Anotācija (ex-ante)

23-TA-705: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.pantu un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 966 (prot. Nr. 66 57. §) “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023.gadam” un minētā pasākumu plāna Nr. p. k. 9.7., no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums dienas nometnes (3 dienas) 5000 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnes (5 dienas) 3000 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības) organizēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt iespējas nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem (no 7 līdz 18 gadiem ieskaitot) piedalīties dienas un diennakts nometnēs, lai saņemtu atbalstu socializācijai un psihoemocionālajai labbūtībai, kā arī latviešu valodas praktizēšanai un prasmju pilnveidei, komunicējot un sadarbojoties gan savā starpā, gan ar Latvijas bērniem un jauniešiem daudzveidīgās radošajās norisēs un izglītojošās aktivitātēs kultūrizglītībā, vides izglītībā, tehniskajā jaunradē, sportā, veselīga dzīvesveida un drošības jautājumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izvērtējot vairāku valsts institūciju ieplānotos atbalsta pasākumus Ukrainas bērniem un jauniešiem, kurus paredzēts īstenot katrā pašvaldībā, sadarbojoties valsts un pašvaldību institūcijām un iestādēm, kā arī nevalstiskajām organizācijām, t.sk. ukraiņu kopienu un Ukrainas civiliedzīvotāju bēgļus pārstāvošajām un atbalstošajām organizācijām, jāsecina, ka efektīvākas un mērķtiecīgākas sadarbības nodrošināšanai darbā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem - bērniem un finansējuma piešķiršanai ir lietderīgi resursus apvienot un pārraudzīt vienai institūcijai.
Pamatojoties uz Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023.gadam 6.9.punktu un Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa rīkojumu Nr. 232 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžetu", Izglītības un zinātnes ministrija/Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar pašvaldībām nodrošinās Ukrainas bērniem un jauniešiem atbalstu dalībai neformālās izglītības pasākumos, t.sk. latviešu valodas apguvei, savukārt Sabiedrības integrācijas fonds/ Kultūras ministrija noteikti par atbildīgajiem par minētā plāna 9.7.punktu – dienas nometnes (3 dienas) 5000 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnes (5 dienas) 3000 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības). Ņemot vērā, ka abu ministriju plānoto pasākumu mērķauditorija ir Ukrainas nepilngadīgie iedzīvotāji un ka pašvaldības ir šo pasākumu īstenotājas, kā arī atbalsts tiek sniegts, izmantojot neformālās izglītības saturu un formas, ir lietderīgi veidot vienotu pieeju neformālās izglītības pieejamības nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem un tā izpildei paredzēts Sabiedrības integrācijas fondam piešķirto finansējumu novirzīt Izglītības un zinātnes ministrijai, tādejādi nodrošinot kvalitatīvu pasākumu organizēšanu caur vienu iestādi, kas izveidojusi administrēšanas mehānismu ar pašvaldībām šādu pasākumu nodrošināšanai.

Turklāt, valsts atbalsts Ukrainas bērnu nometņu organizēšanai tika sniegts jau 2022.gada vasarā, kad tika īstenota Ukrainas un Latvijas bērnu integrācijas nometņu programma ar mērķi nodrošināt atbalstu Ukrainas bērniem un jauniešiem latviešu valodas apguvē un stiprinātu viņu psihoemocionālo labizjūtu. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 31.maija rīkojumu Nr.392, šim mērķim pašvaldībām, ņemot vērā Ukrainas izglītojamo skaitu pašvaldībā, tika piešķirts valsts atbalsts 613 180 euro apmērā. Nometnes tika organizētas 1. - 12.klašu skolēniem, aicinot nometnēs piedalīties līdzīgā proporcijā dalībniekus no Ukrainas un Latvijas skolēnu vidus. No 2022.gada 15.jūnija līdz 30.augustam pašvaldībās tika organizētas 48 nometnes ar 1326 dalībniekiem, no kuriem 631 Ukrainas bērns un 695 Latvijas bērni. Tika atbalstītas 6-10 dienu ilgas dienas un diennakts nometnes. Dienas nometnes programma dienā vismaz 6 stundu ilga. No 48 nometnēm tika organizētas 13 diennakts nometnes un 35 dienas nometnes. Atbalsta apmērs par vienu nometnes dalībnieku dienā bija 20 euro apmērā (dienas nometne) vai 40 euro apmērā (diennakts nometne).
Piešķirtais finansējums tika izlietots tikai daļēji, jo nometņu programma bija jāīsteno īsā laika periodā - vasaras mēnešos, pašvaldībām pietrūka cilvēkresursu tās administrēšanai, paredzētais finansējums diennakts nometnēm bija nepietiekams, ietekmēja mainīgā situācija ar Ukrainas civiliedzīvotāju migrāciju u.c.
Pamatojoties uz Civilās aizsardzības pārvaldes datiem, kas iegūti no pašvaldībām, uz 2023.gada februāra beigām Latvijā reģistrēti 7716 Ukrainas bēgļu bērni vecumā  no 7 līdz 18 gadiem, Latvijas izglītības sistēmā reģistrēti 4299 izglītojamie, no tiem 1524 pirmsskolas izglītības iestādēs, bet 2775 vispārējās izglītības iestādēs. Profesionālās izglītības iestādēs mācās 74 audzēkņi. Tādējādi par lielu daļu Ukrainas skolas vecuma bērnu un jauniešu nav pietiekamas informācijas- kur, kā un vai viņi mācās, kāds ir viņu sociālais stāvoklis un psihoemocionālā labbūtība. Plānotais atbalsts nepieciešams gan tiem Ukrainas pusaudžiem un jauniešiem, kuri mācās attālināti Ukrainas izglītības iestādēs un kuru komunikācija ar vienaudžiem Latvijā ir ierobežota, gan arī tiem skolēniem, kuri vienlaikus mācās gan Latvijas, gan Ukrainas izglītības iestādēs un izjūt pārslodzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot 2022.gada Ukrainas un Latvijas bērnu vasaras nometņu pieredzi un rezultātus, pamatā visās nometnēs tika sasniegts izvirzītais mērķis: Ukrainas bērniem veicināta latviešu valodas apguve, notikusi iepazīšanās ar latviešu tradīcijām, Latvijas kultūrvēsturi, dabu, kā arī nometnes dalībniekiem attīstītas socializēšanās un komunikācijas, sadarbības prasmes.
Nometņu organizēšanā visaktīvāk iesaistījās biedrības, vispārējās izglītības iestādes, bērnu un jauniešu interešu izglītības iestādes.
Gan pašvaldības, gan nometņu organizētāji ļoti atzinīgi novērtēja iespēju organizēt tematiskas nometnes, kurās Ukrainas un Latvijas bērni varēja kopīgi darboties, iepazīties, sadraudzēties un caur dažādām aktivitātēm socializēties, kas pēc pandēmijas bija nozīmīgi arī Latvijas bērniem. Aptaujājot pašvaldības, secināts, ka tās pašvaldības, kuras nepaspēja vasaras mēnešos apgūt piešķirto finansējumu, un arī tās, kuras to pilnībā apguva, bija gatavas nometnes organizēt rudens brīvdienās, diemžēl tas 2022.gadā nebija iespējams.
Lai sasniegtu nometņu organizēšanas galveno mērķi 2023.gadā - bērnu un jauniešu socializēšanos un psihoemocionālās labbūtības sekmēšanu, latviešu valodas praktizēšanu un prasmju pilnveidi latviskā vidē, ir lietderīgi, ka nometnēs darbojas kopā Ukrainas un Latvijas bērni un jaunieši.  Tas sekmētu Ukrainas bērnu un jauniešu latviešu valodas lietošanu, Ukrainas bērnu socializēšanos un integrēšanos ar Latvijas bērniem un jauniešiem, pilnveidotu komunikācijas, saskarsmes un sadarbības prasmes kopīgās izglītojošas un radošajās nodarbībās gan kultūrizglītībā, gan vides un tehniskajā jaunradē, gan sportā, gan citās neformālās izglītības aktivitātēs.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums 1 800 000 EUR, lai nodrošinātu Ukrainas nepilngadīgajiem civiliedzīvotājiem dienas un diennakts nometņu organizēšanu, ietverot nometnēs izglītojošus pasākumus un socializēšanos.
2023.gadā, plānojot bērnu nometņu organizēšanas programmu, ir ņemta vērā iepriekšējā perioda pieredze, tādējādi ir plānota nometņu organizēšanas iespēja līdz 2023.gada 1.novembrim.
Atbalsta apjoms plānots aptuveni 8000 bērnu dalībai nometnēs, pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/Ukrainas bērni), 2) atsaucību piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs.
 
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne). Vienam bērnam paredzētajā atbalstā apmērā ir iekļautas arī izmaksas atbalsta programmas administrēšanai Valsts izglītības satura centram un pašvaldībām kopā līdz 5% apmēram.
Aprēķins veidots, ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju (7 līdz 18 gadu vecumā) skaitu katrā pašvaldībā un pieņemot, ka nometnēs piedalīsies vairāk nekā puse no visiem pašvaldībā esošajiem Ukrainas bērniem un jauniešiem.    

Atbalstam nometņu programmas administrēšanai Valsts izglītības satura centram 13 841 euro, kas paredzēti grāmatveža pienākumu apmaksai un programmas koordinatoru un administratora pienākumu apmaksai.

Pašvaldībām programmas administrēšanai līdz 4 % ( jeb 72 000 euro) no programmā apgūtā finansējuma pēc faktiskās nometņu norises un to attiecināmā finansējuma deklarēšanas paredzēta, lai segtu papildu administratīvās un organizatoriskās izmaksas. Pašvaldības nodrošina konkursu organizēšanu par nometņu norisi, to kvalitatīvo izvērtējumu, dalībnieku datu apkopojumu un pārraudzību, nometņu ieviešanas atbalstu un pārraudzību. No šīm izmaksām plānots segt ar papildu personāla piesaisti saistītās izmaksas. 

Bērnu nometnes organizē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumiem Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība” un ievērojot tajos noteiktās prasības.
Nometnei jābūt reģistrētai un saskaņotai bērnu nometņu datu bāzē www.nometnes.gov.lv, un nometņu vadītājam jābūt derīgai nometnes vadītāja apliecībai.

Organizējot nometni, jāievēro arī Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 120. punkts: “Bērnu nometnes organizēšanā ievēro piesardzības pasākumus, kas noteikti Valsts izglītības satura centra vadlīnijās bērnu nometņu organizētājiem. Bērnu nometnē ir noteikta atbildīgā persona un izstrādāta procedūra rīcībai, ja nometnes dalībnieku vai darbinieku vidū konstatēta saslimšana ar Covid-19.” Vadlīnijas piesardzības pasākumiem bērnu nometņu organizētājiem:
www.nometnes.gov.lv

Nometņu organizētājs var būt gan pašvaldību dibinātas iestādes, gan biedrības un nodibinājumi, gan nevalstiskās organizācijas un citas juridiskas personas.

Finansējums nometnēm tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības satura centru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums nometņu organizatoriem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem nometņu organizētāju kritērijiem. Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus nometnes organizētājam un piedāvājuma izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu nometnes norisi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Saņems atbalstu socializācijai un psihoemocionālajai labbūtībai, kā arī latviešu valodas praktizēšanai un prasmju pilnveidei, komunicējot un sadarbojoties gan savā starpā, gan ar Latvijas bērniem un jauniešiem daudzveidīgās radošajās norisēs un izglītojošās aktivitātēs kultūrizglītībā, vides izglītībā, tehniskajā jaunradē, sportā, veselīga dzīvesveida un drošības jautājumos.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, Valsts izglītības satura centrs
Ietekmes apraksts
Jānodrošina nometņu programmas un to administrēšana

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 800 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 800 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 800 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 800 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 800 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums tiek plānots dienas nometnēm (3 dienas) 5000 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnēm (5 dienas) 3000 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības) organizēšanai. Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne).
Aprēķins:
- 50 euro x 3 dienas x 5000 skolēnu = 750 000 euro
- 70 euro x 5 dienas x 3000skolēnu = 1 050 000 euro
Kopā: 750 000 euro + 1 050 000 euro = 1 800 000 euro, tai skaitā:
Valsts izglītības satura centram tiek paredzēts no kopējās programmas summas:
3 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 7 mēneši * 1.2359 = 10 023 euro;
1 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 8 mēneši * 1.2359 = 3818 euro.


Pašvaldībām paredzamās izmaksas programmas administrēšanai līdz 4% jeb 72000 euro atbilstoši faktiskajām izmaksām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem - bērniem vecumā no 7 līdz 18 gadiem tiek nodrošināta sociālā integrēšanās iespēja vienaudžu vidū un iespēja apgūt intensīvā, viņam piemērotā formā latviešu valodas apguvi, lai veiksmīgāk iekļautos Latvijas izglītības sistēmā. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi