23-TA-2168: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par brīvprātīgo iemaksu OECD Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupas budžetā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
OECD Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupas (turpmāk – OECD WGB) š.g. 6.-10. marta un 13.-14. jūnija sanāksmēs OECD WGB informēja par nepieciešamību dalībvalstīm veikt brīvprātīgās iemaksas, lai segtu OECD WGB budžeta iztrūkumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tieslietu ministrijai veikt brīvprātīgo iemaksu 15 000 euro apmērā OECD WGB budžetā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
OECD WGB sanāksmēs sekretariāts informēja dalībvalstis, ka OECD WGB budžets 2023.-2024. gadam ir samazināts un, lai turpinātu OECD WGB darbību kā iepriekš, WGB budžetā būtu nepieciešami papildus apmēram 514 000 eiro, lai segtu OECD budžetā nepiešķirto finansējumu un kompensētu OECD WGB iemaksu daļu, ko šobrīd neveic Krievija. Viens no sekretariāta piedāvājumiem ir OECD WGB dalībvalstīm veikt brīvprātīgu iemaksu OECD WGB budžetā, lai segtu trūkstošo summu
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada marta sanāksmē liela daļa no dalībvalstīm izteicās pozitīvi par šo risinājumu, ņemot vērā, ka WGB ir 44 dalībvalstis un proporcionāli valstu skaitam nepieciešamā summa nav nesamērīgi liela. Sanāksmē tika nolemts, ka dalībvalstis apzinās situāciju savās valstīs, WGB sekretariāts sagatavos papildus informatīvo materiālu un jautājums tiks skatīts atkārtoti OECD WGB jūnija sanāksmē.
2023. gada jūnija sanāksmē sekretariāts informēja par pasākumiem, ko plāno veikt ilgtermiņa budžeta jautājumu risināšanai, bet uzsvēra arī brīvprātīgo iemaksu nozīmi. Līdz OECD WGB jūnija sanāksmei brīvprātīgo iemaksu bija veikusi tikai Itālija EUR 10 000 apmērā. Norvēģija norādīja, ka tikko ir pabeigusi nacionālās procedūras iemaksas veikšanai, un veiks brīvprātīgo iemaksu EUR 200 000 apmērā. Francija norādīja, ka gatavojas iemaksāt EUR 20 000, bet ASV un Apvienotā Karaliste informēja, ka šobrīd vēl notiek valsts iekšējās procedūras brīvprātīgo iemaksu veikšanai, bet nenorādīja, cik lielu summu gatavojas iemaksāt. Savukārt Austrālija informēja, ka brīvprātīgo iemaksu veikt nevarēs, ņemot vērā valsts budžeta ierobežojumus.
Nepieciešams norādīt, ka OECD WGB ir atbildīga par OECD Konvencijas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos izpildes uzraudzību, kā arī OECD WGB ir viens no augstāk vērtētajiem korupcijas apkarošanas forumiem. Šādas brīvprātīgas iemaksas veikšana norādītu uz valsts ieinteresētību OECD WGB darbības atbalstīšanā un tās mērķu īstenošanā, proti, cīņā pret korupciju starptautiskajos biznesa darījumos. Norādāms arī tas, ka saskaņā ar OECD WGB veiktajiem izvērtējumiem un Latvijai izteiktajām rekomendācijām, Latvija ir pilnveidojusi un uzlabojusi kukuļošanas apkarošanu, kas norāda uz OECD WGB veiktā darba nozīmību. Turklāt paaugstinoties kukuļošanas apkarošanas efektivitātei pieaug arī konfiscēto noziedzīgi iegūtu līdzekļu apmērs, kas tiek ieskaitīts valsts budžetā.
Tā kā iemaksas ir plānotas brīvprātīgas OECD WGB netika runāts par to apmēru, bet ņemot vērā OECD WGB budžetam nepieciešamo summu un OECD WGB dalībvalstu skaitu Tieslietu ministrijas ieskatā Latvijas iemaksas apmērs būtu EUR 15 000.
2023. gada jūnija sanāksmē sekretariāts informēja par pasākumiem, ko plāno veikt ilgtermiņa budžeta jautājumu risināšanai, bet uzsvēra arī brīvprātīgo iemaksu nozīmi. Līdz OECD WGB jūnija sanāksmei brīvprātīgo iemaksu bija veikusi tikai Itālija EUR 10 000 apmērā. Norvēģija norādīja, ka tikko ir pabeigusi nacionālās procedūras iemaksas veikšanai, un veiks brīvprātīgo iemaksu EUR 200 000 apmērā. Francija norādīja, ka gatavojas iemaksāt EUR 20 000, bet ASV un Apvienotā Karaliste informēja, ka šobrīd vēl notiek valsts iekšējās procedūras brīvprātīgo iemaksu veikšanai, bet nenorādīja, cik lielu summu gatavojas iemaksāt. Savukārt Austrālija informēja, ka brīvprātīgo iemaksu veikt nevarēs, ņemot vērā valsts budžeta ierobežojumus.
Nepieciešams norādīt, ka OECD WGB ir atbildīga par OECD Konvencijas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos izpildes uzraudzību, kā arī OECD WGB ir viens no augstāk vērtētajiem korupcijas apkarošanas forumiem. Šādas brīvprātīgas iemaksas veikšana norādītu uz valsts ieinteresētību OECD WGB darbības atbalstīšanā un tās mērķu īstenošanā, proti, cīņā pret korupciju starptautiskajos biznesa darījumos. Norādāms arī tas, ka saskaņā ar OECD WGB veiktajiem izvērtējumiem un Latvijai izteiktajām rekomendācijām, Latvija ir pilnveidojusi un uzlabojusi kukuļošanas apkarošanu, kas norāda uz OECD WGB veiktā darba nozīmību. Turklāt paaugstinoties kukuļošanas apkarošanas efektivitātei pieaug arī konfiscēto noziedzīgi iegūtu līdzekļu apmērs, kas tiek ieskaitīts valsts budžetā.
Tā kā iemaksas ir plānotas brīvprātīgas OECD WGB netika runāts par to apmēru, bet ņemot vērā OECD WGB budžetam nepieciešamo summu un OECD WGB dalībvalstu skaitu Tieslietu ministrijas ieskatā Latvijas iemaksas apmērs būtu EUR 15 000.
Risinājuma apraksts
Tieslietu ministrijas budžetā nav paredzēts finansējums iemaksu veikšanai OECD, kā arī Tieslietu ministrija nav atbildīga par šādu iemaksu veikšanu, tomēr, ņemot vērā Tieslietu ministrijas dalību OECD Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupā, Tieslietu ministrija, izvērtējot savas finanšu iespējas ir radusi iespēju veikt iemaksu 15 000 euro apmērā, piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Ņemot vērā, ka iemaksa ir brīvprātīga un nav noteikts iemaksa apmērs, ir nepieciešams Ministru kabineta atbalsts iemaksas 15 000 euro apmērā veikšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Vienreizējs finansiālais atbalsts 15 000 euro apmērā
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums iemaksai tiks nodrošināts veicot līdzekļu pārdali no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.07.00 "Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrēšana" uz budžeta programmu 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”. Izdevumu ietaupījums (EKK 5000) izveidojies, jo Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra modernizācijas iepirkums noslēdzās par zemāku cenu. Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas pārdalei un pēc apropriācijas izmaiņu veikšanas, veiks iemaksu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi