22-TA-2777: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Nacionālās drošības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 43, 2. §) 5. punktam Ekonomikas ministrijai ir uzdots sagatavot un ekonomikas ministrei līdz 2022. gada 20. septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi Nacionālās drošības likumā”, kurā jāparedz, ka nacionālajai drošībai nozīmīgā komercsabiedrība ir arī sabiedrība, kam pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar sadales vai pārvades sistēmu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Nacionālās drošības likumā” mērķis (turpmāk - likumprojekts) ir noteikt jaunus subjektus, uz kuru ir attiecināmi Nacionālās drošības likuma VI nodaļā noteiktie ierobežojumi, proti, likumprojekts paredz noteikt, ka nacionālajai drošībai nozīmīgo komercsabiedrība ir komercsabiedrība, kurai pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar sadales vai pārvades sistēmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Reaģējot uz drošības vides izmaiņām, kā arī ievērojot Latvijas apdraudējuma mainīgo raksturu, likumprojekts mazina energodrošības riskus Latvijas enerģētikas nozarē un veicina Latvijas enerģētiskās drošības stiprināšanu, kā arī Latvijas tautsaimniecības nepārtrauktu darbību.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācija ir ilgstoši izmantojusi tās energoresursus kā vienu no ārpolitikas veidošanas instrumentiem un kā rīku, lai ietekmētu lēmumu pieņemšanas procesu valstīs, kas saņem dabasgāzes piegādes no Krievijas Federācijas, tai skaitā arī Eiropas Savienības dalībvalstīs. Pēc Krievijas Federācijas īstenotā iebrukuma Ukrainā paļaušanās uz Krievijas Federācijas dabasgāzes nepārtrauktām piegādēm, jo īpaši apkures sezonā, radīja dabasgāzes apgādes riskus, kā arī tiešus draudus Latvijas Republikas valstiskumam. Ņemot vērā iepriekš minēto Saeima ir pieņēmusi un valsts prezidents ir izsludinājis grozījumus Enerģētikas likumā, kas ar 2023. gada 1. janvāri aizliedz dabasgāzes piegādi no Krievijas Federācijas.
Tai pat laikā dabasgāze ir viens no būtiskiem primārajiem energoresursiem, kas tiek izmantots gan elektroenerģijas, gan siltumenerģijas ražošanas procesā. Dabasgāzes patēriņa īpatsvars kopējā energoresursu patēriņa struktūrā Latvijā 2020. gadā bija 20,8 %, bet pārveidošanas sektorā - 49,5 %. Līdz ar to ir nepieciešams nodrošināt alternatīvus dabasgāzes piegādes avotus.
Atteikšanās no apgādes ar Krievijas Federācijas dabasgāzi un nodrošināšana ar citiem alternatīviem dabasgāzes avotiem ļaus nodrošināt Latvijas Republikas dabasgāzes lietotājus ar nepārtrauktu dabasgāzes apgādi par pamatotām cenām.
Lai nodrošinātu Latvijas apgādi ar dabasgāzi arī turpmāk, viens piegādes avotiem ir dabasgāzes piegāde sašķidrinātā veidā uz sašķidrinātās dabasgāzes termināli. Saskaņā ar Enerģētikas likuma 1. panta pirmās daļas 39.punktā ietverto definīciju sašķidrinātās dabasgāzes iekārta ir terminālis, ko izmanto dabasgāzes šķidrināšanai vai sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanai, izkraušanai un pārvēršanai gāzveida stāvoklī, kā arī tam piederošās iekārtas un pagaidu glabātavas, kas nepieciešamas sašķidrinātās dabasgāzes uzglabāšanai un atkārtotai pārvēršanai gāzveida stāvoklī, kā arī turpmākai piegādei uz dabasgāzes pārvades sistēmu vai enerģijas lietotājam. Tā kā šāda termināļa darbībai ir būtiska nozīme Latvijas apgādei ar dabasgāzi, tad, lai laicīgi novērstu apdraudējumu nacionālās drošības interesēm, ir nepieciešamas komercsabiedrības, kurām pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar sadales vai pārvades sistēmu, noteikt par nacionālajai drošībai nozīmīgām komercsabiedrībām.
Tai pat laikā dabasgāze ir viens no būtiskiem primārajiem energoresursiem, kas tiek izmantots gan elektroenerģijas, gan siltumenerģijas ražošanas procesā. Dabasgāzes patēriņa īpatsvars kopējā energoresursu patēriņa struktūrā Latvijā 2020. gadā bija 20,8 %, bet pārveidošanas sektorā - 49,5 %. Līdz ar to ir nepieciešams nodrošināt alternatīvus dabasgāzes piegādes avotus.
Atteikšanās no apgādes ar Krievijas Federācijas dabasgāzi un nodrošināšana ar citiem alternatīviem dabasgāzes avotiem ļaus nodrošināt Latvijas Republikas dabasgāzes lietotājus ar nepārtrauktu dabasgāzes apgādi par pamatotām cenām.
Lai nodrošinātu Latvijas apgādi ar dabasgāzi arī turpmāk, viens piegādes avotiem ir dabasgāzes piegāde sašķidrinātā veidā uz sašķidrinātās dabasgāzes termināli. Saskaņā ar Enerģētikas likuma 1. panta pirmās daļas 39.punktā ietverto definīciju sašķidrinātās dabasgāzes iekārta ir terminālis, ko izmanto dabasgāzes šķidrināšanai vai sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanai, izkraušanai un pārvēršanai gāzveida stāvoklī, kā arī tam piederošās iekārtas un pagaidu glabātavas, kas nepieciešamas sašķidrinātās dabasgāzes uzglabāšanai un atkārtotai pārvēršanai gāzveida stāvoklī, kā arī turpmākai piegādei uz dabasgāzes pārvades sistēmu vai enerģijas lietotājam. Tā kā šāda termināļa darbībai ir būtiska nozīme Latvijas apgādei ar dabasgāzi, tad, lai laicīgi novērstu apdraudējumu nacionālās drošības interesēm, ir nepieciešamas komercsabiedrības, kurām pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar sadales vai pārvades sistēmu, noteikt par nacionālajai drošībai nozīmīgām komercsabiedrībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā šāda termināla darbībai ir būtiska nozīme Latvijas apgādei ar dabasgāze, tad, lai novērstu apdraudējumu nacionālās drošības interesēm, ir nepieciešams noteikt īpašnieku uzraudzības mehānismus komercsabiedrībām, kurām pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar sadales vai pārvades sistēmu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešamas veikt grozījumus Nacionālās drošības likumā, kas paredz, ka par nacionālai drošībai nozīmīgu komercsabiedrību ir uzskatāma Latvijas Republikā reģistrēta komercsabiedrība, kurai pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar pārvades vai sadales sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Komercsabiedrību, kurām pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar pārvades vai sadales sistēmu, dalībnieki vai akcionāri, kam pieder būtiska līdzdalība šajā sabiedrībā, un biedri.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Komercsabiedrības, kurām pieder sašķidrinātās dabasgāzes iekārta, kas savienota ar pārvades vai sadales sistēmu, un personas, kurām ir būtiska līdzdalība attiecīgajās komercsabiedrībās.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
Likumprojekta tvērums atbilst Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes 2019. gada 19. marta Regulas (ES) Nr.2019/452 4.panta 1.punkta c) apakšpunktā noteiktajam, ka dalībvalstis var apsvērt iespēju vērtēt ārvalstu tiešos ieguldījumus, kas saistīti ar kritisku resursu piegādi, tostarp energopiegādi vai izejvielu piegādi.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi