24-TA-2228: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu 14 (četrpadsmit) dienu operacionālo dīzeļdegvielas rezervju pastāvīgu uzturēšanu izmantošanai dienesta uzdevumu izpildei Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) un Latvijas Republikā dislocēto un izvietošanai plānoto ārvalstu bruņoto spēku vajadzībām gadījumā, ja valstī iestātos ārkārtējā situācija vai izņēmuma stāvoklis.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošais regulējums paredz, ka Latvijā katru gadu laikposmā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim ir atļauts realizēt tikai tādu dīzeļdegvielu, kurai pievienojamais biodegvielas (taukskābju metilesteru (FAME)) daudzums nav mazāks kā 6,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu”, lai Nacionālie bruņotie spēki varētu pastāvīgi uzturēt savas spējas operatīvi reaģēt uz valsts apdraudējumu.
Ņemot vērā NBS nodrošinājuma koncepcijā noteikto prasību pastāvīgi uzturēt operacionālās degvielas rezerves, tajā skaitā nodrošināt speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu pilnas degvielas bākas principu, kā arī ievērojot NBS noteiktos miera laika nobraukumu limitus, veidojas situācija, ka šo prasību izpildīšanai vasaras sezonā iegādātā dīzeļdegviela ar noteikto biodegvielas piejaukumu, iestājoties ziemas periodam un gaisa temperatūrai pazeminoties zem -5℃, nespēj pilnvērtīgi nodrošināt ziemas dīzeļdegvielas kvalitāti. Tā duļķojas un sprosto speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu degvielas sistēmu, radot problēmas iedarbināt speciālo militāro tehniku un speciālos militāros transportlīdzekļus, kas savukārt apdraud kaujas gatavību.
Tā kā degvielas apjomi, kas tiek uzglabāti rezervē ārkārtējai situācijai vai izņēmuma stāvoklim, ir lielāki nekā NBS nepieciešams ikdienas uzdevumu izpildē miera laikā, tad savlaicīgas pārejas nodrošināšanai no vasaras uz ziemas degvielu tiek apdraudēta prasība pastāvīgi uzturēt degvielas operacionālo rezervi noteiktajā apjomā, proti, tiek samazināts degvielas rezervuāros esošās vasaras dīzeļdegvielas daudzums, lai to aizstātu ar attiecīgās klases ziemas dīzeļdegvielu.
Papildus, ilgtermiņā uzglabājot dīzeļdegvielu ar biodegvielas piejaukumu, uzglabājamā degviela tiek pakļauta lielākam degvielas biopiesārņojumam, kas savukārt pazemina uzglabājamās dīzeļdegvielas kvalitāti.
Ņemot vērā NBS nodrošinājuma koncepcijā noteikto prasību pastāvīgi uzturēt operacionālās degvielas rezerves, tajā skaitā nodrošināt speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu pilnas degvielas bākas principu, kā arī ievērojot NBS noteiktos miera laika nobraukumu limitus, veidojas situācija, ka šo prasību izpildīšanai vasaras sezonā iegādātā dīzeļdegviela ar noteikto biodegvielas piejaukumu, iestājoties ziemas periodam un gaisa temperatūrai pazeminoties zem -5℃, nespēj pilnvērtīgi nodrošināt ziemas dīzeļdegvielas kvalitāti. Tā duļķojas un sprosto speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu degvielas sistēmu, radot problēmas iedarbināt speciālo militāro tehniku un speciālos militāros transportlīdzekļus, kas savukārt apdraud kaujas gatavību.
Tā kā degvielas apjomi, kas tiek uzglabāti rezervē ārkārtējai situācijai vai izņēmuma stāvoklim, ir lielāki nekā NBS nepieciešams ikdienas uzdevumu izpildē miera laikā, tad savlaicīgas pārejas nodrošināšanai no vasaras uz ziemas degvielu tiek apdraudēta prasība pastāvīgi uzturēt degvielas operacionālo rezervi noteiktajā apjomā, proti, tiek samazināts degvielas rezervuāros esošās vasaras dīzeļdegvielas daudzums, lai to aizstātu ar attiecīgās klases ziemas dīzeļdegvielu.
Papildus, ilgtermiņā uzglabājot dīzeļdegvielu ar biodegvielas piejaukumu, uzglabājamā degviela tiek pakļauta lielākam degvielas biopiesārņojumam, kas savukārt pazemina uzglabājamās dīzeļdegvielas kvalitāti.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt ar 9.24. apakšpunktu attiecīgajā redakcijā.
Atļaujot NBS visa kalendārā gada garumā vairumtirdzniecībā iegādāties un uzglabāt arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu 2., 3. un 4. klases dīzeļdegvielu:
visā uzglabāšanas periodā tiek nodrošināta operacionālajā rezervē uzglabājamās dīzeļdegvielas kvalitātes atbilstība standartiem;
pastāvīgi tiek uzturēti noteiktie uzglabājamie degvielas rezerves apjomi un nenotiek pārrāvumi, lai nodrošinātu pāreju no vasaras degvielas uz ziemas degvielu;
tiek ievērotas NATO standarta Nr.7090 “GUIDE SPECIFICATION (MINIMUM QUALITY STANDARDS) FOR NATO GROUND FUELS (F-54, F-58, F-67, F-63)” rekomendācijas, kas nosaka, ka dīzeļdegvielai, kuru paredzēts glabāt ilgtermiņā, ilgāk par 6 mēnešiem, ir jāatbilst ziemas dīzeļdegvielas specifikācijai;
tiek paaugstināta speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu tehniskā un kaujas gatavība ziemas sezonā.
Atļaujot NBS visa kalendārā gada garumā vairumtirdzniecībā iegādāties un uzglabāt arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu 2., 3. un 4. klases dīzeļdegvielu:
visā uzglabāšanas periodā tiek nodrošināta operacionālajā rezervē uzglabājamās dīzeļdegvielas kvalitātes atbilstība standartiem;
pastāvīgi tiek uzturēti noteiktie uzglabājamie degvielas rezerves apjomi un nenotiek pārrāvumi, lai nodrošinātu pāreju no vasaras degvielas uz ziemas degvielu;
tiek ievērotas NATO standarta Nr.7090 “GUIDE SPECIFICATION (MINIMUM QUALITY STANDARDS) FOR NATO GROUND FUELS (F-54, F-58, F-67, F-63)” rekomendācijas, kas nosaka, ka dīzeļdegvielai, kuru paredzēts glabāt ilgtermiņā, ilgāk par 6 mēnešiem, ir jāatbilst ziemas dīzeļdegvielas specifikācijai;
tiek paaugstināta speciālās militārās tehnikas un speciālo militāro transportlīdzekļu tehniskā un kaujas gatavība ziemas sezonā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Degvielu piegādājošajiem komersantiem būs jānodrošina iespēja NBS vasaras sezonā iegādāties ziemas dīzeļdegvielu.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Nav.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi