Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3338: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumos Nr. 453 "Valsts nodevu uzskaites noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeimā 29.09.2022. tika pieņemti grozījumi “Finanšu stabilitātes nodevas likumā”, kā arī likumā “Par nodokļiem un nodevām” (stāsies spēkā 01.01.2023), kas citā starpā arī paredz, ka finanšu stabilitātes nodevu (turpmāk - FSN) iemaksā vienotajā nodokļu kontā, turpretim Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumi Nr.453 “Valsts nodevu uzskaites noteikumi”” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) paredz kārtību un apjomu, kādā valsts nodevas administrācija veic valsts budžetā ieskaitāmo valsts nodevu uzskaiti. Turklāt Ministru kabineta noteikumu 2.3. apakšpunkts nosaka, ka uz Valsts ieņēmumu dienesta administrētās uzņēmējdarbības riska valsts nodevas un ikgadējās valsts nodevas par numerācijas lietošanas tiesībām uzskaiti neattiecas šo noteikumu prasības. Šīs valsts nodevas šobrīd tiek ieskaitītas vienotajā nodokļu kontā,  un to uzskaiti (no 2021.gada 1.janvāra ) veic atbilstoši uzkrāšanas principam, piemērojot Ministru kabineta 2018.gada 13.februāra noteikumus Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” (šo noteikumu 354.punkts). Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu regulējumu nepieciešams papildināt, iekļaujot tā 2.3. apakšpunktā atsauci arī uz FSN kā izņēmumu, uz kuras uzskaiti neattiecas šie Ministru kabineta noteikumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumu 2. punkta 2.3. apakšpunktā, nosakot, ka tie neattiecas uz FSN uzskaiti.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
29.09.2022 Saeimā pieņemti grozījumi “Finanšu stabilitātes nodevas likumā”, kā arī likumā “Par nodokļiem un nodevām” (stāsies spēkā 01.01.2023), kas citā starpā arī paredz, ka FSN iemaksā vienotajā nodokļu kontā, turpretim Ministru kabineta noteikumi paredz kārtību un apjomu, kādā valsts nodevas administrācija veic valsts budžetā ieskaitāmo valsts nodevu uzskaiti. Tādēļ nepieciešams, ka grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas noteiktu, ka tie neattiecas uz FSN uzskaiti, stātos spēkā vienlaikus ar abiem iepriekšminētajiem tiesību aktiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumi paredz kārtību un apjomu, kādā valsts nodevas administrācija veic valsts budžetā ieskaitāmo valsts nodevu uzskaiti. To 2.3. apakšpunkts nosaka, ka uz Valsts ieņēmumu dienesta administrētās uzņēmējdarbības riska valsts nodevas un ikgadējās valsts nodevas par numerācijas lietošanas tiesībām uzskaiti neattiecas šo noteikumu prasības. Šīs valsts nodevas šobrīd tiek ieskaitītas vienotajā nodokļu kontā,  un to uzskaiti (no 2021.gada 1.janvāra ) veic atbilstoši uzkrāšanas principam, piemērojot Ministru kabineta 2018.gada 13.februāra noteikumus Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” (šo noteikumu 354.punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
29.09.2022 Saeimā pieņemti grozījumi “Finanšu stabilitātes nodevas likumā”, kā arī likumā “Par nodokļiem un nodevām” (stāsies spēkā 01.01.2023), kas citā starpā arī paredz, ka FSN iemaksā vienotajā nodokļu kontā.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumu 2. punkta 2.3. apakšpunktā, iekļaujot tajā atsauci arī uz FSN, nosakot, ka tie neattiecas uz FSN uzskaiti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tehniska rakstura grozījumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi