Anotācija (ex-ante)

24-TA-1811: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojumā Nr. 261 "Par Sabiedriskā labuma komisiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.panta ceturto daļu un Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumu Nr.976 ”Sabiedriskā labuma komisijas nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.976) 3.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz precizēt vienam no Sabiedriskās labuma komisijas (turpmāk - Komisija) locekļiem amata nosaukumu un Komisijas locekļu pārstāvētās ministrijas nosaukumu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.pants nosaka, ka Komisija ir koleģiāla konsultatīva institūcija, kurā vienādā skaitā ietilpst pilnvarotās amatpersonas, kā arī biedrību un nodibinājumu pārstāvji.  Komisija sniedz Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) motivētu atzinumu par biedrības, nodibinājuma vai reliģiskās organizācijas darbības atbilstību sabiedriskā labuma organizācijas (turpmāk – SLO) darbības būtībai, kā arī par tās mantas un finanšu līdzekļu izlietojuma atbilstību Sabiedriskā labuma organizāciju likumā noteiktajam. Atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.panta ceturtajai daļai, Komisijas personālsastāvu apstiprina Ministru kabinets.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.976 2.punktam Komisijas sastāvā ir 12 Komisijas locekļi. No tiem sešus pilnvaro minēto noteikumu 4.punktā noteiktās valsts iestādes un sešus atlasa atklātā konkursā no Latvijas Republikā reģistrēto biedrību un nodibinājumu izvirzītajiem kandidātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā biedrību un nodibinājumu pārstāvji iekļaujami Komisijā.
MK noteikumi Nr. 976 4.punkts nosaka, ka Komisijā iekļauj pa vienam komisijas loceklim – pilnvarotai amatpersonai (nosakot amatpersonu, kas komisijas locekli aizvieto viņa prombūtnes laikā).
Finanšu ministrija ir valsts politikas izstrādātāja sabiedriskā labuma jomā, savukārt saskaņā ar likuma ”Par Valsts ieņēmumu dienestu” 2.panta 8.punktu VID nodrošina SLO uzraudzību atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likumā noteiktajai kārtībai. VID izvērtē un apkopo tās rīcībā esošo informāciju par konkrēto nodokļu maksātāju, pēc tam to iesniedzot Komisijai, kura izskata un izvērtē SLO darbības atbilstību sabiedriskā labuma darbības būtībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID ir informējis Finanšu ministriju, ka saistībā ar izmaiņām VID Nodokļu pārvaldes struktūrā ir jāprecizē VID pārstāvja aizvietotāja Komisijā amata nosaukums. Savukārt saistībā ar izmaiņām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumā jāprecizē Komisijas locekļu pārstāvētās ministrijas nosaukums atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojumam Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju”.
Risinājuma apraksts
Saistībā ar izmaiņām VID Nodokļu pārvaldes struktūrā rīkojuma projekts paredz precizēt VID pārstāvja aizvietotājas Komisijā I.Šveiceres amata nosaukumu – Nodokļu pārvaldes Nevalstisko organizāciju atbalsta daļas vadītāja.
Saistībā ar izmaiņām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumā rīkojuma projekts paredz precizēt Komisijas pārstāves I.Trušinskas un Komisijas pārstāvja aizvietotāja V.Puriņa pārstāvētās ministrijas nosaukumu – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā rīkojuma projekts paredz precizēt Komisijas locekļa amata nosaukumu un Komisijas locekļu pārstāvētās ministrijas nosaukumu, sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi