Anotācija (ex-ante)

21-TA-593: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vides aizsardzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) iniciatīva, jo: 
- pašreiz spēkā esošais likums “Par piesārņojumu” stājās spēkā 2001.gada 1.jūlijā un ir daudzkārt ticis grozīts un papildināts, tostarp paplašinot tā tvērumu. Lai nodalītu dažādu jomu tiesību normas, likums “Par piesārņojumu” tiek pārstrādāts, izdalot atsevišķas jomas un izstrādājot likumprojektu “Piesārņojuma novēršanas likums”, kā arī vairākus jaunus likumprojektus, tai skaitā šo likumprojektu “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” (turpmāk – likumprojekts); 
- tiek veidota jauna piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības sistēma, lai Latvijā nodrošinātu mūsdienīgu, digitālu, uz vienotām metodēm balstītu piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldību, sniedzot iespēju Valsts vides dienestam, pašvaldībām un Aizsardzības ministrijai pēc vienotas pieejas jaunajā piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības sistēmā aktualizēt informāciju par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām; 
- nepieciešams pārņemt vides kvalitātes normatīva definīciju, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2010/75/ES (2010. gada 24. novembris) par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole); 
- nepieciešams precizēt Vides aizsardzības likuma 21.pantā noteiktās valsts vides inspektoru tiesības ņemt paraugus un veikt kontrolmērījumus, izmantojot dažādus tehniskos līdzekļus vides normatīvo aktu pārkāpumu fiksēšanai. 
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts atbilstoši Vides politikas pamatnostādņu 2014. – 2020. gadam 8. nodaļas "Vides piesārņojums un riski" 8.1. apakšnodaļas politikas mērķī "Nodrošināt dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu un aizsardzību, veicinot vides risku mazināšanu un pārvaldību" G1.2. uzdevumā "Aktualizēt informāciju piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā un nodrošināt tā izmantošanu teritorijas attīstības plānošanas procesā" noteiktajam.
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam projektu, līdz 2025. gadam ir plānots veikt esošā piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības modeļa pilnveidi.
Lai to īstenotu, līdz 2024.gada beigām nepieciešams sakārtot normatīvo regulējumu piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Harmonizēt tiesisko regulējumu vides aizsardzības jomā, pārņemot daļu no līdz šim likumā “Par piesārņojumu” ietvertajām tiesību normām - vides kvalitātes normatīvu jautājumu, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības jautājumu, tai skaitā izpētes un sanācijas jautājumu. Precizējot tiesisko regulējumu atbilstoši jaunajai kārtībai, vienlaikus tiek precizētas arī valsts vides inspektoru tiesības ņemt paraugus un veikt kontrolmērījumus, izmantojot dažādus tehniskos līdzekļus vides normatīvo aktu pārkāpumu fiksēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Plānots, ka likumprojekts stāsies spēkā 2022.gada 1.decembrī (provizoriski), vienlaikus ar likumprojektu “Piesārņojuma novēršanas likums”.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš likuma “Par piesārņojumu” stāšanās spēkā 2001. gadā ir pagājuši divdesmit gadi, šis likums ir grozīts 18 reizes un tajā ir iekļauti dažādi savstarpēji nesaistīti jautājumi, kā rezultātā tas ir kļuvis haotisks un grūti uztverams. Lai nodalītu dažādu jomu tiesību normas, likums “Par piesārņojumu” tiek pārstrādāts, izdalot atsevišķas jomas un izstrādājot vairākus jaunus likumprojektus:
- Piesārņojuma novēršanas likums;
- Gaisa aizsardzības likums;
- Klimata likums;
kā arī veicot grozījumus:
1) Vides aizsardzības likumā;
2) Atkritumu apsaimniekošanas likumā;
3) Ūdens apsaimniekošanas likumā;
4) Ķīmisko vielu likumā.

Ņemot vērā, ka likumprojektā “Piesārņojuma novēršanas likums” ietvertās normas paredzēts attiecināt tikai uz komersantu radītā piesārņojuma novēršanas jautājumiem un šīs normas regulēs tikai to augsnes, ūdens un gaisa piesārņojumu, ko rada operatoru veiktās darbības, daļa no līdz šim likumā “Par piesārņojumu” ietvertajām tiesību normām tiek pārcelta uz Vides aizsardzības likumu.
No likuma “Par piesārņojumu” likumprojektā tiks ietvertas prasības, kas attiecas uz:
1) vides kvalitātes normatīviem;
2) vides monitoringu;
3) piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka augsnes aizsardzības jomā nav atsevišķa likuma, Vides aizsardzības likumā ir paredzēts iekļaut ne tikai vides kvalitātes normatīvu vispārīgo jautājumu, bet arī augsnes un grunts kvalitātes jautājumu.
Lai harmonizētu tiesisko regulējumu vides aizsardzības jomā, nepieciešams papildināt Vides aizsardzības likumu, vienā likumā apvienojot gan videi nodarītā kaitējuma jautājumu, gan līdz šim likumā “Par piesārņojumu” noteikto piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības, tai skaitā piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpētes, piesārņoto vietu sanācijas un šo vietu uzraudzības jautājumu, attiecīgi ietverot arī pēcsanācijas monitoringu.
VARAM, atbilstoši Vides politikas pamatnostādņu 2014. – 2020. gadam 8. nodaļas "Vides piesārņojums un riski" 8.1. apakšnodaļas politikas mērķī "Nodrošināt dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu un aizsardzību, veicinot vides risku mazināšanu un pārvaldību" G1.2. uzdevumā "Aktualizēt informāciju piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā un nodrošināt tā izmantošanu teritorijas attīstības plānošanas procesā" noteiktajam, pamatojoties uz Valsts vides dienesta (turpmāk – VVD) un LVĢMC rekomendācijām, kā arī izvērtējot vairākus iespējamos scenārijus piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas pilnveidošanai un ņemot vērā, ka VVD jau pašreiz īsteno lielāko daļu no piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības funkcijām, nolēma līdz šim LVĢMC uzturēto Piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistru nodot VVD pārziņā, vienlaikus pilnveidojot visu piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldību, izveidojot jaunu pārvaldības sistēmu, kuru turpmāk uzraudzīs VVD.
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādņu 2021. -2027.gadam projektu, līdz 2025. gadam ir plānots veikt esošā piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības modeļa pilnveidi (ieskaitot PPPV reģistru). Atbilstoši Digitālās transformācijas pamatnostādnēm identificēta nepieciešamība digitāli transformēt vides pārvaldības procesus, tai skaitā uzsvērta nepieciešamība transformēt piesārņoto vietu pārvaldību.
VARAM 2021.gada 26.maija Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” sadarbības komitejas sēdē prezentēja donorvalstīm priekšlikumu iepriekš noteiktajam projektam “Piesārņoto vietu pārvaldības modeļa digitālā transformācija”. Donorvalstis konceptuāli atbalstīja šo priekšlikumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā ir ietverti grozījumi, kas paredz:

1. aizstāt visā Vides aizsardzības likuma tekstā vārdus „sanācijas pasākumi” ar vārdiem „vides atjaunošanas pasākumi”, ņemot vērā, ka atjaunošanas pasākumi ietver plašāku pasākumu loku, nekā sanācijas pasākumi. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 21.aprīļa direktīvas 2004/35/EK par atbildību vides jomā attiecībā uz videi nodarītā kaitējuma novēršanu un atlīdzināšanu 2. panta 11. punktā minētajai definīcijai, ar vārdiem “Pasākumi stāvokļa izlabošanai” ir saprotama jebkāda rīcība vai rīcību kombinācija, ietverot mīkstinošus vai pagaidu pasākumus, lai atjaunotu, atveseļotu vai aizstātu izpostītos dabas resursus un/vai ar tiem saistītos, pasliktinājušos pakalpojumus vai lai piedāvātu līdzvērtīgu alternatīvu šiem resursiem vai pakalpojumiem;

2. pārņemt daļu no līdz šim likumā “Par piesārņojumu” ietvertajām tiesību normām - vides kvalitātes normatīvu (tai skaitā augsnes un grunts kvalitātes) jautājumu, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības jautājumu, kā arī piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpētes un piesārņoto vietu sanācijas jautājumu, ņemot vērā, ka likums “Par piesārņojumu” tiek pārstrādāts, izdalot atsevišķas jomas un izstrādājot likumprojektu “Piesārņojuma novēršanas likums”, kā arī citus jaunus likumus;

3. papildināt Vides aizsardzības likuma 1. pantu ar sekojošu jaunu likumā lietoto terminu skaidrojumiem:
piesārņota vieta – cilvēka darbības rezultātā piesārņota augsne, zemes dzīles un ūdens. No likumā “Par piesārņojumu” līdz šim noteiktās piesārņotas vietas definīcijas ir izslēgti vārdi “ēkas, ražotnes un citi objekti”;
potenciāli piesārņota vieta – teritorija, kura pēc nepārbaudītas informācijas var būt piesārņota vieta;
sanācija – piesārņotas vietas attīrīšana vismaz līdz tādai pakāpei, ka turpmāk cilvēku veselība vai vide netiek apdraudēta un attiecīgo teritoriju iespējams izmantot noteiktai saimnieciskai darbībai;
vides kvalitātes normatīvs – maksimāli pieļaujamais augsnes un grunts, ūdens (virszemes un pazemes), gaisa, vides trokšņa un smaku piesārņojuma līmenis, kas noteikts, lai nodrošinātu tādu vides kvalitāti, kas nekaitē videi un cilvēku veselībai.
Pēc būtības, ar piesārņotu vai potenciāli piesārņotu vietu ir saprotama teritorija, kas ietver augsni, zemes dzīles, virszemes un pazemes ūdeņus, taču atsevišķos gadījumos tā var ietvert arī dažādu veidu inženiertehniskās būves vai citus objektus, kas satur piesārņojošas vielas. Vienlaikus, no piesārņotas vietas un potenciāli piesārņotas vietas definīcijas tiek izslēgtas ēkas, ražotnes un citi objekti, kas pēc būtības ir vidi degradējošas būves, kas potenciāli var radīt piesārņojumu, bet neatbilst terminam piesārņota vieta, kas ir noteikts teritorijas areāls. Cilvēka radīts un piesārņots objekts var būt piesārņojuma avots, - atkritumi, degradējošas ēkas, ražotnes u.c. objekti. Sanācijas mērķis ir attīrīt augsni, zemes dzīles, virszemes un pazemes ūdeņus. Pirms teritorijas sanācijas īpašnieka pienākums ir likvidēt atkritumus, degradējošas ēkas, ražotnes un taml., kas attiecīgajā teritorijā atrodas.
Termina “vides kvalitātes normatīvs” skaidrojums izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2010.gada 24.novembra Direktīvas 2010/75/ES par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole). Savukārt, jēdziens “sabiedrība”, kas izriet no iepriekš minētās Direktīvas, jau ir ietverts Vides aizsardzības likuma II. nodaļā “Sabiedrības tiesības vides jomā”, kur ar jēdzienu “sabiedrība” ir saprotama ikviena privātpersona, kā arī personu apvienība, organizācija un grupa.

Likumprojektā paredzēts iekļaut jaunu regulējumu piesārņotu un potenciāli piesārņotu vietu pārvaldībai, kas noteiks jaunas prasības:
1) kārtībai, kādā informācija par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām tiek reģistrēta jaunajā Valsts vides dienesta piesārņoto vietu pārvaldības sistēmā un kārtību, kādā informācija no piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas tiek izsniegta, kā arī publiski, bez maksas pieejamās informācijas saturu.
Visu informācijas apriti un turpmākas procesuālās darbības par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām turpmāk paredzēts veikt elektroniski VVD piesārņoto vietu pārvaldības sistēmā, kurā informāciju paredzēts ievadīt VVD, pašvaldībai par savā administratīvajā teritorijā esošām piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām, Aizsardzības ministrija par savā valdījumā esošām piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām, kā arī VVD pilnvarotam komersantam, kuram saskaņā ar likumu “Par zemes dzīlēm” ir izsniegta zemes dzīļu izmantošanas licence un kurš veic monitoringu piesārņotās vai potenciāli piesārņotās vietās. Komersantam piesārņoto vietu sistēmā paredzēts sniegt iespēju elektroniski ievadīt informāciju par izstrādātajiem priekšlikumus par izpētes metodēm, parametriem, laika grafiku utml., veikt izpētes programmas saskaņošanu ar VVD, iesniegt izpētes pārskatu, detalizēto programmu, pārskatu par izpildes rezultātiem un priekšlikumu par izvēlētajām sanācijas metodēm iesniegšana saskaņošanai, sanācijas darba programmas saskaņošana u.c., līdz ar to ietaupot laika un finanšu resursus;

2) piesārņotu un potenciāli piesārņotu vietu izpētei un piesārņotu vietu sanācijai, ietverot arī vispārīgus nosacījumus monitoringam  un ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpētei un sanācijai.
Jaunajā regulējumā par izpēti un sanāciju, tāpat kā līdz šim spēkā esošajā regulējumā ir paredzēts noteikt personu atbildību un līdzatbildību ar izpēti un sanācijas pasākumiem saistīto izdevumu segšanā. Ja operators, kas veicis piesārņojošo darbību, nav konstatējams, ar izpēti un sanāciju saistītos izdevumus sedz attiecīgās zemes vai objekta īpašnieks, kas var būt privātpersona, pašvaldība vai valsts. Ja ar izpēti un sanāciju saistītos izdevumus sedz vairāki zemes vai objekta īpašnieki, izdevumu segšanas apmērs katram īpašniekiem nosakāms proporcionāli konstatētā piesārņojuma apmēram attiecīgajā teritorijā vai savstarpēji vienojoties par izdevumu segšanas apmēru.

Likumprojektā tiek iekļauti šādi deleģējumi:
Ministru kabinetam:
- kārtība, kādā informācija par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām tiek ievadīta un reģistrēta piesārņoto vietu pārvaldības sistēmā, kārtību, kādā informācija no piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas tiek izsniegta, kā arī publiski, bez maksas pieejamās informācijas saturu;
- piesārņotu un potenciāli piesārņotu vietu izpētes un piesārņotu vietu sanācijas procesa vadības kārtība un monitorings;
- vides atjaunošanas mērķus un metodes, kā arī kārtību, kādā nosakāmi un veicami vides atjaunošanas pasākumi;
- kvalitātes normatīvus augsnei un gruntij, augsnes un grunts paraugu ņemšanas un testēšanas metodes, kā arī teritoriju iedalījumu zonās pēc jutīguma pret piesārņojumu.
- kārtību, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpēte, kā arī piesārņotu vietu sanācija;
kārtību, kādā izsniedzami, anulējami sertifikāti vai apturama to darbība fiziskajām personām, kas veic ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpēti, ar nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu saistītas darbības; 
- kārtību, kādā kārtojams ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotas un piesārņotas vietas izpētes un nesprāgušas munīcijas meklēšanas, identificēšanas, izcelšanas, savākšanas un uzglabāšanas speciālista kvalifikācijas eksāmens;
- kārtību, kādā Aizsardzības ministrija Latvijā reģistrētiem komersantiem izsniedz, anulē vai aptur licenci, kas izsniegta darbam ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpētei un nesprāgušas munīcijas meklēšanai, kā arī par licences izsniegšanu maksājamās valsts nodevas apmēru.

5. Likumprojekts veic grozījumus Vides aizsardzības likuma 17. panta trešā un ceturtā daļā, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina Vides monitoringa programmas pamatnostādnes reizi sešos gados, kā arī nosaka Vides monitoringa programmas apstiprināšanu sešiem gadiem.

Attīstības plānošanas sistēmas likuma 8. pants nosaka, ka attīstību vidējā termiņā plāno līdz septiņiem gadiem. Vides politikas pamatnostādnes attiecas uz septiņu gadu periodu, piemēram, periodam no 2021.-2027. gadam. VARAM, veicot vidējā termiņa plānošanas dokumentu izstrādi, secina, ka ir lietderīgi Vides politikas pamatnostādnēs ietvert arī Vides monitoringa programmu, tādejādi attiecinot arī uz to septiņu gadu plānošanas periodu.

Lai veiktu saskaņotu vides aizsardzības nozares vidēja termiņa politikas plānošanas procesu, Likumprojekts izslēdz 17. panta trešo daļu attiecībā uz atsevišķu Vides monitoringa programmas pamatnostādņu apstiprināšanu. Likumprojekts izsaka jaunā redakcijā 17. panta ceturto daļu, nosakot Vides monitoringa programmas iekļaušanu kā Vides politikas pamatnostādnes, kuras apstiprina Ministru kabinets (Vides aizsardzības likuma 4. panta otrā daļa). Vides monitoringa programma nosaka vides monitoringa tīklu, parametrus, regularitāti un izmantojamās metodes.

Valsts un pašvaldību iestādes, kā arī komersanti, kas organizē un veic vides monitoringu, sniedz ieteikumus un priekšlikumus VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" par aktualitātēm nākošajam plānošanas periodam. VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" apkopo sniegtos priekšlikumus.

6. Atbilstoši Valsts vides dienesta iniciatīvai, paredzēts papildināt likuma 21. panta pirmās daļas 2. punktu, nosakot, ka veicot vides valsts kontroli, valsts vides inspektoram ir tiesības ņemt paraugus un veikt kontrolmērījumus, izmantojot dažādus tehniskos līdzekļus vides normatīvo aktu pārkāpumu fiksēšanai. Tas paredz Valsts vides dienesta inspektoriem tiesības pārbaudēs izmantot tehnoloģiskos līdzekļus dažādās to kombinācijās (piemēram, dronus, novērošanas kameras, eholotes), tādējādi risinot problēmas ar notekūdeņu novadīšanu vidē, ko var fiksēt apsekojot teritorijas ap attīrīšanas iekārtām ar dronu palīdzību, atkritumu plūsmu izsekošanas problēmas, kā rezultātā vidē nonāk videi kaitīgo preču (riepu) atkritumi, bīstamie atkritumi (piemēram, atklājot nelegālu bīstamo atkritumu uzkrāšanas vietu kādā degradētā teritorijā). Videonovērošanas ierīces nepieciešams izmantot, lai pieķertu pārkāpēju un novērstu turpmāku vides piesārņošanu, kā arī pārkāpumus zemes dzīļu jomā (ieguve ārpus licenču laukumiem), tāpat nepieciešams novērot nelegālo tīklu ielikšanu un izņemšanu, lai cīnītos ar maluzvejniecību.
Valsts vides dienesta inspektoru tiesības veikt pārbaudes privātīpašumā ir noteiktas ar Vides aizsardzības likuma 21.panta pirmās daļas 1.punktu – „valsts vides inspektoriem ir tiesības iebraukt vai ieiet un netraucēti pārbaudīt jebkuru teritoriju, iekārtu vai citu objektu neatkarīgi no īpašuma piederības, ja tas nepieciešams vides aizsardzības prasību ievērošanas kontrolei, veicot plānotas pārbaudes, vai ja ir pamatotas aizdomas par vides normatīvo aktu pārkāpumiem.” Šādas tiesības noteiktas likumā ar mērķi nodrošināt Satversmes 115.pantā noteiktās tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. Valsts īstenota vides aizsardzības normatīvo aktu uzraudzība ir tradicionāls līdzeklis, kādā veidā valsts var rūpēties par vides saglabāšanu un uzlabošanu.

Veicot vides valsts kontroli, valsts vides inspektoram ir tiesības pieprasīt un saņemt no operatora piekļuvi iepriekš izvietotajām videonovērošanas iekārtām, saskaņā ar Vides aizsardzības likuma 21.panta pirmās daļas 5.punktu, kas paredz valsts vides inspektoram tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no privātpersonām, valsts un pašvaldību iestādēm vides valsts kontroles veikšanai nepieciešamo informāciju, kas ir privātpersonas vai iestādes rīcībā, dabas resursu uzskaites dokumentus un citus dokumentus, lai kontrolētu dabas resursu ieguves, lietošanas, vides piesārņošanas apjomus, iepakojuma plūsmu, atkritumu apsaimniekošanu, būvniecību un citas vidi ietekmējošas darbības.
Pārbaužu ietvaros tehnoloģiskie līdzekļi tiks izmantoti, lai aizstātu inspektora darbu un iegūtu tādu informāciju, kuru var iegūt arī inspektors, tomēr ar tehnoloģisko līdzekļu palīdzību šo informāciju var iegūt kvalitatīvāku un ar mazāku laika patēriņu. Ja inspektors šādu informāciju nevar iegūt, jo to neparedz normatīvie akti (piemēram, saskaņā ar Vides aizsardzības likuma 21.panta 1.punktu pārbaudes neveic objektos, par kuriem nav pamatotas aizdomas, ka tur tiek izdarīti vides normatīvo aktu pārkāpumi), arī tehnoloģiskie līdzekļi šādos gadījumos netiek izmantoti.
Tādejādi tehnoloģisko līdzekļu lietošana neaizskar personas tiesības uz privātīpašumu un privāto dzīvi, bet sekmēs cilvēktiesību uz labvēlīgu dzīves vidi ievērošanu. Valsts vides inspektoru veiktajām pārbaudēm ar tehnoloģisko līdzekļu izmantošanu ir leģitīms mērķis. Tehnisko līdzekļu izmantošana pārbaudēs liek pieciest privātpersonai, ka tās īpašumā noteikti objekti vai darbības tiek fiksētas ar tehniskiem līdzekļiem un tiek iegūts to vizuāls attēlojums. Šāda privātpersonas īpašuma tehniska fiksēšana ir īslaicīga, neskar zemes īpašnieka vai tajā esošo personu dzīvi, neierobežo īpašuma izmantošanu, tāpēc tehnisko līdzekļu izmantošana ir samērīga ar to labumu, kuru iegūst sabiedrība no labas vides kvalitātes.
Tehnoloģisko līdzekļu izmantošana ir efektīva gan no vides normatīvo aktu ievērošanas viedokļa, gan no cilvēku resursu (valsts budžeta līdzekļu) izmantošanas viedokļa. Piemēram, ja tiek atklāta nelegāla atkritumu uzkrāšanas vieta, tad iegūt pierādījumus atkritumu ievešanai un noskaidrot pārkāpēju var, gan izmantojot videonovērošanu, gan inspektoriem vairākas dienas nepārtraukti atrodoties dabā un novērojot atkritumu uzkrāšanas vietu. Līdzīga pieeja izmantojama arī nelegālas zvejas atklāšanā, kad potenciālās nelikumīgai zvejai izdevīgās vietās (piemēram, grūti pieejamas, tālu no apdzīvotām vietām, ceļiem) tiktu izvietotas novērošanas kameras, lai konstatētu pārkāpuma faktu un pārkāpēju.
Ar dronu un eholotu palīdzību tiek pārbaudītas ūdenstilpes, ja ūdenstilpē neatrodas laivas vai tīkli, tad inspektoriem nav nepieciešams tērēt resursus ūdenstilpes apbraukāšanai un pārbaudei.
Droni ir izmantojami arī grūti pieejamu un liela apjoma teritoriju izpētei un fotografēšanai (piemēram, notekūdeņu attīrīšanas iekārtas, derīgo izrakteņu ieguves vietas), kas aizstāj inspektoru veiktus attāluma mērījumus un apskati, lai noteiktu, vai darbība notiek zemes dzīļu izmantošanas licencē noteiktajā laukumā vai arī pie notekūdeņu attīrīšanas iekārtas nav redzami dūņu nosēdumi, kas liecina par nepietiekami attīrītu notekūdeņu novadīšanu vidē.
Uz tehnoloģisko līdzekļu izmantošanu norādīts arī ES dokumentos, piemēram, 21.02.2020. Komisijas īstenošanas lēmumā, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/21/EK 17.pantā minēto inspekciju tehnisko vadlīniju B daļā norādīts, ka dalībvalstīm ir jāveic  atkritumu apsaimniekošanas objektu kontroles darbības, kur viena no darbībām ir izmantot Zemes novērošanas tehnoloģijas un citus attālās novērošanas paņēmienus, t.sk. attiecīgā gadījumā in-situ sensorus. 
Atkritumu apsaimniekošanas likuma 14.panta pirmajā daļā ir iekļautas Valsts vides dienesta tiesības izmantot tehniskos līdzekļus atkritumu plūsmas kontrolei pie noteiktiem nosacījumiem.
Tehnoloģiskie līdzekļi tiek lietoti saskaņā ar citos normatīvajos aktos noteikto kārtību. Iegūtie personas dati un cita informācija tiks saglabāti tikai gadījumā, ja tiks konstatēts normatīvā akta pārkāpums. Pārkāpuma gadījumā personas dati tiks apstrādāti saskaņā ar Valsts vides dienesta Privātuma politiku un iekšējiem normatīvajiem aktiem par fizisko personu datu aizsardzību.
Likumprojekta papildinājums, nosakot valsts vides inspektoram  tiesības ņemt paraugus un veikt kontrolmērījumus, izmantojot pieejamos tehniskos līdzekļus vai dažādu tehnoloģiju kombinācijas vides normatīvo aktu pārkāpumu fiksēšanai, sekmēs labāku izpratni privātpersonām par to, ka VVD kontroles pasākumos var izmantot arī tehnoloģiskos līdzekļus pārkāpumu fiksēšanai un pierādījumu savākšanai.

7. Likumprojektā tiek precizētas atsauces uz likumu “Par piesārņojumu”, tās aizstājot ar atsaucēm uz Piesārņojuma novēršanas likumu.

8. Ar likumprojektu tiek izslēgts Vides aizsardzības likuma Pārejas noteikumu 3.pants, kurā noteikts, ka, ja piesārņojums radies pirms 2007.gada 30.aprīļa, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpēti un sanāciju veic saskaņā ar likumu "Par piesārņojumu". Piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpēte un sanācija turpmāk tiks veikta saskaņā ar Vides aizsardzības likumu un citiem normatīvajiem aktiem vides aizsardzības jomā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika vērtēti četri iespējamie scenāriji piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas pilnveidošanai, ņemot vērā VVD un LVĢMC rekomendācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā, ka:
- attiecībā uz piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas pilnveidošanu izvērtējot četrus iespējamos scenārijus sadarbībā ar VVD un LVĢMC tika izvēlēta labākā iespējamā alternatīva;
- likumprojektā lielākoties ir iekļautas normas no spēkā esošā regulējuma, kas precizētas atbilstoši jaunajai kārtībai; 
- likumprojekts neparedz ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem;
- jaunās piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas ieviešana ir paredzēta esošā budžeta ietvaros, piesaistot Norvēģu finanšu instrumenta finansējumu;
- ir sagaidāma pozitīva ietekme uz vidi un cilvēku veselību ilgtermiņā, vienlaikus veicinot arī Eiropas Savienības vides politikas mērķu sasniegšanu, - ir sagaidāms, ka ieguvumi no likumprojektā iekļauto prasību īstenošanas pārsniegs izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • piesārņojošas darbības operatori
  • zemes īpašnieki un lietotāji
Ietekmes apraksts
Lielākoties likumprojektā ir iekļautas normas no spēkā esošā regulējuma, tādēļ regulējumam nav būtiskas ietekmes ne uz atsevišķām sabiedrības grupām, ne tautsaimniecību un administratīvo slogu kopumā. 

Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz operatoriem, kas veic vai plāno veikt piesārņojošas darbības, zemes īpašniekiem un lietotājiem, kas ir atbildīgi par attiecīgā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un vides aizsardzības pasākumu veikšanu tajos, jo īpaši gadījumos, ja īpašumā atrodas piesārņota vai potenciāli piesārņota vieta.

Netieši likumprojektā ietvertais regulējums varētu ietekmēt jebkuru fizisko personu Latvijā, kuras rīcībā var būt informācija par līdz šim nereģistrētām piesārņotām vai potenciāli piesārņotām vietām.
Juridiskās personas
  • Valsts SIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
  • piesārņojošas darbības operatori
  • zemes īpašnieki un lietotāji
Ietekmes apraksts
Paredzams administratīvā sloga samazinājums Valsts SIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk - LVĢMC), ņemot vērā jaunās Piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas izveidi, kuras ietvaros LVĢMC līdz šim veiktās funkcijas turpmāk pārņems VVD Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” finansētā projekta “Piesārņoto vietu pārvaldības modeļa digitālā transformācija” īstenošanas rezultātā.

Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz operatoriem (juridiskām personām), kas veic vai plāno veikt piesārņojošas darbības, zemes īpašniekiem un lietotājiem (juridiskām personām), kas ir atbildīgas par attiecīgā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un vides aizsardzības pasākumu veikšanu tajos, jo īpaši gadījumos, ja īpašumā atrodas piesārņota vai potenciāli piesārņota vieta.

Netieši likumprojektā ietvertais regulējums varētu ietekmēt jebkuru juridisko personu Latvijā, kuras rīcībā var būt informācija par līdz šim nereģistrētām piesārņotām vai potenciāli piesārņotām vietām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Ilgtermiņā sagaidāma pozitīva likumprojekta ietekme uz makroekonomisko vidi, palielinot ārvalstu tiešās investīcijas Latvijā.
Šāda ietekme ir paredzama, jo informācija par piesārņotām vietām ietekmē zemes cenu un atsevišķu teritoriju izmantošanu un attīstību, kā arī šī informācija tiek ņemta vērā pie pašvaldību teritoriālo plānu izstrādes, tāpēc sakārtojot piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības jomu, nodrošinot objektīvāku publiski pieejamo informācija par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām Latvijā, pilnveidojot piesārņoto vietu pārvaldības sistēmu, tiktu nodrošināta pašreizējai situācijai atbilstošāka un efektīvāka informācijas aprites kārtību starp piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldībā iesaistītajām pusēm.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
piesārņojošas darbības operatori
neietekmē
zemes īpašnieki un lietotāji
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-4 000,00
Valsts SIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
samazinās
Vērtības nozīme:
2,50
stundā
200,00
gadā
1
gadā
8
gadā
-4 000,00
Atbilstoši LVĢMC ikgadējai finanšu atskaitei par 2020.gadu, kopējā summa gadā vidēji 3986 Euro
piesārņojošas darbības operatori
neietekmē
zemes īpašnieki un lietotāji
neietekmē
Kopā
-4 000,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts “Piesārņojuma novēršanas likums”

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” virzība ir saistīta ar likumprojekta “Piesārņojuma novēršanas likums” izstrādi un virzību. (pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/likumprojekts-piesarnojuma-noversanas-likums)
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Likumprojekts “Gaisa aizsardzības likums”

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” ir viens no kopējās likumprojektu pakotnes (Piesārņojuma novēršanas likums, Gaisa aizsardzības likums, Klimata likums), kas aizstās esošo likumu “Par piesārņojumu”. (pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/likumprojekts-gaisa-aizsardzibas-likums)
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.3. Likumprojekts “Klimata likums”

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” ir viens no kopējās likumprojektu pakotnes (Piesārņojuma novēršanas likums, Gaisa aizsardzības likums, Klimata likums), kas aizstās esošo likumu “Par piesārņojumu”. (pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/klimata-likums)
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Likumprojekta virzība saistīta ar izmaiņām vairākos spēkā esošos vides aizsardzības jomas likumos:

- likumprojekts “Grozījumi Ķīmisko vielu likumā” (pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/grozijumi-kimisko-vielu-likuma); 
- likumprojekts “Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas likumā”;
- likumprojekts “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā”.

VARAM uz šī likumprojekta “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” dotā deleģējuma pamata plāno:
- izstrādāt šādus normatīvos aktus:
1) kārtība, kādā informācija par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām tiek ievadīta un reģistrēta piesārņoto vietu pārvaldības sistēmā, kārtību, kādā informācija no piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas tiek izsniegta, kā arī publiski, bez maksas pieejamās informācijas saturu;
2) piesārņotu un potenciāli piesārņotu vietu izpētes un piesārņotu vietu sanācijas procesa vadības kārtība un monitorings;
3) kvalitātes normatīvus augsnei un gruntij, augsnes un grunts paraugu ņemšanas un testēšanas metodes, kā arī teritoriju iedalījumu zonās pēc jutīguma pret piesārņojumu;
- veikt grozījumus Ministru kabineta 2007. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Noteikumi par preventīvajiem un sanācijas pasākumiem un kārtību, kādā novērtējams kaitējums videi un aprēķināmas preventīvo, neatliekamo un sanācijas pasākumu izmaksas".

Aizsardzības ministrijai uz šī likumprojekta dotā deleģējuma pamata nepieciešams izstrādāt šādus normatīvos aktus:
1) kārtība, kādā veicama ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpēte, kā arī piesārņotu vietu sanācija;
2) kārtība, kādā izsniedzami, anulējami sertifikāti vai apturama to darbība fiziskajām personām, kas veic ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpēti, ar nesprāgušas munīcijas meklēšanu, identificēšanu, izcelšanu, savākšanu un uzglabāšanu saistītas darbības; 
3) kārtība, kādā kārtojams ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotas un piesārņotas vietas izpētes un nesprāgušas munīcijas meklēšanas, identificēšanas, izcelšanas, savākšanas un uzglabāšanas speciālista kvalifikācijas eksāmens;
4) kārtība, kādā Aizsardzības ministrija Latvijā reģistrētiem komersantiem izsniedz, anulē vai aptur licenci, kas izsniegta darbam ar militāra rakstura sprādzienbīstamiem priekšmetiem un ar nesprāgušu munīciju potenciāli piesārņotu un piesārņotu vietu izpētei un nesprāgušas munīcijas meklēšanai, kā arī par licences izsniegšanu maksājamās valsts nodevas apmēru.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32010L0075
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2010. gada 24. novembra Eiropas Parlamenta un Padomes 2010/75/ES Direktīva Par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole)
Apraksts
Likumprojektā tiek pārņemta vides kvalitātes normatīvu definīcija, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2010.gada 24.novembra Direktīvas 2010/75/ES par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole).

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Sabiedrības definīcija, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 24. novembra Direktīvas 2010/75/ES par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole) ir ietverta Vides aizsardzības likuma II nodaļā, šo likumprojektu tieši neskarot.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2010. gada 24. novembra Eiropas Parlamenta un Padomes 2010/75/ES Direktīva Par rūpnieciskajām emisijām (piesārņojuma integrēta novēršana un kontrole)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.panta 6)punkts
1.panta 211)punkts un 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības netiek paredzētas, jo tiek pārņemta vides kvalitātes normatīvu definīcija.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Direktīvas 2010/75/ES 1.pants, 3.panta 2), 3), 4), 5), 7), 9), 10), 12), 13), 14), 15), 19), 21) apakšpunkts, 4.panta 1.daļa, 5.panta 1. un 2.daļa, 7.pants, 8.panta 1. un 2.daļa, 11.panta a), b), c), d), e), f), g), h) apakšpunkts, 12.panta 2.daļa, 14.panta 4.daļa, 15.panta 4. daļa, 15.panta 5. daļa, 16.panta 2. daļa, 18.pants, 19.pants, 20.panta 2.daļa, 22.panta 3.daļa, 24.panta 1. un 2.daļa, 24.panta 3.daļas a) apakšpunkts, 25.panta 1., 2., 3., 4. un 5.daļa, 26.panta 1.daļa, 27.pants 71.pants un 79.pants tiek pārņemti Piesārņojuma novēršanas likumā.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs, Valsts vides dienests, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Vides pārraudzības valsts birojs, Valsts SIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā”. Ieinteresētajām personām ir tiesības izteikt viedokli un sniegt rakstiskus priekšlikumus.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) tiešsaistē pieejams Tiesību aktu projektu publiskajā portālā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Anotācijas sadaļa tiks papildināta pēc sabiedrības viedokļu un komentāru saņemšanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts vides dienests
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
  • Veselības inspekcija
  • Vides pārraudzības valsts birojs
  • Latvijas pašvaldības
  • Valsts SIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādņu 2021. -2027.gadam projektu, līdz 2025. gadam ir plānots veikt esošā piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības modeļa pilnveidi (ieskaitot PPPV reģistru), kuras ietvaros līdz šim LVĢMC uzturēto Piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistru paredzēts nodot VVD pārziņā, vienlaikus pilnveidojot visu piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldību, izveidojot jaunu pārvaldības sistēmu, kuru turpmāk uzraudzīs VVD.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Atbilstoši Digitālās transformācijas pamatnostādnēm identificēta nepieciešamība digitāli transformēt vides pārvaldības procesus, tai skaitā uzsvērta nepieciešamība transformēt piesārņoto vietu pārvaldību.
Konceptuāli atbalstīts Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” Valsts vides dienesta projekts “Piesārņoto vietu pārvaldības modeļa digitālā transformācija”. 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzama pozitīva ietekme uz teritoriju attīstību ilgtermiņā. 
Informācija par piesārņotām vietām ietekmē zemes cenu un atsevišķu teritoriju izmantošanu un attīstību, kā arī šī informācija tiek ņemta vērā pie pašvaldību teritoriālo plānu izstrādes. Likumprojekts paredz jaunas piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas ieviešanu, kuras ietvaros paredzēts aktualizēt informāciju, kas saistīta ar visām piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām Latvijā. Sakārtojot piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldības jomu un izveidojot jaunu piesārņoto vietu pārvaldības sistēmu, tiktu nodrošināta pašreizējai situācijai atbilstošāka un efektīvāka informācijas aprites kārtība starp piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu pārvaldībā iesaistītajām pusēm un objektīvāka publiski pieejamā informācija par katru no piesārņotajām vietām.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā iekļautie nosacījumi nodrošinās vides aizsardzības prasību īstenošanu, līdz ar to paredzama pozitīva ietekme uz vidi ilgtermiņā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Likumprojekta normu ieviešanas netiešā ietekme uz vides aizsardzību un cilvēku veselību ir vērtējama pozitīvi, ņemot vērā, ka pēc jaunās piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas ieviešanas paredzēts, ka sabiedrībai būtu pieejama aktualizēta informācija, kas saistīta ar visām piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām Latvijā.
Pielikumi