24-TA-3271: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Eglītes" Ainažu pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma “Eglītes” Ainažu pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6625 002 0095) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,1303 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Eglītes” Ainažu pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6625 002 0095) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,1303 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 1,3871 ha kopplatībā, tostarp:
1) Rail Baltica projekta īstenošanai:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts nozīmes ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības nozīmes ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507 0,1303 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības nozīmes ceļa nodalījuma josla);
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1.kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 1,3871 ha kopplatībā, tostarp:
1) Rail Baltica projekta īstenošanai:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts nozīmes ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības nozīmes ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507 0,1303 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības nozīmes ceļa nodalījuma josla);
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1.kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
1) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0095) sadales no divām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,1303 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā;
2) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0096) sadales jaunizveidotām piecām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā;
3) trijām būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 001), pagraba (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) un kūts (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 003).
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Ainažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 192, īpašuma tiesības nostiprinātas piecām fiziskām personām (turpmāk – Kopīpašnieki).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - Kadastra sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 001), pagrabs (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) un kūts (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508).
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrētie apgrūtinājumi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0502 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,0822 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0822 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,0077 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0007 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0023 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0503 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,7844 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,2981 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,5640 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0075 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0278 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0001 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0219 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0504 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,1805 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1805 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,1623 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0136 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0035 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu 0,0006 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0505 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,2097 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0494 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1005 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 00108 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0507 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,1303 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,1303 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0238 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0013 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0032 ha;
2) noteiktais lietošanas mērķis un lietošanas veidi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0502: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,0761 ha, ūdens objektu zeme – 0,0008 ha, zeme zem ceļiem – 0,0013 ha, pārējā zeme – 0,004 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0503: mērķis “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība” (kods 0201), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,7318 ha, zeme zem ceļiem – 0,0135 ha, pārējā zeme – 0,0391;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0504: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: krūmāji – 0,0149 ha, zeme zem ceļiem – 0,0041 ha, pārējā zeme – 0,1615 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0505: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,1921 ha, ūdens objektu zeme – 0,0068 ha, pārējā zeme – 0,0108;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0507: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,0467 ha, meži – 0,0802 ha, zeme zem ceļiem – 0,0034 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums apgrūtināts ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 “Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” noteiktie ierobežojumi.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0095) sadales rezultātā jaunizveidoto zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0096) sadales rezultātā trīs jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6625 002 0502, 6625 002 0504 un 6625 002 0505), atlikumā veidojas divas jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 8.2/23/1462 sniegtai informācijai zemes vienību atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam.
Ņemot vērā Kopīpašnieku atteikumu paturēt savā īpašumā atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, tā papildus atsavināma valsts īpašumā saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajām zemes vienībām piekļuves tiks nodrošinātas no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Atbilstoši Limbažu novada būvvaldes 2023. gada 8. decembra vēstulē Nr. 1.7/23/337 sniegtajai informācijai sākotnēji nesadalītajās zemes vienībās būvatļaujas nav izsniegtas (vēstule Nr. 1.7/23/337).
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 18. septembra vēstulē Nr. VMD11-2/1415 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) esošā mežaudzes platība ir 0,08 ha (t.sk. mežs 0,05 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) esošā mežaudzes platība ir 0,79 ha (t.sk. mežs 0,75 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) esošā mežaudzes platība ir 0,15 ha (t.sk. mežs 0,12 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) esošā mežaudzes platība ir 0,21 ha (t.sk. mežs 0,0,02 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) esošā mežaudzes platība ir 3,27 ha (t.sk. mežs 2,59 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) esošā mežaudzes platība ir 0,07 ha (t.sk. mežs 0,07 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) esošā mežaudzes platība ir 12,9 ha (t.sk. mežs 12,04 ha, t.sk. grāvji 0,04 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā.
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus nav pieteikuši, bet izteica lūgumus un 2024. gada 10. decembra vēstulē Nr. 2.3.N/2024-6459 Kopīpašniekiem tika sniegts skaidrojums:
1) par piekļuves pārcelšanu atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66250020508, lai braucot no esošā valsts ceļa (Valmieras) puses Kopīpašniekiem nav jāveic ass pagrieziens - pamatojoties uz RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem, sniegto informāciju, individuālās nobrauktuves atrašanās vietu iespējams mainīt, izbūves laikā to saskaņojot ar Kopīpašniekiem. Šobrīd šādas izmaiņas projektā netiks iekļautas. Savukārt piekļuves punkta pārvietošanas gadījumā jauno piekļuves ceļu līdz dzīvojamai mājai Kopīpašniekiem jāizbūvē par saviem līdzekļiem;
2) par apliecinājumu, ka līdz jaunas piekļuves izbūvei neatsavināmajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) Kopīpašnieki varēs izmantot esošo piekļuvi, kas šobrīd atrodas atsavināmajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) - līdz jaunas piekļuves izbūvei, Kopīpašniekiem netiks liegtas tiesības izmantot esošo piekļuvi, kas atradīsies uz atsavināmās zemes vienības daļas (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503), jo katram jaunizveidotam īpašumam ir jābūt nodrošinātai piekļuvei neatkarīgi no zemes vienības piederības.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 13. decembra lēmumiem Nr. 03.1-14/4225, 03.1-14/4226, 03.1-14/4227, 03.1-14/4228, 03.1-14/4229 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Eglītes” Ainažu pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6625 002 0095), daļu 1,3871 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 18 273,53 EUR (astoņpadsmit tūkstoši divi simti septiņdesmit trīs euro un 53 centi), ko veido:
1.atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 3 883, 88 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 230,16 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 505,40 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 587,16 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,130 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 364,84 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 2 196,32 EUR;
2. Zaudējumi - uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 14 389,65 EUR.
No Kopīpašniekiem saņemta mutiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0095) sadales no divām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,1303 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā;
2) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0096) sadales jaunizveidotām piecām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā;
3) trijām būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 001), pagraba (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) un kūts (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 003).
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Ainažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 192, īpašuma tiesības nostiprinātas piecām fiziskām personām (turpmāk – Kopīpašnieki).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - Kadastra sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 001), pagrabs (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) un kūts (būves kadastra apzīmējums 6625 002 0095 002) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508).
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrētie apgrūtinājumi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0502 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,0822 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0822 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,0077 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0007 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0023 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0503 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,7844 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,2981 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,5640 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0075 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0278 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0001 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0219 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0504 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,1805 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1805 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,1623 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0136 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0035 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu 0,0006 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0505 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,2097 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0494 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1005 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 00108 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0507 - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija 0,1303 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,1303 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0238 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0013 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0032 ha;
2) noteiktais lietošanas mērķis un lietošanas veidi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0502: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,0761 ha, ūdens objektu zeme – 0,0008 ha, zeme zem ceļiem – 0,0013 ha, pārējā zeme – 0,004 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0503: mērķis “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība” (kods 0201), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,7318 ha, zeme zem ceļiem – 0,0135 ha, pārējā zeme – 0,0391;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0504: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: krūmāji – 0,0149 ha, zeme zem ceļiem – 0,0041 ha, pārējā zeme – 0,1615 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0505: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: meži – 0,1921 ha, ūdens objektu zeme – 0,0068 ha, pārējā zeme – 0,0108;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6625 002 0507: mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,0467 ha, meži – 0,0802 ha, zeme zem ceļiem – 0,0034 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums apgrūtināts ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 “Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” noteiktie ierobežojumi.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0095) sadales rezultātā jaunizveidoto zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0096) sadales rezultātā trīs jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6625 002 0502, 6625 002 0504 un 6625 002 0505), atlikumā veidojas divas jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 8.2/23/1462 sniegtai informācijai zemes vienību atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) 20,4 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) 3,33 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam.
Ņemot vērā Kopīpašnieku atteikumu paturēt savā īpašumā atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, tā papildus atsavināma valsts īpašumā saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajām zemes vienībām piekļuves tiks nodrošinātas no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Atbilstoši Limbažu novada būvvaldes 2023. gada 8. decembra vēstulē Nr. 1.7/23/337 sniegtajai informācijai sākotnēji nesadalītajās zemes vienībās būvatļaujas nav izsniegtas (vēstule Nr. 1.7/23/337).
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 18. septembra vēstulē Nr. VMD11-2/1415 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) esošā mežaudzes platība ir 0,08 ha (t.sk. mežs 0,05 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) esošā mežaudzes platība ir 0,79 ha (t.sk. mežs 0,75 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) esošā mežaudzes platība ir 0,15 ha (t.sk. mežs 0,12 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) esošā mežaudzes platība ir 0,21 ha (t.sk. mežs 0,0,02 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0506) esošā mežaudzes platība ir 3,27 ha (t.sk. mežs 2,59 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) esošā mežaudzes platība ir 0,07 ha (t.sk. mežs 0,07 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) esošā mežaudzes platība ir 12,9 ha (t.sk. mežs 12,04 ha, t.sk. grāvji 0,04 ha), kā arī meža inventarizācija veikta 1997. gadā.
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus nav pieteikuši, bet izteica lūgumus un 2024. gada 10. decembra vēstulē Nr. 2.3.N/2024-6459 Kopīpašniekiem tika sniegts skaidrojums:
1) par piekļuves pārcelšanu atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66250020508, lai braucot no esošā valsts ceļa (Valmieras) puses Kopīpašniekiem nav jāveic ass pagrieziens - pamatojoties uz RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem, sniegto informāciju, individuālās nobrauktuves atrašanās vietu iespējams mainīt, izbūves laikā to saskaņojot ar Kopīpašniekiem. Šobrīd šādas izmaiņas projektā netiks iekļautas. Savukārt piekļuves punkta pārvietošanas gadījumā jauno piekļuves ceļu līdz dzīvojamai mājai Kopīpašniekiem jāizbūvē par saviem līdzekļiem;
2) par apliecinājumu, ka līdz jaunas piekļuves izbūvei neatsavināmajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0508) Kopīpašnieki varēs izmantot esošo piekļuvi, kas šobrīd atrodas atsavināmajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) - līdz jaunas piekļuves izbūvei, Kopīpašniekiem netiks liegtas tiesības izmantot esošo piekļuvi, kas atradīsies uz atsavināmās zemes vienības daļas (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503), jo katram jaunizveidotam īpašumam ir jābūt nodrošinātai piekļuvei neatkarīgi no zemes vienības piederības.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 13. decembra lēmumiem Nr. 03.1-14/4225, 03.1-14/4226, 03.1-14/4227, 03.1-14/4228, 03.1-14/4229 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Eglītes” Ainažu pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6625 002 0095), daļu 1,3871 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 18 273,53 EUR (astoņpadsmit tūkstoši divi simti septiņdesmit trīs euro un 53 centi), ko veido:
1.atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 3 883, 88 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 230,16 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 505,40 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 587,16 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,130 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 364,84 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 2 196,32 EUR;
2. Zaudējumi - uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 14 389,65 EUR.
No Kopīpašniekiem saņemta mutiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Eglītes” Ainažu pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6625 002 0095) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0502) 0,0822 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0503) 0,7844 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0504) 0,1805 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0505) 0,2097 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6625 002 0507) 0,1303 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
