Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2994: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pieteikšanās neatkarīgas interneta protokola sestās versijas adresei, tās saņemšanas kārtība un lokālā interneta reģistra darbības nodrošināšanas, uzturēšanas un finansēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par neatkarīgas interneta protokola sestās versijas adreses pieteikšanās un saņemšanas kārtību valsts un pašvaldību institūcijām” (turpmāk – Tiesību akta projekts) nosaka kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas var pieteikties un saņemt neatkarīgas interneta protokola sestās versijas adreses (turpmāk – IPv6), kā arī lokālā interneta reģistra (turpmāk – LIR) darbības nodrošināšanas, uzturēšanas un finansēšanas kārtību. Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 4.panta ceturto daļu. Tiesību akta projekts paredz, ka LIR darbību nodrošina Satiksmes ministrija, kura šo funkciju deleģē valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC), noslēdzot deleģēšanas līgumu par LIR darbības nodrošināšanu, uzturēšanu un finansēšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas var pieteikties un saņemt IPv6 adreses, kā arī LIR darbības nodrošināšanas, uzturēšanas un finansēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Elektronisko sakaru likums stājies spēkā  2022. gada 29.jūlijā. Atbilstoši likuma 4.panta otrajai daļai Satiksmes ministrija atbilstoši kompetencei elektronisko sakaru nozarē nodrošina  interneta protokola sestās versijas, kā arī atsevišķa lokālā interneta reģistra ieviešanu, izveidi un darbību valsts un pašvaldību institūcijām. Satiksmes ministrija ir delēģējusi  šo uzdevumu LVRTC 03.12.2020. noslēdzot deleģēšanas līgumu Nr. SM 2020/-43 (Satiksmes ministrijas Nr.)  Nr.50KD.03-02/20/00/2020/268 (LVRTC numurs) par interneta protokola 6. versijas ieviešanu un darbības nodrošināšanu valsts pārvaldē.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 1998.gada, kad strauji pieauga interneta tīkls, izveidojās neatkarīgo interneta protokola ceturtās versijas (turpmāk – IPv4) adrešu trūkums. Šobrīd IPv4 adreses praktiski vairs nav pieejamas, taču IPv6 adreses var iegūt ikviena organizācija, kas uztur savu autonomo sistēmu (turpmāk – AS). LVRTC ir reģionālā interneta reģistra Eiropā (RIPE NCC) biedrs, kas piešķir IP adreses LIR, un jau šobrīd veic LIR funkcijas: pārvalda, piešķir un uzskaita interneta protokola (turpmāk – IP) adreses un AS numurus. Tādējādi LVRTC var nodrošināt valsts un pašvaldību institūcijām neatkarīgas (Provider independent) IPv6 adreses.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd IPv4 adreses praktiski vairs nav pieejamas. Pieaugot interneta tīklam un pieprasījumam pēc interneta pakalpojumiem, valsts un pašvaldību institūcijas var saskarties ar būtisku IPv4 adrešu trūkumu. Šīs situācijas rezultātā elektronisko sakaru sniedzēji valsts un pašvaldību institūcijām var piedāvāt IP adrešu apgabalus, kas nav globāli maršrutējami, neļaut turpināt izmantot IP adreses, ja tiek mainīts interneta pakalpojumu sniedzējs vai var pieprasīt nomas maksu par IP adrešu izmantošanu, ja tiek mainīts interneta pakalpojumu sniedzējs. Tādējādi valsts un pašvaldību institūcijas var saskarties ar situāciju, ka tām ir grūtības vai nav iespējas mainīt interneta pakalpojumu sniedzēju, palielinot tehnisku atkarību no viena interneta pakalpojumu sniedzēja. Tādā veidā tiek kropļots interneta pakalpojumu tirgus un ietekmētas interneta pakalpojumu cenas. Centralizēta LIR mērķis - izvairīties no tehniskām, birokrātiskām un finansiālām problēmām, kādas šobrīd izveidojušās IPv4 adrešu kontekstā, kā arī lai novērstu šādas problēmas nākotnē IPv6 adrešu kontekstā. 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts paredz dibināt centralizētu, stingri regulētu LIR, kura mērķi ir: nodrošināt iespēju valsts un pašvaldību institūcijām saņemt globāli maršrutējamus IPv6 adrešu apgabalus, uzturēt informācijas sistēmu, kurā valsts un pašvaldību institūcijas var uzskaitīt savus IP resursus un veikt IP adresācijas plānošanu, nodrošināt valsts un pašvaldību institūcijām AS numerāciju.  Tas mazinātu valsts un pašvaldību institūciju atkarību no viena noteikta interneta pakalpojumu sniedzēja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvais risinājums paredz to, ka elektronisko sakaru sniedzēji valsts un pašvaldību institūcijām turpina nodrošināt IPv4 adrešu apgabalus (kamēr tie nav beigušies), kas nav globāli maršrutējami, tādējādi būtiski ierobežojot valsts un pašvaldību institūciju iespējas mainīt interneta pakalpojumu sniedzēju. Situācijā, kad IPv4 resursi vairs nebūs pieejami, elektronisko sakaru sniedzēji būs spiesti rast ekonomisku un tehnisku risinājumu piedāvāt valsts un pašvaldību institūcijām IPv6 adrešu apgabalus. Katram elektronisko sakaru sniedzējam šī pāreja var notikt dažādos laika posmos, tādējādi valsts un pašvaldību institūcijas riskē ar iespēju kādu laiku palikt bez nepieciešamajiem IP resursiem (un interneta pakalpojumiem) un pēcāk ar papildus izmaksām, kuras elektronisko sakaru sniedzējs varētu iesniegt apmaksāt par IPv6 resursu piešķiršanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Atbisltoši LVRTC apkopotajai informācijai, pasaulē IPv4 adrešu noma pieejama, sākot no 512 eur/mēn., iegāde biržas izsolē – sākot no 15 000 eur, minimālais IPv4 adrešu skaits – 256 gab. 2021.gadā LVRTC bija izstrādājis anketu valsts un pašvaldības institūcijām, veicot aptauju , ar mērķi novērtēt to gatavību izmantot IPv6 adresāciju, kā arī lai identificētu nepieciešamās aktivitātes IPv6 adresācijas ieviešanas procesa īstenošanai. Analizējot aptaujas rezultātus, tika secināts, ka valsts iestādes kopā izmanto 4 111 IPv4 adreses, un potenciālais ietaupījums, pārejot uz IPv6 adresāciju, būtu sākot no 8 222 eur/mēn. Savukārt pašvaldību (t.sk. pilsētu) iestādes kopā izmanto 6 024 IPv4 adreses, un potenciālais ietaupījums, pārejot uz IPv6 adresāciju, būtu sākot no 12 048 eur/mēn. Ņemot vērā, ka IPv4 adrešu apgabalu nomas vai iegādes maksai ir tendence pieaugt (to veicina IPv4 trūkums pasaulē un iespējas tās iegādāties tikai ar izsoļu starpniecību), valsts un pašvaldību institūciju izdevumi par papildus iegādātām IPv4 adresēm nākošo gadu laikā tikai palielināsies.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts un pašvaldību institūcijas.
Ietekmes apraksts
Valsts un pašvaldību institūciju neatkarības veicināšana no to lietoto IP adrešu īpašnieka, kā arī  valsts un pašvaldību institūciju interneta pakalpojumu pieejamības palielināšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Valsts un pašvaldību institūcijas.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 000
0
0
36 400
0
36 400
36 400
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 000
0
0
36 400
0
36 400
36 400
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
10 000
0
0
36 400
0
36 400
36 400
2.1. valsts pamatbudžets
10 000
0
0
36 400
0
36 400
36 400
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gadā interneta IPv6 ieviešanai un darbības nodrošināšanai valsts pārvaldē tiek paredzēts finansējums 10 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”. Pieškirtais finansējums tiek tiek novrizīts LVRTC saskaņā ar Satiksmes ministrijas LVRTC 03.12.2020. noslēgto deleģēšanas līgumu Nr. SM 2020/-43 (Satiksmes ministrijas Nr.)  Nr.50KD.03-02/20/00/2020/268 (LVRTC numurs) par interneta protokola 6. versijas ieviešanu un darbības nodrošināšanu valsts pārvaldē.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"” 53.2.1..apakšpunktu (prot. Nr. 52, 5.§,), sākot ar 2023. gadu piešķirts papildu finansējums valsts budžeta programmas 04.00.00 “Elektroniskie sakari” apakšprogrammā 04.03.00 “Datu apmaiņas platformu, apraides sistēmu un informācijas sistēmu uzturēšana, monitorings un attīstība” 36 400 euro gadā.
Finansējums ir paredzēts interneta protokola adresācijas shēmas uzturēšanai, IP adrešu reģistra institūciju vajadzībām uzturēšana, RIPE NCC konta administrēšana un līgumu slēgšana ar valsts pārvaldes iestādēm, kas lietos LVRTC piešķirtās IPv6 adreses. Izdevmu pozīcijas sadalās sekojoši: 1) Datu pārraides un kiberdrošības speciālistu atalgojums (personāla izdevumi): 30435; 2) Pieskaitāmās izmaksas 15% (personāla izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projektu - grāmatveži u.c.): 4565; 3) Ikgadējā dalības maksa RIPE NCC (Réseaux IP Européens Network Coordination Centre - Eiropas reģionālais interneta reģistrs): 1400.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Latvijas Republikas Satiksmes ministrija ar deleģēšanas līgumu  deleģē šo uzdevumu Valsts akciju sabiedrībai “Latvijas valsts radio un televīzijas centrs”.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Valsts un pašvaldību institūcijas varēs optimizēt savus resursus un izmaksas, saņemt pakalpojumus no centralizēta LIR, t.i.,  pieteikšanās IPv6 adresācijai un tās uzturēšana notiks centralizēti, iesaistot LIR, nevis katrai valsts un pašvaldību institūcijai atsevišķi, izmantojot dažādus interneta pakalpojumu sniedzējus.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts un pašvaldību institūcijas būs neatkarīgas un neierobežotas interneta pakalpojumu sniedzēju izvēlē, tiks optimizēti resursi un izmaksas, kuras valsts un pašvaldību institūcijas tērē par interneta resursiem (pārejot no IPv4 uz IPv6).

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi