Anotācija (ex-ante)

23-TA-2320: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2023. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz:
(1) Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 30. panta otro daļu;
(2) Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 (prot. Nr. 20 25. §) "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim";
(3) Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi";
(4) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(5) Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība";
(6) Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība";
(7) Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sadalīt mērķdotāciju pašvaldību pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem 2023. gadam, nodrošinot no 01.09.2023.:
1) pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās un interešu izglītības pedagogiem zemāko vienas stundas likmi 8,50 euro un pirmsskolas pedagogiem - 7,75 euro,
2) atbalstu izglītojamiem izglītības īstenošanai valsts valodā, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 30. panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabinetam, pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk- ministrija) sniegto informāciju, ir tiesības mainīt likuma pielikumos noteikto finansējuma sadalījumu pa pašvaldībām.

Izglītības likuma 53.panta trešā daļa nosaka:
"Pedagoga mēnešalga par vienu slodzi nav zemāka par Ministru kabineta apstiprināto pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafikā noteikto mēnešalgu attiecīgajā laikposmā". Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 (prot. Nr. 20 25. §) "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" tiek nodrošināta no 2023.gada 1.septembra pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem zemākā vienas stundas likme 8,50 euro un pirmsskolas pedagogiem zemākā vienas stundas likme 7,75 euro. Saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem zemākā mēneša darba algas likme no 2023.gada 1.septembra par 40 astronomisko stundu slodzi ir 1360 euro, par 36 astronomisko stundu slodzi-  1224 euro, par 30 astronomisko stundu slodzi-  1020 euro un pirmsskolas pedagogu zemākā mēneša darba algas likme par 40 astronomisko stundu slodzi ir 1240 euro.

Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" nosaka, ka ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai  atbilstoši mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo, piemēro reģionālos koeficientus un, atbilstoši īstenotajai izglītības programmai, piemērojot papildu koeficientus.

Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" nosaka, ka ministrija aprēķina un sadala pašvaldībām valsts budžeta mērķdotāciju, kas paredzēta speciālo izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, ievērojot izglītojamo skaitu speciālās izglītības iestādes īstenotajās speciālās izglītības programmās, izglītības programmu īstenošanai nepieciešamo skolotāju likmju skaitu vienam izglītojamam un zemāko pedagoga mēneša darba algas likmi. Finansējumu izglītības iestāžu uzturēšanas izdevumiem ministrija aprēķina par speciālo izglītības programmu izglītojamiem ar redzes traucējumiem, dzirdes traucējumiem, garīgās veselības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem un jauktiem attīstības traucējumiem, kā arī par profesionālo pamatizglītības programmu izglītojamiem, ievērojot uzturēšanas izdevumu normatīvu (gadā) vienam speciālās izglītības iestādes izglītojamam. 

Lai nodrošinātu atbalstu pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, ministrija, pamatojoties uz iepriekš minētajiem noteikumiem, aprēķina  finansējumu pamatizglītībā pedagoga palīgu, logopēdu, pagarinātās grupas skolotāju un pirmsskolas izglītībā pedagoga palīgu un logopēdu darba samaksai.  Finansējuma aprēķinos ņemts vērā  izglītojamo skaits, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā un kuri reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā 2023. gada 1. septembrī.

Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumi Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" nosaka, ka ministrija aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši izglītojamo skaitam  vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai.

Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumi Nr. 523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas” nosaka, ka ministrija aprēķinot finansējumu pedagogu darba samaksai, ņem vērā izglītojamo skaitu pašvaldību profesionālās izglītības programmās un dienesta viesnīcās dzīvojošo izglītojamo skaitu, un piemēro profesionālās izglītības programmu koeficientus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finansējuma apmērs sadalījumā pa pašvaldībām likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam"  pielikumos (6., 7., 8. un 9.pielikums) apstiprināts 2023. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem, savukārt, finansējums gada pēdējiem četriem mēnešiem noteikts kā nesadalītais finansējums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt finansējuma sadalījumu pašvaldībām, atbilstoši normatīvajiem regulējumiem, pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem visam 2023. gadam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Skatāms kopā ar :
23-TA-2331 "Par apropriācijas pārdali",
23-TA-2334 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"",
23-TA-2337 "Grozījumi MK 2023. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 558 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
181 445 721
0
545 948 394
0
549 394 894
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
181 445 721
0
545 948 394
0
549 394 894
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
181 445 721
1 698 454
545 948 394
0
549 394 894
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
181 445 721
1 698 454
545 948 394
0
549 394 894
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 698 454
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 698 454
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 698 454
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam, apstiprinātais finansējums 4 mēnešiem (septembrim - decembrim) ir 181 445 721 euro.
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, atbilstoši aktuālajam izglītojamo skaitam uz 2023. gada 1. septembri un pamatojoties uz normatīvajiem regulējumiem par pedagogu darba samaksu un par kārbām, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldībām - pašvaldību izglītības iestādēm, kopējais pašvaldībām sadalāmais finansējums 2023. gada 4 mēnešiem ir 183 144 175 euro, tai skaitā:
(a) pašvaldību speciālajām izglītības iestādēm, kas nodrošina internāta pakalpojumus un speciālajām pirmsskolas grupām - 21 732 110 euro, no tiem pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām - 14 710 811 euro, uzturēšanas izdevumiem – 7 021 299 euro;
(b) pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, pašvaldību speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām - 131 838 366 euro;
(c) interešu izglītības programmu pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām - 8 685 571 euro;
(d) pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām – 20 888 128 euro.

Aprēķinātais finansējums mērķdotācijām pašvaldībām pārsniedz apstiprināto budžetu.
Nepieciešamais finansējums 854 173 euro apmērā, tiek rasts piešķirto līdzekļu ietvaros, veicot pārdali no finansējuma atlikuma valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām", kas pārsniedz vienu procentu no pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas 2022. budžeta gadā.

Papildus nepieciešamais finansējums 1 698 454 euro apmērā 2023.gadā nodrošināms:
1) pārdalot finansējumu no 74. resora 17.00.00 programmas "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" 1 910 082 euro;
2) vienlaikus veicot grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 558 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", samazinot piešķirto finansējumu par 211 628 euro.

Lai nodrošinātu atbilstošu finansējumu 62. resora programmām, ministrija iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei starp budžeta programmām. 

Projekts skatāms kopā ar:
23-TA-2331 "Par apropriācijas pārdali",
23-TA-2334 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"",
23-TA-2337 "Grozījumi MK 2023. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 558 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiks saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību un atbildīgām ministrijām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi