Anotācija

25-TA-2017: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu apakšprogrammā 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi" patvēruma meklētāju izglītības nodrošināšanai, pamatojoties uz likuma „Par budžetu un finanšu vadību” 9.panta 13.daļas 1.punktu, 13.2 daļas 1.punktu un 13.3 daļas 3.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz valsts budžeta finansējuma pārdali 45 474 euro apmērā starp Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammām, tādējādi nodrošinot 45 474 euro pārdali uz budžeta apakšprogrammu 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 26.jūlija noteikumiem Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" patvēruma meklētāja vispārējās izglītības programmas apguvei no valsts budžeta tiek piešķirts finansējums pedagogu darba samaksai 257 euro mēnesī, kas saistīts ar individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildi un mācību līdzekļu iegādei - 50 euro mācību gadā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Izglītības likuma 4.pantu Latvijas Republikā obligāta ir no piecu gadu vecuma bērnu sagatavošana pamatizglītības ieguvei un pamatizglītības iegūšana vai pamatizglītības iegūšanas turpināšana līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai.
Patvēruma meklētāju skaits regulāri mainās, un pēc pēdējo mēnešu statistikas tam ir tendence palielināties. Laika posms, ko nepilngadīgs patvēruma meklētājs uzturas Latvijas Republikā, ir atšķirīgs – vidēji izglītības iestādē patvēruma meklētājs 2024./2025.mācību gadā ir mācījies no dažām dienām līdz pilnam mācību gadam.
Patvēruma meklētāju pieaugums galvenokārt saistīts ar politisko situāciju uz Baltkrievijas-Latvijas robežas. Pārsvarā jaunie patvēruma meklētāji ir no Somālijas, Etiopijas, Gvinejas, Kamerūnas, Jemenas, Eritrejas. Pēc informācijas, kas saņemta no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) Patvēruma meklētāju izmitināšanas nodaļas, izmitināšanas centri pēdējos mēnešos izjūt nepilngadīgo bērnu bez pavadības pieaugumu.

31.07.2025. Izglītības un zinātnes ministrija saņēma informāciju, ka Patvēruma meklētāju izmitināšanas nodaļas Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā “Mucenieki” 2025. gada 31. jūlijā uzturējās 88 nepilngadīgie patvēruma meklētāji, savukārt, centrā “Liepnā” - 6 nepilngadīgie patvēruma meklētāji. Tātad kopā abos centros uz 31.07.2025. uzturējās 94 nepilngadīgie patvēruma meklētāji, kuriem 2025./2026.mācību gadā nepieciešams nodrošināt izglītības ieguves iespējas.
Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Patvēruma meklētāju izmitināšanas nodaļas datiem uz 28.08.2025. Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā “Mucenieki uzturas 93 nepilngadīgie patvēruma meklētāji, centrā “Liepnā” -  6 nepilngadīgie patvēruma meklētāji. Kopā abos centros uz 28.08.2025. uzturas 99 nepilngadīgie patvēruma meklētāji, kuriem 2025./2026.mācību gadā nepieciešams nodrošināt izglītības ieguves iespējas.

Apkopotie dati sniedz informāciju, ka 2024.gadā ir bijis 71 izglītojamais dažādos laika periodos, savukārt 28.08.2025. ir reģistrēti jau 99 nepilngadīgie patvēruma meklētāji.
Patvēruma meklētāja statuss saglabājās visu laika posmu, kamēr tiek veikts personas situācijas izvērtējums, PMLP pieņemtā lēmuma pārsūdzības laikā, līdz tiek piešķirts vai atteikts piešķirt bēgļa vai alternatīvas personas statusu. Piemēram, Latvijā uz 2025./2026.mācību gadu patvēruma procedūrā ir palikuši 39 nepilngadīgie, kuri jau mācījās izglītības iestādēs 2024./2025.mācību gadā. Šiem nepilngadīgajiem vēl nav piešķirts ne bēgļa, ne alternatīvais statuss, līdz ar to ir jāturpina nodrošināt izglītības iespējas arī šiem nepilngadīgajiem patvēruma meklētājiem Latvijas izglītības sistēmā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz valsts budžeta līdzekļu 45 474 euro apmērā pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām, tādējādi nodrošinot 45 474 euro pārdali uz budžeta apakšprogrammu 01.08.00 „Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi”, lai nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošinātu finansējumu pedagogu darba samaksai, kas saistīts ar individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildi un mācību līdzekļu iegādei. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Piešķirot papildu finansējumu izglītības iestādēm, izglītojamiem būs nodrošināts atbalsts, piedāvājot individuālu plānu izglītības ieguvei, kā arī nodrošināts finansējums mācību līdzekļu iegādei. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka jautājums ir saistīts ar valsts budžeta līdzekļu iekšēju pārdali, rīkojuma projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
Valsts budžeta līdzekļu iekšējā pārdale tiek veikta no apakšprogrammas 01.14.00 "Mācību līdzekļu iegādei". Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumiem Nr. 155 "Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm", pašvaldības, privāto izglītības iestāžu (tai skaitā starptautisko skolu) dibinātāji un valsts augstskolas līdz kārtējā gada 20. janvārim sagatavo pārskatu par iepriekšējā kalendāra gadā piešķirtā valsts finansējuma izlietojumu un Izglītības un zinātnes ministrija ir tiesīga samazināt aprēķinātā finansējuma apmēru par summu, kas atbilst pārskatā norādītajam atlikumam uz pārskata perioda beigām. Pārskatos norādītais atlikums uz 2024. gada 31.decembri, ko Izglītības un zinātnes ministrija ietur - 78 842 euro. 
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas Izglītības un zinātnes ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz pārdalīt finansējumu Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammu ietvaros. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi