Anotācija (ex-ante)

22-TA-1582: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem izdevumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots saistībā ar Iekšlietu ministrijas sagatavoto un izskatīšanai Ministru kabinetā virzāmo informatīvo ziņojumu “Par pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi uz valsts sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežu, Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas infrastruktūras izbūves ekspertīzi un īpašuma tiesību sakārtošanas gaitu” (turpmāk - aktuālais informatīvais ziņojums), kas tiek virzīts izskatīšanai vienlaikus ar rīkojuma projektu. Rīkojuma projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra sēdē nolemto - prot. Nr.78 81.§ “Informatīvais ziņojums “Par pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi uz valsts sauszemes ārējās robežas ar Baltkrievijas Republiku””4.punkts paredz pieņemt zināšanai Iekšlietu ministrijas priekšlikumu par nepieciešamību 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ar dzeloņstiepļu iegādi, dzeloņstiepļu žoga ierīkošanu un tehnisko uzraudzību saistītajiem izdevumiem piešķirt finansējumu ne vairāk kā 2 329 271 euro apmērā un uzdod Iekšlietu ministrijai sagatavot un iekšlietu ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) finansējumu 1 685 024 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar  pagaidu žoga izbūvi, īpašuma tiesību sakārtošanu uz valsts sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas - Krievijas Federāciju valsts robežas un Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas infrastruktūras izbūves ekspertīzi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi gar valsts ārējo sauszemes robežu, Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – NVA) turpina zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu, robežpunktu identificēšanu un robežstigu atjaunošanu valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu. Līdz 2022. gada 2. maijam NVA ir noslēgusi ar komersantiem astoņus līgumus par valstij piekritīgo zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju un trīs līgumus par atsavināto zemes vienību robežpunktu identificēšanu un robežstigu atjaunošanu valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju. Saskaņošanas un parakstīšanas procesā ir divi līgumi ar SIA “Delta Kompānija” par trīs valstij piekritīgo zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu.
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas infrastruktūras izbūves pabeigšanu un nodotu to ekspluatācijā, NVA 2022. gadā ir noslēgusi līgumu “Par valsts robežjoslas gar Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas izbūves ekspertīzi” ar SIA “CMB”.
NVA ir nodrošinājusi visu ar pagaidu dzeloņstiepļu žoga uz valsts ārējās sauszemes robežas ar Baltkrievijas Republiku papildus 22,8 km izbūvi saistīto līgumu noslēgšanu, tajā skaitā līgumi par izbūves darbiem, par tehniskās būvuzraudzības pakalpojumiem un dzeloņstiepļu materiālu piegādi.
Nepieciešams nodrošināt 2022. gadā papildu izdevumu segšanu 1 685 024   euro apmērā, lai nodrošinātu Latvijas Republikas valsts robežas drošības garantēšanu, veicot ārējās valsts robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, tajā skaitā, veiktu pasākumus nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta sēdē (prot. Nr.55 2. § “Informatīvais ziņojums "Par aktuālo situāciju saistībā ar nelegālās imigrācijas draudiem uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas un infrastruktūras izbūvi uz valsts sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežu”” 2.punktā un 4.punktā) un Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra protokollēmuma “Par pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi uz valsts sauszemes ārējās robežas ar Baltkrievijas Republiku” (prot.Nr.78 81.§, 21-TA-1445) 2. punktā noteica, ka Iekšlietu ministrijai Latvijas Republikas valsts robežas drošības garantēšanai jādrošina ārējās valsts robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūve, tajā skaitā, ja nepieciešams, veikt pasākumus nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi gar valsts ārējo sauszemes robežu, Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – NVA) turpina zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu, robežpunktu identificēšanu un robežstigu atjaunošanu valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu. Attiecīgi uzdevumu izpildei tika noslēgti līgumi ar komersantiem par uzmērīšanas pakalpojumiem. Tāpat 2022.gadā tika noslēgts līgums “Par valsts robežjoslas gar Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas izbūves ekspertīzi” ar SIA “CMB”, lai nodrošinātu Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas infrastruktūras izbūves pabeigšanu un nodotu to ekspluatācijā, kā arī noslēgusi ar komersantiem līgumu par 36,94 km pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi un līgumu par papildu 22,80 km pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi uz valsts ārējās sauszemes robežas ar Baltkrievijas Republiku, kā arī divus līgumus par tehniskās uzraudzības pakalpojumiem pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvei un trīs līgumus par dzeloņstiepļu iegādi 68 400 m apjomā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz uzdevumu Finanšu ministrijai piešķirt Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) finansējumu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"  1 685 024 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti līgumsaistību izpildi par pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvi uz valsts ārējās sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežu, valstij piekritīgo zemes vienību kadastrālās uzmērīšanu un īpašuma tiesību sakārtošanu, robežpunktu identificēšanu un robežstigu atjaunošanu valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju, kā arī valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūves pabeigšanu gar Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
329 922
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
329 922
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
329 922
1 685 024
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
329 922
1 685 024
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 685 024
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 685 024
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 685 024
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pagaidu dzeloņstiepļu žoga izbūvei uz valsts ārējās sauszemes robežas gar Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežu, valstij piekritīgo zemes vienību kadastrālajai uzmērīšanai un īpašuma tiesību sakārtošanai, zemes ierīcības plānu izstrādei un realizācijai, zemes īpašuma vērtības noteikšana robežpunktu identificēšanai un robežstigu atjaunošanai valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju, kā arī valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūves pabeigšanai gar Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežu NVA saskaņā ar noslēgtajiem un noslēgšanas stadijā esošajiem līgumiem 2022. gadā nepieciešams finansējums  3 093 604 euro apmērā.
2022.gadā Iekšlietu ministrijai (NVA) līgumsaistību izpildei ir pieejams finansējums 1 408 580 euro apmērā no šādiem finanšu resursu avotiem:
1) Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam”: 329 922 euro apmērā - budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" pārdalītie līdzekļi saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē nolemto (prot. Nr.57 52.§ “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta ”Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam“ un likumprojekta ”Par valsts budžetu 2022.gadam“ izstrādes procesā” 26. punkts);
2) Izmaiņas 2022. gadā, salīdzinot ar valsts budžetu 2022.gadam:  645 671 euro apmērā - apropriācijas pārdale budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" no budžeta resora ”74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums“ budžeta programmas 01.00.00 ”Apropriācijas rezerve” (Finanšu ministrijas 2022.gada 25.aprīļa rīkojums Nr.249 "Par apropriācijas pārdali");
3) Izmaiņas 2022. gadā, salīdzinot ar valsts budžetu 2022.gadam: 432 987 euro apmērā - budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" piešķirtais finansējums saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 24. februāra rīkojumu Nr.130 “Par apropriācijas pārdali”.

NVA papildu nepieciešamais finansējums kopā  1 685 024 euro, no tā:
1. Valstij piekritīgo zemes vienību kadastrālā uzmērīšana, robežpunktu identificēšana un robežstigu atjaunošana valsts robežas joslā gar Baltkrievijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu -  536 128 euro (EKK 5240)
2. Valsts robežjoslas gar Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas izbūves ekspertīzes nodrošināšana - 50 578 euro (EKK 5240)
3. Dzeloņstiepļu iegāde un  dzeloņstiepļu žoga izbūve uz valsts ārējās sauszemes robežas ar Baltkrievijas Republiku - 1 098 318  euro (EKK 5240)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Nodrošinājuma valsts aģentūrai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi