24-TA-476: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumos Nr. 1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs nokļūšanai no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē noteiktajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, var izmantot personīgo vai valdījumā esošu transportlīdzekli.
Kā arī, lai iekļautu elektroenerģijas kompensācijas nosacījumus.
Kā arī, lai iekļautu elektroenerģijas kompensācijas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumi Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” (turpmāk – MK noteikumi) nosaka kārtību, tajā skaitā, kādā uz militārajām mācībām iesauktajam rezerves karavīram izmaksā kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, lai, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu, nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē norādītajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ un līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, kā arī kompensācijas apmēru un nosacījumus kompensācijas izmaksai.
MK noteikumu 7. punkts paredz, ka kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu Latvijas Republikā dienesta pienākumu izpildei vai rezerves karavīra došanos no deklarētās dzīvesvietas uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī).
Savukārt šo noteikumu 7.¹ punkts paredz, ka, ja uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs ierodas no ārvalsts, viņš izvēlas ekonomiski pamatotu lētāko transporta veidu. Kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu, lai no ārvalstīs deklarētās dzīvesvietas dotos uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī), kas atbilst ekonomiskās klases vai tai pielīdzināmās klases tarifiem. Līdz ar ko, pašreiz tikai ierodoties no ārvalstīm personai ir noteikts izvēlēties ekonomiski pamatotu lētāko sabiedriskā transporta veidu.
Militārā dienesta likuma 66.panta 7.1 daļa paredz iespēju rezerves karavīram izmantot arī personīgo transporta līdzekli. Lai gan MK noteikumu Nr. 1042 12. punkts regulē personīgā transporta izmantošanu gadījumā, ja nav iespējas izmantot sabiedrisko vai Nacionālo bruņoto spēku vai iestādes valdījumā esošu transportlīdzekli, šis regulējums ir vairāk attiecināms uz profesionālā dienesta karavīriem, jo paredz pienākumu slēgt attiecīgu līgumu. Tādējādi attiecībā uz rezerves karavīriem nav skaidri iestrādāts princips, ka izvēle par labu sabiedriskajam vai privātajam transportam būtu jāizdara atkarībā no tā, kurš transporta veids ir lētāks. Līdz ar ko, izveidojas situācija, ka rezerves karavīram, kurš brauc no ārzemēm, tiek prasīts izmantot lētāko sabiedriskā transporta veidu, bet netiek ierobežotas viņa iespējas iegūt kompensāciju par privātā transporta izmantošanu. Vienlaikus arī rezerves karavīriem, kuri brauc uz militārajām mācībām, no Latvijas, skaidri nav noteikts ierobežojums izvēlēties lētāko transporta veidu.
MK noteikumu 7. punkts paredz, ka kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu Latvijas Republikā dienesta pienākumu izpildei vai rezerves karavīra došanos no deklarētās dzīvesvietas uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī).
Savukārt šo noteikumu 7.¹ punkts paredz, ka, ja uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs ierodas no ārvalsts, viņš izvēlas ekonomiski pamatotu lētāko transporta veidu. Kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu, lai no ārvalstīs deklarētās dzīvesvietas dotos uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī), kas atbilst ekonomiskās klases vai tai pielīdzināmās klases tarifiem. Līdz ar ko, pašreiz tikai ierodoties no ārvalstīm personai ir noteikts izvēlēties ekonomiski pamatotu lētāko sabiedriskā transporta veidu.
Militārā dienesta likuma 66.panta 7.1 daļa paredz iespēju rezerves karavīram izmantot arī personīgo transporta līdzekli. Lai gan MK noteikumu Nr. 1042 12. punkts regulē personīgā transporta izmantošanu gadījumā, ja nav iespējas izmantot sabiedrisko vai Nacionālo bruņoto spēku vai iestādes valdījumā esošu transportlīdzekli, šis regulējums ir vairāk attiecināms uz profesionālā dienesta karavīriem, jo paredz pienākumu slēgt attiecīgu līgumu. Tādējādi attiecībā uz rezerves karavīriem nav skaidri iestrādāts princips, ka izvēle par labu sabiedriskajam vai privātajam transportam būtu jāizdara atkarībā no tā, kurš transporta veids ir lētāks. Līdz ar ko, izveidojas situācija, ka rezerves karavīram, kurš brauc no ārzemēm, tiek prasīts izmantot lētāko sabiedriskā transporta veidu, bet netiek ierobežotas viņa iespējas iegūt kompensāciju par privātā transporta izmantošanu. Vienlaikus arī rezerves karavīriem, kuri brauc uz militārajām mācībām, no Latvijas, skaidri nav noteikts ierobežojums izvēlēties lētāko transporta veidu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot MK noteikumu 1.4.1 punktā notikto, atbilstoši likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 46. panta pirmajai daļai, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs nokļūšanai no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē noteiktajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, var izmantot personīgo vai valdījumā esošu transportlīdzekli.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildina MK noteikumus ar 12.1 punktu, nosakot kārtību personīgā vai valdījumā esošā transportlīdzekļa izmantošanai, no deklarētās dzīvesvietas ierodoties uz militārajām mācībām un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ.
Problēmas apraksts
Pēc publiski pieejamās statistikas ir secināms, ka uz 2024. gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 6369 elektroauto, tomēr noteikumu projektā nav iekļauta atsevišķa norāde arī uz elektroenerģiju un tās patēriņa apmaksu, izmantojot personīgā īpašumā vai valdījumā esošu transportlīdzekli. Minētais ir nepieciešams, lai novērstu iespējamās pretrunas par vārda - degviela - sastāva tulkojumu un tajā ietverošo.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts tiks papildināts ar atsauci arī uz elektroenerģijas patēriņa apmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Rezerves karavīri, kuriem no deklarētās dzīvesvietas ir jāierodas uz militārajām mācībām vai veselības stāvokļa pārbaudes vietu.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi