Anotācija (ex-ante)

24-TA-476: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumos Nr. 1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs nokļūšanai no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē noteiktajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, var izmantot personīgo vai valdījumā esošu transportlīdzekli.
Kā arī, lai iekļautu elektroenerģijas kompensācijas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumi Nr. 1042 “Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām” (turpmāk – MK noteikumi) nosaka kārtību, tajā skaitā, kādā uz militārajām mācībām iesauktajam rezerves karavīram izmaksā kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, lai, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu, nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē norādītajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ un līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, kā arī kompensācijas apmēru un nosacījumus kompensācijas izmaksai.
MK noteikumu  7. punkts paredz, ka kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu Latvijas Republikā dienesta pienākumu izpildei vai rezerves karavīra došanos no deklarētās dzīvesvietas uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī).
Savukārt šo noteikumu 7.¹ punkts paredz, ka, ja uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs ierodas no ārvalsts, viņš izvēlas ekonomiski pamatotu lētāko transporta veidu. Kompensācijas apmēru, kas saistīts ar sabiedriskā transporta izmantošanu, lai no ārvalstīs deklarētās dzīvesvietas dotos uz rezerves karavīru militāro mācību norises vietu un atpakaļ, kā arī uz veselības stāvokļa pārbaudes vietu un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktiskos izdevumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī), kas atbilst ekonomiskās klases vai tai pielīdzināmās klases tarifiem. Līdz ar ko, pašreiz tikai ierodoties no ārvalstīm personai ir noteikts izvēlēties ekonomiski pamatotu lētāko sabiedriskā transporta veidu.
Militārā dienesta likuma 66.panta 7.1 daļa paredz iespēju rezerves karavīram izmantot arī personīgo transporta līdzekli. Lai gan MK noteikumu Nr. 1042 12. punkts regulē personīgā transporta izmantošanu gadījumā, ja nav iespējas izmantot sabiedrisko vai Nacionālo bruņoto spēku vai iestādes valdījumā esošu transportlīdzekli, šis regulējums ir vairāk attiecināms uz profesionālā dienesta karavīriem, jo paredz pienākumu slēgt attiecīgu līgumu. Tādējādi attiecībā uz rezerves karavīriem nav skaidri iestrādāts princips, ka izvēle par labu sabiedriskajam vai privātajam transportam būtu jāizdara atkarībā no tā, kurš transporta veids ir lētāks. Līdz ar ko, izveidojas situācija, ka rezerves karavīram, kurš brauc no ārzemēm, tiek prasīts izmantot lētāko sabiedriskā transporta veidu, bet netiek ierobežotas viņa iespējas iegūt kompensāciju par privātā transporta izmantošanu. Vienlaikus arī rezerves karavīriem, kuri brauc uz militārajām mācībām, no Latvijas, skaidri nav noteikts ierobežojums izvēlēties lētāko transporta veidu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot MK noteikumu 1.4.1 punktā notikto, atbilstoši likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 46. panta pirmajai daļai, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā uz militārajām mācībām iesauktais rezerves karavīrs nokļūšanai no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē noteiktajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, var izmantot personīgo vai valdījumā esošu transportlīdzekli.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildina MK noteikumus ar 12.1 punktu, nosakot kārtību personīgā vai valdījumā esošā transportlīdzekļa izmantošanai, no deklarētās dzīvesvietas ierodoties uz militārajām mācībām un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ.
Problēmas apraksts
Pēc publiski pieejamās statistikas ir secināms, ka uz 2024. gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 6369 elektroauto, tomēr noteikumu projektā nav iekļauta atsevišķa norāde arī uz elektroenerģiju un tās patēriņa apmaksu, izmantojot personīgā īpašumā vai valdījumā esošu transportlīdzekli. Minētais ir nepieciešams, lai novērstu iespējamās pretrunas par vārda - degviela - sastāva tulkojumu un tajā ietverošo.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts tiks papildināts ar atsauci arī uz elektroenerģijas patēriņa apmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Rezerves karavīri, kuriem no deklarētās dzīvesvietas ir jāierodas uz militārajām mācībām vai veselības stāvokļa pārbaudes vietu.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas  22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi