Anotācija

24-TA-247: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai pirmkārt, sniegtu iespēju piemērot de minimis atbalstu, un, otrkārt, pilnveidotu normas, treškārt, noteiktu, kāds finansējuma avots izmantojams finanšu starpnieku pārvaldības maksām, kas radušās līdz 2029. gada 31.decembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu plašākas atbalsta sniegšanas iespējas gala saņēmējiem un noteiktu finanšu starpnieku pārvaldības maksu finansējuma avotu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta  2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 463) ietvaros akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk - Altum) atbalsta piešķiršanu īsteno atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regulas Nr. 651/2014) 21. pantam. 
Noteikumos Nr. 463 nav iekļauts nosacījums, kas ļauj sniegt atbalstu arī kā de minimis atbalstu, kā to paredz Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 18. punkts.
MK Noteikumi Nr. 463 nav iekļauti nosacījumi, kas noteiktu, kādos gadījumos un kāds finansējuma avots izmantojams finanšu starpnieku pārvaldības maksas segšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. MK noteikumos Nr. 463 šobrīd nav iekļautas visas iespējkapitāla finansējuma atbalsta sniegšanas iespējas, ko pieļauj Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. pants, t.i., sniegt atbalstu kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831), tādēļ nepieciešams precizēt MK noteikumus Nr. 463, nosakot iespēju piemērot alternatīvu atbalsta regulējumu (t.i., de minimis atbalstu) iespējkapitāla ieguldījumiem.
2. Ņemot vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 68. panta 4. punkts paredz, ka finanšu starpnieku pārvaldības maksai ir jābūt balstītai uz sniegumu, nacionāli bija atšķirīga izpratne, vai tirgus praksē balstītais fondu pārvaldnieku pārvaldības maksas modelis ir saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 68. panta 4. punktā noteikto.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz: 
1. papildināt MK noteikumus Nr. 463 ar šādiem nosacījumiem gadījumos, kad tiek sniegts de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831:
a) atbalstu vienam vienotam uzņēmumam piešķir, nepārsniedzot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru;
b) de minimis atbalsta gadījumā iespējkapitāla ieguldījumu var veikt kā aizdevumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 82. punktā minētajai definīcijai;
c) gala saņēmējiem ir iespēja saņemt atbalstu kā de minimis atbalstu, ja tie neatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 21.panta 3.punkta nosacījumiem:
     a) tie nav darbojušies nevienā tirgū;
     b)  tie ir darbojušies kādā tirgū:
           i)  mazāk nekā 10 gadus kopš to reģistrācijas vai;
           ii)  mazāk nekā 7 gadus kopš to pirmā komerciālās pārdošanas darījuma;
d) gala saņēmējiem ir nepieciešams sākotnējais ieguldījums, kurš, pamatojoties uz uzņēmējdarbības plānu, kas sagatavots attiecībā uz jaunu saimniecisko darbību, pārsniedz 50 % no iepriekšējo 5 gadu vidējā gada apgrozījuma.
e) atbalstu nepiešķir gala saņēmēju nozarēm un darbībām, kuras noteiktas saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. pantu;
f) dotācijas ekvivalenta aprēķināšanas kārtību, gadījumos, kad tiek piešķirts de minimis atbalsts. Dotācijas ekvivalenta aprēķina faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši finanšu starpnieka izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam;
g) atbalsta kumulācijas nosacījumus, precizējot, ka kopā ar projektu iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, norādot arī atbalsta intensitāti;
h) de minimis atbalstu var piešķirt, ja de minimis atbalsta piešķīrējiestāde – finanšu starpnieks – ir izstrādājis iekšējo procedūru par de minimis atbalsta sniegšanu, t.i. lēmumus par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt tad, kad finanšu starpniekam ir izstrādāta iekšējā procedūra par de minimis atbalsta sniegšanu. 

2. Papildu nacionāla līmeņa korekcija attiecībā uz pārvaldības maksu, kas attiecināma uz ERAF finansējumu (deklarējama) atkarībā no investīciju rezultāta uz 31.12.2029.
1) Pārvaldniekiem pārvaldības maksu Altum maksā saskaņā ar Iepirkuma rezultātā noteikto likmi un samaksātās summas iekļauj kārtējos maksājumu pieprasījumos.

2) Uz 31.12.2029. tiek aprēķināta faktiskā katra fonda apguve un, ja nav izpildīti zemāk minētie fonda apguves rādītāji, veic korekciju pēc zemāk aprakstītās formulas. Korekcija ir vienreizēja un to, ja nepieciešams, veic pie pēdējā/noslēguma maksājuma pieprasījuma. Koriģē pārvaldnieka pārvaldības maksas kopējo apmēru, kas pārvaldniekam samaksāta par periodu līdz 31.12.2029 un attiecināma uz ERAF.

Investīciju periods = 5 gadi (60 mēneši)
Parakstītais kapitāls = 100% (committed capital)
Pārvaldības maksa  = maksa, kas tiks samaksāta pārvaldniekam 10 gadu fonda darbības periodā

Investīcijām komersantos paredzētais kapitāls = Parakstītais kapitāls – Pārvaldības maksa
Sasniedzamais rezultāts uz investīciju perioda beigām (Fonda kapitāla apguve) = 70% * investīcijām komersantos paredzētais kapitāls.

Tā kā ES struktūrfondu attiecināmības periods nav vienāds ar fondu investīciju periodu, korekcija tiks veikta sverot pret efektīvo laiku (pilnos mēnešos), kas pārvaldniekiem bijis investīciju veikšanai līdz 31.12.2029.
Efektīvais laiks mēnešos = no Initial closing date (pirmais noslēguma datums) līdz 31.12.2029.
A. Korekciju nepiemēro, ja:
Fonda kapitāla apguve % uz 31.12.2029. ≥ Efektīvais laiks/60 * 70%
B. Korekciju piemēro, ja:
Fonda kapitāla apguve % uz 31.12.2029. < Efektīvais laiks/60 * 70%

Piemērs Nr.1
Fondu Investīciju periods pilnībā pārklājas ar ERAF attiecināmības periodu
Fonda investīciju periods sākas 2025. gada 1. janvārī un ilgst 5 pilnus gadus, tātad, investīciju periods ir līdz 2029. gada 31. decembrim un tas 100% apmērā pārklājas ar ERAF attiecināmības periodu.
 
Fonds investēt sāk (initial closing date) Investīciju efektīvais laiks Nepieciešamā fonda kapitāla apguve investīciju efektīvajā laikā,  lai netiktu veikta korekcija Faktiskā fonda kapitāla apguve
(faktiskās investīcijas komersantos no investīcijām komersantos paredzētā kapitāla) uz 31.12.2029
Veicamā korekcija
01.01.2025 60/60= 100% 100%*70%*=70% 70% Korekcija netiek piemērota
55 % Korekcija tiek piemērota
55%/70%=78.6%
Piem.: Pārvaldniekam pārvaldības maksa par periodu līdz 31.12.2029. samaksāta 600 000 EUR.
Kopumā deklarēt (attiecināt uz ERAF) iespējams 78.6%, t.i., 471 428 EUR.
21.4 % ( t.i., 128 572 EUR) nav attiecināmi uz ERAF

Piemērs Nr. 2
Fondu Investīciju periods daļēji pārklājas ar ERAF attiecināmības periodu
Fonda investīciju periods sākas 2026. gada 1. janvārī un ilgst 4 pilnus gadus, tātad,  investīciju periods līdz 2029. gada 31. decembrim 80% apmērā pārklājas ar ERAF attiecināmības periodu. Lai novērtētu, vai ERAF attiecināmības periodā ir pietiekami aktīvi veiktas investīcijas, investīciju perioda mērķa investējamais apjoms (70%) ir jāņem vērā nevis pilnā apmērā, bet ievērojot to, ka investīciju periods vēl nav beidzies un vēl turpināsies. Līdz ar to investējamais apjoms ir jāaprēķina proporcionāli pret laiku, kad tas pārklājās ar ERAF attiecināmības periodu.

Tā kā minētajā piemērā uz 2029. gada 31. decembri ir pagājuši 80% no visa kopējā investīciju perioda, tad, piemērojot proporcionalitāti pret prasību investēt vismaz 70% no investīcijām komersantos paredzētā kapitāla, uz 2029. gada 31. decembri Fondam ir jāveic investīcijas vismaz 56% no investīcijām komersantos paredzētā kapitāla.
 
Fonds investēt sāk (initial closing date) Investīciju efektīvais laiks Nepieciešamā fonda kapitāla apguve investīciju efektīvajā laikā,  lai netiktu veikta korekcija Faktiskā fonda kapitāla apguve
(faktiskās investīcijas komersantos no investīcijām komersantos paredzētā kapitāla) uz 31.12.2029
Veicamā korekcija
01.01.2026 48/60=80% 80%*70%=56% 56% Korekcija netiek piemērota
47% Korekcija tiek piemērota
47%/56%=84%
Piem.: Pārvaldniekam pārvaldības maksa par periodu līdz 31.12.2029. samaksāta 600 000 EUR.
Kopumā deklarēt (attiecināt uz ERAF) iespējams 84%, t.i., 504 000 EUR.
16% ( t.i., 96 000 EUR) nav attiecināmi uz ERAF

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji; Altum;
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta mērķa grupa ir MVU. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme ir pozitīva, jo Noteikumu projektā ir iekļauti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, kas paplašina to gala saņēmēju loku, kas var kvalificēties de minimis atbalstam saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 463.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme ir pozitīva, jo Noteikumu projektā ir iekļauti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, kas gala saņēmējiem ir labvēlīgāki un sniedz iespēju pretendēt uz MK noteikumos Nr. 463 paredzēto de minimis atbalstu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks norādīti pēc publiskās apspriedes

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīti pēc publiskās apspriedes

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi