Anotācija

24-TA-1185: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 182 "Šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko ieroču, gāzes ieroču un signālieroču marķēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2024. gada 19. janvāra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/325, ar ko Īstenošanas direktīvu (ES) 2019/68 groza attiecībā uz šaujamieroču un būtisko daļu marķējumu minimālo dziļumu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārņemt prasības, kas izriet no Komisijas 2024. gada 19. janvāra Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325, ar ko Īstenošanas direktīvu (ES) 2019/68 groza attiecībā uz šaujamieroču un būtisko daļu marķējumu minimālo dziļumu (turpmāk – Īstenošanas direktīva (ES) 2024/325).
Spēkā stāšanās termiņš
22.07.2025.
Pamatojums
Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/32 2.panta 1.punkts nosaka, ka vēlākais līdz 2025. gada 22. jūlijam dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 182 "Šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko ieroču, gāzes ieroču un signālieroču marķēšanas kārtība"" (turpmāk – MK noteikumi Nr.182) tiesību normas nosaka šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko ieroču, gāzes ieroču un signālieroču marķēšanas kārtību Latvijas ieroču apritē. MK noteikumu Nr.182 tiesību normās ir pārņemtas prasības attiecībā uz šaujamieroču un to būtisko sastāvdaļu marķēšanas kārtību gan no Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Direktīvas (ES) 2017/853, ar ko groza Padomes Direktīvu 91/477/EEK par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli prasībām, gan no Komisijas 2019. gada 16. janvāra Īstenošanas direktīvas (ES) 2019/68, ar ko nosaka šaujamieroču un to būtisko daļu marķējumu tehniskās specifikācijas saskaņā ar Padomes Direktīvu 91/477/EEK par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli prasībām. MK noteikumu Nr.182 4.punkts nosaka, ka ieroču komersants, kas Latvijā izgatavo A, B un C kategorijas medību, sporta vai pašaizsardzības šaujamieročus, nodrošina, ka šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanā izmanto latīņu alfabēta burtus un arābu ciparus. Būtisko sastāvdaļu marķējumā izmantotais ciparu un burtu izmērs ir vismaz 1,6 mm, bet dziļums – vismaz 0,02 mm. MK noteikumu Nr.182 11.punkts nosaka, ka ieroču komersants šo noteikumu 10. punktā minētās informācijas norādīšanai marķējumā var izmantot latīņu, grieķu vai kirilicas alfabēta burtus, kā arī arābu vai romiešu ciparus. Marķējumā izmantoto ciparu un burtu izmērs atbilst attiecīgi šo noteikumu 4. vai 5. punkta nosacījumiem. MK noteikumu Nr.182 12.punkts nosaka, ka  ieroču komersants 30 dienu laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minētās šaujamieroču izlaišanas brīvā apgrozībā, bet ne vēlāk kā līdz šaujamieroču realizācijai papildus nodrošina, ka šaujamieroča rāmi, stobra kārbu vai nolaidējmehānisma kārbu, ievērojot attiecīgi šo noteikumu 4. vai 5. punkta nosacījumus, papildus marķē ar burtiem "LV" un ar vismaz pēdējiem diviem šaujamieroča importēšanas gada cipariem. MK noteikumu Nr.182 14.punkts paredz, ka ja ieroču komersants pārveido šaujamieroci, ieviešot tehniskas izmaiņas šaujamieroča būtiskajās sastāvdaļās vai ievietojot šaujamierocī jaunu būtisko sastāvdaļu tā, ka mainās ieroča tehniskā kategorija vai tehniskās kategorijas apakšgrupa, uz šaujamieroča būtiskās sastāvdaļas norāda komersanta nosaukumu vai zīmolu, ievērojot attiecīgi šo noteikumu 4. vai 5. punkta nosacījumus.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.182 4.punktā noteiktais šaujamieroču izgatavošanas laikā būtisko sastāvdaļu marķējuma dziļums neatbilst Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 1.panta 2.punktā noteiktai prasībai, ka katras dalībvalsts noteiktais minimālais marķējuma dziļums ir vismaz 0,0762 milimetri. No minēta izriet, ka arī MK noteikumu Nr.182 11.punktā, 12.punktā un 14.punktā ietverta atsauce uz MK noteikumu 182 4.punktu, kas satur norādi uz šaujamieroču būtisko sastāvdaļas marķējuma dziļumu arī neatbilst Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 1.panta 2.punktā noteiktai prasībai, ka katras dalībvalsts noteiktais minimālais marķējuma dziļums ir vismaz 0,0762 milimetri. Saskaņā ar Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325  2.panta 1.punkta prasībām vēlākais līdz 2025. gada 22. jūlijam dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis tūlīt dara zināmus Komisijai minēto noteikumu tekstus. 
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 prasību izpildi un Latvijas nacionāla šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanas dziļuma tehniska standarta harmonizāciju ar Eiropas Savienības prasībām ir nepieciešams izdarīt grozījumu MK noteikumu Nr.182 4.punktā un aizstāt šaujamieroču izgatavošanas laikā būtisko sastāvdaļu marķējuma dziļumu - 0,02 milimetrus ar  0,0762 milimetriem. Turklāt ir nepieciešams izdarīt grozījumu arī MK noteikumu Nr.182 11.punktā, papildinot to ar prasību, ka ne tikai marķējumā izmantoto ciparu un burtu izmērs atbilst attiecīgi šo noteikumu 4. vai 5. punkta nosacījumiem, bet arī marķējuma dziļums atbilst noteikumu 4.punkta nosacījumiem. Precizējot MK noteikumu Nr.182 4.punktā esošo prasību attiecībā uz marķējuma dziļumu atbilstoši Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 1.panta 2.punktā noteiktai prasībai, grozījumus MK noteikumu Nr.182 12.punktā un 14.punktā veikt nav nepieciešams, jo attiecīgās noteikumu punktos ietvertas atsauces uz 4.punktu būs automātiski korektas un harmonizētas ar Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 1.panta 2.punktā noteikto prasību attiecība uz šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķējuma dziļumu. Papildus ir nepieciešams precizēt MK noteikumos Nr.182 iztverto  informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām, aizstājot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Direktīvas (ES) 2017/853, ar ko groza Padomes Direktīvu 91/477/EEK par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2021/555 par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli. Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Direktīva (ES) 2017/853, ar ko groza Padomes Direktīvu 91/477/EEK par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli zaudēja savu spēku, jo tika aizstāta ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2021/555 par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli kodificētu redakciju. Turklāt ir nepieciešams papildināt MK noteikumos  Nr.182  informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar jauno Īstenošanas direktīvu (ES) 2024/325.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tiek pārņemtas imperatīvas Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 prasības Latvijas ieroču aprites tiesiskajā regulējumā. Turklāt attiecīgā prasība būtiski neietekmē ieroču komersantu komercdarbības īstenošanu Latvijas ieroču apritē, jo šobrīd Latvijā nav šaujamieroču ražošanas. Ņemot vērā minēto, nav nepieciešams MK noteikumu projektā noteikt parējās noteikumus attiecībā uz šaujamieroču pārpalikumiem šaujamieroču ražotnes noliktavā. Turklāt, ņemot vērā Eiropas Savienības īstenojamo ģeopolitisko sankciju politiku importējamo šaujamieroču apritē, Latvijas ieroču komersanti ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm importē šaujamieročus civilām vajadzībām tikai no Amerikas Savienoto Valstu (turpmāk – ASV) šaujamieroču rūpnīcām. Savukārt Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 Preambulas 3.punktā ir noteikts, ka Īstenošanas direktīvas (ES) 2019/68 tehniskajās specifikācijās nebija ietverta prasība par marķējumu minimālo dziļumu. Ir nepieciešams ES līmenī iekļaut marķējumu minimālo dziļumu, lai nodrošinātu vienlīdzīgus konkurences apstākļus ekonomikas dalībniekiem un šaujamieroču lietotājiem un atvieglotu tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Turklāt, lai pielāgotos standartiem, kas noteikti vissvarīgākajos tirgos civilām vajadzībām paredzētu šaujamieroču eksportam (ASV un Kanāda), ir jāpieņem tehniskā specifikācija, kurā noteikts marķējuma minimālais dziļums – 0,0762 milimetri. No minēta attiecīgi izriet, ka veicot Latvijas nacionāla šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanas dziļuma tehniska standarta harmonizāciju ar Eiropas Savienības tehniskām prasībām attiecībā uz šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanas dziļumu, vienlaikus tiks panākta šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanas dziļuma harmonizācija ar ASV un Kanādas šaujamieroču būtisko sastāvdaļu marķēšanas dziļuma prasībām.    
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiek pārņemtas imperatīvas Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 prasības Latvijas ieroču aprites tiesiskajā regulējumā. Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 prasības attiecās uz visām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Turklāt attiecīgās prasības būtiski neietekmē ieroču komersantu komercdarbības īstenošanu Latvijas ieroču apritē, jo šobrīd Latvijā nav šaujamieroču ražošanas, bet kas attiecās uz šaujamieroču importu pat atvieglo administratīvo šķēršļu pārvarēšanu šaujamieroču importēšanai no ASV.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Īstenošanas direktīva (ES) 2024/325
Apraksts
Īstenošanas direktīvas (ES) 2024/325 Preambulā ietvertais izvērtējams
 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ieroču komersanti
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Valsts policijas sniegtām ziņām šobrīd Latvijā komercdarbību ieroču aprites jomā veic 38 licencēti ieroči komersanti

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 19. janvāra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/325, ar ko Īstenošanas direktīvu (ES) 2019/68 groza attiecībā uz šaujamieroču un būtisko daļu marķējumu minimālo dziļumu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 19. janvāra Īstenošanas direktīva (ES) 2024/325, ar ko Īstenošanas direktīvu (ES) 2019/68 groza attiecībā uz šaujamieroču un būtisko daļu marķējumu minimālo dziļumu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
MK noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts un 1.3.apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.pants
MK noteikumu projekta 2.punkts. Attiecīgo paziņojumu Eiropas Komisijai sniegs Iekšlietu ministrija.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.pants
Nav nepieciešams pārņemt.
Pārņemtas pilnībā
-
4.pants
Nav nepieciešams pārņemt
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz stingrākas prasības.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi