Anotācija (ex-ante)

24-TA-2652: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Vārpas-1" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Vārpas-1" (kadastra Nr. 66720040128) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720040495) 0,39 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720040494) 0,0073 ha platībā, zemes vienību kadastra apzīmējums 66720040488) 0,55 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720040489) 0,76 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "LV/EE robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot tās izmantošanu dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Vārpas-1" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040128) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
1.1. saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2024. gada 19. janvārī nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-270 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Vārpas-1" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040128, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot sākotnēji par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040128 (turpmāk – Zemes vienība 66720040128) daļas aptuveni 0,444 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040311 (turpmāk – Zemes vienība 66720040311) 1,3 ha platībā atsavināšanu.
Saskaņā ar 2024. gada 27. jūnijā akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju, ka, detalizējot būvprojekta tehniskos risinājumus, ir precizētas Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības 66720040128 daļas robežas un platība, Zemes vienības 66720040128 atsavināmā daļa palielinājusies par 35 m2 un nosakāma aptuveni 0,4475 ha platībā. Attiecīgi samazinājusies Zemes vienības 66720040128 atlikušās daļas platība - aptuveni 4,2525 ha.
2024. gada 5. jūlijā Institūcija nosūtīja Īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-3407  "Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma "Vārpas-1" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040128, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par precizēto atsavināmo platību aptuveni 0,4475 ha no Zemes vienības 66720040128.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1.2.1. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 933 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.2.2. Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem Nekustamais īpašums sastāv no Zemes vienības 66720040128 - 4,7 ha platībā un Zemes vienības 66720040311-  1,3 ha platībā.
1.2.3. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības.
1.2.4. Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 933 izdarītas atzīmes par lietu tiesībām, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu:
- Rīgas jūras līča aizsargjosla;
- Elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 0,4 kV - 0,06 km/20 m aizsargjosla - 0,1 ha;
- Nekustams īpašums atrodas Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonā;
- Nekustams īpašums atrodas "Salacas ieleja" dabas parkā;
- Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības josla.
1.2.5. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) dati:
1.2.5.1. Par Zemes vienību 66720040128:
- reģistrēts apgrūtinājums: aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) - 0,1 ha;
- reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 4,4 ha (tajā skaitā aramzemes platība 4,4 ha); purvu platība- 0,1 ha; ūdens objektu zemes platība - 0,1 ha; pārējās zemes platība - 0,1 ha;
- reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 4,7 ha platībā.
1.2.5.2. Par Zemes vienību 66720040311:
- apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:  lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,1 ha (tajā skaitā aramzemes platība 1,1 ha); ūdens objektu zemes platība - 0,1 ha; pārējās zemes platība - 0,1 ha;
- reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 1,3 ha platībā.


1.2.6. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa - nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai un saistītajai infrastruktūrai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības 66720040128 daļu aptuveni 0,4475 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 4,2525 ha platībā, savukārt nodalot Zemes vienība 66720040311 daļu aptuveni 0,7374 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 0,5626 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra izvērtējumam (vēstule Nr. 8.2/23/1410) gan Zemes vienības 66720040128 atlikusī daļa, gan gan Zemes vienības 66720040311 atlikusī daļa, kas atrodas lauksaimnieciskajā teritorijā teritorijā, nevar būt mazākas par 2 ha. Līdz ar to Zemes vienības 66720040128 daļa 4,2525 ha platībā atbilst pašvaldības teritoriālajam plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt Zemes vienības 66720040311 daļa 0,5626 ha platībā neatbilst pašvaldības teritoriālajam plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikts, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Vienošanās par Zemes vienības 66720040311 atlikušās daļas aptuveni 0,5626 ha platībā saglabāšanu Nekustamā īpašuma īpašnieka īpašumā netika panākta.
1.2.7. Īpašnieks atbildi uz paziņojumu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu nesniedza un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica. Savstarpējās mutiskās pārrunās Īpašnieks sniedza informāciju, ka dzīvojamās mājas, kurai 2020. gada 23. aprīlī izdota būvatļauja Nr. BIS-BV-4.1-2020-2495 (13.1.1-17) un kuras novietojums sākotnēji paredzēts Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā, būvniecību tomēr neplāno uzsākt. Īpašnieks Institūcijā nav iesniedzis dzīvojamās mājas projekta dokumentāciju.  

2. Situācija pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040494 – 0,0073 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040495 – 0,39 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040496 – 4,15 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040488 – 0,55 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040489 – 0,76 ha platībā.
2.2. Kadastrā veiktie ieraksti par Nekustamā īpašuma daļu:
2.2.1. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040495 – 0,39 ha platībā.
2.2.1.1. Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,39 ha;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija – 0,39 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,02 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,29 ha.
2.2.1.2. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,38 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,38 ha);
- zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
2.2.1.3. Zemes vienības lietošanas mērķis:
- zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā 1101 – 0,39 ha;
2.2.2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040494 – 0,0073 ha platībā.
2.2.2.1. Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,0073 ha;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija– 0,0073 ha.
2.2.2.2. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,0073 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,0073 ha).
2.2.2.3. Zemes vienības lietošanas mērķis:
- zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā 1101 – 0,0073 ha.
2.2.3. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040488 – 0,55 ha platībā.
2.2.3.1. Apgrūtinājumi:
-  biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,55 ha;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija – 0,55 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,2 ha.
2.2.3.2. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,44 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,44 ha);
- ūdens objektu zeme – 0,07 ha;
- pārējās zemes platība – 0,04 ha.
2.2.3.3. Zemes vienības lietošanas mērķis:
- zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā 1101 – 0,55 ha.
2.2.4. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040489 – 0,76 ha platībā.
2.2.4.1. Apgrūtinājumi:
-  biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,76 ha;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija – 0,76 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,2 ha.
2.2.4.2. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,65 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,65 ha);
- ūdens objektu zeme – 0,07 ha;
- pārējās zemes platība – 0,04 ha.
2.2.4.3. Zemes vienības lietošanas mērķis:
- zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā 1101 – 0,76 ha.

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.

3. Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 3. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma "Vārpas-1" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040128) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040494) 0,0073 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040495) 0,39 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040488) 0,55 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040489) 0,76 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotajā vērtējumā noteiktajai tirgus vērtībai 18700,70 EUR (astoņpadsmit tūkstoši septiņi simti euro, 70 centi), tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040494) 0,0073 ha platībā tirgus vērtība – 85,41 EUR jeb 1,17 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040495) 0,39 ha platībā tirgus vērtība – 4 563 EUR jeb 1,17 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040488) 0,55 ha platībā tirgus vērtība – 5 885 EUR jeb 1,07 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040489) 0,76 ha platībā tirgus vērtība – 8 132 EUR jeb 1,07 EUR par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040495 atsevišķi augošu koku tirgus vērtība – 35,29 EUR.

Institūcijā saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 18. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3601 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 18 700,70 EUR. 

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Vārpas-1" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040128) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040494) 0,0073 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040495) 0,39 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040488) 0,55 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040489) 0,76 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk