Anotācija

24-TA-3025: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Latvijas Republikas Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas Sporta apakškomisijas 2024.gada 9.aprīļa sēdē nolemto attiecībā uz biedrības “Latvijas Peldēšanas federācija” un biedrības “Peldēt droši” priekšlikumu nolūkā stiprināt drošību uz ūdens, lai izglītības iestāžu īstenotajās peldēšanas nodarbībās tiek ievērotas tādas prasības, kas atbilst drošai un kvalitatīvai nodarbībai peldbaseinā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka peldēšanas nodarbības izglītības iestāde īsteno atbilstoši drošības noteikumiem un pakalpojuma sniedzēja izstrādātiem pakalpojuma saņemšanas noteikumiem, ja peldēšanas nodarbības notiek ārpus izglītības iestādes, kā arī noteikt pedagoga un izglītojamo skaita attiecību un nosacījumus drošai un kvalitatīvai peldēšanas nodarbībai peldbaseinā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Nepieciešams noteikt drošības prasības peldēšanas nodarbībām, lai kopumā veicinātu izglītojamo dzīvībai un veselībai drošus apstākļus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ārējos normatīvajos aktos izglītības iestādēm nav noteikta saistoša pedagoga un izglītojamo skaita attiecība peldēšanas nodarbībā, kā arī nosacījumi izglītojamajiem nepieciešamajai minimālajai ūdens platībai peldbaseinā, kas ir drošas un kvalitatīvas peldēšanas nodarbības garants.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Pasaules veselības organizācijas izstrādātajām noslīkšanas novēršanas vadlīnijām, kur galvenie darbības virzieni ir peldētprasmes un drošības uz ūdens prasmes veicināšana un pienācīga bērnu uzraudzība, lai novērstu noslīkšanu.

Noslīkšana  Latvijā (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7a4edc7c-6a13-4c87-a572-b869967dccaa). Pēdējo piecu gadu laikā noslīkstot bojā gājuši 573 cilvēki, Latvijai ieņemot 1. vietu Eiropā noslīkušo skaita ziņā uz 100 000 iedzīvotāju (https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20200806-1).

Statistikas dati ir nemainīgi stabili, gadā vidēji tiek zaudēti 115 cilvēki. Vecuma grupā no 0 līdz 19 gadiem (no 2018. gada līdz 2022. gadam (ieskaitot)) noslīkšanas dēļ dzīvību zaudējuši 44 bērni un jaunieši, kas ir 22 % no visiem ārējiem nāves cēloņiem attiecīgajā vecuma grupā.

Lai gan peldbaseini salīdzinājumā ar atklātām ūdenstilpnēm ir vērtējami kā krietni drošāka vide peldēšanai un cita veida aktivitātēm ūdenī, dažāda rakstura nelaimes gadījumi peldbaseinos tomēr notiek. Ņemot vērā peldbaseina slēgto vidi, kas ir vieglāk uzraugāma un kontrolējama, nelaimes gadījumi, kas saistīti ar noslīkšanu, nav pieņemami. Saskaņā ar Ūdens incidentu izpētes centra vadlīnijām(https://www.thewirh.com/blog/pool-occupancy), kā arī ņemot vērā drošības uz ūdens ekspertu ieteikumus dažādās pasaules valstīs, peldbaseina ietilpības kapacitāte tiek aprēķināta: peldbaseina garumu reizinot ar peldbaseina platumu un dalot ar 3 m2, kas ir ieteicamais minimālais laukums, kas nepieciešams, vienai personai atrodoties ūdenī.

Ņemot vērā to, ka peldbaseins ir vide ar paaugstinātu risku, peldētapmācības grupas lielums būtiski ietekmē darbību drošību ūdenī. Pedagoga spēja sekot līdzi katra izglītojamā veiktajām darbībām peldbaseinā ir ierobežota, ja peldēšanas nodarbībā piedalās nepārskatāmi liels izglītojamo skaits.





 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt Ministru kabineta  2023. gada 22. augusta noteikumus Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos":
1) paredzot izglītības iestādei pienākumu drošības noteikumos noteikt arī drošību peldēšanas nodarbībās;
2) nosakot pedagoga un izglītojamo skaita attiecību peldēšanas nodarbībā, kā arī nosakot otras izglītības iestādē vai pie pakalpojuma sniedzēja nodarbinātās personas klātbūtnes nepieciešamību izglītojamo uzraudzības nodrošināšanai peldēšanas nodarbībā;
3) nosakot nepieciešamo minimālo ūdens laukumu vienam izglītojamam peldbaseinā.

Lai nodrošinātu drošu peldēšanas nodarbību un vienlaicīgi veicinātu optimālu peldspējas attīstību izglītojamiem, svarīga ir ne tikai ūdens platība, kas nepieciešama vienam izglītojama, bet arī izglītojamo skaits, kas atrodas noteiktā ūdens laukumā. Ņemot vērā citu valstu pieredzi un ekspertu ieteikumus, optimāls dalībnieku skaits peldēšanas nodarbības grupā pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības pakāpē ir līdz 15 izglītojamiem, veidojot attiecību 1:15. Ja dalībnieku skaits grupā pārsniedz minēto skaitli, ir jānodrošina otrs pedagogs un izglītojamo skaits arī jādala ar 2. Piemēram: 16 izglītojamiem / 2 pedagogi ir 8 izglītojamie uz 1 pedagogu.
Pirmsskolas izglītības pakāpē pedagoga un izglītojamo skaita attiecība ir 1:12. Ja pedagogs, vadot peldēšanas nodarbības un nodrošinot papildus drošības sajūtu pirmsskolas izglītības pakāpes izglītojamajiem, pats atrodas ūdenī, tad optimālais dalībnieku skaits grupā ir līdz 8 izglītojamiem, veidojot attiecību 1:8, jo redzamības lauks pedagogam, esot  ar izglītojamiem ūdenī, būtiski atšķiras no tāda, kāds ir, atrodoties peldbaseina malā. Bez tam, pedagogam atrodoties ūdenī, kāds no izglītojamajiem var aizpeldēt un atrasties aiz muguras, kas liedz nodrošināt vizuālo kontroli un spēju sniegt palīdzību, ja tāda būtu nepieciešama.

Ņemot vērā  minēto, ieteicamā minimālā peldbaseina ūdens platība vienam izglītojamajam ir 3 m2.

Vienlaikus, ievērojot pirmsskolas vecumposma izglītojamo dažādās vajadzības (piemēram, labierīcību apmeklējums, bailes no ūdens, aizrīšanās ar ūdeni un tml.), pedagogs citu izglītojamo drošības nodrošināšanas dēļ peldēšanas nodarbības laikā nevar vienlaicīgi sniegt visiem izglītojamiem nepieciešamo atbalstu, tādēļ, īstenojot peldēšanas nodarbības pirmsskolas izglītības pakāpes izglītojamajiem, nodarbības laikā izglītojamo uzraudzības nodrošināšanai ir obligāta otras izglītības iestādē vai pie pakalpojuma sniedzēja nodarbinātās personas klātbūtne, kas nepieciešamības gadījumā sniegtu atbalstu pedagogam (sporta trenerim).
Minētajiem nodarbinātajiem būtu  vizuāli jāuzrauga izglītojamie peldbaseinā, sekojot līdzi katra izglītojamā darbībai ūdenī un pārliecinoties, ka izglītojamais nav nonācis dzīvībai bīstamā situācijā – aizrijies, zaudējis peldspēju, piekusis utt. Ja tas notiek, minētajam nodarbinātajam par izveidojušos situāciju nekavējoties jāinformē sporta pedagogs (sporta treneris), lai nodrošinātu pirmās palīdzības sniegšanu. Vienlaikus minētais nodarbinātais nepieciešamības gadījumā var pavadīt izglītojamo uz labierīcībām, par to informējot sporta pedagogu (sporta treneri), kā arī nodrošināt tā drošu iekļaušanos peldēšanas nodarbībā peldbaseinā pēc atgriešanās no labierīcībām.

Par otru izglītības iestādē nodarbināto personu var būt, piemēram, nodarbinātais, kas pavada izglītojamo grupu uz peldēšanas nodarbību, tajā skaitā sporta pedagogs, attiecīgās izglītības iestādes ārstniecības persona vai izglītības iestādes pedagogs, kurš apmācīts pirmās palīdzības sniegšanā. Iestājoties nelaimes gadījumam, minētajam nodarbinātajam  ir jāspēj izsaukt neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, jāspēj sniegt atbalsts sporta pedagogam (sporta trenerim), veicot atdzīvināšanas pasākumus cietušajam, jānodrošina pārējo izglītojamo drošība, ja iespējams, norobežojot tos no notikuma vietas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nenosakot pedagoga un izglītojamo skaita attiecību un nosacījumus izglītojamajiem nepieciešamajai minimālajai ūdens platībai peldēšanas nodarbībā, tiks turpināta nedrošu peldēšanas nodarbību īstenošana, kas, iespējams, palielinās noslīkšanas un slīkšanas gadījumu skaita pieaugumu.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes un to dibinātāji
Ietekmes apraksts

Izglītības iestādes, kas īsteno un kurās tiek īstenotas peldēšanas nodarbības.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 569 "Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību"

Pamatojums un apraksts
Tiks izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 569 "Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību", nosakot vispārējās izglītības sporta pedagogam, kas īsteno peldēšanas nodarbības, nepieciešamību regulāri pilnveidot profesionālo kompetenci peldētprasmē un drošībā uz ūdens un apgūt apmācību pirmās palīdzības sniegšanā saskaņā ar normatīvajos aktos par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā noteiktajām apmācību programmām.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Peldēšanas federācija" un Biedrība "Peldēt droši"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, kas īsteno un kurās tiek īstenotas peldēšanas nodarbības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pieņemot noteikumu projektu, tiks novērsts nelaimes gadījumu risks peldēšanas nodarbībās.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pieņemot noteikumu projektu, tiks uzlabota izglītojamo peldētprasme un mazināts nelaimes gadījuma risks, kā arī kopumā tiks veicināti izglītojamo dzīvībai un veselībai droši apstākļi peldēšanas nodarbībās.
 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi