Anotācija (ex-ante)

22-TA-250: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 279 "Noteikumi par izņēmumiem, kad nepiemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 24. aprīļa noteikumos Nr.279 “Noteikumi par izņēmumiem, kad nepiemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85” (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, lai izmantotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regulā (ES) 2020/1054, ar ko Regulu (EK) Nr. 561/2006 groza attiecībā uz minimālajām prasībām par maksimālajiem transportlīdzekļa ikdienas un iknedēļas vadīšanas laikiem, minimālajiem pārtraukumiem un ikdienas un iknedēļas atpūtas laikposmiem un ar ko Regulu (ES) Nr. 165/2014 groza attiecībā uz pozicionēšanu ar tahogrāfu palīdzību (turpmāk – Regula (ES) 2020/1054) paredzēto iespēju nacionālajos normatīvajos aktos:
papildināt to iekšzemes pārvadājumu veidu sarakstu, uz kuriem neattiecina atsevišķas darba un atpūtas laika uzskaites prasības;
noteikt, ka transportlīdzekļus, ar kuriem šos pārvadājumus veic, var neaprīkot ar transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīci.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Regulā (ES) 2020/1054 paredzēto iespēju papildināt to iekšzemes pārvadājumu veidu sarakstu, uz kuriem neattiecina atsevišķas darba un atpūtas laika uzskaites prasības, noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka transportlīdzekļus, ar kuriem šos pārvadājumus veic, var neaprīkot ar transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīci.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2020.gada 31.jūlijā Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī tika publicēta Regula (ES) 2020/1054, kuras 1.pantā ietverti grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulas (EK) Nr.561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr.3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr.2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr.3820/85 (turpmāk - Regula (EK) 561/2006) 13.panta 1.punktā, iekļaujot šādus apakšpunktus:
“q) transportlīdzekļiem vai transportlīdzekļu kombinācijām, ar kuriem celtniecības uzņēmumam pārvadā būvtehniku ne vairāk kā 100 km rādiusā no uzņēmuma bāzes vietas, ar noteikumu, ka minētā transportlīdzekļa vadīšana nav transportlīdzekļa vadītāja pamatnodarbošanās;
r) transportlīdzekļiem, kurus izmanto gatavo betona maisījumu piegādei”, kā arī noteikts, ka no 2024.gada 31.decembra kontroles laikā jāuzrāda ar darba un atpūtas laika uzskaiti saistītā informācija par laikposmu, kas ietver vismaz kontroles dienu un iepriekšējās 56 dienas.  
Eiropas Savienības dalībvalstis var izvēlēties, kurus no Regulas (EK) 561/2006 13.panta 1. punktā iekļautajiem izņēmumiem iekļaut nacionālajos normatīvajos aktos, nosakot, ka Regulas (EK) Nr. 561/2006 6., 7., 8. un 9.pantu nepiemēro un ar transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīci transportlīdzekļus var neaprīkot, ja tiek veikts iekšzemes pārvadājums. Latvija pašlaik ir izvēlējusies attiecināt izņēmumu uz pārvadājumu veidiem, kas minēti Regulas (EK) Nr. 561/2006 13.panta 1.punkta “a”, “b”, “c”, “d”, “g”, “h”, “i”, “j”, “k”, “l”, “m”, “n”, “o”, “p”, “q” un “r” apakšpunktā.
Padomes 1985.gada 20.decembra Regula (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrol­ierīcēm, ko izmanto autotransportā,  ir atcelta un darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīces prasības ietvertas Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 4.februāra Regulā (ES) Nr. 165/2014 par tahogrāfiem autotransportā, ar kuru atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā, un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu (turpmāk - Regula (ES) 165/2014).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pilnībā izmantotu Regulas (EK) Nr. 561/2006 13.panta 1.punktā paredzēto iespēju attiecināt atsevišķus darba un atpūtas laika uzskaites izņēmumus uz noteiktiem iekšzemes autopārvadājumu veidiem, kuriem ir operatīvs raksturs un nav ievērojamas ietekmes autopārvadājumu tirgu, nepieciešams šo pārvadājumu veidu sarakstu pārskatīt, jo nereti ar celtniecības darbiem saistītos autopārvadājumus nepieciešams veikt operatīvi, kā arī nepieciešams veicināt mazas tonnāžas kravu pārvadājumu nodrošināšanai nelielos attālumos izmantot transportlīdzekļus, kuri darbojas ar dabasgāzi vai sašķidrināto gāzi, vai elektrību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā papildināt esošo izņēmumu sarakstu ar šādiem Regulas (EK) Nr. 561/2006 13.panta 1.punktā ietvertajiem apakšpunktiem:
f) transportlīdzekļiem, kurus izmanto, lai pārvadātu kravas līdz 50 kilometru rādiusā no vietas, kur bāzēts uzņēmums, kuri darbojas ar dabasgāzi vai sašķidrināto gāzi, vai elektrību, un kuru maksimālā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabes vai puspiekabes, nepārsniedz 7,5 tonnas;
q) transportlīdzekļiem vai transportlīdzekļu kombinācijām, ar kuriem celtniecības uzņēmumam pārvadā būvtehniku ne vairāk kā 100 km rādiusā no uzņēmuma bāzes vietas, ar noteikumu, ka minētā transportlīdzekļa vadīšana nav transportlīdzekļa vadītāja pamatnodarbošanās;
r) transportlīdzekļiem, kurus izmanto gatavo betona maisījumu piegādei.
Papildināt, ka bāzes vietas nosacījumi attiecināmi arī uz f) un q) apakšpunktos minētajiem pārvadājumiem, kā arī attiecīgi precizēt Pielikumu.  
Ietvert atsauci uz spēkā esošo darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīces prasības regulējošo Regulu (ES) 165/2014. Ietvert nosacījumu, ka no 2024.gada 31.decembra kontroles laikā jāuzrāda ar darba un atpūtas laika uzskaiti saistītā informācija par laikposmu, kas ietver vismaz kontroles dienu un iepriekšējās 56 dienas.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Autopārvadājumos nodarbinātie transportlīdzekļu vadītāji.
Ietekmes apraksts
Autopārvadājumos nodarbinātajiem transportlīdzekļu vadītājiem, veicot noteikta veida iekšzemes pārvadājumus, būs jāaizpilda pārskats, kas tiks izmantots arī kā viens no darba laika uzskaites dokumentiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Autopārvadājumu uzņēmumi, kas veic izņēmumu uzskaitījumā ietvertos iekšzemes pārvadājumus. Šiem uzņēmumiem jāveic nodarbināto autovadītāju darba laika uzskaite, izmantojot gan pārskatu, gan ievērojot citas vispārējās darba tiesiskās attiecības regulējošās prasības, kā arī no 2024.gada 31.decembra jānodrošina ar darba un atpūtas laika uzskaiti saistītā informācija par laikposmu, kas ietver vismaz kontroles dienu un iepriekšējās 56 dienas.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32006R0561
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regula (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85 [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 102, 11.04.2006.]
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R1054
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regula (ES) 2020/1054, ar ko Regulu (EK) Nr. 561/2006 groza attiecībā uz minimālajām prasībām par maksimālajiem transportlīdzekļa ikdienas un iknedēļas vadīšanas laikiem, minimālajiem pārtraukumiem un ikdienas un iknedēļas atpūtas laikposmiem un ar ko Regulu (ES) Nr. 165/2014 groza attiecībā uz pozicionēšanu ar tahogrāfu palīdzību [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regula (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85 [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 102, 11.04.2006.]
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (EK) Nr. 561/2006
13.panta 1.daļas (f) apakšpunkts
Grozījumu projekta- 1., 2. un 5.punkts (noteikumu 2.,4.punkts, pielikuma 5.kolonnas nosaukums)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Eiropas Savienības dalībvalstis var izvēlēties, kurus no Regulas (EK) 561/2006 13.panta 1. punktā iekļautajiem izņēmumiem iekļaut nacionālajos normatīvajos aktos, nosakot, ka Regulas (EK) Nr. 561/2006  6., 7., 8. un 9.pantu nepiemēro un ar transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites reģistrācijas kontrolierīci transportlīdzekļus var neaprīkot, ja tiek veikts iekšzemes pārvadājums. Latvija pašlaik ir izvēlējusies attiecināt izņēmumu uz pārvadājumu veidiem, kas minēti Regulas (EK) Nr. 561/2006 13.panta 1.punkta “a”, “b”, “c”, “d”, “g”, “h”, “i”, “j”, “k”, “l”, “m”, “n”, “o”, “p”, “q” un “r” apakšpunktā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regula (ES) 2020/1054, ar ko Regulu (EK) Nr. 561/2006 groza attiecībā uz minimālajām prasībām par maksimālajiem transportlīdzekļa ikdienas un iknedēļas vadīšanas laikiem, minimālajiem pārtraukumiem un ikdienas un iknedēļas atpūtas laikposmiem un ar ko Regulu (ES) Nr. 165/2014 groza attiecībā uz pozicionēšanu ar tahogrāfu palīdzību [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2020/1054
1.panta 12.punkta (b) apakšpunkts
Grozījumu projekta 1., 2. un 5.punkts (noteikumu 2., 4.pants, pielikuma 5.kolonnas nosaukums).
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Regulas (ES) 2020/1054
1.panta 15.punkts
Grozījumu projekta 3. punkts (noteikumu 6.2.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Regulas (ES) 2020/1054 
3.pants
Grozījumu projekta 4.punkts (noteikumu 9.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d7097227-8770-4e3c-8c3d-66e65720bd19/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi