24-TA-3322: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumos Nr. 674 "Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2024. gada 15. novembra Deleģētā direktīva 2025/149/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību (turpmāk - Direktīva 2025/149/ES), aktualizē normatīvo regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu ar autotransportu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts pārņemt atsevišķas Direktīvas 2025/149/ES tiesību normas, aizstājot atsauci uz starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamā Nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) (turpmāk - ADR Nolīgums), A un B pielikumu redakciju, kuru piemēro no 2023. gada 1. janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgoto ADR nolīguma redakciju, kuru piemēro no 2025. gada 1. janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumu Nr. 674 „Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 674) 3. punkts noteic, ka bīstamo kravu starptautiskos un iekšzemes pārvadājumus veic atbilstoši ADR Nolīguma prasībām. Tas nozīmē, ka spēkā ir aktuālā ADR nolīguma A un B pielikumu redakcija, šobrīd tā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī. Eiropas Komisijas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 24. septembra Direktīvas 2008/68/EK (turpmāk - Direktīva 2008/68/EK) 9. pantu izveidotajā Bīstamo kravu pārvadājumu komitejā vairākkārt norādīts, ka atsevišķu dalībvalstu, tostarp Latvijas, prakse izmantot valsts tiesiskajā regulējumā atsauces uz starptautiskajiem līgumiem bez konkrētās redakcijas norādīšanas ir pretrunā ar Eiropas Komisijas juridiskā dienesta pozīciju. Eiropas Komisija vairākkārtīgi dažādās sanāksmēs ir norādījusi dalībvalstīm, ka turpmāka nedatētu atsauču izmantošana netiks uzskatīta par korektu Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu un var būt par pamatu pārkāpumu procedūras ierosināšanai.
Ar noteikumu projektu paredzēts pārņemt atsevišķas Direktīvas 2025/149/ES tiesību normas, proti atsauci uz ADR Nolīguma A un B pielikumiem.
Direktīva 2025/149/ES paredz aizstāt atsauces ne tikai uz ADR Nolīgumu, bet arī uz citiem starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamajiem līgumiem (Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem pa iekšējiem ūdensceļiem pievienoto noteikumu (turpmāk - ADN Nolīgums) un Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikuma (turpmāk - RID noteikumi)) redakcijas, kuras piemēro no 2023.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgotajām minēto dokumentu redakcijām, ko piemēro no 2025.gada 1.janvāra.
Atsauce uz RID noteikumiem tiks pārņemta ar grozījumiem Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu" (24-TA-3323) (turpmāk - MK noteikumi Nr. 226), savukārt atsauci uz ADN nolīgumu nav jāpārņem, jo Latvija nav pievienojusies ADN nolīgumam, kā arī nenotiek bīstamo kravu pārvadājumi pa iekšējiem ūdensceļiem, par ko saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 1. panta 3. punkta prasībām ir informēta Eiropas Komisija.
Ar noteikumu projektu paredzēts pārņemt atsevišķas Direktīvas 2025/149/ES tiesību normas, proti atsauci uz ADR Nolīguma A un B pielikumiem.
Direktīva 2025/149/ES paredz aizstāt atsauces ne tikai uz ADR Nolīgumu, bet arī uz citiem starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamajiem līgumiem (Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem pa iekšējiem ūdensceļiem pievienoto noteikumu (turpmāk - ADN Nolīgums) un Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikuma (turpmāk - RID noteikumi)) redakcijas, kuras piemēro no 2023.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgotajām minēto dokumentu redakcijām, ko piemēro no 2025.gada 1.janvāra.
Atsauce uz RID noteikumiem tiks pārņemta ar grozījumiem Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu" (24-TA-3323) (turpmāk - MK noteikumi Nr. 226), savukārt atsauci uz ADN nolīgumu nav jāpārņem, jo Latvija nav pievienojusies ADN nolīgumam, kā arī nenotiek bīstamo kravu pārvadājumi pa iekšējiem ūdensceļiem, par ko saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 1. panta 3. punkta prasībām ir informēta Eiropas Komisija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 674 3. punkts noteic, ka bīstamo kravu pārvadājumus veic atbilstoši ADR Nolīguma prasībām. Tas nozīmē, ka spēkā ir aktuālā ADR Nolīguma A un B pielikumu redakcija, šobrīd tā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Direktīva 2025/149/ES paredz aizstāt ADR Nolīguma redakciju, kuru piemēroja no 2023. gada 1. janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgoto redakciju, ko piemēro no 2025. gada 1. janvāra.
Iepriekš līdzīgas Direktīvas, kas pēc būtības tikai nomaina piemērojamo ADR Nolīguma redakciju, Latvijā tika pārņemtas, tikai papildinot noteikumus ar attiecīgu informatīvo atsauci, taču Eiropas Komisijas saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 9.pantu izveidotajā Bīstamo kravu pārvadājumu komitejā vairākkārt norādīts, ka atsevišķu dalībvalstu, tostarp Latvijas, prakse izmantot valsts tiesiskajā regulējumā atsauces uz starptautiskajiem līgumiem bez konkrētās redakcijas norādīšanas ir pretrunā ar Eiropas Komisijas juridiskā dienesta pozīciju. Eiropas Komisija vairākkārtīgi dažāda formāta sanāksmēs ir informējusi dalībvalstis, ka turpmāka nedatētu atsauču izmantošana netiks uzskatīta par korektu Direktīvas 2008/68/EK grozījumu, tas ir - Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu un var būt par pamatu pārkāpumu procedūras ierosināšanai.
Direktīva 2025/149/ES paredz aizstāt ADR Nolīguma redakciju, kuru piemēroja no 2023. gada 1. janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgoto redakciju, ko piemēro no 2025. gada 1. janvāra.
Iepriekš līdzīgas Direktīvas, kas pēc būtības tikai nomaina piemērojamo ADR Nolīguma redakciju, Latvijā tika pārņemtas, tikai papildinot noteikumus ar attiecīgu informatīvo atsauci, taču Eiropas Komisijas saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 9.pantu izveidotajā Bīstamo kravu pārvadājumu komitejā vairākkārt norādīts, ka atsevišķu dalībvalstu, tostarp Latvijas, prakse izmantot valsts tiesiskajā regulējumā atsauces uz starptautiskajiem līgumiem bez konkrētās redakcijas norādīšanas ir pretrunā ar Eiropas Komisijas juridiskā dienesta pozīciju. Eiropas Komisija vairākkārtīgi dažāda formāta sanāksmēs ir informējusi dalībvalstis, ka turpmāka nedatētu atsauču izmantošana netiks uzskatīta par korektu Direktīvas 2008/68/EK grozījumu, tas ir - Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu un var būt par pamatu pārkāpumu procedūras ierosināšanai.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 674 3. punktu paredzēts grozīt, norādot, ka piemērojama ir ADR Nolīguma A un B pielikumu redakcija, kura ir spēkā no 2025. gada 1. janvāra, kā arī papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar Direktīvu 2025/149/ES.
ADR Nolīguma A un B pielikumu grozījumu, kas stājās spēkā no 2025. gada 1. janvāra, tulkojums latviešu valodā tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv līdz 2025. gada 30. jūnijam.
ADR Nolīguma A un B pielikumu grozījumu, kas stājās spēkā no 2025. gada 1. janvāra, tulkojums latviešu valodā tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv līdz 2025. gada 30. jūnijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu" (24-TA-3323).
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā Latvijas transporta infrastruktūru, iespējami gadījumi, kad bīstamo kravas pārvadājums tiek īstenots izmantojot gan autotransportu, gan dzelzceļa transportu. Šajos gadījumos piemērojami vienoti nosacījumi visā intermodālā pārvadājuma laikā.
Projekts nodrošinās daļēju Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu. Direktīvas 1. panta otrā daļa attiecas uz bīstamo kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un tiek pārņemta ar 24-TA-3323.
Lai nodrošinātu pilnīgu Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu, sagatavoti 24-TA-3322 un 24-TA-3323.
Ņemot vērā iepriekš minēto, grozījumi bīstamo kravu pārvadāšanas noteikumos autotransportā un dzelzceļa transportā uzskatāmi par saistītiem
Aicinām tos iekļaut izskatīšanai MK sēdē vienlaikus.
Projekts nodrošinās daļēju Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu. Direktīvas 1. panta otrā daļa attiecas uz bīstamo kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un tiek pārņemta ar 24-TA-3323.
Lai nodrošinātu pilnīgu Direktīvas 2025/149/ES pārņemšanu, sagatavoti 24-TA-3322 un 24-TA-3323.
Ņemot vērā iepriekš minēto, grozījumi bīstamo kravu pārvadāšanas noteikumos autotransportā un dzelzceļa transportā uzskatāmi par saistītiem
Aicinām tos iekļaut izskatīšanai MK sēdē vienlaikus.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32025L0149
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 15. novembra Deleģētā direktīva 2025/149/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību.
Apraksts
Direktīva 2025/149/ES paredz aizstāt starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamo starptautisko līgumu (to skaitā ADR nolīguma) redakcijas, kuras piemēroja no 2023. gada 1. janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgotajām redakcijām, ko piemēro no 2025. gada 1. janvāra.
Saskaņā ar Direktīvas 2025/149/ES 2.panta pirmo punktu līdz 2025. gada 30. jūnijam Dalībvalstīs jāstājas spēkā normatīvajiem un administratīvajiem aktiem, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvas prasības.
Saskaņā ar Direktīvas 2025/149/ES 2.panta pirmo punktu līdz 2025. gada 30. jūnijam Dalībvalstīs jāstājas spēkā normatīvajiem un administratīvajiem aktiem, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvas prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Apraksts
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
ADR nolīguma redakcijas, kura ir spēkā no 2025. gada 1. janvāra, spēkā stāšanās pārejas periodu līdz 2025. gada 30. jūnijam nosaka ADR noteikumu 1.6.1.1.punkts: "Ja nav paredzēts citādi, ADR vielas un izstrādājumus līdz 2025. gada 30. jūnijam drīkst pārvadāt atbilstoši tām ADR prasībām, kas bija piemērojamas līdz 2024. gada 31. decembrim."
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 15. novembra Deleģētā direktīva 2025/149/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 1. punkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 2. punkts
Tiks pārņemts ar 24-TA-3323 "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu""
-
-
1. panta 3. punkts
Nav jāpārņem, jo Latvijā nenotiek bīstamo kravu pārvadājumi pa iekšējiem ūdensceļiem, par ko saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 1.panta 3.punkta prasībām ir informēta Eiropas Komisija.
-
-
2.panta 1.punkts
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Līdz šim pārņemtās/ieviestās, no ES tiesību normām izrietošās prasības, netiek mainītas vai ietekmētas.
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.6.1.1.
1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
nav pretrunā
Cita informācija
ADR nolīguma grozījumu, kuri stājās spēkā no 2025. gada 1. janvāra, tulkojums latviešu valodā līdz 2025. gada 30. jūnijam tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, projekts paredz veikt tikai tehniska rakstura grozījumus, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, projekts paredz veikt tikai tehniska rakstura grozījumus, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Autotransporta direkcija"
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
