Anotācija (ex-ante)

22-TA-2684: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Patvertņu būvnormatīvs LBN 210-24" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Normatīvais regulējums paredz pienākumu jauno ēku būvniecības gadījumā, tajās izbūvēt telpas drošam cilvēku patverumam no militārām darbībām, kā arī prasības šo telpu konstrukcijām un aprīkojumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Būvnormatīvā mērķis ir nodrošināt pietiekamo skaitu patvertņu izbūvi Latvijā laika gaitā, kas būtu izmantojamas drošam cilvēku patverumam militārā uzbrukuma gadījumā un kurās būtu nodrošināta nepieciešamā infrastruktūra, lai cilvēki varētu uzturēties patvertnē arī ilgstoši (ūdens, tualetes, elektrība). Būvnormatīvs izstrādāts, balstoties uz Somijas pieredzi, pielāgojot prasības Latvijas vajadzībām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kopš neatkarības atgūšanas nav pievērsta pietiekama uzmanība civilās aizsardzības būvju būvniecībai, tai skaitā nav veikta bumbu patvertņu būvniecība. Arī padomju laikā uzbūvētās patvertnes pamatā netiek uzturētas ekspluatācijai derīgā stāvoklī. Krievijas militārā agresija Ukrainā izgaismoja problēmas, kuras rada nepietiekams patvertņu skaits, kā arī aprīkojuma trūkums vietās, kuras cilvēki izvēlas patverumam. Ukrainā cilvēki no bombardēšanas un raķēšu apšaudēm slēpjas ēku pagrabos, kuros vairuma gadījumu nav pieejams ūdens, kanalizācija, kontaktligzdas saziņas līdzekļu uzlādēšanai, vai elektrisko iekārtu darbināšanai un, līdz ar to, tas neder ilgstošai uzturēšanās.

Būvnormatīva regulējums nespēs rast tūlītēju risinājumu cilvēku drošai patveršanai militārās agresijas gadījumā, tās mērķis ir pakāpeniski nodrošināt drošu un aprīkotu patvertņu izbūvi. Būvnormatīvs paredz pienākumu izbuvēt drošai patveršanai paredzētas telpas katrā jaunbūvējamā ēkā, kurā tās lietošanas dēļ, pastāvīgi un ilgstoši uzturas liels cilvēku daudzums. Patvertni var izbūvēt kā telpu vai telpu grupu ēkas iekšpusē vai kā atsevišķi stāvošu būvi ēkas tuvumā. Patvertne ir izbūvējama 3.grupas ēkās, kā arī 2.grupas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, kurās ir vairāk par 3 stāviem (sākot no 4 stāviem). Patvertnes izbūve nav nepieciešama tādās trešās grupas ēkās, kuras sava lietošanas rakstura dēļ cilvēki neizmanto (katlu mājas, energoapgādes ēkas), kā arī pārējās 1. un 2.grupas ēkās. 

Būvnormatīvs nosaka prasības patvertnes konstrukcijām, kā arī aprīkojumam. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Latvijā netiek paredzēta centralizēta patvertņu tīkla izbūve cilvēku drošai patveršanai militarās agresijas un uzbrukuma gadījumā. Uzsākoties karam, Latvijā cilvēkiem nav nodrošināta iespēja patverties īslaicīgi (uzlidojumu un apšaužu gadījumā) vai ilgstoši (līdz evakuācijai) regulārās karadarbības gadījumā. Primāri cilvēki meklē patverumu tās pašas ēkas, kurā viņi uzturas pagrabā, vai kādas tuvumā esošas publiskās ēkas pagrabā, jo ne visās ēkās ir izbūvēti pagrabi. 

Spēkā esošais regulējums neparedz pienākumu izbūvēt telpas drošam cilvēku patverumam ēkās, kurās ilgstoši uzturas cilvēki (piemēram, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, biroji vai publiskās ēkas). 
Risinājuma apraksts
[1] Būvnormatīvs paredz pienākumu ēkas jaunās būvniecības gadījumā, ēkā vai tās tuvumā izbūvēt telpas cilvēku drošam patvērumam. Patvertne ir izbūvējama 3.grupas ēku, kā arī 2.grupas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju virs 3 stāviem būvniecības gadījumā. 

Būvnormatīvā ir noteiktas tehniskās prasības patvertnēm. Normatīvais regulējums nosaka patvertnes minimālo platību, minimālo griestu augstumu, durvju platumu. Tāpat būvnormatīvs nosaka pienākumu izbūvēt avarijas izeju izkļūšanai no patversmes uz āru. Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu cilvēku izglābšanos ēkas sabrukšanas gadījumā. 
 
Problēmas apraksts
[2] Liela uzmanība pievēršama patvertņu konstrukcijām, lai iedarbojoties spiediena slodzēm patvertnes nesabruktu, tāpēc būvspeciālistiem ir liela atbildība izvēlēties atbilstošas slodzes patvertņu konstrukciju aprēķiniem.
Risinājuma apraksts
[2] Būvnormatīva III, IV un V nodaļā ir noteiktas prasības konstrukcijām, uzņemot paredzamās slodzes un veicot konstrukciju aprēķinus, aprēķinot nepieciešamos konstrukciju izmērus. Būvnormatīva V nodaļā ir noteiktas minimālās prasības konstrukciju biezumiem, stiegrojumam. Aizsardzībai pret šāviņu šķembām VI nodaļā ir noteikti konstrukciju biezumi un prasības durvīm.
Problēmas apraksts
[3] Patvēruma nodrošināšanai militāra uzbrukuma gadījumā patvertņu durvīm jābūt speciālām, hermētiskām.
Risinājuma apraksts
[3] Būvnormatīva VII nodaļā noteiktas prasības patvertņu durvīm, tai skaitā minimālajam izmēram, blīvējumam u.c. 
Problēmas apraksts
[4] Patvertnēm jābūt obligāti aprīkotām ar labu ventilācijas, gaisa attīrīšanas un filtrēšanas sistēmu, kā arī elektrības un ūdens padeves sistēmām. 
Risinājuma apraksts
[4] Prasības ventilācijas sistēmām, kuras ierīkojamas patvertnē ir jānodrošina iepriekš filtrēta gaisa pievade patvertnei, kā arī jābūt uzstādītām iekārtām, toksisko vielu noteikšanai un identificēšanai. (sk. VIII nodaļu). Būvnormatīva IX nodaļā noteiktas prasības ūdensapgādei, kanalizācijai, dzeramā ūdens tvertnēm. Prasības elektroapgādei un apgaismojumam noteiktas X nodaļa, bet ziņapmaiņas ierīcēm XI nodaļā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • projektētāji
Ietekmes apraksts
Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %.
 
Juridiskās personas
  • projektētāji, ēku būvnieki
Ietekmes apraksts
Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Teritorijas plānojumos jāparedz arī patvertnes

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi