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām. Lai LM varētu pilnvērtīgi īstenot MK 2022. gada 8. marta sēdes protokola lēmumu (protokols Nr. 13, 32§, 4. punkts) par 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma (gan ar uzraudzības rādītājiem, gan faktisko atlikumu) pārdalēm, ir nepieciešami steidzami grozījumi MK noteikumos Nr. 8711, precizējot kopējo attiecināmo 9.3.1.1. pasākuma finansējuma dalījumu starp atlases kārtām, jo atbilstoši LM aprēķiniem par atbrīvotā 9.3.1.1. pasākuma finansējuma pārdalēm starp finansējuma saņēmējiem, mainās pasākuma kopējais attiecināmais finansējums starp atlases kārtām. Tikai pēc šo steidzamo grozījumu MK noteikumos Nr. 871 spēkā stāšanās tiks veikti steidzami grozījumi visu plānošanas reģionu deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) plānos, tajos iestrādājot jaunās 9.3.1.1. pasākuma finansējuma kvotas un katrai pašvaldībai kopējo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras risinājumam nepieciešamo attiecināmā finansējuma apmēru pēc 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma pārdalēm. Savukārt precizētie plānošanas reģionu DI plāni būs pamats pašvaldībām līdz 2022. gada beigām ierosināt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2014.-2020.gadam (turpmāk – KP VIS) īstenotajām pārdalēm atbilstošus 9.3.1.1. pasākuma projektu grozījumus.


[1] MK 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. MK 2022. gada 8. marta sēdē MK pieņēma lēmumu (MK sēdes protokols Nr.13, 32§,  4. punkts), kas atļauj LM:
1) gadījumos, ja kāda pašvaldība daļēji vai pilnībā atsakās no sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras risinājuma īstenošanas 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, līdz 2022. gada 31. decembrim pārdalīt atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu un sasniedzamos uzraudzības rādītājus starp citām attiecīgā plānošanas reģiona pašvaldībām vai citu plānošanas reģionu pašvaldībām;
2) gadījumos, ja kādas pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma īstenotajā projektā mērķa un uzraudzības radītāju sasniegšanai nav nepieciešams sākotnēji paredzētais finansējums (radies finansējuma ietaupījums), pārdalīt atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu tām attiecīgā plānošanas reģiona pašvaldībām vai citu plānošanas reģionu pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē iegulda vairāk pašvaldības attiecināmo finansējumu kā minimāli nepieciešams nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai.
Uz iepriekšminētā MK lēmuma (MK 2022.gada 8. marta sēdes protokols. Nr.13, 32§, 4. punkts) pieņemšanas brīdi 9.3.1.1. pasākuma ietvaros bija divas pašvaldības, kuras pilnībā bija atteikušās no sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides projektu īstenošanas – Aizkraukle un Carnikava (Ādažu novads), kā rezultātā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros un plānošanas reģionu DI plānos veidojās nesadalītais jeb atbrīvotais finansējums indikatīvi 985 482 EUR apmērā un nesadalītie uzraudzības rādītāji – 52 pakalpojumu vietas personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – personas ar GRT) un 10 pakalpojumu vietas bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (turpmāk – bērni ar FT). Tāpat uz MK protokollēmuma pieņemšanas brīdi bija izveidojies 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikums (ietaupījums), projektiem noslēdzoties, indikatīvi 64 186 EUR apmērā.
Lai izpildītu MK 2022.agada 8.marta protokollēmumā (prot. Nr.13, 32§, 4. punkts)  noteiktās 9.3.1.1.pasākuma atbrīvotā finansējuma pārdales, LM 2022. gada aprīlī sadarbībā ar sadarbības iestādi – Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA) apzināja visu joprojām īstenošanā esošo 9.3.1.1. pasākuma projektu īstenošanas progresu. Īpaša uzmanība tika pievērsta tiem projektiem, kuros 2022. gadā vēl nebija uzsākti būvniecības darbi sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei. Apkopojot visu projektu īstenošanas progresa informāciju, sākotnēji tika konstatēti 7 projekti (Jūrmala, Viļāni, Krāslava, Dobele, Iecava, Krimulda un Salacgrīva), kuros 2022. gada aprīlī vēl nebija noslēgti būvniecības līgumi par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidi. Šajos projektos tika konstatēts augsts risks būvniecības izmaksu sadārdzinājumam un augsta iespējamība, ka pašvaldības būvniecības izmaksu pieauguma dēļ varētu daļēji vai pilnībā atteikties no 9.3.1.1. pasākuma projektu īstenošanas, kas savukārt veidotu papildu 9.3.1.1. pasākuma nesadalīto jeb atbrīvoto finansējumu un uzraudzības rādītājus.
Paralēli 2022. gada maijā Limbažu novada pašvaldība informēja LM, ka pilnībā atsakās no Salacgrīvas 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanas un daļējā apmērā arī no Alojas 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanas, projektā Nr.9.3.1.1/19/I/021 “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu izveide Alojas novadā” saglabājot tikai jau izveidoto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu centru bērniem ar FT. Attiecīgi nesadalītā jeb atbrīvotā 9.3.1.1. pasākuma ERAF un valsts budžeta finansējuma un uzraudzības rādītāju apjoms Rīgas plānošanas reģionā jau veidoja  indikatīvi 1 999 775 EUR un 87 izveidojamās pakalpojuma vietas, bet Zemgales plānošanas reģionā – 290 742 EUR un 40 izveidojamās pakalpojuma vietas.
Lai apzinātu, vai vēl kāda no iepriekš LM identificētajām augsta riska pašvaldībām arī neplāno pilnībā vai daļēji atteikties no 9.3.1.1. pasākuma projektu īstenošanas iespējamo būvniecības izmaksu sadārdzinājuma dēļ, 2022. gada maija beigās – jūnijā LM pārstāvji tikās ar visām 6 (Salacgrīva (tagad Limbažu novads) no projekta īstenošanas jau atteicās) augsta riska pašvaldībām un secināja, ka neviena no pašvaldībām neplāno atteikties no 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanas un būvniecības izmaksu pieauguma gadījumos ir gatavas finansēt projekta izmaksu pieaugumu.
Pēc visas nepieciešamās informācijas apkopošanas LM 2022. jūlijā uzrunāja Rīgas un Zemgales plānošanas reģionus ar lūgumu apzināt reģiona pašvaldības, kurām ir iespējas un mērķa grupas vajadzībās balstīta nepieciešamība sava 9.3.1.1. pasākuma projekta ietvaros veidot papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietas ar papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu. No Rīgas plānošanas reģiona tika saņemta informācija, ka Jūrmalas, Ķekavas un Krimuldas (Siguldas) pašvaldības ir gatavas veidot papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vietas personām ar GRT ar papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu. Savukārt no Zemgales plānošanas reģiona tika saņemta informācija, ka reģionā nav neviena pašvaldība, kas būtu gatava veidot papildu pakalpojumu vietas ar papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu.
2022. gada augustā LM rīkoja atsevišķas tikšanās ar Jūrmalas, Ķekavas un Siguldas (Krimuldas) pašvaldību un Rīgas plānošanas reģiona pārstāvjiem, lai individuāli vienotos ar katru pašvaldību par tās papildu veidojamajām pakalpojumu vietām personām ar GRT un tam papildu nepieciešamo (pārdalāmo) 9.3.1.1. pasākuma finansējumu.
Pēc panāktajām vienošanām ar minētajām trīs Rīgas plānošanas reģiona pašvaldībām par papildu veidojamo pakalpojumu vietu skaitu un to izveidei papildus pārdalāmo 9.3.1.1. pasākuma finansējumu, LM secināja, ka joprojām 9.3.1.1. pasākumā ir nesadalīts atbrīvotais ERAF un valsts budžeta finansējums indikatīvi 955 518.19 EUR, kuru LM 2022. gada septembrī piedāvāja pārējo trīs plānošanas reģionu pašvaldībām papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vietu izveidei. Pēc pašvaldību aptaujas tika panākta vienošanās ar Madonas novada pašvaldību par papildu pakalpojumu vietu izveidi un tam nepieciešamā 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma pārdali. Citas pašvaldības nav gatavas veidot papildu pakalpojumu vietas un piesaistīt papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu.
Iepriekšminētās 9.3.1.1.pasākuma atbrīvotā finansējuma (un uzraudzības rādītāju) pārdales rezultātā 9.3.1.1. pasākumā joprojām saglabājas atbrīvotais ERAF un valsts budžeta finansējums indikatīvi 430 000 EUR apmērā.

Attiecībā uz 9.3.1.1. pasākuma atbrīvoto finansējumu, kas izveidojies, projektiem noslēdzoties, un ir pārdalāms pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu izveidē iegulda vairāk pašvaldību finansējumu kā minimāli nepieciešams, LM uz 2022. gada 1. novembri apzināja visus 9.3.1.1. pasākuma projektu finansējuma atlikumus, kuri ir izveidojušies, projektiem noslēdzoties, tai skaitā ir apstiprināti šo projektu iesniegtie noslēguma maksājumi. Uz 2022. gada 1. novembri 9.3.1.1. pasākumā ir izveidojies ERAF un valsts budžeta finansējuma atlikums 131 638.86 EUR apmērā, kuru var pārdalīt pašvaldībām, kas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē iegulda vairāk kā minimāli nepieciešams. LM attiecīgi aprēķināja pārdalāmo finansējuma apmēru 16 pašvaldībām, kuru projektu īstenošana turpinās vismaz līdz 2022.gada 31. decembrim. Trīs no šīm pašvaldībām ir valstspilsētu pašvaldības, kuras īsteno projektus 9.3.1.1.pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros.

Ņemot vērā iepriekš minēto, jāatzīmē, ka 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma apzināšanas, aprēķināšanas un saskaņošanas ar pašvaldībām process bija laikietilpīgs (papildu vietu izveidei bija nepieciešami arī attiecīgi pašvaldību domju lēmumi, kā arī jāveic attiecīgi grozījumi plānošanas reģionu DI plānos), tāpēc šī noteikumu projekta virzība ātrāk nebija iespējama.

2. Turpinoties LM kā vadošās iestādes bērnu un ģimenes politikas jomā īstenotajām aktivitātēm, kas sekmē bez vecāku gādības palikušo bērnu augšanu ģimenē, ir sasniegti būtiski rezultāti ārpusģimenes aprūpes sistēmas pilnveidē un 2022. gada sākumā turpinājās samazināties institucionālā aprūpē esošo bērnu skaits, kā arī ir palielinājies ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus uzņemošo ģimeņu skaits (aizbildnis, audžuģimene vai adoptētājs). Pēc LM rīcībā esošās statistikas ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu skaits 2022. gada janvārī ir samazinājies līdz 512 bērniem jeb par 72% attiecībā pret 2012. gadu, un tam ir tendence samazināties arī turpmāk.  Ņemot vērā ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu skaita samazinājumu un to, ka arvien biežāk pašvaldību redzeslokā vairs nav, vai ir ļoti mazs, ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu skaits, kuriem nepieciešams veidot infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē (nav pieprasījuma), pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma projektu ietvaros turpina atteikties no ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojumu (turpmāk – ĢVPP) un jauniešu mājas pakalpojumu infrastruktūras izveides, jo institucionālā aprūpe pašvaldībās tiek aizstāta ar uzņemošo ģimeni (aizbildnis, audžuģimene vai adoptētājs).  Attiecīgi pašvaldības ierosina atbilstoši faktiskajai situācijai grozījumus plānošanas reģionu DI plānos, vairs neparedzot ĢVPP un jauniešu mājas pakalpojumu infrastruktūras izveidi 9.3.1.1.pasākuma ietvaros. Līdz ar to LM ar grozījumiem Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” ierosināja atkārtoti samazināt 9.3.1.1.pasākuma rādītāja i.9.3.1.a "Izveidoto un/ vai labiekārtoto vietu skaits bērnu aprūpei ģimeniskā vidē” (turpmāk – rādītājs i.9.3.1.a)  vērtību, nosakot to atbilstoši šobrīd plānošanas reģionu DI plānos noteiktajam faktiskajam pašvaldībās izveidojamo ĢVPP un jauniešu mājas pakalpojumu vietu skaitam – 132. Eiropas komisija 2022.gada 22jūlijā apstiprināja grozījumus Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”, tai skaitā uzraudzības rādītāja i.9.3.1.a samazinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Iepriekšminēto pārdaļu rezultātā papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējums (kopējais piešķīrums) tiek piešķirts tai skaitā arī četrām valstspilsētām1, kuras īsteno projektus 9.3.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros:
- Jūrmalas pašvaldība ir apņēmusies veidot papildu 4 pakalpojumu vietas (specializētās darbnīcas pakalpojums personām ar GRT) un to izveidei pašvaldībai paredzēts pārdalīt papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu 217 647 EUR apmērā;
- Valmieras pašvaldībai paredzēts pārdalīt papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikumu 11 748 EUR apmērā;
- Jelgavas pašvaldībai paredzēts pārdalīt papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikumu 5 504 EUR apmērā;
- Jēkabpils pašvaldībai paredzēts pārdalīt papildu 9.3.1.1.pasākuma finansējuma atlikumu 2 664 EUR apmērā.

Vienlaikus 9.3.1.1.pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir noslēdzies Daugavpils valstspilsētas īstenotais projekts un tā realizēšanas noslēgumā ir izveidojies 9.3.1.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma ietaupījums 16 150 EUR apmērā, par kuru attiecīgi ir jāsamazina 9.3.1.1.pasākuma pirmās kārtas kopējais attiecināmais finansējums.

Attiecīgi 9.3.1.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir palielinājies par 221 413 EUR (līdz 14 444 545 EUR), savukārt šī brīža MK noteikumu Nr. 871 9.1. apakšpunktam 9.3.1.1. pasākuma pirmās atlases kārtas finansējums ir noteikts 14 223 132 EUR apmērā, kas neatbilst situācijai pēc LM veiktajiem aprēķiniem par atbrīvotā 9.3.1.1.pasākuma finansējuma pārdali.

[1] Lai gan Ogres pašvaldībai pēc administratīvi teritoriālās reformas ir piešķirts valstspilsētas statuss, 9.3.1.1.pasākuma ietvaros projekta īstenošana tiek turpināta 2.atlases kārtas ietvaros, ņemot vērā, ka Ogres pašvaldība nav iekļauta to pašvaldību skaitā, kas 2014. – 2020.gada ES fondu plānošanas periodā īsteno projektus integrēto teritoriālo investīciju (turpmāk – ITI) ietvaros.

2. Tā kā rādītājs i.9.3.1.a. ir pilnībā attiecināms tikai uz 9.3.1.1.pasākumu, nepieciešams attiecīgi samazināt šī rādītāja vērtību MK noteikumos Nr.871, tādējādi nodrošinot atbilstību darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteiktajai šī rādītāja vērtībai.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu, MK noteikumu projekts paredz precizēt 9.3.1.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma dalījumu pa atlases kārtām, nosakot, ka 9.3.1.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai ir pieejams kopējais attiecināmais finansējums 14 444 545 EUR apmērā, tai skaitā ERAF finansējums 11 906 623 EUR un nacionālais publiskais līdzfinansējums (valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā 2 537 922 EUR (tai skaitā valsts budžeta finansējums – 498 709 EUR). Savukārt otrajai atlases kārtai attiecīgi ir pieejams kopējais attiecināmais finansējums 39 654 623 EUR, tai skaitā ERAF finansējums 31 195 047 EUR un nacionālais publiskais līdzfinansējums (valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā 8 459 576 EUR (tai skaitā valsts budžeta finansējums - 3 489 532  EUR).

Lai gan 9.3.1.1. pasākuma pirmās atlases kārtas, kura tiek īstenota atbilstoši ITI ieviešanas mehānismam, kopējais attiecināmais finansējums tiek palielināts par 221 413 EUR (līdz 14 444 545 EUR), netiks veikti grozījumi MK 2015. gada 10. novembra rīkojumā Nr. 709 "Par integrēto teritoriālo investīciju specifisko atbalsta mērķu finansējuma kopējo apjomu katram nacionālas nozīmes attīstības centram un kopējiem rezultatīvajiem rādītājiem nacionālas nozīmes attīstības centru grupai" (turpmāk – ITI rīkojums).
Ņemot vērā, ka valstspilsētu pašvaldībām, kuras īsteno projektus 9.3.1.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros, jau iepriekš ir izveidojušies neatbilstoši veiktie izdevumi un samazinājušās projektu kopējās attiecināmās izmaksas un dēļ šīm izmaiņām iepriekš netika veikti grozījumi ITI rīkojumā, LM ieskatā arī šo 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikumu pārdaļu rezultātā nav lietderīgi šobrīd precizēt ITI rīkojumu un tas būtu precizējams pēc fakta, noslēdzoties 9.3.1.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu īstenošanai un ja tas ir nepieciešams vienotas pieejas nodrošināšanai visos specifiskajos atbalsta mērķos.

Vienlaikus, lai mazinātu administratīvo slogu un nodrošinātu operatīvāku 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikumu pārdales procesu arī no 9.3.1.1. pasākuma projektu grozījumu viedokļa, MK noteikumu projekta anotācijā tiek iekļauts saraksts ar pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē iegulda vairāk pašvaldības finansējumu kā minimāli nepieciešamas un kuru 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošana plānota vismaz līdz 2022. gada 31. decembrim (iespējams īstenot finansējuma atlikumu pārdali). Tāpat sarakstā tiek norādīts arī katrai pašvaldībai pārdalāmā 9.3.1.1. pasākuma ERAF un valsts budžeta finansējuma atlikumu apmērs.
 
Pašvaldība Pašvaldības papildu ieguldījums1, EUR Pašvaldībai papildu pārdalāmais finansējums, EUR
ERAF Valsts budžets KOPĀ
Alūksnes novads 151 404.55 1 708.08 70.62 1 778.70
Kocēnu novads 324 343.50 3 659.09 151.29 3 810.38
Madonas novads 195 119.01 2 201.24 91.01 2 292.25
Mazsalacas novads 319 441.61 3 603.79 149.00 3 752.79
Smiltenes novads 1 247 755.47 14 076.59 582.00 14 658.59
Valmiera 807 377.63 9 108.46 376.59 9 485.05
Bauskas novads 2 524 769.59 28 483.27 1 177.65 29 660.92
Iecavas novads 767 063.18 8 653.65 357.79 9 011.44
Jelgava 398 836.92 4 499.49 186.03 4 685.52
Jēkabpils 193 957.93 2 188.14 90.47 2 278.61
Salas novads 316 659.58 3 572.40 147.70 3 720.10
Krāslavas novads 151 117.66 1 704.84 70.49 1 775.33
Viļānu novads 601 508.27 6 785.93 280.57 7 066.50
Kuldīgas novads 1 588 319.28 17 918.67 740.85 18 659.52
Skrundas novads 2 281.82 25.75 1.07 26.82
Ogre 1 615 286.92 18 222.91 753.43 18 976.34
KOPĀ 11 205 242.92 126 412.30 5 226.56 131 638.86

[1] Pašvaldības finansējuma papildu ieguldījums atbilstoši plānošanas reģionu DI plānu progresa pārskatam uz 2022.gada 1.jūliju.

Sarakstā norādītais pašvaldībām pārdalāmais 9.3.1.1. pasākuma finansējuma apmērs ar tehniskiem grozījumiem tiks iestrādāts un apstiprināts plānošanas reģionu DI plānos. Savukārt pēc DI plānu grozījumu apstiprināšanas Sociālo pakalpojumu attīstības padomē, sarakstā minētās pašvaldības varēs ierosināt attiecīgus grozījumus tās īstenotajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, palielinot tiem pieejamo 9.3.1.1. pasākuma attiecināmo finansējumu.

Attiecīgi CFLA, izskatot pašvaldību ierosinātos 9.3.1.1. pasākuma projekta grozījumus, tos varēs nesaskaņot ar atbildīgo iestādi, ja pašvaldību projekta kopējo attiecināmo izmaksu izmaiņas atbildīs šajā sarakstā un plānošanas reģionu DI plānos noteiktajām.

Ņemot vērā 9.3.1.1.pasākuma finansējuma izmaiņas starp pasākuma atlases kārtām, tiek precizēts arī 9.3.1.1.pasākuma finansējuma dalījums pa intervences kodiem.
9.3.1.1. pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības un izmaksas atbilst darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9. prioritārā virziena "Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana" 055. intervences kategorijas kodam "Cita sociālā infrastruktūra, kas sekmē reģionālo un vietējo attīstību" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 42 799 959 euro, t.sk. pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai 11 823 277 euro un otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai 30 976 682 euro) un 013. intervences kategorijas kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai, projektu demonstrēšana un atbalsta pasākumi” (indikatīvā ERAF finansējuma summa 301 711 euro, t.sk. pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai 83 346 euro un otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai 218 365 euro).
Sadalījumā pa teritoriju tipiem 9.3.1.1. pasākuma finansējumu plānots ieguldīt šādu tipu teritorijās:
- "01 Lielas pilsētu teritorijas (blīvi apdzīvotas > 50 000 iedzīvotāju)" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 6 715 781 euro pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai);
- "02 Mazas pilsētu teritorijas (vidēji blīvi apdzīvotas > 5 000 iedzīvotāju)" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 30 877 441 euro, t.sk. pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai 5 190 842 euro un otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai 25 686 599 euro);
- "03 Lauku teritorijas (reti apdzīvotas)" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 5 508 448 euro otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai).
Savukārt sadalījumā pa teritoriālajiem sasniegšanas mehānismiem 9.3.1.1. pasākuma finansējumu plānots ieguldīt:
- "01 Integrētie teritoriālie ieguldījumi — Pilsētas" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 11 906 623 euro);
- "07 Nepiemēro" (indikatīvā ERAF finansējuma summa 31 195 047 euro);
Finansējuma veids – "01 (Dotācija)".
Tematiskais mērķis – "09 Veicināt sociālo iekļaušanu, apkarot nabadzību un jebkādu diskrimināciju".

2. MK noteikumu projekts paredz samazināt rādītāja i.9.3.1.a vērtību par 118 pakalpojumu vietām (no 250 līdz 132), tai skaitā nosakot, ka:
- pirmās atlases kārtas ietvaros šī rādītāja vērtība ir 56;
- otrās atlases kārtas ietvaros šī rādītāja vērtība ir 76.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma pārdaļu rezultātā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros joprojām ir nesadalītais finansējums indikatīvi 430 000 EUR apmērā, uz kuru šobrīd vairs nepretendē neviena pašvaldība papildu pakalpojumu sniegšanas vietu izveidei. Tāpat arī 2023. gadā var veidoties jauni 9.3.1.1. pasākuma finansējuma atlikumi un pašvaldības būvniecības izmaksu pieauguma dēļ var daļēji vai pilnībā var atteikties no 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanas, bet finansējuma pārdales 9.3.1.1. pasākuma projektiem atbilstoši MK noteikumu Nr.871 11.1 punktam ir veicamais tikai līdz 2022. gada 31. decembrim.
Atbilstoši diskusijām 2022.gada 18.oktobra MK sēdē un lai sekmētu 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" (turpmāk – SAM 9.3.1.) mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, LM 2023.gadā plāno veikt visa atbrīvotā 9.3.1.1. pasākuma finansējuma pārdali 9.3.1.3. pasākumam "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā" (turpmāk - 9.3.1.3.pasākums. Tādējādi kaut nedaudz tiktu kompensēts Rīgas valstspilsētas lielais papildu ieguldījums[1] sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē personām ar ļoti smagiem GRT. Rīgas valstspilsētas 9.3.1.3. pasākuma projekta īstenošana LM kā nozarei ir ļoti būtiska, jo šis ir vienīgais SAM 9.3.1. projekts, kura ietvaros ar inovatīviem risinājumiem un pieejām tiks izveidoti grupu dzīvokļi un dienas aprūpes centrs personām ar ļoti smagiem GRT. Tāpat 9.3.1.3. pasākums tiek īstenots kā izmēģinājumprojekts un tā rezultāti tiks izmantoti atbalsta plānošanā infrastruktūras izveidei personām ar ļoti smagiem GRT Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā.
Attiecīgi LM ieskatā 2023. gadā 9.3.1.1. pasākuma iespējamā atbrīvotā finansējuma un finansējumu atlikumu, projektiem noslēdzoties, pārdale 9.3.1.3. pasākumam mazinās risku, ka arvien pieaugošo būvniecības izmaksu dēļ Rīgas valstspilsētas pašvaldība varētu atteikties no 9.3.1.3. pasākuma projekta īstenošanas.

Noteikumu projektam ir ietekme uz finansējuma saņēmējiem, pašvaldībām, kurām 9.3.1.1.pasākuma finansējuma pārdales rezultātā būs jāierosina attiecīgi grozījumi tās īstenotajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, palielinot tiem pieejamo 9.3.1.1. pasākuma attiecināmo finansējumu.

[1] 9.3.1.3.pasākuma projektā ERAF finansējuma intensitāte ir 10% no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Ietekmes apraksts
Iepriekšminēto 9.3.1.1.pasākuma finansējuma pārdaļu rezultātā pēc DI plānu grozījumu apstiprināšanas Sociālo pakalpojumu attīstības padomē, anotācijas 1.sadaļas sarakstā minētās pašvaldības varēs ierosināt attiecīgus grozījumus tās īstenotajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, palielinot tiem pieejamo 9.3.1.1. pasākuma attiecināmo finansējumu. Minētais ietekmēs CFLA, kura izskatīs un apstiprinās pašvaldību ierosinātos 9.3.1.1. pasākuma projekta grozījumus KP VIS.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka 9.3.1.1.pasākuma kopējais attiecināmais finansējums netiek mainīts, nemainās arī tā dalījums pa gadiem un tas ir atbilstošs  08.03.2022. MK noteikumu Nr. 161 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" anotācijas 3.sadaļā norādītajam finansējuma dalījumam pa gadiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
MK noteikumu projekts tiek virzīts kā steidzams un tā saturam nav ietekmes un 9.3.1.1.pasākuma mērķa grupām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

LM – veic 9.3.1.1.pasākuma finansējuma atlikumu pārdales un izstrādā tehniskos grozījumus plānošanas reģionu DI plānus, kurus iesniedz apstiprināšanai Sociālo pakalpojumu attīstības padomē.

CFLA - iepriekšminēto 9.3.1.1.pasākuma finansējuma pārdaļu rezultātā pēc DI plānu grozījumu apstiprināšanas Sociālo pakalpojumu attīstības padomē, anotācijas 1.sadaļas sarakstā minētās pašvaldības varēs ierosināt attiecīgus grozījumus tās īstenotajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, palielinot tiem pieejamo 9.3.1.1. pasākuma attiecināmo finansējumu. Minētais ietekmēs CFLA, kura izskatīs un apstiprinās pašvaldību ierosinātos 9.3.1.1. pasākuma projekta grozījumus KP VIS.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi