Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3037: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 819 "Noteikumi par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai aktualizētu Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumus Nr.819 “Noteikumi par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām” (turpmāk – MK noteikumi).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumos Nr.819 “Noteikumi par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi pārņemt aktualizēto Eiropas Savienības nesadarbojošos jurisdikciju sarakstu nodokļu jomā (turpmāk – ES saraksts).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka MK noteikumi tiek piemēroti gan uzņēmumu ienākuma nodokļa, gan iedzīvotāju ienākuma nodokļa vajadzībām, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un mazinātu administratīvo slogu gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan nodokļu maksātājiem attiecībā uz nodokļu piemērošanu darījumiem ar sarakstā iekļautajām jurisdikcijām, grozījumi stājas spēkā ar 2023. gada 1. janvāri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz spēkā esošajos MK noteikumos iekļautais jurisdikciju saraksts ir balstīts uz Eiropas Savienības Padomes (turpmāk – Padome) 2021.gada 5.oktobrī aktualizēto ES sarakstu un iekļauj deviņas jurisdikcijas (ASV Guamas teritorija, ASV Samoa teritorija, ASV Virdžīnu salu teritorija, Fidži Republika, Palau Republika, Panamas Republika, Samoa Neatkarīgā Valsts, Trinidādas un Tobāgo Republika, Vanuatu Republika).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gadā ES saraksts tika pārskatīts divas reizes:
- saskaņā ar Padomes 2022.gada 24.februāra secinājumiem (6437/22; FISC 50; ECOFIN 156, publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī 2022.gada 3.martā) ES saraksts tika saglabāts bez izmaiņām, un
- saskaņā ar Padomes 2022.gada 4.oktobra secinājumiem (13092/22; FISC 197; ECOFIN 954, publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī 2022.gada 12.oktobrī)  ES sarakstam tika pievienotas  Angiljas teritorija,  Bahamu Sadraudzība un Tērksas un Kaikosas salu teritorija.

Līdz ar to, šobrīd aktuālais Padomes 2022.gada 4.oktobrī apstiprinātais ES saraksts ietver divpadsmit jurisdikcijas (Angiljas teritorija, ASV Guamas teritorija, ASV Samoa teritorija, ASV Virdžīnu salu teritorija, Bahamu Sadraudzība, Fidži Republika, Palau Republika, Panamas Republika, Samoa Neatkarīgā Valsts, Tērksas un Kaikosas salu teritorija, Trinidādas un Tobāgo Republika, Vanuatu Republika).
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi aktualizēt MK noteikumos minēto jurisdikciju sarakstu atbilstoši Padomes 2022.gada 4.oktobra secinājumiem, sarakstam pievienojot Angiljas teritoriju, Bahamu Sadraudzību un Tērksas un Kaikosas salu teritoriju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Padomes 2019.gada 12.marta secinājumos (7441/19; FISC 169; ECOFIN 297) par ES sarakstu ir noteikts, ka sākot ar 2020.gadu, ES saraksts tiks aktualizēts ne biežāk kā divas reizes gadā, līdz ar to, sagaidāma regulāra MK noteikumu aktualizēšana.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar nodokļu maksātājus, kas veic darījumus ar personu, kura atrodas, ir izveidota vai nodibināta MK noteikumos minētajā jurisdikcijā. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar nodokļu maksātājus, kas veic darījumus ar personu, kura atrodas, ir izveidota vai nodibināta MK noteikumos minētajā jurisdikcijā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projekta regulējums izriet no Eiropas Savienības Padomes secinājumiem par ES sarakstu.
Skaidrojums
Noteikumu projekta būtība un mērķis neatšķiras no šobrīd spēkā esošo MK noteikumu mērķa un būtības – esošais zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts tiek aktualizēts atbilstoši Padomes secinājumiem par ES saraksta aktualizēšanu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi