22-TA-1627: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 585 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases ceturto kārtu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir uzlabot ģimenes ārstu prakšu pakalpojumu uzlabošanu, t.i., attīstot infrastruktūru, stiprināt un atbalstīt ģimenes ārstu prakšu - veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju kapacitāti un COVID-19 izplatības mazināšanai nepieciešamā aprīkojuma iegādi, t.sk., vakcinācijas prasību izpildi, attālināto konsultāciju nodrošināšanu un citu tehnisko nodrošinājumu ģimenes ārstu praksēs, kā arī nepieciešams novirzīt resursus Ukrainas bēgļu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr.585 “Noteikumi par darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projektu iesniegumu atlases ceturto kārtu”” (turpmāk –noteikumu projekts) paredz:
1) novirzīt attiecināmo izmaksu kopsummu 510 235,88 euro apmērā no plānotā primāro aprūpes centra pilotprojektu atlases uz individuālo ģimenes ārsta prakšu un ģimenes ārstu sadarbības prakšu infrastruktūras attīstības atlases projektiem 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” (turpmāk – SAM 9.3.2.) ceturtās kārtas 1. apakškārtas ietvaros - ar mērķi uzlabot ģimenes ārstu prakšu pakalpojumu uzlabošanu attīstot infrastruktūru un vienlaicīgi nodrošinot COVID-19 izraisītās krīzes seku likvidēšanas pasākumus un Ukrainas kara bēgļu primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
2) veikt tehniska rakstura precizējumus.
Atbilstoši nacionālajai likumdošanai un ņemot vērā, ka Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmā (turpmāk – VIS), tiek uzskaitīti un administrēti valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, tomēr atskaitēs, kas jāsniedz veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, ir jāvada informācija gan par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumu ieņēmumiem, gan par maksas pakalpojumu ieņēmumiem. Attiecīgi tiek svītrots 2018. gada 11. septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 585 “Noteikumi par darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projektu iesniegumu atlases ceturto kārtu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.585) 33. punkts, kas šobrīd nosaka, ka “Finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar Nacionālo veselības dienestu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu, ir pienākums vadības informācijas sistēmā ievadīt uzskaites dokumenta informāciju par veiktajiem maksas pakalpojumiem”, kas zaudējis savu aktualitāti.
Šobrīd MK noteikumi Nr.585 IX. daļa “Specifiskā atbalsta projektu īstenošanas nosacījumi” nosaka, ka specifiskā atbalsta ietvaros ir atbalstāmas dažādas ģimenes ārsta prakses modeļu infrastruktūras attīstības, t.sk., primārās aprūpes centra (turpmāk – PAC) attīstība.
Veselības ministrijas (turpmāk – VM) viens no izaicinājumiem bija uzsākt Konceptuālajā ziņojumā “Par veselības aprūpes sistēmas reformu” noteikto PAC attīstības pilotprojektu īstenošanu, kas ir priekšnosacījumus primārās veselības aprūpes sistēmas attīstībai.
Šobrīd noslēgusies PAC atlases kārta un iesniegti divi projekti par divu PAC izveidošanu un attīstību.
Attiecīgi tiek izvērtēta PAC darbības efektivitāte, kas ļauj turpmāk pieņemt izsvērtus lēmumus par šādu attīstības modeļu nepieciešamajiem uzlabojumiem, ieviešanu, finansēšanu u.c. to darbību raksturojošiem faktoriem, veicot atbilstošas izmaiņas nozares normatīvajā regulējumā un iekļaujot nākamā perioda investīcijās, kas būtībā ir tālākais PAC ieviešanas risinājums.
Ņemot vērā, ka īstenošanas nosacījumi paredz maksimālo ierobežojumu līdz 36 mēnešiem būvniecības darbiem, bet Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda attiecināmības periods ir 2023. gada 31. decembris, kā arī Krievijas agresijas rezultātā izraisītais karš Ukrainas teritorijā būtiski ietekmē būvniecības procesus, t.sk., materiālu iegādes un piegādes kavējumus, ir bažas par PAC projekta veiksmīgu īstenošanu, jo jāparedz laiks projektu iesniegumu atlases izsludināšanai, kā arī attiecīgi paredzot rezerves laiku gan projektu sagatavošanai, projektu vērtēšanai un būvdarbu tehniskā projekta izstrādei.
Ņemot vērā, ka COVID-19 seku novēršanai ilgtermiņā nepieciešams uzlabot kvalitatīvu primārās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kas sniedz iespēju nodrošināt COVID-19 riska grupas - hronisko slimību pacientu, profilaktisko veselības aprūpi, kā arī nodrošināt Ukrainas bēgļu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, ģimenes ārstu praksēm nepieciešama papildus resursu nodrošināšana infrastruktūras attīstībai. Šobrīd, pārvarot COVID-19 pandēmiju, secināts, ka sakarā ar dažādu epidemioloģisko prasību ievērošanu, ar atbalstāmo summu nav iespējams nosegt visas radušās nepieciešamības, kas būtu atbalstāmas COVID-19 krīzes situācijas uzlabošanai un novēršanai. Ņemot vērā COVID-19 krīzes izraisīto situāciju, MK noteikumu Nr.585 grozījumi paredz, nepieciešamību stiprināt un atbalstīt ģimenes ārstu prakšu - veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju kapacitāti un COVID-19 izplatības mazināšanai nepieciešamā aprīkojuma iegādi, t.sk., vakcinācijas prasību izpildi, attālināto konsultāciju nodrošināšanu un citu tehnisko nodrošinājumu ģimenes ārstu praksēs. Ģimenes ārstu praksēm, lai nodrošinātu savu darbību COVID-19 laikā ir būtiski pielāgot infrastruktūru jauniem apstākļiem, lai nepārtrauktu būtiski svarīgo primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu pacientiem. Tāpat papildu finansējums nepieciešams informācijas tehnoloģiju aprīkojuma papildus iegādei, lai COVID-19 apstākļos ģimenes ārsti spētu nodrošināt attālinātas konsultācijas pacientiem. Jāņem vērā arī apstāklis, ka veselības nozare šobrīd paredz paplašināt ģimenes ārstu prakses, t.i., nodrošināt papildus māsu un/vai ārsta palīgu praksē, līdz ar to ģimenes ārstu prakšu pilnveidošanai ir nepieciešami papildus finanšu līdzekļi telpu aprīkojumam un remontam.
SAM 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. projektu iesniegumu atlases ietvaros “Ģimenes ārstu tīkla attīstība” tika saņemti 92 projektu iesniegumi. Ņemot vērā, ka atlases ietvaros pieejamais finansējums bija ierobežots, tika apstiprināts 61 projekts. Atlikušo 31 projekta iesniegumu apstiprināšanai nepieciešamais finansējums bija 339 417,72 euro, līdz ar to, šie projektu iesniegumi tika noraidīti. Neskatoties uz projektu īstenošanas nosacījumiem, t.sk, ierobežoto laika termiņu, noraidīto projekta iesniedzēji, ir izteikuši lūgumu rast nepieciešamo finansējumu, pamatojot to ar ģimenes ārstu prakšu milzīgo ieguldījumu sabiedrības veselības uzlabošanā, it īpaši COVID-19 pandēmijas apstākļos, kā arī ar nepieciešamību uzsākt sniegt kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas bēgļu ģimenēm.
1) novirzīt attiecināmo izmaksu kopsummu 510 235,88 euro apmērā no plānotā primāro aprūpes centra pilotprojektu atlases uz individuālo ģimenes ārsta prakšu un ģimenes ārstu sadarbības prakšu infrastruktūras attīstības atlases projektiem 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” (turpmāk – SAM 9.3.2.) ceturtās kārtas 1. apakškārtas ietvaros - ar mērķi uzlabot ģimenes ārstu prakšu pakalpojumu uzlabošanu attīstot infrastruktūru un vienlaicīgi nodrošinot COVID-19 izraisītās krīzes seku likvidēšanas pasākumus un Ukrainas kara bēgļu primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
2) veikt tehniska rakstura precizējumus.
Atbilstoši nacionālajai likumdošanai un ņemot vērā, ka Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmā (turpmāk – VIS), tiek uzskaitīti un administrēti valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, tomēr atskaitēs, kas jāsniedz veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, ir jāvada informācija gan par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumu ieņēmumiem, gan par maksas pakalpojumu ieņēmumiem. Attiecīgi tiek svītrots 2018. gada 11. septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 585 “Noteikumi par darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projektu iesniegumu atlases ceturto kārtu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.585) 33. punkts, kas šobrīd nosaka, ka “Finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar Nacionālo veselības dienestu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu, ir pienākums vadības informācijas sistēmā ievadīt uzskaites dokumenta informāciju par veiktajiem maksas pakalpojumiem”, kas zaudējis savu aktualitāti.
Šobrīd MK noteikumi Nr.585 IX. daļa “Specifiskā atbalsta projektu īstenošanas nosacījumi” nosaka, ka specifiskā atbalsta ietvaros ir atbalstāmas dažādas ģimenes ārsta prakses modeļu infrastruktūras attīstības, t.sk., primārās aprūpes centra (turpmāk – PAC) attīstība.
Veselības ministrijas (turpmāk – VM) viens no izaicinājumiem bija uzsākt Konceptuālajā ziņojumā “Par veselības aprūpes sistēmas reformu” noteikto PAC attīstības pilotprojektu īstenošanu, kas ir priekšnosacījumus primārās veselības aprūpes sistēmas attīstībai.
Šobrīd noslēgusies PAC atlases kārta un iesniegti divi projekti par divu PAC izveidošanu un attīstību.
Attiecīgi tiek izvērtēta PAC darbības efektivitāte, kas ļauj turpmāk pieņemt izsvērtus lēmumus par šādu attīstības modeļu nepieciešamajiem uzlabojumiem, ieviešanu, finansēšanu u.c. to darbību raksturojošiem faktoriem, veicot atbilstošas izmaiņas nozares normatīvajā regulējumā un iekļaujot nākamā perioda investīcijās, kas būtībā ir tālākais PAC ieviešanas risinājums.
Ņemot vērā, ka īstenošanas nosacījumi paredz maksimālo ierobežojumu līdz 36 mēnešiem būvniecības darbiem, bet Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda attiecināmības periods ir 2023. gada 31. decembris, kā arī Krievijas agresijas rezultātā izraisītais karš Ukrainas teritorijā būtiski ietekmē būvniecības procesus, t.sk., materiālu iegādes un piegādes kavējumus, ir bažas par PAC projekta veiksmīgu īstenošanu, jo jāparedz laiks projektu iesniegumu atlases izsludināšanai, kā arī attiecīgi paredzot rezerves laiku gan projektu sagatavošanai, projektu vērtēšanai un būvdarbu tehniskā projekta izstrādei.
Ņemot vērā, ka COVID-19 seku novēršanai ilgtermiņā nepieciešams uzlabot kvalitatīvu primārās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kas sniedz iespēju nodrošināt COVID-19 riska grupas - hronisko slimību pacientu, profilaktisko veselības aprūpi, kā arī nodrošināt Ukrainas bēgļu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, ģimenes ārstu praksēm nepieciešama papildus resursu nodrošināšana infrastruktūras attīstībai. Šobrīd, pārvarot COVID-19 pandēmiju, secināts, ka sakarā ar dažādu epidemioloģisko prasību ievērošanu, ar atbalstāmo summu nav iespējams nosegt visas radušās nepieciešamības, kas būtu atbalstāmas COVID-19 krīzes situācijas uzlabošanai un novēršanai. Ņemot vērā COVID-19 krīzes izraisīto situāciju, MK noteikumu Nr.585 grozījumi paredz, nepieciešamību stiprināt un atbalstīt ģimenes ārstu prakšu - veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju kapacitāti un COVID-19 izplatības mazināšanai nepieciešamā aprīkojuma iegādi, t.sk., vakcinācijas prasību izpildi, attālināto konsultāciju nodrošināšanu un citu tehnisko nodrošinājumu ģimenes ārstu praksēs. Ģimenes ārstu praksēm, lai nodrošinātu savu darbību COVID-19 laikā ir būtiski pielāgot infrastruktūru jauniem apstākļiem, lai nepārtrauktu būtiski svarīgo primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu pacientiem. Tāpat papildu finansējums nepieciešams informācijas tehnoloģiju aprīkojuma papildus iegādei, lai COVID-19 apstākļos ģimenes ārsti spētu nodrošināt attālinātas konsultācijas pacientiem. Jāņem vērā arī apstāklis, ka veselības nozare šobrīd paredz paplašināt ģimenes ārstu prakses, t.i., nodrošināt papildus māsu un/vai ārsta palīgu praksē, līdz ar to ģimenes ārstu prakšu pilnveidošanai ir nepieciešami papildus finanšu līdzekļi telpu aprīkojumam un remontam.
SAM 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. projektu iesniegumu atlases ietvaros “Ģimenes ārstu tīkla attīstība” tika saņemti 92 projektu iesniegumi. Ņemot vērā, ka atlases ietvaros pieejamais finansējums bija ierobežots, tika apstiprināts 61 projekts. Atlikušo 31 projekta iesniegumu apstiprināšanai nepieciešamais finansējums bija 339 417,72 euro, līdz ar to, šie projektu iesniegumi tika noraidīti. Neskatoties uz projektu īstenošanas nosacījumiem, t.sk, ierobežoto laika termiņu, noraidīto projekta iesniedzēji, ir izteikuši lūgumu rast nepieciešamo finansējumu, pamatojot to ar ģimenes ārstu prakšu milzīgo ieguldījumu sabiedrības veselības uzlabošanā, it īpaši COVID-19 pandēmijas apstākļos, kā arī ar nepieciešamību uzsākt sniegt kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas bēgļu ģimenēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā COVID-19 izraisīto krīzi un veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas ierobežojumus, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk un plašākā tvērumā atbalstīt ģimenes ārstu prakses pilnvērtīgai darbībai. Līdz ar to tiek veikti grozījumi MK Noteikumos Nr.585, proti novirzot PAC plānoto finansējumu 510 235,88 euro apmērā individuālo ģimenes ārstu prakšu infrastruktūras attīstībai, paredzot grozījumus MK Noteikumu Nr.585 58.1. un 58.2. apakšpunktā:
“58.1. pirmo projektu iesniegumu atlases apakškārtu par šo noteikumu 48.1. un 48.2. apakšpunktā minēto individuālo ģimenes ārsta prakšu un ģimenes ārstu sadarbības prakšu attīstību izsludina par pieejamo attiecināmo finansējumu, kas nepārsniedz 4 236 613 euro, ar projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav mazāks par diviem mēnešiem. Ja pirmajā projektu iesniegumu atlases apakškārtā neapstiprina projektu iesniegumus par visu specifiskā atbalsta ietvaros pieejamo finansējumu, rīko nākamo pirmās apakškārtas projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu”;
“58.2. otro projektu iesniegumu atlases apakškārtu par šo noteikumu 48.3. apakšpunktā minēto primārās aprūpes centru attīstības pilotprojektiem izsludina par pieejamo attiecināmo finansējumu, kas nepārsniedz 239 765 euro, ar projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav mazāks par trim mēnešiem. Ja otrajā projektu iesniegumu atlases apakškārtā neapstiprina projektu iesniegumus par visu specifiskā atbalsta ietvaros pieejamo finansējumu, tad, saskaņojot ar atbildīgo iestādi, rīko nākamo otrās apakškārtas projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu”.
Novirzītais papildus finansējums ~339 417,72 euro apmērā prioritāri tiks novirzīts 31 noraidītajam ģimenes ārstu projektam, kuriem 3. projektu iesniegumu atlases ietvaros nepietika finansējums. CFLA aicinās minēto projektu iesniedzējus apstiprināt vēlmi turpināt piedalīties projektu atlasē. Pēc potenciālo finansējuma saņēmēju apstiprinājuma saņemšanas minētie projektu iesniegumi tiks papildus izvērtēti atbilstoši vienotajiem kritērijiem un pieņemts lēmums par to apstiprināšanu. Savukārt par atlikušo finansējumu, pēc visu 3.atlases ietvaros iesniegto un izvērtēto projektu apstiprināšanas, kad izdoti visi lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai atzinumi par nosacījumu izpildi, CFLA izsludinās papildu projektu iesniegumu atlasi.
Pieņemot, ka 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas atlikušo pieejamo finansējumu, t.i., 510 235,88 euro, piešķir 9.3.2. 4. kārtas 2. apakškārtas 31 noraidītajam projektam par plānoto kopsummu ~339 417,72 euro, tad prognozējamais papildu projektu iesniegumu atlases ietvaros atbalstītais prakšu skaits būtu vēl vismaz 11 ģimenes ārstu prakses.
Lai atbalstītu 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. atlases 31 noraidīto projektu, tiek pievienots protokollēmums, kurš nosaka uzdevumu, ka 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. projektu iesniegumu atlases vērtēšanā prioritāri tiek iekļauts 31 noraidītais projekts, kas atbilst noteiktajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, un tiem tiek novirzīts papildu finansējums. Pēc 3. projektu iesniegumu atlasē noraidīto projektu izvērtēšanas un apstiprināšanas CFLA izsludina papildu projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu.
Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītājs ir 535 prakses, no kurām šobrīd plānojam sasniegt ~ 449 prakses, potenciāli sasniedzot iznākuma rādītāju par 83%.
Saskaņā ar https://www.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/vadlinijas_latviesu-valoda.pdf 19.lpp. 3. FINANŠU KOREKCIJAS - saskaņā ar konkrētu fondu noteikumiem (t. i., KNR 144. panta 4. punkts) šī perioda beigās Komisija attiecīgā gadījumā var piemērot finanšu korekcijas, ja ir izpildīti turpmāk minētie kumulatīvie nosacījumi:
i) Programmas nobeiguma īstenošanas ziņojuma pārbaudē konstatēts, ka lielā mērā nav sasniegtas snieguma ietvarā izklāstītās mērķa vērtības, kas attiecas tikai uz finanšu rādītājiem, iznākumu rādītājiem un galvenajiem īstenošanas posmiem.
Turpmāk minētajos gadījumos tiks uzskatīts, ka prioritātes ietvaros lielā mērā nav sasniegtas snieguma ietvarā izvirzītās mērķa vērtības (KĪR 6. panta 3. un 4. punkts):
ii) ja attiecībā uz prioritāti snieguma ietvarā ietilpst ne vairāk kā divi rādītāji un attiecībā uz kādu no šiem rādītājiem līdz 2023. gada beigām nav sasniegti vismaz 65 % no mērķa vērtības;
vai
iii) ja attiecībā uz prioritāti snieguma ietvarā ietilpst vairāk nekā divi rādītāji un attiecībā uz vismaz diviem šādiem rādītājiem līdz 2023. gada beigām nav sasniegti vismaz 65 % no mērķa vērtības.
Attiecīgi piemērojot snieguma ietvara rādītāju principu sasniegšanu pret SAM 9.3.2. 4.kārtas iznākuma rādītāja nesasniegšanas risks ir novērsts.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku SAM 9.3.2. mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu. VM ir pārskatījusi SAM 9.3.2. 4.kārtas iespējamos ieguldījumus un to nozīmību COVID-19 seku mazināšanai, kā arī nepieciešamību uzsākt Ukrainas kara bēgļu ģimenēm sniegt nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus. Ir būtiski uzsākt SAM 9.3.2 4. kārtas 1. apakškārtas papildu projektu iesnieguma atlasi par atlikušo finansējumu par individuālo ģimenes ārstu prakšu un sadarbības ģimenes ārstu prakšu infrastruktūras attīstību.
“58.1. pirmo projektu iesniegumu atlases apakškārtu par šo noteikumu 48.1. un 48.2. apakšpunktā minēto individuālo ģimenes ārsta prakšu un ģimenes ārstu sadarbības prakšu attīstību izsludina par pieejamo attiecināmo finansējumu, kas nepārsniedz 4 236 613 euro, ar projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav mazāks par diviem mēnešiem. Ja pirmajā projektu iesniegumu atlases apakškārtā neapstiprina projektu iesniegumus par visu specifiskā atbalsta ietvaros pieejamo finansējumu, rīko nākamo pirmās apakškārtas projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu”;
“58.2. otro projektu iesniegumu atlases apakškārtu par šo noteikumu 48.3. apakšpunktā minēto primārās aprūpes centru attīstības pilotprojektiem izsludina par pieejamo attiecināmo finansējumu, kas nepārsniedz 239 765 euro, ar projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav mazāks par trim mēnešiem. Ja otrajā projektu iesniegumu atlases apakškārtā neapstiprina projektu iesniegumus par visu specifiskā atbalsta ietvaros pieejamo finansējumu, tad, saskaņojot ar atbildīgo iestādi, rīko nākamo otrās apakškārtas projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu”.
Novirzītais papildus finansējums ~339 417,72 euro apmērā prioritāri tiks novirzīts 31 noraidītajam ģimenes ārstu projektam, kuriem 3. projektu iesniegumu atlases ietvaros nepietika finansējums. CFLA aicinās minēto projektu iesniedzējus apstiprināt vēlmi turpināt piedalīties projektu atlasē. Pēc potenciālo finansējuma saņēmēju apstiprinājuma saņemšanas minētie projektu iesniegumi tiks papildus izvērtēti atbilstoši vienotajiem kritērijiem un pieņemts lēmums par to apstiprināšanu. Savukārt par atlikušo finansējumu, pēc visu 3.atlases ietvaros iesniegto un izvērtēto projektu apstiprināšanas, kad izdoti visi lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai atzinumi par nosacījumu izpildi, CFLA izsludinās papildu projektu iesniegumu atlasi.
Pieņemot, ka 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas atlikušo pieejamo finansējumu, t.i., 510 235,88 euro, piešķir 9.3.2. 4. kārtas 2. apakškārtas 31 noraidītajam projektam par plānoto kopsummu ~339 417,72 euro, tad prognozējamais papildu projektu iesniegumu atlases ietvaros atbalstītais prakšu skaits būtu vēl vismaz 11 ģimenes ārstu prakses.
Lai atbalstītu 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. atlases 31 noraidīto projektu, tiek pievienots protokollēmums, kurš nosaka uzdevumu, ka 9.3.2. 4. kārtas 1. apakškārtas 3. projektu iesniegumu atlases vērtēšanā prioritāri tiek iekļauts 31 noraidītais projekts, kas atbilst noteiktajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, un tiem tiek novirzīts papildu finansējums. Pēc 3. projektu iesniegumu atlasē noraidīto projektu izvērtēšanas un apstiprināšanas CFLA izsludina papildu projektu iesniegumu atlasi par atlikušo finansējumu.
Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītājs ir 535 prakses, no kurām šobrīd plānojam sasniegt ~ 449 prakses, potenciāli sasniedzot iznākuma rādītāju par 83%.
Saskaņā ar https://www.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/vadlinijas_latviesu-valoda.pdf 19.lpp. 3. FINANŠU KOREKCIJAS - saskaņā ar konkrētu fondu noteikumiem (t. i., KNR 144. panta 4. punkts) šī perioda beigās Komisija attiecīgā gadījumā var piemērot finanšu korekcijas, ja ir izpildīti turpmāk minētie kumulatīvie nosacījumi:
i) Programmas nobeiguma īstenošanas ziņojuma pārbaudē konstatēts, ka lielā mērā nav sasniegtas snieguma ietvarā izklāstītās mērķa vērtības, kas attiecas tikai uz finanšu rādītājiem, iznākumu rādītājiem un galvenajiem īstenošanas posmiem.
Turpmāk minētajos gadījumos tiks uzskatīts, ka prioritātes ietvaros lielā mērā nav sasniegtas snieguma ietvarā izvirzītās mērķa vērtības (KĪR 6. panta 3. un 4. punkts):
ii) ja attiecībā uz prioritāti snieguma ietvarā ietilpst ne vairāk kā divi rādītāji un attiecībā uz kādu no šiem rādītājiem līdz 2023. gada beigām nav sasniegti vismaz 65 % no mērķa vērtības;
vai
iii) ja attiecībā uz prioritāti snieguma ietvarā ietilpst vairāk nekā divi rādītāji un attiecībā uz vismaz diviem šādiem rādītājiem līdz 2023. gada beigām nav sasniegti vismaz 65 % no mērķa vērtības.
Attiecīgi piemērojot snieguma ietvara rādītāju principu sasniegšanu pret SAM 9.3.2. 4.kārtas iznākuma rādītāja nesasniegšanas risks ir novērsts.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku SAM 9.3.2. mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu. VM ir pārskatījusi SAM 9.3.2. 4.kārtas iespējamos ieguldījumus un to nozīmību COVID-19 seku mazināšanai, kā arī nepieciešamību uzsākt Ukrainas kara bēgļu ģimenēm sniegt nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus. Ir būtiski uzsākt SAM 9.3.2 4. kārtas 1. apakškārtas papildu projektu iesnieguma atlasi par atlikušo finansējumu par individuālo ģimenes ārstu prakšu un sadarbības ģimenes ārstu prakšu infrastruktūras attīstību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Ar MK noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi