Anotācija (ex-ante)

23-TA-3217: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas Republikas Tiesībsargs (turpmāk - Tiesībsargs) 2022. gada 28. marta atzinumā pārbaudes lietā Nr. 2022-09-23DC secināja, ka normatīvais regulējums neparedz tiesības bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, bez maksas izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus pilsētas nozīmes maršrutos. Tas neatbilst sociāli atbildīgas valsts principiem un nenodrošina bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu kā sociāli mazāk aizsargātas bērnu grupas intereses.
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 “Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās” 21. punktā noteikts, ka bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam, uzrādot apliecību, ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punkts paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pienākas tikai reģionālās nozīmes maršrutā.
Ministru kabinets 2023. gada 7. marta sēdē (prot. Nr.13, 38.§) saskaņoja atbildes vēstuli  Tiesībsargam, kurā konceptuāli neiebilda pret šāda braukšanas maksas atvieglojuma ieviešanu.
Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu braukšanas maksas atvieglojumu ieviešanai tika skatīts likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ņemot vērā, ka Saeimā, izskatot minēto likumprojektu, Satiksmes ministrijas virzītais prioritārais pasākums tika atbalstīts, nepieciešams papildināt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 6. punktu ar informāciju, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija noteikumi Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) nosaka pasažieru kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršruta tīkla maršrutos, kā arī šo atvieglojumu izmantošanas kārtību un apmēru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Tiesībsargs 2022. gada 28. marta atzinumā pārbaudes lietā Nr.2022-09-23DC secināja, ka normatīvais regulējums neparedz tiesības bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, bez maksas izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus pilsētas nozīmes maršrutos. Tas neatbilst sociāli atbildīgas valsts principiem un nenodrošina bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu kā sociāli mazāk aizsargātas bērnu grupas intereses.
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 “Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās” 21. punktā noteikts, ka bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam, uzrādot apliecību, ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Savukārt Noteikumu 6. punkts paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pienākas tikai reģionālās nozīmes maršrutā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumi tiek papildināti ar tiesību normu, kas paredz, ka bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
VSIA “Autotransporta direkcija” ir veikusi aprēķinus, kas noteic, ka šāda braukšanas maksas atvieglojuma ieviešanai 2024. gadā nepieciešams 1 060 947 euro, 2025. gadā - 1 060 947 euro un 2025. gadā - 1 060 947 euro, un līdzīgi arī turpmākus gadus.
Finansiālā ietekme noteikta ar pieņēmumiem, jo nav pieejami precīzi dati vai apsekojumi attiecībā uz bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušu bērnu, kas dzīvo ārpus valstspilsētu pašvaldību administratīvās teritorijas, pārvietošanās nepieciešamību un biežumu valstspilsētu pašvaldību pilsētas sabiedriskajā transportā. Vienlaikus pie aprēķiniem ir ņemts vērā pieņēmums, ka pašlaik valstspilsētās daļa bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni izmanto citus valstspilsētas pašvaldības noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus (piemēram, braukšanas maksas atvieglojumi skolēniem). Provizoriskā ietekme noteikta pie 2023.gada martā valstspilsētu pašvaldībās spēkā esošiem tarifiem (braukšanas maksas) pilsētas nozīmes maršrutos.
Papildus jānorāda, ka Ministru kabineta noteikumu 3. punkts nosaka, ka pārvadātāja zaudējumus, kas radušies, pārvadājot šo noteikumu 2. punktā minēto kategoriju pasažierus, kompensē sabiedriskā transporta nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.

Jau pašreiz Rīgas valstspilsētas pašvaldībā pamata vai papildu adresi deklarējušie bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādēs, var izmantot braukšanas maksas atvieglojumus 100% apmērā valstspilsētas nozīmes maršrutā, uzrādot valstspilsētas pašvaldības noteikto elektroniskās identifikācijas līdzekli (personalizētu e-talonu). Braukšanas maksas atvieglojumu identificēšanai Rīgas valstpilsētas pašvaldībā kopš 2010. gada izmanto pārvadātāja (Rīgas Satiksmes) izsniegtu elektroniskās identifikācijas līdzekli – personalizēti etalonu.
Rīgas Satiksme var nodrošināt noteiktās kategorijas pasažieriem personalizētu e-talonu ar šādu valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izsniegšanu, pasažieriem personīgi ierodoties Rīgas Satiksmes klientu apkalpošanas centros un uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšana. Tāpat Rīgas Satiksme var nodrošināt visu ar personalizēto e-talonu veikto braucienu skaita precīzu uzskaiti elektroniskā veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pasākumam ir tieša ietekme uz sociālās atstumtības riskam visvairāk pakļauto iedzīvotāju grupu - bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu - situāciju.
Ietekmes apraksts
Tiek sniegta iespēja bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutā, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai vai reģistrējot braucienu ar valstspilsētas pārvadātāja elektroniskās identifikācijas līdzekli.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 060 947
0
1 060 947
0
1 060 947
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 060 947
0
1 060 947
0
1 060 947
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 060 947
0
1 060 947
0
1 060 947
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 060 947
0
1 060 947
0
1 060 947
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansiālā ietekme noteikta ar pieņēmumiem, jo nav pieejami precīzi dati vai apsekojumi attiecībā uz bērnu bāreņu un bez vecāku gādības palikušu bērnu, kas dzīvo ārpus valstspilsētu pašvaldību administratīvās teritorijas, pārvietošanās nepieciešamību un biežumu valstspilsētu pašvaldību pilsētas sabiedriskajā transportā. Vienlaikus pie aprēķiniem ir ņemts vērā pieņēmums, ka pašlaik valstspilsētās daļa bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni izmanto citus valstspilsētas pašvaldības noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus (piemēram, braukšanas maksas atvieglojumi skolēniem). Provizoriskā ietekme noteikta pie 2023.gada martā valstspilsētu pašvaldībās spēkā esošiem tarifiem (braukšanas maksas) pilsētas nozīmes maršrutos.

Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47, 43.§) 2.punktā tika atbalstīts Satiksmes ministrijas prioritārais pasākums "Braukšanas maksas atvieglojumi bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, valstspilsētas pašvaldības organizētajā maršrutā." Tiesību norma ir piemērojama no 2024. gada 1.janvāra.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi