Anotācija (ex-ante)

22-TA-138: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē”  (turpmāk – projekts) izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Invaliditātes likuma 12. panta piekto un septīto daļu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 695 “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē” (turpmāk – noteikumi Nr.695) atbilstību Invaliditātes likuma 12. panta otrās daļas regulējumam attiecībā uz dokumentiem, uz kuru pamata izglītojamai personai ar I vai II invaliditātes grupu var tikt piešķirts no valsts budžeta apmaksāts asistenta pakalpojums pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai (turpmāk – asistenta pakalpojums).
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu Nr.695 regulējumu asistenta pakalpojumu izglītojamā persona var saņemt, pamatojoties uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – valsts komisija) izsniegto atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionālajiem traucējumiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr.276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” 36. punktu lēmuma par asistenta pakalpojuma piešķiršanu pieņemšanai nepieciešamo informāciju par personas invaliditāti un īpašas kopšanas nepieciešamību izglītības iestāde iegūst no Valsts izglītības informācijas sistēmas tiešsaistes režīmā no valsts komisijas Invaliditātes informatīvās sistēmas.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Invaliditātes likuma 12. panta otrā daļa redakcijā, kas bija spēkā līdz 2021. gada 30. jūnijam, noteica, ka šā panta pirmās daļas 3. un 4. punktā minēto asistenta pakalpojumu ir tiesības saņemt personai ar I vai II invaliditātes grupu, pamatojoties uz valsts komisijas atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, un personai no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, pamatojoties uz valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionālajiem traucējumiem.
Ar 2020. gada 23. novembra likumu tika izdarīti grozījumi Invaliditātes likuma 12. panta otrajā daļā, nosakot, ka likuma 12. panta pirmās daļas 3. un 4. punktā minēto asistenta pakalpojumu personai ar I un II invaliditātes grupu ir tiesības saņemt, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtējumu. Minētie grozījumi stājās spēkā 2021. gada 1. jūlijā.   
Ievērojot minēto, konstatējams, ka noteikumos Nr. 695 nav regulējuma, kas noteiktu asistenta pakalpojuma piešķiršanas kārtību izglītojamai personai ar I un II invaliditātes grupu, tai skaitā, nav regulējuma, kas ļautu izglītības iestādei saņemt lēmuma par asistenta piešķiršanu pieņemšanai nepieciešamo informāciju.
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt, ka gadījumā, ja asistenta pakalpojums ir nepieciešams izglītojamai personai ar I vai II invaliditātes grupu, izglītojamā persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniegumam par asistenta pakalpojuma piešķiršanu pievieno pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtējumu vai arī informē izglītības iestādi par šāda novērtējuma esamību.

Projekts arī paredz noteikt, ka izglītības iestādei ir tiesības pieprasīt informāciju no pašvaldības sociālā dienesta. Tādējādi arī gadījumā, kad iesniegumam nebūs pievienots pašvaldības sociālā dienesta novērtējums, izglītības iestāde lēmuma par asistenta piešķiršanu pieņemšanai nepieciešamo informāciju un dokumentus varēs pieprasīt pašvaldības sociālajam dienestam.

Noteikumu Nr. 695 8. punkts nosaka, ka gadījumā, ja valsts komisijas atzinumā par īpašas kopšanas nepieciešamību izglītojamai personai sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem ir veiktas izmaiņas, valsts komisija pēc saskaņošanas ar izglītojamo personu vai viņas vecākiem par to nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā informē izglītības iestādi. Projekts paredz noteikt līdzīgu regulējumu arī attiecībā uz pašvaldības sociālā dienesta novērtējumu.

 
Problēmas apraksts
Ar 2018. gada 1. novembra grozījumiem Invaliditātes likumā minētā likuma 12. panta pirmās daļas 4. punkts tika papildināts ar norādi uz studējošajiem augstskolās un koledžās, tādējādi nodrošinot iespēju arī augstskolās un koledžās studējošajiem – personām ar invaliditāti – saņemt asistenta pakalpojumu. Prasības asistentam, nosacījumus un kārtību, kādā piešķir asistenta pakalpojumu augstskolā un koledžā, kā arī valsts budžeta finansējuma aprēķināšanas un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumi Nr. 316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti.” Savukārt noteikumi Nr. 695 regulē minētos jautājumus attiecībā uz izglītojamiem pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādē (izņemot speciālās izglītības iestādi, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta).
Vienlaikus konstatējams, ka noteikumu Nr.695 1.punktā ir iekļauta norāde uz izglītojamām personām ar invaliditāti, tādējādi radot maldīgu priekšstatu par personu loku, uz kurām attiecas šo noteikumu regulējums.
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 695 1. punktu, atbilstoši Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4. punktā noteiktajam norādi uz izglītības iestādi aizstājot ar norādi uz pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādi (izņemot speciālās izglītības iestādi, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta).
 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 695 4. punktā ir veidots saīsinājums “izglītojamā vecāki”, attiecinot šo saīsinājumu uz vārdkopu “izglītojamās personas vecāki (vai persona, kas īsteno aizgādību, vai audžuģimene)”. Konstatējams, ka šāds saīsinājums turpmākajā noteikumu Nr. 695 tekstā (sk., noteikumu, 5., 6. un 8.punktu) netiek lietots, un tādējādi netiek nodrošināta arī viennozīmīga teksta izpratne. Turklāt Invaliditātes likumā ir lietoti vārdi “likumiskais pārstāvis”.
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 695 4. punktu, aizstājot vārdus “izglītojamās personas vecāki (vai persona, kas īsteno aizgādību, vai audžuģimene)” ar Invaliditātes likumā lietotajiem vārdiem “likumiskais pārstāvis” un attiecīgi precizējot arī minēto noteikumu 5., 6. un 8. punktu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Lai nodrošinātu iespējami vienkāršāku asistenta pakalpojuma administrēšanu izglītojamiem pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē, Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Labklājības ministriju izvērtēja iespēju sagatavot grozījumus Invaliditātes likumā, nosakot, ka asistenta pakalpojumu vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādē ir tiesības saņemt personai ar I vai II invaliditātes grupu, pamatojoties uz valsts komisijas atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, kā tas bija līdz 2021. gada 1. jūlijam. 

Ņemot vērā, ka minētais risinājums radītu papildu administratīvo slogu valsts komisijai, papildu izdevumus valsts budžetam sakarā ar jauna atzinuma ieviešanu un valsts komisijas Invaliditātes informatīvās sistēmas pielāgošanu, kā arī ņemot vērā, ka personu skaits, uz kuru varētu attiekties šādas izmaiņas, ir ļoti neliels, šāds risinājums nav atbalstāms. Jāatzīmē, ka uz 2021. gada 15. septembri ir sešas izglītojamās personas ar invaliditāti, kas saņem asistenta pakalpojumu, pamatojoties uz valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un kuras, iespējams, turpinās mācības nākamajā mācību gadā jau kā 18 gadu vecumu sasniegušas personas, kurām noteikta I vai II invaliditātes grupa.

Invaliditātes likuma 12. panta 5.1 daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kritērijus asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtēšanai un pakalpojuma apjoma noteikšanai. Izglītības un zinātnes ministrija izvērtēja lietderību noteikumos Nr. 695 iekļaut regulējumu atbilstoši minētajam pilnvarojumam. Ievērojot, ka šādā gadījumā daļēji tiktu dublēts Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti” regulējums, šāds risinājums nav atbalstāms. Labklājības ministrija ir piekritusi grozījumu izdarīšanai minētajos noteikumos, attiecinot noteikumu regulējumu arī uz personām ar I un II invaliditātes grupu, kuras mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs. Jāatzīmē, ka jau šobrīd, ievērojot Administratīvā procesa likuma 15. panta 12. daļā nostiprināto juridiskās obstrukcijas principu, minētajos noteikumos noteiktie kritēriji asistenta pakalpojuma nepieciešamības izvērtēšanai tiek piemēroti attiecībā uz minēto personu grupu.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas ar I un II invaliditātes grupu, kuras mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs, un šo personu likumiskie pārstāvji.
Ietekmes apraksts
 Lai saņemtu asistenta pakalpojumu, izglītojamā persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniegumam, kas adresēts attiecīgajai izglītības iestādei, pievienos pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtējumu vai arī sniegs informāciju par šāda novērtējuma esamību.

 
Juridiskās personas
  • Vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādes, pašvaldību sociālie dienesti.
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, lēmumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu attiecībā uz personām ar I un II invaliditātes grupu pieņems, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamību. Nepieciešamības gadījumā izglītības iestādes lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju pieprasīs pašvaldības sociālajam dienestam.
Pašvaldību sociālie dienesti sniegs izglītības iestādēm lēmumu pieņemšanai nepieciešamo informāciju, tai skaitā informēs par izmaiņām asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtējumā.   
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektā paredzēto izmaiņu izpilde tiek nodrošināta kārtējā gada budžeta likumā apstiprināto līdzekļu ietvaros programmā 12.00.00 Finansējums asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personai ar invaliditāti pārvietošanas atbalstam un pašaprūpes veikšanai.

4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumi Nr. 316 “Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti.”
 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izdarīt grozījumus minētajos noteikumos, nodrošinot, ka šajos noteikumos minētie kritēriji asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai ir piemērojami arī attiecībā uz personām ar I un II invaliditātes grupu, kuras mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs.  
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē vienlaicīgi ar šajā anotācijas 4.1.1. apakšpunktā minēto Labklājības ministrijas sagatavoto noteikumu projektu. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/1f1ffd65-1c9e-4eaa-a2e9-268a24f1b930
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldību sociālie dienesti, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādes.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi