25-TA-1091: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta protokollēmuma projekts Par Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 28 11.§ “Noteikumu projekts “Būvju klasifikācijas noteikumi”" 3. punktā doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra instrukcijas Nr. 8 "Vienotā uzdevumu izpildes kontroles kārtība Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā" 17. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 28 11.§ “Noteikumu projekts “Būvju klasifikācijas noteikumi” 3. punktā doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu””” (turpmāk – MK protokollēmums Nr. 28 11. §) 3. punktā doto uzdevumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 28 11. § 3. punkts uzdod Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Zemkopības ministriju līdz 2019. gada 1. novembrim izstrādāt jaunus būvju (vienotu teritorijas plānošanas un būvju) klasifikācijas noteikumus, kas ir balstīti uz teritorijas plānošanas klasifikāciju, bet vienlaikus nodrošina būvju klasifikācijas pielietošanu būvniecībā, ekonomikā un citās nozarēs. Vienlaikus minētā uzdevuma izpildei Tieslietu ministrijai bija noteikts izveidot darba grupu noteikumu projekta sagatavošanai un uzaicināt piedalīties arī Inženierkomunikāciju turētāju sadarbības padomes pārstāvjus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2018. gada 12. jūnijā apstiprinot Ministru kabineta noteikumus “Būvju klasifikācijas noteikumi” Ministru kabinets uzdeva Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Zemkopības ministriju līdz 2019. gada 1. novembrim izstrādāt jaunus būvju (vienotu teritorijas plānošanas un būvju) klasifikācijas noteikumus, kas ir balstīti uz teritorijas plānošanas klasifikāciju, bet vienlaikus nodrošina būvju klasifikācijas pielietošanu būvniecībā, ekonomikā un citās nozarēs.
Minētā uzdevuma izpildei ar Tieslietu ministrijas 2018. gada 26. novembra rīkojumu Nr. 1-1/293 izveidotā darba grupā tika izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Būvju klasifikācijas noteikumi” (VSS-750, izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2020. gada 3. septembrī (prot. Nr.34 12.§)) (turpmāk – noteikumu projekts).Projekta izstrādes laikā tik apzināts, ka jaunas būvju klasifikācijas sistēmas ieviešanai nepieciešama papildus valsts budžeta līdzekļu piesaiste 315 626 euro apmērā. Sākotnējie aprēķini liecina, ka Valsts zemes dienestam izmaiņu veikšanai programmatūrā (piemēram, Kadastra informācijas sistēmas datu bāzes struktūrā un datos; Nekustamā īpašuma tirgus informācijas sistēmā; datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv u.c.) būtu nepieciešami vismaz 262 967 euro, savukārt, būvniecības informācijas sistēmas pielāgošanai būtu nepieciešami 52 659 euro. Turklāt, pastāv iespēja, ka tās nav vienīgās informācijas sistēmas, kuras būtu jāpielāgo vai kurās jāveic izmaiņas sakarā ar noteikumu projektā noteikto jauno būvju klasifikāciju.
Ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija sēdē (prot. Nr. 25 74. § 2. punkts) pieņemto lēmumu noteikts, ka jauni valsts budžeta līdzekļu pieprasījumi var būt saistīti tikai ar valsts drošības jautājumiem, jaunas būvju klasifikācijas sistēmas ieviešana šobrīd nav iespējama un uzskatāma par aktualitāti zaudējušu.
Turpināt darbu pie jaunās būvju klasifikācijas sistēmas izstrādes, atliekot tās ieviešanas termiņu, nav lietderīgi, jo nav prognozējama finanšu resursu pieejamība, kā arī, ņemot vērā straujo tehnoloģiju attīstību un citus veicamos pasākumus birokrātijas mazināšanai valsts pārvaldē, šobrīd izvēlētie risinājumi var nebūt vairs aktuāli.
Minētā uzdevuma izpildei ar Tieslietu ministrijas 2018. gada 26. novembra rīkojumu Nr. 1-1/293 izveidotā darba grupā tika izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Būvju klasifikācijas noteikumi” (VSS-750, izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2020. gada 3. septembrī (prot. Nr.34 12.§)) (turpmāk – noteikumu projekts).Projekta izstrādes laikā tik apzināts, ka jaunas būvju klasifikācijas sistēmas ieviešanai nepieciešama papildus valsts budžeta līdzekļu piesaiste 315 626 euro apmērā. Sākotnējie aprēķini liecina, ka Valsts zemes dienestam izmaiņu veikšanai programmatūrā (piemēram, Kadastra informācijas sistēmas datu bāzes struktūrā un datos; Nekustamā īpašuma tirgus informācijas sistēmā; datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv u.c.) būtu nepieciešami vismaz 262 967 euro, savukārt, būvniecības informācijas sistēmas pielāgošanai būtu nepieciešami 52 659 euro. Turklāt, pastāv iespēja, ka tās nav vienīgās informācijas sistēmas, kuras būtu jāpielāgo vai kurās jāveic izmaiņas sakarā ar noteikumu projektā noteikto jauno būvju klasifikāciju.
Ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija sēdē (prot. Nr. 25 74. § 2. punkts) pieņemto lēmumu noteikts, ka jauni valsts budžeta līdzekļu pieprasījumi var būt saistīti tikai ar valsts drošības jautājumiem, jaunas būvju klasifikācijas sistēmas ieviešana šobrīd nav iespējama un uzskatāma par aktualitāti zaudējušu.
Turpināt darbu pie jaunās būvju klasifikācijas sistēmas izstrādes, atliekot tās ieviešanas termiņu, nav lietderīgi, jo nav prognozējama finanšu resursu pieejamība, kā arī, ņemot vērā straujo tehnoloģiju attīstību un citus veicamos pasākumus birokrātijas mazināšanai valsts pārvaldē, šobrīd izvēlētie risinājumi var nebūt vairs aktuāli.
Risinājuma apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu MK protokollēmuma Nr. 28 11. § 3. punktā doto uzdevumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nemaina esošo tiesisko regulējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
