23-TA-1066: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumos Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministra kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumos Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību" (turpmāk - noteikumu projekts). Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta otrās daļas 1. punktā un 12.1 panta 1.1 daļā noteiktajam deleģējumam. Noteikumu projektā tiek integrēts likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 3. panta trešajā daļā noteiktās prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikuma projekta grozījumu mērķis ir precizēt kārtību kādā iesniedz iesniegumu atļaujas saņemšanai, grozīšanai un veic nodevas maksājumu, kā arī precizē nodevas apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu un noteikt jaunu nodevas apmēru par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumi Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr.703) nosaka atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanu, uzglabāšanas un slēgtas vai rekultivētas atkritumu izgāztuves atrakšanas un tajā esošo atkritumu pāršķirošanas atļauju izsniegšanas un atcelšanas kārtību.
MK noteikumos Nr.703 ir noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, bet nav noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) norāda, ka nav veikta nodevu par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas pārskatīšanu kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Ievērojot minēto, ir nepieciešams pārskatīt valsts nodevu apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanu un grozīšanu.
MK noteikumos Nr.703 ir noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, bet nav noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) norāda, ka nav veikta nodevu par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas pārskatīšanu kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Ievērojot minēto, ir nepieciešams pārskatīt valsts nodevu apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanu un grozīšanu.
Saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām” valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā kā atlīdzība par nodrošinājumu, ko valsts institūcijas devušas saimnieciskajai darbībai, vai par sniegtajiem pakalpojumiem kā arī likumos paredzētiem speciāliem mērķiem. Līdz ar to saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām” atļauju izsniegšana ir valsts nodevas objekts. Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka, ka par atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju un atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācija vai grozījumu veikšanu maksā valsts nodevu.
Patreizējā situācijā atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšana un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācija vai grozījumu veikšanu reģistrācijā tika veikta bez maksas.
Noteikumu projektā tiek pārņemtas spēkā esošās prasības no Ministra kabineta 2011. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 960 "Noteikumi par kārtību, kādā iepērk un realizē melno un krāsaino metālu atgriezumus un lūžņus un izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā, kā arī par valsts nodevas likmi par licenci metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai un valsts nodevas maksāšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumos Nr.960), kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu. Pārņemot spēkā esošās normas spēku zaudēs MK noteikumi Nr.960.
Valsts vides dienesta (turpmāk - VVD) informācijas sistēmā "TULPE" ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka gandrīz visi pakalpojumi ir pieejami kā e- pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju saņemšanai, grozīšanai var iesniegt un nodevas apmaksu veikt elektroniskā formā.
Patreizējā situācijā atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšana un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācija vai grozījumu veikšanu reģistrācijā tika veikta bez maksas.
Noteikumu projektā tiek pārņemtas spēkā esošās prasības no Ministra kabineta 2011. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 960 "Noteikumi par kārtību, kādā iepērk un realizē melno un krāsaino metālu atgriezumus un lūžņus un izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā, kā arī par valsts nodevas likmi par licenci metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai un valsts nodevas maksāšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumos Nr.960), kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu. Pārņemot spēkā esošās normas spēku zaudēs MK noteikumi Nr.960.
Valsts vides dienesta (turpmāk - VVD) informācijas sistēmā "TULPE" ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka gandrīz visi pakalpojumi ir pieejami kā e- pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju saņemšanai, grozīšanai var iesniegt un nodevas apmaksu veikt elektroniskā formā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrija norāda, ka valsts nodevu apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu nav mainīts kopš 2011. gada. Valsts nodevu mērķis ir atkritumu apsaimniekošanas operatoru darbības regulēšana, tostarp kontrolēšana. Ņemot vērā 2011. gadā noteiktie maksājumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu vairs neatbilst valsts nodevas mērķiem, piemēram, atkritumu apsaimniekošanas atļaujas patreiz tiek grozītas, kur valsts nodeva netiek maksāta, jo nav tas noteikts MK noteikumu Nr.703 prasībās.
Tiek noteikts, ka atkritumu apsaimniekotājs (operators) pirms atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (turpmāk - atļauja) grozīšanu maksā valsts nodevu. Tas noteikts, lai operatori pirms atļaujas saņemšanas izvērtētu savu kapacitāti pakalpojuma nodrošināšanā, jo VVD norāda, ka pēc atļaujas saņemšanas tiek veikti regulāri grozījumi izsniegtajās atļaujās. 2023.gadā VVD ir grozījis 145 atļaujas, bet izsniedzis 80 atļaujas.
VVD atbilstoši MK noteikumu Nr.703 prasībām izsniedz vai pārskata arī atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu bez valsts nodevas. Kaut gan valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar VVD izmaksu segšanu, tomēr, lai nodrošinātu un uzlabotu pakalpojumu, par kuriem maksājama valsts nodeva, sniegšanas kvalitāte, VVD ir nepieciešams arī palielināt ieņēmumus, ko novirzīt iepriekšminēto pakalpojumu sniegšanai.
Tiek noteikts, ka atkritumu apsaimniekotājs (operators) pirms atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (turpmāk - atļauja) grozīšanu maksā valsts nodevu. Tas noteikts, lai operatori pirms atļaujas saņemšanas izvērtētu savu kapacitāti pakalpojuma nodrošināšanā, jo VVD norāda, ka pēc atļaujas saņemšanas tiek veikti regulāri grozījumi izsniegtajās atļaujās. 2023.gadā VVD ir grozījis 145 atļaujas, bet izsniedzis 80 atļaujas.
VVD atbilstoši MK noteikumu Nr.703 prasībām izsniedz vai pārskata arī atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu bez valsts nodevas. Kaut gan valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar VVD izmaksu segšanu, tomēr, lai nodrošinātu un uzlabotu pakalpojumu, par kuriem maksājama valsts nodeva, sniegšanas kvalitāte, VVD ir nepieciešams arī palielināt ieņēmumus, ko novirzīt iepriekšminēto pakalpojumu sniegšanai.
Risinājuma apraksts
Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka, ka par atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniegšanas, grozīšanas, aktualizācijas un atcelšanas kārtību un par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, vai reģistrēto ziņu grozīšanu atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu. Nodevas apmērs un maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Minētā tiesību norma paredz ar deleģējumu Ministra kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu.
Ministrija norāda, ka tiek pārskatīts valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu, grozīšanu, aktualizāciju.
Tiesību akta projekts paredz grozīt noteikumu projekta punktus, nosakot valsts nodevas maksājuma apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu un grozīšanu, un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu.
Noteikumu projekts paredz integrēt spēkā esošās prasības no Ministra kabineta 2011. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 960 "Noteikumi par kārtību, kādā iepērk un realizē melno un krāsaino metālu atgriezumus un lūžņus un izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā, kā arī par valsts nodevas likmi par licenci metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai un valsts nodevas maksāšanas kārtību", kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu. Pārņemot spēkā esošās normas spēku zaudēs MK noteikumi Nr.960. Likuma Par radiācijas drošību un kodoldrošību prasībām ir noteiktas prasības attiecībā uz radioaktivitātes līmeņa pārbaudi, nodrošinot radioaktīvi piesārņotu lūžņu atklāšanu un ieviešot radiācijas drošības un kodoldrošības pamatprincipus aizsardzībai pret jonizējošo starojumu lūžņu iepirkšanā. Lai veiktu lūžņu iepirkšanu ir jāsaņem atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un uzglabāšanas atļauja vai atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai.
Ministrija ir izstrādājusi tiesību akta noteikuma projektu.
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. Noteikuma projekta nosaukums tiek izteikts šādā redakcijā "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas, atcelšanas un grozīšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību".
2. 1.1. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām nosakot, ka operators pirms attiecīgo darbību veikšanas veic grozījumus izsniegtajā atkritumu apsaimniekošanas atļaujā.
Noteikumu projektā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma un Atkritumu apsaimniekošanas likuma terminoloģiju vārds “anulēt” tiek aizstāts ar vārdu “atcelt” atbilstošā locījumā.
3. 1.6. un 1.7. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, ka operators par atļaujas izsniegšanu, grozīšanu un atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem maksā valsts nodevu.
4. Noteikuma projekta 1.9. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu.
5. 3. punktā tiek precizēts, ka Valsts vides dienests tiek saīsināts ar vārdu "dienests".
6. 3.1., 3.3. un 3.4. apakšpunktā tiek precizēts kādām darbībām VVD izsniedz atkritumu apsaimniekošanas atļauju un tiek precizēts, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta līdz 30 t vienlaicīgi atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai.
7. 4., 8.1, 8.8, 30., 31. 37.1 un 37.2 punktā tiek precizēts, ka nodokļa maksātājs vai operators dokumentus iesniedz VVD vienotās informācijas sistēmā "TULPE".
8. 4.1.4. un 5.3. apakšpunktā tiek precizēts, nosakot, ka operators norāda atkritumu veidus atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikuma prasībām. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu operatoriem izsniedzot atļaujas.
9. 4.3 un 4.3.1. apakšpunkts tiek papildināts, ka operatoram ir jāsniedz informācija par atkritumu uzglabāšanu.
10. 4.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka operatoram papildus jāsniedz informācija par segumu uz kāda tiks šķiroti, uzglabāti atkritumi.
11. Redakcionāli tiek veiktas izmaiņas 5.1., 5.2., 5.4., 5.5. apakšpunktā un 8., 8.4, 32.1, 44. punktā un tas tiek svītrots.
12. 7.1 punkts un 32.8. apakšpunkts tiek precizēts, nosakot, ka operators reģistrējas Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā atbilstoši Ministra kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" prasībām.
13. 8.11.apakšpunktā un 9.1, 37.2 punktā tiek noteikts, ka operators iesniedz VVD iesniegumu kopā ar finanšu nodrošinājumu, tas tiek darīts, lai VVD darbiniekiem vairs nebūtu papildus slogs atgādināt iesniedzējam iesniegt finanšu nodrošinājumu, kā arī, lai ātrāk operators saņemtu atļauju vai atkritumu tirgotājam un atkritumu apsaimniekošanas starpniekam reģistrāciju.
14. 9., 31. 37.4 , 37.11, punktā vārds "piecu" tiek aizstāts ar skaitli "desmit" darbdienu, tas tiek darīts, lai VVD varētu kvalitatīvāk izvērtēt iesniegtos iesniegumus.
15. 17. punktā vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
16. 20. punkts tiek papildināts ar prasībām, ja operators vēlēsies veikt grozījumus izsniegto atkritumu apsaimniekošanas atļaujā būs jāveic valsts nodevas maksājums. Valsts nodevas maksājums ir jāveic pirms atļaujas izsniegšanas un grozīšanas uzsākšanas. Ja nodevas apmaksa netiek veikta vienlaikus ar saņemto iesnieguma iesniegšanu vai pirms tam, VVD nevar precīzi uzskaitīt pakalpojuma izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Tādējādi tiek noteikts, ka nodevas apmaksa ir veicama pirms vai ar iesnieguma atļaujas saņemšanas un grozījumu iesniegšanu.
17. Ministrija norāda, ka valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju nav grozīti kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Jaunais nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi. 21.1. - 21.5. apakšpunktā noteikto nodevu apmēri tiek precizēti, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro.
18. Ministrija norāda, ka valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju nav grozīti kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Jaunais nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi. 22.punktā noteikto nodevu apmēri tiek precizēti, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 106,72 euro uz 180 euro.
19. Ministrija norāda, ka valsts nodeva par atkritumu apsaimniekošanas atļauju grozīšanu netika pirms tam piemērota. VVD norāda, ka 2023. gadā ir veikusi 145 atļauju grozījumus un 2024. gadā līdz 1. aprīlim grozītas 34 atļaujas. Operatori veic regulāru atļaujas grozīšanu pēc atļaujas saņemšanas, papildus noslogojot VVD darbu. Lai mazinātu slogu veicot grozījumus jau tikko kā izsniegtajās atļaujās 21.1 punktā tiek noteiks, ka par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu, aktualizāciju maksā valsts nodevas apmēru 70 euro.
Minētā tiesību norma paredz ar deleģējumu Ministra kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu.
Ministrija norāda, ka tiek pārskatīts valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu, grozīšanu, aktualizāciju.
Tiesību akta projekts paredz grozīt noteikumu projekta punktus, nosakot valsts nodevas maksājuma apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu un grozīšanu, un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu.
Noteikumu projekts paredz integrēt spēkā esošās prasības no Ministra kabineta 2011. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 960 "Noteikumi par kārtību, kādā iepērk un realizē melno un krāsaino metālu atgriezumus un lūžņus un izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā, kā arī par valsts nodevas likmi par licenci metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai un valsts nodevas maksāšanas kārtību", kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu. Pārņemot spēkā esošās normas spēku zaudēs MK noteikumi Nr.960. Likuma Par radiācijas drošību un kodoldrošību prasībām ir noteiktas prasības attiecībā uz radioaktivitātes līmeņa pārbaudi, nodrošinot radioaktīvi piesārņotu lūžņu atklāšanu un ieviešot radiācijas drošības un kodoldrošības pamatprincipus aizsardzībai pret jonizējošo starojumu lūžņu iepirkšanā. Lai veiktu lūžņu iepirkšanu ir jāsaņem atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un uzglabāšanas atļauja vai atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai.
Ministrija ir izstrādājusi tiesību akta noteikuma projektu.
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. Noteikuma projekta nosaukums tiek izteikts šādā redakcijā "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas, atcelšanas un grozīšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību".
2. 1.1. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām nosakot, ka operators pirms attiecīgo darbību veikšanas veic grozījumus izsniegtajā atkritumu apsaimniekošanas atļaujā.
Noteikumu projektā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma un Atkritumu apsaimniekošanas likuma terminoloģiju vārds “anulēt” tiek aizstāts ar vārdu “atcelt” atbilstošā locījumā.
3. 1.6. un 1.7. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, ka operators par atļaujas izsniegšanu, grozīšanu un atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem maksā valsts nodevu.
4. Noteikuma projekta 1.9. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, kas attiecas uz radiācijas drošības jautājumiem saistībā ar melno un krāsaino metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanu un realizēšanu.
5. 3. punktā tiek precizēts, ka Valsts vides dienests tiek saīsināts ar vārdu "dienests".
6. 3.1., 3.3. un 3.4. apakšpunktā tiek precizēts kādām darbībām VVD izsniedz atkritumu apsaimniekošanas atļauju un tiek precizēts, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta līdz 30 t vienlaicīgi atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai.
7. 4., 8.1, 8.8, 30., 31. 37.1 un 37.2 punktā tiek precizēts, ka nodokļa maksātājs vai operators dokumentus iesniedz VVD vienotās informācijas sistēmā "TULPE".
8. 4.1.4. un 5.3. apakšpunktā tiek precizēts, nosakot, ka operators norāda atkritumu veidus atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikuma prasībām. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu operatoriem izsniedzot atļaujas.
9. 4.3 un 4.3.1. apakšpunkts tiek papildināts, ka operatoram ir jāsniedz informācija par atkritumu uzglabāšanu.
10. 4.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka operatoram papildus jāsniedz informācija par segumu uz kāda tiks šķiroti, uzglabāti atkritumi.
11. Redakcionāli tiek veiktas izmaiņas 5.1., 5.2., 5.4., 5.5. apakšpunktā un 8., 8.4, 32.1, 44. punktā un tas tiek svītrots.
12. 7.1 punkts un 32.8. apakšpunkts tiek precizēts, nosakot, ka operators reģistrējas Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā atbilstoši Ministra kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" prasībām.
13. 8.11.apakšpunktā un 9.1, 37.2 punktā tiek noteikts, ka operators iesniedz VVD iesniegumu kopā ar finanšu nodrošinājumu, tas tiek darīts, lai VVD darbiniekiem vairs nebūtu papildus slogs atgādināt iesniedzējam iesniegt finanšu nodrošinājumu, kā arī, lai ātrāk operators saņemtu atļauju vai atkritumu tirgotājam un atkritumu apsaimniekošanas starpniekam reģistrāciju.
14. 9., 31. 37.4 , 37.11, punktā vārds "piecu" tiek aizstāts ar skaitli "desmit" darbdienu, tas tiek darīts, lai VVD varētu kvalitatīvāk izvērtēt iesniegtos iesniegumus.
15. 17. punktā vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
16. 20. punkts tiek papildināts ar prasībām, ja operators vēlēsies veikt grozījumus izsniegto atkritumu apsaimniekošanas atļaujā būs jāveic valsts nodevas maksājums. Valsts nodevas maksājums ir jāveic pirms atļaujas izsniegšanas un grozīšanas uzsākšanas. Ja nodevas apmaksa netiek veikta vienlaikus ar saņemto iesnieguma iesniegšanu vai pirms tam, VVD nevar precīzi uzskaitīt pakalpojuma izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Tādējādi tiek noteikts, ka nodevas apmaksa ir veicama pirms vai ar iesnieguma atļaujas saņemšanas un grozījumu iesniegšanu.
17. Ministrija norāda, ka valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju nav grozīti kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Jaunais nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi. 21.1. - 21.5. apakšpunktā noteikto nodevu apmēri tiek precizēti, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro.
18. Ministrija norāda, ka valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju nav grozīti kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Jaunais nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi. 22.punktā noteikto nodevu apmēri tiek precizēti, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 106,72 euro uz 180 euro.
19. Ministrija norāda, ka valsts nodeva par atkritumu apsaimniekošanas atļauju grozīšanu netika pirms tam piemērota. VVD norāda, ka 2023. gadā ir veikusi 145 atļauju grozījumus un 2024. gadā līdz 1. aprīlim grozītas 34 atļaujas. Operatori veic regulāru atļaujas grozīšanu pēc atļaujas saņemšanas, papildus noslogojot VVD darbu. Lai mazinātu slogu veicot grozījumus jau tikko kā izsniegtajās atļaujās 21.1 punktā tiek noteiks, ka par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu, aktualizāciju maksā valsts nodevas apmēru 70 euro.
20.Ministrija norāda, ka valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju nav grozīti kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Jaunais nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi. 23.punktā noteikto nodevu apmēri tiek precizēti, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 68% un nosakot nodevas apmēru no 142,29 euro uz 240 euro.
21. 25.punktā tiek precizēts, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta operatoriem, kas ir saņēmuši A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļauju atkritumu reģenerācijai vai apglabāšanai, vai atkritumu apsaimniekošanas atļauju.
22. 28.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka VVD var atteikt izsniegt atļauju ārvalstu komersantam, ja ārvalstu komersants nav reģistrējies uzņēmuma reģistrā kā PVN maksātājs. Tas tiek darīts, jo ir bijuši gadījumi, ka ārvalstu komersants veic saimniecisko darbību ar atkritumiem, bet neievēro vides prasības. Lai VVD sekmīgāk varētu cīnīties ar šiem komersantiem tiek noteikts, ka ārvalstu komersantam jāreģistrējas uzņēmuma reģistrā kā PVN maksātājam.
23. 29. punktā tiek precizēts, ka operators pēc atļaujas saņemšanas tās darbības laikā ar pašvaldību noslēdz jaunu līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tas piecu darba dienu laikā pēc atkritumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanas iesniedz jauno informāciju VVD. Tas tiek noteikts, lai operators nepārkāptu izsniegtās atļaujas nosacījumus.
24. 32.6. apakšpunkts tiek redakcionāli precizēts un vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
25. Lai mazinātu risku un ierobežotu operatora nepārdomātu rīcību ar atkritumiem, ka valstij jāiesaistās uzkrāto atkritumu savākšanā 32.10. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka VVD atļauju var atcelt, ja tiek konstatēts, ka atkritumu apsaimniekotājs triju mēnešu laikā, kad beidzies finanšu nodrošinājuma termiņš, nav iesniedzis finanšu nodrošinājumu VVD.
26. 35.punktā vārds "lēmums" tiek aizstāts ar vārdu "informāciju".
27. 37.14. tiek aktualizēta informācija, kas jānorāda iesniedzot VVD iesniegumu.
28. 37.3 punktā tiek norādīts, ka iesniegumu iesniedz tā persona, kurai ir tiesības pārstāvēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku.
29. 37.75. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka VVD var atteikt reģistrēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku, ja nav iesniegts finanšu nodrošinājums.
30. 37.10 punktā tiek precizēts, ka informācija ir jāiesniedz VVD, jo no 2022. gada 31. marta ir veikta VVD reorganizācija.
31. 37.124. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, ja VVD konstatē, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks triju mēnešu laikā no brīža, kad beidzies finanšu nodrošinājums, nav iesniedzis jaunu finanšu nodrošinājumu pieņem lēmumu atcelt atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Tas tiek darīts, lai mazinātu risku un ierobežot operatora nepārdomātu rīcību ar atkritumiem.
32. 37.14 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi Vides pārraudzības valsts birojs tiek saīsināts ar vārdu "birojs".
33. 37.17 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju ir 100 euro. VVD 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodeva tiek noteikta atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijām. Tādējādi komersanti tiek motivēti pārdomāt plānoto atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju.
34. 37.18 punktā tiek noteikts, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem tiek noteikta 70 euro. VVD 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodeva tiek noteikta atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem. Tādējādi komersanti/ operatori tiek motivēti pārdomāt plānotos grozījumus izsniegtajās atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
35. 37.19 punktā tiek noteikts, ka valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
36. III2 nodaļā no 37.20 līdz 37.26 punktam tiek integrētas MK noteikumu Nr.960 prasības, nosakot, ka operators pērkot lūžņus nodrošina lūžņu radioaktivitātes līmeņa pārbaudi.
37. 47.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā norādot, ka MK noteikumi Nr.960 zaudēs spēku pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienas.
38. 50.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienas.
39. noteikumu projekts tiek papildināts ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu - Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom."
21. 25.punktā tiek precizēts, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta operatoriem, kas ir saņēmuši A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļauju atkritumu reģenerācijai vai apglabāšanai, vai atkritumu apsaimniekošanas atļauju.
22. 28.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka VVD var atteikt izsniegt atļauju ārvalstu komersantam, ja ārvalstu komersants nav reģistrējies uzņēmuma reģistrā kā PVN maksātājs. Tas tiek darīts, jo ir bijuši gadījumi, ka ārvalstu komersants veic saimniecisko darbību ar atkritumiem, bet neievēro vides prasības. Lai VVD sekmīgāk varētu cīnīties ar šiem komersantiem tiek noteikts, ka ārvalstu komersantam jāreģistrējas uzņēmuma reģistrā kā PVN maksātājam.
23. 29. punktā tiek precizēts, ka operators pēc atļaujas saņemšanas tās darbības laikā ar pašvaldību noslēdz jaunu līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tas piecu darba dienu laikā pēc atkritumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanas iesniedz jauno informāciju VVD. Tas tiek noteikts, lai operators nepārkāptu izsniegtās atļaujas nosacījumus.
24. 32.6. apakšpunkts tiek redakcionāli precizēts un vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
25. Lai mazinātu risku un ierobežotu operatora nepārdomātu rīcību ar atkritumiem, ka valstij jāiesaistās uzkrāto atkritumu savākšanā 32.10. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka VVD atļauju var atcelt, ja tiek konstatēts, ka atkritumu apsaimniekotājs triju mēnešu laikā, kad beidzies finanšu nodrošinājuma termiņš, nav iesniedzis finanšu nodrošinājumu VVD.
26. 35.punktā vārds "lēmums" tiek aizstāts ar vārdu "informāciju".
27. 37.14. tiek aktualizēta informācija, kas jānorāda iesniedzot VVD iesniegumu.
28. 37.3 punktā tiek norādīts, ka iesniegumu iesniedz tā persona, kurai ir tiesības pārstāvēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku.
29. 37.75. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka VVD var atteikt reģistrēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku, ja nav iesniegts finanšu nodrošinājums.
30. 37.10 punktā tiek precizēts, ka informācija ir jāiesniedz VVD, jo no 2022. gada 31. marta ir veikta VVD reorganizācija.
31. 37.124. apakšpunktā tiek noteiktas prasības, ja VVD konstatē, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks triju mēnešu laikā no brīža, kad beidzies finanšu nodrošinājums, nav iesniedzis jaunu finanšu nodrošinājumu pieņem lēmumu atcelt atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Tas tiek darīts, lai mazinātu risku un ierobežot operatora nepārdomātu rīcību ar atkritumiem.
32. 37.14 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi Vides pārraudzības valsts birojs tiek saīsināts ar vārdu "birojs".
33. 37.17 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju ir 100 euro. VVD 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodeva tiek noteikta atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijām. Tādējādi komersanti tiek motivēti pārdomāt plānoto atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju.
34. 37.18 punktā tiek noteikts, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem tiek noteikta 70 euro. VVD 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodeva tiek noteikta atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem. Tādējādi komersanti/ operatori tiek motivēti pārdomāt plānotos grozījumus izsniegtajās atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
35. 37.19 punktā tiek noteikts, ka valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
36. III2 nodaļā no 37.20 līdz 37.26 punktam tiek integrētas MK noteikumu Nr.960 prasības, nosakot, ka operators pērkot lūžņus nodrošina lūžņu radioaktivitātes līmeņa pārbaudi.
37. 47.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā norādot, ka MK noteikumi Nr.960 zaudēs spēku pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienas.
38. 50.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienas.
39. noteikumu projekts tiek papildināts ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu - Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Valsts nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz Dienesta aprēķiniem par laiku, kas tiek patērēts sagatavojot atbilstošu atkritumu apsaimniekošanas atļaujas, atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Personas, kuras vēlas reģistrēties kā atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks vai veikt grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir ietekme uz atkritumu apsaimniekotājiem, jo tiek noteikta kārtība kādā Dienests pieņem lēmumu par grozījumu izdarīšanu, aktualizāciju, atteikšanas kārtību un atteikumu izsniegt atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju. Un par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumu veikšanu tajā atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Nozare
Ūdens apgāde; notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams finansiāls slogs, personām, kas vēlēsies veikt izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas atļaujās, atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumus atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
25 434
0
25 434
127 142
25 434
127 142
127 142
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
25 434
0
25 434
127 142
25 434
127 142
127 142
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
25 434
0
25 434
127 142
25 434
127 142
127 142
3.1. valsts pamatbudžets
25 434
0
25 434
127 142
25 434
127 142
127 142
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
127 142
127 142
127 142
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā:
ieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703_detalizēta valsts nodevu kalkulācija
ieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703_detalizēta valsts nodevu kalkulācija
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nodevu ieņēmumu palielinājums 85 928 euro apmērā un plānoto izdevu palielinājums 85 928 nerada finansiālu ietekmi uz budžetu.
Nodevas likme noteikta, izvērtējot eksperta darba apjomu, citu resursu izmaksas par līdzīgu darbību veikšanu, kam noteikta valsts nodeva. Valsts nodevas apmērs ir aprēķināts, ņemot vērā iestādes izdevumus, kas saistīti atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniegšanu un grozīšanu un atcelšanas kārtību un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu. Par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu valsts nodeva netika maksāta.
Patreizējā valsts nodeva neatbilda šī brīža inflācijai. Nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek ieguldīts sagatavojot vienu atkritumu apsaimniekošanas atļauju vai atļaujas grozījumus un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai rieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703.xlsxeģistrācijas grozījumus (Nodevas apmērs ir aprēķināts, ņemot vērā iestādes izdevumus). Papildus ir jānorāda arī uzraudzības funkcijas izpilde.
Nodevas likme noteikta, izvērtējot eksperta darba apjomu, citu resursu izmaksas par līdzīgu darbību veikšanu, kam noteikta valsts nodeva. Valsts nodevas apmērs ir aprēķināts, ņemot vērā iestādes izdevumus, kas saistīti atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniegšanu un grozīšanu un atcelšanas kārtību un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu. Par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu valsts nodeva netika maksāta.
Patreizējā valsts nodeva neatbilda šī brīža inflācijai. Nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek ieguldīts sagatavojot vienu atkritumu apsaimniekošanas atļauju vai atļaujas grozījumus un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai rieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703.xlsxeģistrācijas grozījumus (Nodevas apmērs ir aprēķināts, ņemot vērā iestādes izdevumus). Papildus ir jānorāda arī uzraudzības funkcijas izpilde.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministra kabineta 2011.gada 13.decembra noteikumi Nr. 960 "Noteikumi par kārtību, kādā iepērk un realizē melno un krāsaino metālu atgriezumus un lūžņus un izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā, kā arī par valsts nodevas likmi par licenci metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai un valsts nodevas maksāšanas kārtību"
Pamatojums un apraksts
Mk noteikumi Nr.960 zaudēs spēku pieņemot grozījumus Ministra kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumus Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību", kurā tiks iekļauts deleģējums no Likuma Par Radiācijas drošību un kodoldrošību 3.panta trešās daļas.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
Apraksts
Projekts pārņem atsevišķu Direktīvas 2013/59/Euratom pantu prasības attiecībā uz bezsaimnieka starojuma avotiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2013/59/Euratom 16. panta 1. punkts
37.20 - 37.23 punkti.
Pārņemtas daļēji
Prasības pārņem arī likuma „Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 5.panta 7.punkts, 9.panta 2.1daļa un Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumu Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" 37. un 39.punkts.
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 16. panta 2. punkta a) apakšpunkts
37.22 un 37.23 punkti.
Pārņemtas daļēji
Prasības pārņem arī Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumu Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" 38.2.1, 40.4. apakšpunkts.
-
Direktīvas 2013/59/Euratom 92. panta 2.punkts
37.24 un 37.26 punkts.
Pārņemtas daļēji
Prasības pārņemtas ar Likuma „Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 5.panta 7.punkts, 9.panta otrā daļa un 2.1 daļa un
Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" kopumā.
Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" kopumā.
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 93. panta 2.punkts
37.24 punkts.
Pārņemtas daļēji
Prasības pārņemtas ar Likuma „Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 5.panta 7.punkts, 9.panta otrā daļa un 2.1 daļa un
Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" kopumā.
Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" kopumā.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Anotācijas 5.4.1. tabulā sniegta informācija par tām Direktīvas 2013/59/Euratom prasībām, kas tiek pārņemtas ar projekta normām.
Papildus Direktīvas 2013/59/Euratom prasības pārņem arī citi nacionālie normatīvie akti, t.sk. likums "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"; Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 65 "Darbību ar jonizējošā starojuma avotiem paziņošanas, reģistrēšanas un licencēšanas noteikumi"; Ministru kabineta 2013. gada 12. novembra noteikumi Nr. 1284 "Darbinieku apstarošanas kontroles un uzskaites kārtība"; Ministru kabineta 2021. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 433 "Noteikumi par radiācijas drošības ekspertiem un medicīnas fizikas ekspertiem"; Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 464 "Finanšu nodrošinājuma noteikumi darbībām ar augstas radioaktivitātes slēgtiem jonizējošā starojuma avotiem"; Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumi Nr. 219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"; Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos".
Papildus Direktīvas 2013/59/Euratom prasības pārņem arī citi nacionālie normatīvie akti, t.sk. likums "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"; Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 65 "Darbību ar jonizējošā starojuma avotiem paziņošanas, reģistrēšanas un licencēšanas noteikumi"; Ministru kabineta 2013. gada 12. novembra noteikumi Nr. 1284 "Darbinieku apstarošanas kontroles un uzskaites kārtība"; Ministru kabineta 2021. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 433 "Noteikumi par radiācijas drošības ekspertiem un medicīnas fizikas ekspertiem"; Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 464 "Finanšu nodrošinājuma noteikumi darbībām ar augstas radioaktivitātes slēgtiem jonizējošā starojuma avotiem"; Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumi Nr. 219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"; Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumi Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos".
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc sabiedriskās apspriedes uzsākšanās.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam kopumā būs pozitīva ietekme uz vidi un cilvēka veselību, jo papildus ieņēmumi no valsts nodevām stiprinās vides uzraudzības funkcijas.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā nerada ietekmi uz cilvēka veselību, samazinot prettiesisku atkritumu apsaimniekošanu, tiks samazināts potenciālais vides piesārņojums.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
