21-TA-1738: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumu projekts "Nacionālās standartizācijas padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Nacionālās standartizācijas padomes nolikums" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas pamatojoties uz Standartizācijas likuma 6. panta otro daļu
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot līdzšinējo Nacionālās standartizācijas padomes nolikumu, kas noteikts ar Ministru kabineta 2005. gada 25. janvāra noteikumiem Nr. 56 “Nacionālās standartizācijas padomes nolikums”
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saistībā ar Standartizācijas likuma izmaiņām, ko paredzēja 2020. gada 3. decembrī pieņemtais likumprojekts “Grozījumi Standartizācijas likumā” ir nepieciešams aktualizēt jautājumus saistībā ar Nacionālās standartizācijas padomes (turpmāk – NSP) darbību – pilnveidot NSP nolikumu, lai precizētu NSP noteiktos uzdevumus (funkcijas), paplašināt un aktualizēt ieinteresēto pušu pārstāvniecību, kā arī pilnveidot citus NSP organizatoriskos jautājumus. Vienlaikus, saistībā ar ieinteresēto pušu pārstāvniecības aktualizēšanu būs nepieciešams aktualizēt NSP personālsastāvu, ko turpmāk apstiprinās ekonomikas ministrs ar rīkojumu (nevis ar Ministru kabineta rīkojumu – līdzšinējais Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra rīkojums Nr. 666 “Par Nacionālo standartizācijas padomi”).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot līdzšinējo NSP nolikumu, lai tas atbilstu Standartizācijas likuma 6. panta noteiktajām prasībām attiecībā uz NSP noteiktajiem uzdevumiem. Vienlaikus, līdzšinējos Ministru kabineta 2005. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 56 "Nacionālās standartizācijas padomes nolikums" NSP uzdevumi nav bijuši definēti, bet bija definētas funkcijas, kas identiski atbilda tam, ko Standartizācijas likums bija noteicis kā NSP uzdevumus.
Saistībā ar to, ka ilglaicīgi NSP sastāvs nav bijis mainīts vai aktualizēts, kā arī NSP darba kārtības fokuss attiecībā uz standartizācijas jomas jautājumiem un jaunākajām jomas aktualitātēm ir būtiski mainījies, tāpēc ir nepieciešams veikt izmaiņas NSP sastāvā, aktualizējot valsts institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvniecību.
Saistībā ar to, ka ilglaicīgi NSP sastāvs nav bijis mainīts vai aktualizēts, kā arī NSP darba kārtības fokuss attiecībā uz standartizācijas jomas jautājumiem un jaunākajām jomas aktualitātēm ir būtiski mainījies, tāpēc ir nepieciešams veikt izmaiņas NSP sastāvā, aktualizējot valsts institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvniecību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts NSP nolikumu izteiks jaunā redakcijā. NSP nolikumā tiks noteikts, ka NSP uzdevumi atbilst Standartizācijas likumā noteiktajiem NSP uzdevumiem un noteikumu projekta nav vairs iekļautas funkcijas, kas līdz šim bija identiskas pēc satura Standartizācijas likumā noteiktajiem uzdevumiem. Vienlaikus, noteikumu projekts paredzēs NSP tiesības, pārstāvošās organizācijas, sanāksmju organizēšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību.
NSP aktualizēts sastāvs šādi:
- svītrota Finanšu ministrijas pārstāvniecība (pēc pašu iniciatīvas);
- svītrota Gaļas ražotāju un pārstrādātāju asociācijas pārstāvniecība (samazinot pārtikas nozares nevalstisko organizāciju skaitu) pamatojoties uz to, ka pārtikas nozares standartizācijas jautājumi nav bijuši aktuāli pēdējos 10 gadus;
- svītrota Latvijas elektrotehniskā komisija aizstājot to ar Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociāciju, pamatojoties uz to, ka Latvijas elektrotehniskā komisija 2014.gadā ir pievienojusies Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociācijai un kļuvusi par tās struktūrvienību;
- papildināts ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Universitāšu asociācijas, Latvijas Vides pārvaldības asociācijas, Latvijas Būvinženieru savienības un Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas pārstāvniecību;
- redakcionāli precizēti nosaukumi šādām organizācijām – nacionālajai akreditācijas institūcijai, nacionālai standartizācijas institūcijai, nacionālajai metroloģijas institūcijai un Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijai.
Līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos tiks izdots Ekonomikas ministrijas rīkojums “Par Nacionālas standartizācijas padomes personālsastāvu”.
NSP aktualizēts sastāvs šādi:
- svītrota Finanšu ministrijas pārstāvniecība (pēc pašu iniciatīvas);
- svītrota Gaļas ražotāju un pārstrādātāju asociācijas pārstāvniecība (samazinot pārtikas nozares nevalstisko organizāciju skaitu) pamatojoties uz to, ka pārtikas nozares standartizācijas jautājumi nav bijuši aktuāli pēdējos 10 gadus;
- svītrota Latvijas elektrotehniskā komisija aizstājot to ar Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociāciju, pamatojoties uz to, ka Latvijas elektrotehniskā komisija 2014.gadā ir pievienojusies Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociācijai un kļuvusi par tās struktūrvienību;
- papildināts ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Universitāšu asociācijas, Latvijas Vides pārvaldības asociācijas, Latvijas Būvinženieru savienības un Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas pārstāvniecību;
- redakcionāli precizēti nosaukumi šādām organizācijām – nacionālajai akreditācijas institūcijai, nacionālai standartizācijas institūcijai, nacionālajai metroloģijas institūcijai un Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijai.
Līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos tiks izdots Ekonomikas ministrijas rīkojums “Par Nacionālas standartizācijas padomes personālsastāvu”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Papildus administratīvais slogs ar šo noteikumu projektu netiek radīts. Noteikumu projektā minētajām nevalstiskajām institūcijām ir saglabāts pienākums līdzdarboties Nacionālās standartizācijas padomes darbā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Pēc noteikumu pieņemšanas tiks izdots Ekonomikas ministrijas rīkojums "Par Nacionālas standartizācijas padomes personālsastāvu".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Visas nolikumā minētās valsts institūcijasNevalstiskās organizācijas
Visas nolikumā minētās nevalstiskās organizācijasCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/31d08b18-9b65-43ba-855c-e53f72b97842
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti
6.4. Cita informācija
Vienlaikus norādāms, ka noteikumu projekts pirms sabiedrības līdzdalības procesa neformāli un formāli ir ticis saskaņots ar minētajām valsts institūcijām un nevalstiskajām organizācijām (padomes sastāva locekļi).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Zemkopības ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Labklājības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Nacionālā standartizācijas institūcija
- Nacionālā metroloģijas institūcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ekonomikas ministrija turpinās nodrošināt padomes sekretariāta funkciju izpildi, tomēr administratīvais slogs paliks nemainīgs. Pārējām institūcijām pienākums līdzdarboties Nacionālās standartizācijas padomes darbā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi