Anotācija

24-TA-2346: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots pēc Informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam” (24-TA-2265) (turpmāk – Informatīvais ziņojums) 3.12 sadaļā noteiktā (Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai pilnveidotu ieņēmumu klasifikāciju, precizētu to atbilstoši aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Solidaritātes iemaksas likums, kas izskatīts Saeimā 2024.gada 4.decembrī un stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī, kad ir jābūt arī sagatavotam atbilstošam ieņēmumu klasifikācijas kodam.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informatīvā ziņojuma 3. sadaļa nosaka kompensējošos pasākumus fiskālajai telpai, lai varētu nodrošināt nepieciešamo finansējumu prioritārajiem pasākumiem. Savukārt Informatīvā ziņojuma 3.12 sadaļā ir atrunāts par solidaritātes iemaksām un Solidaritātes iemaksu likumu (reģistrācijas Nr. Saeimas IS - 736/Lp14, tiesību akta lietas ID TAP 24-TA-2381, tiek virzīts budžeta paketē), kas noteiktu, ka Latvijā reģistrētas kredītiestādes, kā arī citu dalībvalstu un ārvalstu kredītiestāžu filiāles Latvijā palielina iemaksas valsts budžetā, kas nodrošinātu finansējumu tuvākajos gados pieaugošajām nacionālās drošības vajadzībām.
Solidaritātes iemaksu administrēs Valsts ieņēmumu dienests, kas kontrolēs solidaritātes iemaksas maksāšanu un solidaritātes iemaksas deklarācijās norādītās informācijas pilnīgumu un pareizību.
Tā kā solidaritātes iemaksu maksās juridiskas personas, tā tiek, saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju" (turpmāk tekstā – noteikumi Nr.1032), kvalificēta pēc ekonomiskās būtības kā ieņēmumi no juridisko personu solidaritātes iemaksām, un attiecināta uz 1.2.apakšgrupu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sākot ar 2025.gada 1.janvāri stājās spēkā Solidaritātes iemaksas likums, kas paredz, ka solidaritātes iemaksu maksā Latvijā reģistrētas kredītiestādes, kā arī citu dalībvalstu un ārvalstu kredītiestāžu filiāles Latvijā.
Tā kā šie ieņēmumi klasificējas 1.2.apakšgrupā, bet tos nav korekti uzskaitīt kodā 1.2.0.0. “Ieņēmumi no uzņēmumu ienākuma nodokļa”, ir jāveido jauns kods.
Risinājuma apraksts
Lai korekti uzskaitītu ieņēmumus no solidaritātes iemaksām, tiek veidots jauns klasifikāciju kods 1.4.0.0. “Ieņēmumi no solidaritātes iemaksām”.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 1032 3.punktā ir uzskaitītas grupas un apakšgrupas, kas raksturo ieņēmumu veidu pēc ekonomiskās būtības.
Spēkā esošajā redakcijā 1.2.apakšgrupā tiek uzskaitīti ieņēmumi no juridisko personu ienākuma nodokļa. Tā kā solidaritātes iemaksas pēc to ekonomiskās būtības atbilst ieņēmumiem no juridiskām personām, ir jāprecizē punkts 3.1.1.2., papildinot to ar vārdiem “un solidaritātes iemaksām”.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts noteikumu Nr. 1032 3.1.1.2.punkts, izsakot to šādā redakcijā “ieņēmumi no juridisko personu ienākuma nodokļa un solidaritātes iemaksām - 1.2.apakšgrupa;”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Iemaksas valsts budžetā veiks Latvijā reģistrētas kredītiestādes, kā arī citas dalībvalsts vai ārvalsts kredītiestāžu filiāles Latvijā. Projekta izpildē iesaistīta arī Valsts kase, kas atvērs atbilstošo kontu maksājumu saņemšanai. Solidaritātes iemaksu administrēs Valsts ieņēmumu dienests, kas kontrolēs solidaritātes iemaksas maksāšanu un solidaritātes iemaksas deklarācijās norādītās informācijas pilnīgumu un pareizību.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi