Anotācija (ex-ante)

22-TA-55: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts saistībā ar nepieciešamību COVID-19 straujas izplatības pieauguma apstākļos atjaunot slimības pabalsta izmaksu no valsts budžeta līdzekļiem personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kurām ir konstatēta saslimšana ar Covid-19 (vai atrašanās karantīnā), vai personai ir elpošanas sistēmas saslimšana.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt personai, kurai ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai tā ir saņēmusi klīniskās universitātes slimnīcas speciālista vai speciālistu konsilija atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, slimības pabalsta izmaksu: (1) no pirmās darbnespējas dienas, ja persona saslimusi ar Covid-19 vai atrodas mājas karantīnā; (2) par laiku no darbnespējas pirmās līdz darbnespējas trešajai dienai, ja izsniegta darbnespēja lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 55.punktam personai, kurai ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kura ir saņēmusi atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kurai tiek izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā no 2021. gada 6. novembra līdz 2021. gada 31. decembrim, slimības pabalstu piešķir un izmaksā no pirmās darbnespējas dienas. 

Minētā likuma pārejas noteikumu 56.punkts nosaka, ka  personai, kurai ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kura ir saņēmusi atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kurai no 2021. gada 6. novembra līdz 2021. gada 31. decembrim atbilstoši Ministru kabineta 2001. gada 3. aprīļa noteikumiem Nr. 152 "Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība" izsniegta darbnespējas lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai izsniedz darbnespējas lapu B bez personas apskates (attālināti) un par šo laikposmu piešķir slimības pabalstu 80 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas algas. Ja persona ir nosūtīta veikt analīzes par saslimšanu ar Covid-19 un analīzes:
1) ir negatīvas, bet darbnespēja turpinās, izsniegtā darbnespējas lapa B noslēdzama trešajā darbnespējas dienā un atverama darbnespējas lapa A. Slimības nauda izmaksājama šā likuma 36. pantā noteiktajā kārtībā;
2) ir pozitīvas, slimības pabalstu piešķir atbilstoši šo pārejas noteikumu 55. punktam.

Atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 58.punktam laikposmā no 2021. gada 6. novembra līdz 2021. gada 31. decembrim slimības pabalsta kopējā periodā neieskaita darbnespējas dienas, par kurām šo pārejas noteikumu 55. punktā minētajai personai ir izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu, ka personai, kurai ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai tā ir saņēmusi klīniskās universitātes slimnīcas speciālista vai speciālistu konsilija atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, slimības pabalstu izmaksātu no pirmās darbnespējas dienas, ja persona saslimusi ar Covid-19 vai atrodas mājas karantīnā un par laiku no darbnespējas pirmās līdz darbnespējas trešajai dienai, ja izsniegta darbnespēja lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, ir jāatjauno periods, kādā minētais atbalsts tiek sniegts.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka laikposmā no 2022. gada 17. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim personai, kurai ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kura ir saņēmusi atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19:
1) slimības pabalstu piešķir un izmaksā no pirmās darbnespējas dienas, ja personai ir izsniegta darbnespējas lapa B  sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā;
2) ja personai izsniegta darbnespējas lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai izsniedz darbnespējas lapu B bez personas apskates (attālināti) un par šo laikposmu piešķir slimības pabalstu 80 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas algas. Ja persona ir nosūtīta veikt analīzes par saslimšanu ar Covid-19 un analīzes:
a) ir negatīvas, bet darbnespēja turpinās, izsniegtā darbnespējas lapa B noslēdzama trešajā darbnespējas dienā un atverama darbnespējas lapa A. Slimības nauda izmaksājama šā likuma 36. pantā noteiktajā kārtībā;
b) ir pozitīvas, slimības pabalstu piešķir atbilstoši šo pārejas noteikumu 62. punkta pirmajam apakšpunktam.
3) ja personai, kurai sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā izsniegta darbnespējas lapa A, un kurai tiesības uz darba devēja izmaksājamo slimības naudu radušās līdz 2022. gada 16. janvārim, bet darbnespēja nepārtraukti turpinās pēc 2022. gada 17. janvāra, slimības naudu par pārejošu darbnespēju izmaksā darba devējs līdz desmitajai darbnespējas dienai;
4) slimības pabalsta kopējā periodā neieskaita darbnespējas dienas, par kurām šo pārejas noteikumu 55.punktā minētajai personai ir izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā.”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Regulējuma rezultātā pret personām, kuras atrodas vienādos un salīdzināmos apstākļos, proti, darba ņēmējiem, kuriem ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuri ir saņēmuši atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kuri saslimuši ar Covid-19 vai atrodas mājas karantīnā, varētu būt konstatējama atšķirīga attieksme, jo līdz 16.janvārim izsniegtās darbnespējas lapas tiek apmaksātas atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” 36.pantā noteiktajam. Savukārt darbnespējas lapas, kuras  tiks izsniegtas laikposmā no 17.janvāra līdz 28.februārim, tiks apmaksātas atbilstoši minēta likuma pārejas noteikumu 55.un 56.punktam.
 
Šāds regulējums noteikts, jo objektīvu iemeslu dēļ (atbilstoši Ministru kabineta 03.04.2001. noteikumiem Nr 152. ārsts vai ārsta palīgs darbnespējas lapu sagatavo elektroniski veselības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu. Darbnespējas lapu hronoloģiskā secībā reģistrē veselības informācijas sistēmā un precīzi aizpilda visas darbnespējas lapas ievades formas sadaļā paredzētās ailes, kuras attiecas uz konkrēto darbnespējas gadījumu. Ja tehnisku iemeslu dēļ darbnespējas lapu veselības informācijas sistēmā nav iespējams reģistrēt darbnespējas perioda pirmajā dienā, par kuru izsniegta darbnespējas lapa, to reģistrē ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā) vienotajā veselības nozares elektronisko informācijas sistēmā nav iespējams anulēt iepriekš izsniegtās darbnespējas lapas, lai tās aizstātu ar no jauna izsniegtām vai izsniegt darbnespējas lapas ar atpakaļejošu datumu, kas ir ilgāks, kā to paredz spēkā esošais tiesiskais regulējums.
 
Identisks darbnespējās lapu regulējums Covid-19 radīto seku laikā bija spēkā arī iepriekš (darbnespējas lapu apmaksas nosacījumi pirmo reizi tika mainīti 2020.gada 20 martā - likumprojekts “Grozījums likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”” pieņemts Saeimā 2020.gada 20.martā).
 
Attiecīgo grozījumu izstrādes procesā un pēc tam arī izskatīšanas laikā Saeimā tika vērtēts arī atšķirīgas attieksmes jautājums un iespējamais privātpersonu interešu ierobežojuma aspekts, secinot, ka atšķirīgs regulējums ir saprātīgi un objektīvi pamatojums, jo:
1) sabiedrības ieguvums ir lielāks salīdzinājumā ar privātpersonu interešu ierobežojumu, jo normas mērķis ir sniegt atbalstu darba devējiem darbnespējas lapu apmaksas nodrošināšanā ārkārtējā situācijā (…), jo situācijas attīstībai būs nelabvēlīga ietekme uz Latvijas ekonomiku un darba tirgu” (likumprojekta “Grozījums likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu””, pieņemts Saeimā 2020.gada 20.martā, anotācija). Privātpersona interešu ierobežojums ir salīdzinoši neliels, jo darba devēja apmaksātās slimības naudas un valsts apmaksātā slimības pabalsta nosacījumi atšķiras salīdzinoši maz (darba devējs nemaksā slimības naudu par pirmo darbnespējas dienu, par 2. un 3.dienu maksā 75%, bet pēc tam 80% apmērā par 4.-10.darbnespējas dienu; slimības pabalstu maksā no pirmās darbnespējas dienas 80% apmērā, līdz ar to persona zaudē vienu apmaksātu dienu un 2 dienas saņem par 5% mazāk slimības naudā, kā tas būtu slimības pabalsta gadījumā);
2) alternatīvs risinājums, kā piemēram jau izsniegto darbnespējas lapu A anulēšana un jaunu darbnespējas lapu B izsniegšana, nebija iespējams, jo nepieciešams veikt apjomīgas izmaiņas vienotajā veselības nozares elektronisko informācijas sistēmā, kas prasītu ievērojamus laika un finanšu resursus;
3) tā kā Covid-19 izplatības laikā svarīga ir elastīga un ātra atbalsta sniegšana, tika secināts, ka tāds alternatīvs risinājums kā finansiāli kompensēt darba devējiem jau izsniegto darbnespēju lapu A izmaksas, nesasniegtu mērķi, jo tas būtu laikietilpīgs process, kas prasītu virkni grozījumu dažādos normatīvajos aktos.
Ņemot vērā minēto, tika secināts, ka kopējais  sabiedrības ieguvums ir lielāks salīdzinājumā ar atsevišķi privātpersonu un darba devēju interešu ierobežojumu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sociāli apdrošinātās personas, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kurām izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā no 2022. gada 17.janvāra līdz 2022. gada 28.februārim, vai izsniegta darbnespēja lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ par laiku no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai.
Ietekmes apraksts
Personām būs tiesības uz slimības pabalstu.
Juridiskās personas
  • Darba devēji
Ietekmes apraksts
Tiek samazinātas darba devēja izmaksas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
303 637 994
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
303 637 994
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
303 637 994
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
303 637 994
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā norādīti izdevumi slimības pabalstam saskaņā ar likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” apstiprinātajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins



Izdevumu ietekme nav precīzi aprēķināma un ir atkarīga no  faktiskās situācijas saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatību (skat. 8.punktu), līdz ar to TAP sistēmā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” finansiālo tabulu nav iespējams aizpildīt.





 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojekta iespējamā ietekme pie dažādiem pieņēmumiem par slimības pabalsta izmaksām atkarībā no Covid-19 infekcijas izplatības un saslimušo skaita pievienota anotācijas pielikumā.



Likumprojekta īstenošanai būs nepieciešami papildus valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļi, kas, tiks pieprasīti atbilstoši “Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma” 24. un 25.pantam, kas nosaka, ka Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par valsts apdraudējuma seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, kā arī par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas izmaiņas, tai skaitā apropriācijas samazināšanu vai pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi, kā arī veikt apropriācijas pārdali ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Labklājības ministrija līdzekļu pieprasījumu sagatavos atbilstoši faktiskajai situācijai saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatību, sākotnēji izdevumus slimības pabalstam ar cēloni "Cits cēlonis (Ārkārtas stāvoklis)" sedzot no speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 2022.gadam apstiprinātajiem izdevumiem slimības pabalstam.

Pabalsta izmaksu nodrošina VSAA.







 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošināta slimības pabalsta izmaksa no pirmās darbnespējas dienas.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi