25-TA-282: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumos Nr. 534 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumos Nr. 534 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmak - MK noteikumi Nr. 534) tiek veikts, ievērojot Valdības rīcības plāna deklarācijas uzdevuma “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs” pasākumu Nr.35.4. “Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījums MK noteikumos Nr. 534 paredz mazināt birokrātisko slogu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk - CFLA) kā ES fondu sadarbības iestādei, projektu uzraudzības posmā, kā arī paredz mazināt birokrātisko slogu finansējuma saņēmējiem, samazinot CFLA iesniedzamo dokumentu apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr. 534 50. punkts nosaka, ka CFLA saskaņā ar valsts atbalsta regulējumu visiem 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" (turpmāk - 4.2.1.2. pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros īstenotajiem projektiem to dzīves ciklā ik gadu jāveic papildinošās saimnieciskās darbības (turpmāk – PSD) uzraudzība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
4.2.1.2. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros tika pabeigti 96 projekti. Katra projekta dzīves ciklā ik gadu jāveic PSD uzraudzība, kas rada ievērojamu birokrātisku slogu CFLA.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā, kas ēku energoefektivitātes projektos ir līdz pat 10-15 gadiem, tiek ieviests PSD pašdeklarācijas / paškontroles princips. Ņemot vērā, ka visos projektos ir sācies dzīves cikls (amortizācijas periods) un finansējuma saņēmēji ir snieguši ikgadējas atskaites un CFLA ir tās izskatījusi, var uzskatīt, ka CFLA ir veikusi pirmreizējās kontroles visos projektos. PSD pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā sagatavo ikgadēju pārskatu par PSD apjomu un ja konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 20 % ierobežojums no infrastruktūras kopējās gada jaudas vai no infrastruktūras daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par PSD, tas iesniedz CFLA ziņojumu par konstatēto. CFLA ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt papildinošās saimnieciskās darbības pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām. Attiecīgas izmaiņas PSD uzraudzības metodikā, nosakot PSD pārbaužu skaitu un biežumu, atbildīgā iestāde veiks līdz MK noteikumu grozījumu spēkā stāšanās brīdim.
Papildus jānorāda, ka visi 4.2.1.2. pasākuma ietvaros īstenotie projekti ir pabeigti līdz 2024. gada beigām. Neskatoties uz to, ka projekti ir pabeigti, tomēr pēc MK noteikumu spēkā stāšanās būs jāveic grozījumi vienošanās vai līgumos ar finansējuma saņēmējiem, nosakot PSD pašdeklarācijas principa īstenošanu turpmākajā projekta dzīves ciklā.
Pēc šī MK noteikumu projekta apstiprināšanas MK, CFLA informēs visus finansējuma saņēmējus par šo MK noteikumu grozījumu būtību un nepieciešamību veikt vienošanās vai līgumu grozījumus.
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmē visus finansējuma saņēmējus un CFLA, mazinot birokrātisko slogu gan finansējuma saņēmējiem, gan CFLA.
Papildus jānorāda, ka visi 4.2.1.2. pasākuma ietvaros īstenotie projekti ir pabeigti līdz 2024. gada beigām. Neskatoties uz to, ka projekti ir pabeigti, tomēr pēc MK noteikumu spēkā stāšanās būs jāveic grozījumi vienošanās vai līgumos ar finansējuma saņēmējiem, nosakot PSD pašdeklarācijas principa īstenošanu turpmākajā projekta dzīves ciklā.
Pēc šī MK noteikumu projekta apstiprināšanas MK, CFLA informēs visus finansējuma saņēmējus par šo MK noteikumu grozījumu būtību un nepieciešamību veikt vienošanās vai līgumu grozījumus.
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmē visus finansējuma saņēmējus un CFLA, mazinot birokrātisko slogu gan finansējuma saņēmējiem, gan CFLA.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumu projekts ir vērsts uz CFLA un finansējuma saņēmēju birokrātiskā sloga mazināšanu, nodrošinot PSD principa ieviešanu 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" finansējuma saņēmējiem. Attiecīgi šis grozījumu projekts sabiedrības intereses neietekmē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
samazinās
Vērtības nozīme:
21,00
Stundas samaksas likme ir nemainīga - 21 EUR. Mēnešalga kopa ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām (3333 Eur / 160 h).
5,75
Starpība starp esošo un plānoto pārbaužu vienas pārbaudes veikšanai nepieciešamo laiku ir 5.75 stundas gadā.
96
4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros tika īstenoti 96 projekti. Paraudes jāveic visos projektos.
1
Pārbaudes ir veicamas vienu reizi gadā.
-11 592,00
Budžeta piešķīrums 4.2.1.2. pasākuma uzraudzības pasākumu īstenošanai nav piešķirts, attiecīgi noteikumu projekts nerada ietekmi uz esošā budžeta izdevumiem, vienlaicīgi nodrošinot, ka neradīsies nākotnes izdevumi.
Kopā
-11 592,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi