24-TA-1260: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 "Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumu Nr. 264 „Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 264) 18. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 "Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar MK noteikumu Nr. 264 18. punktu, lai atbilstoši iesniegtajam priekšlikumam aktualizētu Profesiju klasifikatoru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Profesiju klasifikators veidots, adaptējot Starptautiskās Darba organizācijas izstrādāto un 2008. gada martā pieņemto Starptautisko standartizēto profesiju klasifikāciju "International Standard Classification of Occupations (ISCO-08)".
Profesiju klasifikators ir apstiprināts ar MK noteikumiem Nr. 264, kuru pielikumā izveidots profesiju saraksts. Profesiju klasifikators ir sistematizēts profesiju, arodu, amatu, specialitāšu saraksts, kas veidots, lai nodrošinātu starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu.
Profesiju klasifikatorā iekļautais termins „profesija” ir lietots saskaņā ar Darba likuma 40. panta otrās daļas 5. punktā noteikto, kur termins „profesija” tiek skaidrots kā arods, amats, specialitāte.
Profesiju klasifikators attiecas uz darba tirgus jomu un darba tirgū ir, piemēram, vēlēti amati (likumdevēji), amatpersonu amati, vadītāju amati, speciālistu amati un profesijas, speciālistu un strādnieku profesiju specializācijas, strādnieku amati un profesijas, un amati, kuros personas profesionālā darbība ir uzskatāma par amatniecību.
Profesijas nosaukums var sakrist ar ieņemamā amata nosaukumu, bet var būt arī, ka profesijas nosaukums nesakrīt ar ieņemamā amata nosaukumu, t.i., atbilstoši iegūtajai profesionālajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai persona var ieņemt vairākus profesijai atbilstošus amatus.
Profesiju klasifikatorā profesijas klasificētas grupās atbilstoši Starptautiskās Darba organizācijas noteiktiem kodiem, kā arī noteiktas to kvalifikācijas pamatprasības un profesionālās darbības pamatuzdevumi.
Saskaņā ar Profesiju klasifikatora struktūru un izstrādāto MK noteikumu Nr. 264 mērķi (nodrošināt starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu) nav paredzēts iekļaut katrai profesijai konkrētas prasības konkrētā jomā.
Profesiju klasifikators ir apstiprināts ar MK noteikumiem Nr. 264, kuru pielikumā izveidots profesiju saraksts. Profesiju klasifikators ir sistematizēts profesiju, arodu, amatu, specialitāšu saraksts, kas veidots, lai nodrošinātu starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu.
Profesiju klasifikatorā iekļautais termins „profesija” ir lietots saskaņā ar Darba likuma 40. panta otrās daļas 5. punktā noteikto, kur termins „profesija” tiek skaidrots kā arods, amats, specialitāte.
Profesiju klasifikators attiecas uz darba tirgus jomu un darba tirgū ir, piemēram, vēlēti amati (likumdevēji), amatpersonu amati, vadītāju amati, speciālistu amati un profesijas, speciālistu un strādnieku profesiju specializācijas, strādnieku amati un profesijas, un amati, kuros personas profesionālā darbība ir uzskatāma par amatniecību.
Profesijas nosaukums var sakrist ar ieņemamā amata nosaukumu, bet var būt arī, ka profesijas nosaukums nesakrīt ar ieņemamā amata nosaukumu, t.i., atbilstoši iegūtajai profesionālajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai persona var ieņemt vairākus profesijai atbilstošus amatus.
Profesiju klasifikatorā profesijas klasificētas grupās atbilstoši Starptautiskās Darba organizācijas noteiktiem kodiem, kā arī noteiktas to kvalifikācijas pamatprasības un profesionālās darbības pamatuzdevumi.
Saskaņā ar Profesiju klasifikatora struktūru un izstrādāto MK noteikumu Nr. 264 mērķi (nodrošināt starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu) nav paredzēts iekļaut katrai profesijai konkrētas prasības konkrētā jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 20. jūnijā trešajā lasījumā pieņemts likumprojekts "Grozījumi Brīvprātīgā darba likumā" (turpmāk – likumprojekts), kura mērķis ir nostiprināt valsts pārvaldes iestāžu kompetenci brīvprātīgā darba jomā, nodrošinot vienotas brīvprātīgā darba politikas izstrādi un koordinēšanu, kā arī informatīvā atbalsta sniegšanu, lai sekmētu brīvprātīgā darba attīstību un veicinātu sabiedrības līdzdalību brīvprātīgā darba aktivitātēs.
Likumprojekts paredz, ka par brīvprātīgā darba politikas izstrādi būs atbildīga Labklājības ministrija, kas nodrošinās brīvprātīgā darba politikas izstrādi sadarbībā ar nozaru ministrijām, citām valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām.
Brīvprātīgā darba veiksmīgai organizēšanai ir nepieciešams brīvprātīgā darba koordinators, taču pašlaik Profesiju klasifikatorā šādas profesijas nav.
Likumprojekts paredz, ka par brīvprātīgā darba politikas izstrādi būs atbildīga Labklājības ministrija, kas nodrošinās brīvprātīgā darba politikas izstrādi sadarbībā ar nozaru ministrijām, citām valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām.
Brīvprātīgā darba veiksmīgai organizēšanai ir nepieciešams brīvprātīgā darba koordinators, taču pašlaik Profesiju klasifikatorā šādas profesijas nav.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, kā arī nevalstisko organizāciju, kuras organizē brīvprātīgo darbu, priekšlikumu, tika izstrādāts noteikumu projekts, kas paredz iekļaut Profesiju klasifikatorā jaunu profesiju – Brīvprātīgā darba KOORDINATORS.
Profesiju klasifikators ir papildināts ar 242.65. apakšpunktu, kā arī veikti papildinājumi 241. un 242. punktā.
Profesiju klasifikators ir papildināts ar 242.65. apakšpunktu, kā arī veikti papildinājumi 241. un 242. punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/82310f5e-e379-40c7-9ba2-878aa0b44d64
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
No 2024.gada 22. maija līdz 5. jūnijam organizēta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas rezultātā viedokļi par Noteikumu projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi