22-TA-2749: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par aizsargājamām alejām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamām alejām" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai precizētu aizsargājamo aleju administratīvo iedalījumu, aktualizētu kartogrāfisko materiālu un noteiktu aizsargājamās alejas statusu trim alejām, kas patlaban noteikti kā aizsargājamie dendroloģiskie stādījumi (turpmāk - DS) atbilstoši Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumiem Nr.131 "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem". Noteikumi sagatavoti jaunā redakcijā, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 14. punktu grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu aizsargājamo aleju administratīvo iedalījumu, aktualizētu kartogrāfisko materiālu, noteiktu aizsargājamās alejas statusu trim alejām, kas patlaban noteikti kā DS, un trīs aizsargājamās alejas, kas pilnībā ietilpst DS, izslēgtu no aizsargājamo aleju saraksta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumiem Nr.888 "Noteikumi par aizsargājamām alejām" (turpmāk - noteikumi Nr. 888) ir noteiktas 62 aizsargājamas alejas. Aizsargājamo aleju robežu kartogrāfiskais materiāls un robežu apraksti neatbilst mūsdienu kartogrāfiskajām prasībām, tāpat arī aizsargājamo aleju administratīvais iedalījums neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam. Vairākas aizsargājamās alejas pārklājas ar aizsargājamo dendroloģisko stādījumu robežām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Aizsargājamo aleju robežu kartogrāfiskais materiāls un robežu apraksti neatbilst situācijai dabā un mūsdienu kartogrāfiskajām prasībām.
Visām aizsargājamām alejām sagatavots jauns kartogrāfiskais materiāls. Aizsargājamo aleju robežas noteiktas Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmā (LKS-92), kas noteikta kā Merkatora transversālās projekcijas plaknes koordinātas (LKS-92 TM), par kartogrāfisko pamatu izmantojot ortofotokarti mērogā 1:10 000, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus un Meža valsts reģistra datus. Robežas noteiktas, neveicot robežu instrumentālu uzmērīšanu apvidū. Aizsargājamo aleju robežu ģeotelpiskie dati līdz ar noteikumu projekta apstiprinšānu Ministru kabinetā būs pieejami Dabas datu pārvaldības sistēmā (https://ozols.gov.lv/pub) atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību.
2. Noteikumos Nr.888 iekļautais administratīvais iedalījums neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam.
Aizsargājamo aleju administratīvais iedalījums precizēts atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikumā ietvertajām administratīvajām teritorijām un tajās ietilpstošajām teritoriālā iedalījuma vienībām.
3. Pamatojoties uz ekspertu - dendrologu veiktajiem apsekojumiem dabā un sagatavotajiem zinātniskajiem pamatojumiem, secināts, ka trim aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem ir nosakāms aizsargājamās alejas statuss, savukārt tās aizsargājamās alejas, kas pilnībā ietilpst DS, no aizsargājamo aleju saraksta ir svītrojamas.
Aizsargājamo aleju saraksts tiek papildināts ar trim aizsargājamām alejām - Rozališķu aleja, Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleja un Briežmuižas lapegļu aleja (patlaban šīs teritorijas noteiktas kā DS, taču pēc būtības ir alejas). Vienlaikus no aizsargājamo aleju saraksta tiek svītrota Popes muižas aleja (tiek iekļauta DS "Popes muižas parks") un Kalētu aleja (tiek iekļauta DS "Kalētu parks").
Visām aizsargājamām alejām sagatavots jauns kartogrāfiskais materiāls. Aizsargājamo aleju robežas noteiktas Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmā (LKS-92), kas noteikta kā Merkatora transversālās projekcijas plaknes koordinātas (LKS-92 TM), par kartogrāfisko pamatu izmantojot ortofotokarti mērogā 1:10 000, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus un Meža valsts reģistra datus. Robežas noteiktas, neveicot robežu instrumentālu uzmērīšanu apvidū. Aizsargājamo aleju robežu ģeotelpiskie dati līdz ar noteikumu projekta apstiprinšānu Ministru kabinetā būs pieejami Dabas datu pārvaldības sistēmā (https://ozols.gov.lv/pub) atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību.
2. Noteikumos Nr.888 iekļautais administratīvais iedalījums neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam.
Aizsargājamo aleju administratīvais iedalījums precizēts atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikumā ietvertajām administratīvajām teritorijām un tajās ietilpstošajām teritoriālā iedalījuma vienībām.
3. Pamatojoties uz ekspertu - dendrologu veiktajiem apsekojumiem dabā un sagatavotajiem zinātniskajiem pamatojumiem, secināts, ka trim aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem ir nosakāms aizsargājamās alejas statuss, savukārt tās aizsargājamās alejas, kas pilnībā ietilpst DS, no aizsargājamo aleju saraksta ir svītrojamas.
Aizsargājamo aleju saraksts tiek papildināts ar trim aizsargājamām alejām - Rozališķu aleja, Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleja un Briežmuižas lapegļu aleja (patlaban šīs teritorijas noteiktas kā DS, taču pēc būtības ir alejas). Vienlaikus no aizsargājamo aleju saraksta tiek svītrota Popes muižas aleja (tiek iekļauta DS "Popes muižas parks") un Kalētu aleja (tiek iekļauta DS "Kalētu parks").
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:
1. aktualizēt administratīvo iedalījumu atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam;
2. aktualizēt visu aizsargājamo aleju kartogrāfisko materiālu atbilstoši mūsdienu kartogrāfijas prasībām;
3. pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes un ekspertu sagatavotajiem priekšlikumiem:
1) iekļaut aizsargājamo aleju sarakstā Rozališķu aleju, Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleju un Briežmuižas lapegļu aleju;
2) svītrot no aizsargājamo aleju saraksta Popes muižas aleju (ietilpst DS "Popes muižas parks") un Kalētu aleju (ietilpst DS "Kalētu parks").
Zinātniskais pamatojums aizsargājamo aleju robežu vai statusa izmaiņām pieejami sadaļā 'Papildus dokumenti'.
Vienlaikus ar noteikumu projektu ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" (22-TA-2650).
Līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumi Nr.888 "Noteikumi par aizsargājamām alejām".
1. aktualizēt administratīvo iedalījumu atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam;
2. aktualizēt visu aizsargājamo aleju kartogrāfisko materiālu atbilstoši mūsdienu kartogrāfijas prasībām;
3. pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes un ekspertu sagatavotajiem priekšlikumiem:
1) iekļaut aizsargājamo aleju sarakstā Rozališķu aleju, Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleju un Briežmuižas lapegļu aleju;
2) svītrot no aizsargājamo aleju saraksta Popes muižas aleju (ietilpst DS "Popes muižas parks") un Kalētu aleju (ietilpst DS "Kalētu parks").
Zinātniskais pamatojums aizsargājamo aleju robežu vai statusa izmaiņām pieejami sadaļā 'Papildus dokumenti'.
Vienlaikus ar noteikumu projektu ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" (22-TA-2650).
Līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumi Nr.888 "Noteikumi par aizsargājamām alejām".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- zemes īpašnieki un zemes lietotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts neuzliek jaunus aprobežojumus zemes īpašniekiem. Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas tiem zemes īpašniekiem, kuriem aizsargājamās alejas statuss tiek mainīts no aizsargājamās alejas uz DS, turpmāk būs jāievēro Ministru kabineta 2010.gada 16.marta noteikumu Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.264) prasības, kas attiecās uz DS, savukārt tiem zemes īpašniekiem, kuriem tiek mainīts aizsardzības statuss no DS uz aizsargājamo aleju, turpmāk būs jāievēro MK noteikumu Nr.264 prasības, kas attiecas uz aizsargājamām alejām.
Noteikumu projekts veicinās ainaviski, bioloģiski, estētiski un kultūrvēsturiski vērtīgu teritoriju aizsardzību.
Noteikumu projekts veicinās ainaviski, bioloģiski, estētiski un kultūrvēsturiski vērtīgu teritoriju aizsardzību.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz jaunu aizsargājamo aleju izveidošanu, bet gan esošo aizsargājamo teritoriju statusa maiņu. Aizsardzības statusa izmaiņas nerada papildus administratīvās vai atbilstības izmaksas.
Kartogrāfiskā materiāla un administratīvā iedalījuma aktualizācija novērsīs iespējamos strīdus gadījumus, kas savukārt potenciāli var mazināt administratīvos resursus, kas varētu tikt tērēti strīdus gadījumu risināšanai.
Kartogrāfiskā materiāla un administratīvā iedalījuma aktualizācija novērsīs iespējamos strīdus gadījumus, kas savukārt potenciāli var mazināt administratīvos resursus, kas varētu tikt tērēti strīdus gadījumu risināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Vienlaikus ar noteikumu projektu ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" (22-TA-2650).
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts sagatavots vienlaicīgi, lai nodrošinātu aizsardzības statusa nepārtrauktību DS, kuriem tiek mainīts aizsardzības statuss no DS uz aizsargājamo aleju.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
Saistībā ar noteikumu projektu precizējumi būs nepieciešami Augšdaugavas novada, Smiltenes novada, Valmieras novada, Ventspils novada un Dienvidkurzemes novada teritorijas plānojumos (turpmāk - TP).
Līdz ar nākamajiem grozījumiem TP nepieciešams precizēt aizsardzības stausu no DS uz aizsargājamo aleju - Augšdaugavas novada TP Rozališķu alejai, Smiltenes novada TP Gaujienas "Vārpu" lapegļu alejai, Valmieras novada TP Briežmuižas lapegļu alejai; no aizsargājamās alejas uz DS - Ventspils novada TP Popes alejai un Dienvidkurzemes novada TP Kalētu alejai.
Līdz ar nākamajiem grozījumiem TP nepieciešams precizēt aizsardzības stausu no DS uz aizsargājamo aleju - Augšdaugavas novada TP Rozališķu alejai, Smiltenes novada TP Gaujienas "Vārpu" lapegļu alejai, Valmieras novada TP Briežmuižas lapegļu alejai; no aizsargājamās alejas uz DS - Ventspils novada TP Popes alejai un Dienvidkurzemes novada TP Kalētu alejai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 12. panta ceturtai daļai un 13. panta ceturtai daļai.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 ''Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā'' 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji tika aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Sabiedrības pārstāvji tiks informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Valsts kancelejas tīmekļvietnē https://tapportals.mk.gov.lv/
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 12. panta ceturtās daļas prasībām VARAM nosūtīja vēstules atzinuma sniegšanai tām pašvaldībām, kuras skar plānotās dabas pieminekļu robežu izmaiņas.
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 13. panta ceturtās daļas prasībām Dabas aizsardzības pārvalde veica zemes īpašnieku informēšanu, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā ''Latvijas Vēstnesis''.
Sabiedrības pārstāvji tiks informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Valsts kancelejas tīmekļvietnē https://tapportals.mk.gov.lv/
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 12. panta ceturtās daļas prasībām VARAM nosūtīja vēstules atzinuma sniegšanai tām pašvaldībām, kuras skar plānotās dabas pieminekļu robežu izmaiņas.
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 13. panta ceturtās daļas prasībām Dabas aizsardzības pārvalde veica zemes īpašnieku informēšanu, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā ''Latvijas Vēstnesis''.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saņemti atzinumi no divām pašvaldībām (Cēsu novada pašvaldības un Valmieras novada pašvaldības). Abas pašvaldības atbalsta noteikumu projektu.
Saņemts viens telefona zvans no zemes īpašnieka (Rozališķu aleja) ar priekšlikumu izvērtēt aizsargājamā alejā iekļaut papildus posmus, priekšlikums izvērtēts un nav atbalstīts.
Saņemts viens telefona zvans no zemes īpašnieka (Rozališķu aleja) ar priekšlikumu izvērtēt aizsargājamā alejā iekļaut papildus posmus, priekšlikums izvērtēts un nav atbalstīts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta ieviešanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveidošana vai esošo reorganizācija. Projekta ieviešana tiks veikta esošo resursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Labvēlīga ietekme uz vides kvalitāti. Noteikumu projekts veicinās ainaviski, bioloģiski, estētiski un kultūrvēsturiski vērtīgu teritoriju aizsardzību.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi