25-TA-1527: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku norisē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas lūgums, kā arī iepriekšēja Nacionālo bruņoto spēku pieredze liela mēroga pasākumu sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku norisē" (turpmāk – projekts) mērķis ir deleģēt uzdevumu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sniegt atbalstu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku organizēšanas darbos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
No šī gada 5. jūlijam līdz 13. jūlijam norisināsies XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, kuros piedalīsies 38 114 dalībnieki, bet pasākumus apmeklēs vairāk nekā 300 000 interesentu. Ņemot vērā ievērojamo apmeklētāju skaitu, kā arī citus ar sabiedrisko kārtību un drošību saistītos faktorus, Izglītības un zinātnes ministrija ir lūgusi Nacionālo bruņoto spēku atbalstu. Zemessargus un, nepieciešamības gadījumā, profesionālā dienesta karavīrus plānots iesaistīt atbalstam sabiedriskās kārtības un drošības, pasākumu drošības perimetru nodrošināšanā, kā arī pasākuma satiksmes plāna īstenošanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ievērojamo apmeklētāju skaitu, kā arī citus ar sabiedrisko kārtību un drošību saistītos faktorus, Izglītības un zinātnes ministrija ir lūgusi Nacionālo bruņoto spēku atbalstu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Vērtējot saņemto pieprasījumu no Izglītības un zinātnes ministrijas, secināms, ka atbalsts no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek lūgts valsts mēroga un nozīmes pasākumam. Aizsardzības ministrijas ieskatā XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki ir atzīstami par valsts nozīmes pasākumu. Uz to norāda Dziesmu un deju svētku likumā noteiktie principi gan attiecībā uz šo svētku kultūrvēsturisko nozīmi, gan organizēšanas kārtību un norisi, kurā iesaistās virkne valsts un pašvaldību institūcijas.
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. panta otrā daļa paredz, ka citu, Nacionālo bruņoto spēku likumā neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumu.
Atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk – ZS likums) 3.panta 8.punktā minētajam – atbalsta sniegšana valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā, ir viens no ZS likumā paredzētajiem noteikumiem. ZS likuma 9.panta trešās daļas norma paredz deleģējumu MK noteikt kārtību, kādā Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā.
Izpildot deleģējumu, MK ir izdevis MK 2010.gada 5.oktobra noteikumus Nr.936 “Kārtība, kādā Latvijas Republikas Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā, sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.936).
MK noteikumu Nr.936 2.punkts paredz, ka Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā, pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku komandiera vai viņa pilnvarotas amatpersonas pavēli un pēc valsts un pašvaldību institūciju rakstiska pieprasījuma.
Pie minētajiem apsvērumiem vērā ņemams ir MK noteikumu Nr.936 3.5.2.punkts, atbilstoši kuram Zemessardze sniedz atbalstu Valsts policijai sabiedriskās kārtības uzturēšanā valsts nozīmes pasākumos, pamatojoties uz MK rīkojumu. Tādējādi šajā gadījumā atbalsta sniegšanai būs nepieciešams pieņemt MK rīkojumu.
Ievērojot minēto, nepieciešams iesaistīt Nacionālo bruņoto spēku zemessargus un, nepieciešamības gadījumā, profesionālā dienesta karavīrus XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku organizēšanas darbu izpildē.
Ņemot vērā, ka neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar MK rīkojumu, nepieciešams MK rīkojums "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku organizēšanas darbu izpildē".
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. panta otrā daļa paredz, ka citu, Nacionālo bruņoto spēku likumā neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumu.
Atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk – ZS likums) 3.panta 8.punktā minētajam – atbalsta sniegšana valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā, ir viens no ZS likumā paredzētajiem noteikumiem. ZS likuma 9.panta trešās daļas norma paredz deleģējumu MK noteikt kārtību, kādā Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā.
Izpildot deleģējumu, MK ir izdevis MK 2010.gada 5.oktobra noteikumus Nr.936 “Kārtība, kādā Latvijas Republikas Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā, sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.936).
MK noteikumu Nr.936 2.punkts paredz, ka Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā, pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku komandiera vai viņa pilnvarotas amatpersonas pavēli un pēc valsts un pašvaldību institūciju rakstiska pieprasījuma.
Pie minētajiem apsvērumiem vērā ņemams ir MK noteikumu Nr.936 3.5.2.punkts, atbilstoši kuram Zemessardze sniedz atbalstu Valsts policijai sabiedriskās kārtības uzturēšanā valsts nozīmes pasākumos, pamatojoties uz MK rīkojumu. Tādējādi šajā gadījumā atbalsta sniegšanai būs nepieciešams pieņemt MK rīkojumu.
Ievērojot minēto, nepieciešams iesaistīt Nacionālo bruņoto spēku zemessargus un, nepieciešamības gadījumā, profesionālā dienesta karavīrus XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku organizēšanas darbu izpildē.
Ņemot vērā, ka neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar MK rīkojumu, nepieciešams MK rīkojums "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku organizēšanas darbu izpildē".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas (Nacionālo bruņoto spēku) piešķirtā budžeta ietvaros no apakšprogrammām 22.10.00 ''Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums'' un 22.12.00 ''Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana''.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas (Nacionālo bruņoto spēku) piešķirtā budžeta ietvaros no apakšprogrammām 22.10.00 ''Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums'' un 22.12.00 ''Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana''.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi