Anotācija (ex-ante)

23-TA-2732: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13.punktu un Valsts informācijas sistēmu likuma 4. panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību"  2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" (turpmāk – 2.2.1.1.pasākums) nosacījumu attiecībā uz tiesiskā regulējuma apstiprināšanu gadījumos, kad tā apstiprināšanu nav iespējams nodrošināt līdz 2.2.1.1.pasākuma projektu īstenošanas termiņa beigām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2.2.1.1.pasākuma ietvaros no plānotajiem 56 projektiem ir pabeigta 39 projektu īstenošana, un vēl turpinās 17 projektu īstenošana. Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 653) 40.punktā paredzēts, ka 2.2.1.1.pasākuma projektu ietvaros nozares ministrija kā finansējuma saņēmējs vai kā sadarbības partneris, vai kā tiešās pārvaldes iestāde, kuras padotībā atrodas finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, nodrošina, lai tad, kad ir pabeigta projekta īstenošana, būtu apstiprināts tiesiskais regulējums, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.

2.2.1.1.pasākuma ietvaros maksimālais projekta īstenošanas ilgums ir 2023. gada 31. decembris, kas ir gala termiņš, kad projektu ietvaros veiktie maksājumi var tikt attiecināti 2.2.1.1. pasākuma ietvaros. Atbilstoši finansējuma saņēmēju sniegtajai informācijai visu projektu īstenošanu ir plānots pabeigt iepriekš minētajā termiņā. Vienlaikus vairākos 2.2.1.1. pasākuma projektos VARAM sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi ir konstatējusi risku, ka iepriekš minētais tiesiskais regulējums var netikt apstiprināts līdz 2023. gada 31. decembrim, ņemot vērā sarežģīto tiesiskā regulējuma saskaņošanas procesu.

Līdz ar to, lai mazinātu neatbilstoši veiktu izdevumu rašanās risku, kas veidotu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.653, pagarinot termiņu, kādā jānodrošina tiesiskā regulējuma, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu, apstiprināšana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.653 ir noteikts, ka 2.2.1.1.pasākuma projekta ietvaros nozares ministrija kā finansējuma saņēmējs vai kā sadarbības partneris, vai kā tiešās pārvaldes iestāde, kuras padotībā atrodas finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, nodrošina, lai tad, kad ir pabeigta projekta īstenošana, būtu apstiprināts tiesiskais regulējums, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.

Ņemot vērā iepriekšējā perioda pieredzi, ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda sākumā, izstrādājot MK noteikumus Nr.653, minētais nosacījums tika iekļauts, lai stimulētu finansējuma saņēmējus neatlikt tiesiskā regulējuma izstrādi uz projekta pašām beigām, tādējādi nodrošinot, ka netiek būtiski kavēta informācijas  sistēmas vai elektroniskā pakalpojuma darbības uzsākšana.
Ņemot vērā līdz ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda beigām atlikušo ierobežoto laiku un to, ka atsevišķos projektos ir ieildzis tiesiskā regulējuma izstrādes un saskaņošanas process, tā apstiprināšana var netikt nodrošināta šobrīd maksimāli pieļaujamajā projektu īstenošanas termiņā līdz 2023. gada 31. decembrim.

Tādējādi ir nepieciešams veikt grozījumu MK noteikumu Nr.653 40. punktā, precizējot nosacījumu par termiņu, kādā jānodrošina tiesiskā regulējuma, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu, apstiprināšana.

2.2.1.1.pasākuma ietvaros nav plānotas jaunas projektu iesniegumu atlases, un minētais grozījums attieksies uz īstenošanā esošajiem projektiem un tam nav finansējuma saņēmējam nelabvēlīga ietekme. Grozījums neietekmētu projektu mērķu sasniegšanu, ņemot vērā to, ka projektos paredzētās darbības attiecībā uz fiziskās infrastruktūras izveidi tiks pabeigtas un informācijas sistēmas tiks izstrādātas līdz projekta īstenošanas pabeigšanai.
Risinājuma apraksts
Risinot iepriekš minēto problēmu, noteikumu projektā ietverts grozījums, kas paredz precizēt 2.2.1.1.pasākuma nosacījumu par termiņu, kādā jānodrošina tiesiskais regulējums, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu, apstiprināšana, nosakot, ka nozares ministrija kā finansējuma saņēmējs vai kā sadarbības partneris, vai kā tiešās pārvaldes iestāde, kuras padotībā atrodas finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, nodrošina, lai tad, kad ir pabeigta projekta īstenošana, bet ne vēlāk kā līdz 2024.gada 30.martam, būtu apstiprināts tiesiskais regulējums, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.

Vienlaikus MK noteikumu 33.punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta pabeigšanas brīdī projekta ietvaros izveidotā centralizētā informācijas sistēmu platforma vai izveidotā vai attīstītā informācijas sistēma, vai izveidotais vai pilnveidotais elektroniskais pakalpojums ir ieviests produktīvajā darbībā atbilstoši apstiprinātajam projekta iesniegumam. Ņemot vērā plānoto grozījumu 40. punktā, tas nozīmētu, ka izņēmuma gadījumos saistībā ar trešās puses ietekmi vai finansējuma saņēmēja tiesiskā regulējuma izstrādes kavējumu, finansējuma saņēmējam atbilstoši 33. punktam ir jānodrošina, ka izstrādātā sistēma ir ieviesta un pasūtītājs ir pārliecinājies par tās darbību, bet līdz tiesiskā regulējuma apstiprināšanai tai var vēl nebūt reāli lietotāji vai tai var vēl nebūt nodrošināta datu apmaiņa.

Lai gan turpinās projektu īstenošana un finansējuma saņēmēji visus īstenošanā esošos projektus plāno pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim, nevar izslēgt risku, ka varētu rasties objektīvi apstākļi, kuru dēļ varētu būt nepieciešamība pieņemt lēmumus atbilstoši Komisijas paziņojumā  2022/C 474/01 (2022. gada 14.decembris) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirms pievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" noteiktajam, tai skaitā, izvērtējot iepriekš minēto vadlīniju 6. sadaļā "divu periodu projekts" paredzēto iespēju projektu pabeigšanai, finansējumu nodrošinot no ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam iezīmētā finansējuma. Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu projektu īstenošanas nepārtrauktību un mazinātu iespējamu administratīvo slogu, MK noteikumi Nr.653 tiks papildināti ar regulējumu, ka atsevišķos, īpaši pamatotos izņēmuma gadījumos, kad nav citu risinājumu, 2.2.1.1.pasākuma projektu īstenošana var tikt turpināta bez ES fondu atbalsta kā „nefunkcionējošs projekts” vai pilnībā vai daļēji finansējot ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam ietvaros ar ES fondu līdzfinansējumu („pārceļot” projektu uz jauno periodu vai „posmojot” divu periodu ietvaros), ievērojot, ka ES fondu  2021. – 2027.gada plānošanas perioda 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības  iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un  publiskajām iestādēm"  1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" ietvaros ir paredzēts līdzīga veida atbalsts kā 2.2.1.1.pasākuma ietvaros. Izvērtējot atbilstību projektu posmošanas nosacījumiem, lēmumu virzīt projektu kā posmojamu, pieņem sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde, savstarpēji vienojoties un iepriekš par to informējot vadošo iestādi.

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai,  118. un 118.a. pantam projektus ir iespējams posmot, ja tie atbilst šādiem kritērijiem:
1) vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu noslēgts pirms 2022. gada 29. jūnija, un projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 1 milj. EUR;
2) vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu noslēgts pēc 2022. gada 29. jūnija, un projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 5 milj. EUR.

2.2.1.1.pasākuma projekti, kuru ietvaros vēl nav pabeigta visu darbību īstenošana, atbilst iepriekš minētajiem kritērijiem.

Grozījumi MK noteikumos Nr.653 mazinās administratīvo slogu gadījumos, ja objektīvu apstākļu dēļ būs nepieciešams rast risinājumu projektos potenciālo risku novēršanai un šo projektu darbības nepārtrauktībai un projektu mērķu sasniegšanai.

Norādām, ka šobrīd VARAM nevar precīzi prognozēt posmojamo un nefunkcionējošo projektu vienošanās vai līgumu par projektu īstenošanu grozījumu saturu, ņemot vērā faktu, ka šobrīd vēl ir laiks līdz 2023.gada 31.decembrim, lai veiktu projektos paredzētos darbus, attiecīgi jebkādu precīzu prognožu izteikšana var neatbilst faktam. Vienlaikus norādām, ka sadarbības iestādes pienākums būs vērtēt finansējuma saņēmēja piedāvāto projektu grozījumu saturu, tai skaitā ietekmi uz veiktiem iepirkumiem, īstenošanas nosacījumiem u.c., lai pieņemtu pamatotu lēmumu par grozījumu veikšanu, vienlaikus vērtējot, vai potenciālie vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem un neietekmēs projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu, kā arī projektos paredzētās darbības.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Neveicot noteikumu projektā iekļauto grozījumu, var būt risks, ka projektos, kur nebūs nodrošināta tiesiskā regulējuma apstiprināšana līdz projekta īstenošanas beigām, var tikt konstatēti neatbilstoši veikti izdevumi, kas veidotu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu. Konkrētu Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma apjomu nav iespējams noteikt, tas būs zināms 2023.gada decembra beigās, kas ir termiņš, līdz kuram finansējuma saņēmēji var veikt izdevumus projektos, kurus varētu deklarēt Eiropas Komisijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ierosinātais grozījums, kas paredz nosacījuma par tiesiskā regulējuma apstiprināšanas termiņa 2.2.1.1.pasākuma ietvaros precizēšanu, ir labvēlīgs finansējuma saņēmējiem 2.2.1.1. pasākuma projektu ietvaros un to sadarbības partneriem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Šobrīd nav plānota ietekme uz valsts budžetu, ņemot vērā finansējuma saņēmēju sniegto informāciju, ka visu 2.2.1.1. pasākuma projektu īstenošanu plānots pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim.
Lai gan turpinās projektu īstenošana un finansējuma saņēmēji visus īstenošanā esošos projektus plāno pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim, nevar izslēgt risku, ka varētu rasties objektīvi apstākļi, ka kāda projekta īstenošana var netikt pabeigta līdz 2023.gada 31.decembrim, kā rezultātā varētu rasties iespējama ietekme uz valsts budžeta līdzekļiem, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji īstenošanā esošo projektu ietvaros ir tiešās pārvaldes iestādes, tomēr iespējamo ietekmi un tās apmēru šobrīd nav iespējams prognozēt. Ņemot vērā iepriekš minēto, MK protokollēmuma projektā, ar ko tiks apstiprināts šis MK noteikumu projekts, tiks iekļauts punkts, kas uzdod nozares ministrijai kā 2.2.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējam vai kā tiešās pārvaldes iestādei, kuras padotībā atrodas finansējuma saņēmējs, gadījumā, ja 2.2.1.1. pasākuma ietvaros īstenotā projekta pabeigšana nav iespējama līdz 2023.gada 31.decembrim, nekavējoties informēt MK, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā sniegt detalizētu aprakstu par radušos situāciju un neatbilstības rašanās cēloņiem un finansiālo ietekmi, kā arī fiskāli neitrālus priekšlikumus par turpmāko iespējamo risinājumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir precizēt nosacījumu attiecībā uz tiesiskā regulējuma apstiprināšanu 2.2.1.1.pasākuma ietvaros. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī ievērojot MK noteikumu Nr.653 grozījumu veikšanas steidzamību, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieguldījums risinājumos, kas ir priekšnosacījums publiskās pārvaldes digitālās transformācijas attīstībai atbilstoši modernas pārvaldes principiem.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi