Anotācija (ex-ante)

23-TA-1970: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 676 "Vīzu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai precizētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā normu pārņemšanu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, kā arī, lai sagatavotos grozījumu Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija regulā Nr. 767/2007/EK par Vīzu informācijas sistēmu (VIS) un datu apmaiņu starp dalībvalstīm saistībā ar īstermiņa vīzām (VIS regula) ieviešanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību pārņemšanu Latvijas Republikas nacionālajos normatīvajos aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Vispārējā kārtība, izņemot projekta 3.punktā iekļautos noteikumu 62.1-62.5 punktu, kas stāsies spēkā dienā, ar kuru piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1134, ar ko Vīzu informācijas sistēmas reformas nolūkā groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 767/2008, (EK) Nr. 810/2009, (ES) 2016/399, (ES) 2017/2226, (ES) 2018/1240, (ES) 2018/1860, (ES) 2018/1861, (ES) 2019/817 un (ES) 2019/1896 un atceļ Padomes Lēmumus 2004/512/EK un 2008/633/TI.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos nav iekļauts Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā 11.pantā paredzētais nosacījums par to, ka, izsniedzot vīzu sezonas darbiniekam, viņš rakstveidā jāinformē par tiesībām un pienākumiem, kas izriet no iepriekš minētās direktīvas, kā arī par sūdzību iesniegšanas procedūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši šobrīd spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, izsniedzot vīzu sezonas darbiniekam, vīzas izdevējiestāde personu neinformē par viņa tiesībām un pienākumiem un par iespējamo sūdzību iesniegšanas procedūru, kā tas paredzēts Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā 11.pantā.
Spēkā esošais normatīvais regulējums precīzi nenosaka procedūru un atbildīgās institūcijas datu labošanai un dzēšanai Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā, ja ārzemnieks, kura dati šajā sistēmā iekļauti, konstatējis neprecizitātes vai šos datus nepieciešams dzēst. 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā paredzēts pienākums vīzas izdevējiestādei, izsniedzot vīzu sezonas darbiniekam, viņu rakstveidā informēt par viņa tiesībām un pienākumiem, kā arī par sūdzību iesniegšanas procedūru. Rakstveida informāciju, kas izsniedzama personai, sagatavos Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde sadarbībā ar Labklājības ministriju, ietverot tajā nosacījumus, kas jāievēro ieceļošanas un uzturēšanās jomā, kā arī norādot personas tiesības vērsties valsts institūcijās, lai iesniegtu sūdzības par pārkāpumiem darba tiesību jomā. Direktīvas Nr. 2014/36/ES 11.panta pirmajā daļā noteikts arī pienākums nodrošināt pieteikuma iesniedzējam viegli pieejamu informāciju par visiem dokumentārajiem pierādījumiem, kas nepieciešami pieteikumam, un informāciju par ieceļošanu un uzturēšanos, tostarp sezonas darbinieka tiesībām un pienākumiem, un procesuālajām garantijām. Šis pienākums izpildīts ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību interneta vietnēs ievietoto informāciju par vīzas pieteikuma iesniegšanas kārtību un tam pievienojamajiem dokumentiem, kas sezonas darbinieku gadījumā pieejama vairākās valodās - latviešu, angļu, uzbeku, azerbaidžāņu un ķīniešu (mandarīnu) valodā.
Problēmas apraksts
Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos nav iekļauti nosacījumi par to, kādas procedūras ietvaros tiks veikta Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā iekļauto personas datu labošana un dzēšana un kuras būs atbildīgās institūcijas, kā arī nav norādīts, kura institūcija uzraudzīs personas datu drošību. 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā paredzēts, ka personas datu labošanu vai dzēšanu veic tā iestāde, kas izveidojusi vīzas pieteikumu, savukārt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes kompetencē ietilpst personas datu dzēšana no Nacionālās vīzu informācijas sistēmas, ja persona ieguvusi Latvijas pilsonību. Šādos gadījumos, ja personas vīzas pieteikumu izveidojusi cita Šengenas līguma dalībvalsts, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde paziņo šo faktu attiecīgajai dalībvalstij, lai tā varētu dzēst vīzas pieteikumu. 
Tiesību akta projektā iekļauta norāde uz Datu valsts inspekciju kā atbildīgo iestādi par datu uzraudzību un regulāri veicamu datu revīziju atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 9.jūlija Regulas Nr. 767/2008 par Vīzu informācijas sistēmu (VIS) un datu apmaiņu starp dalībvalstīm saistībā ar īstermiņa vīzām 41.pantā norādītajam. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ārzemnieki, kas saņem vīzas sezonas nodarbinātībai Latvijas Republikā un personas, kuru dati iekļauti Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā. Abām personu grupām ir tiesības uz informācijas saņemšanu par savām tiesībām un pienākumiem un informācijas sistēmās iekļautajiem datiem. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0036
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/36/ES ( 2014. gada 26. februāris ) par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā
Apraksts
Direktīva 2014/36/ES paredz trešo valstu pilsoņu uzņemšanas un uzturēšanās nosacījumus, viņiem ieceļojot sezonas nodarbinātības nolūkā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32008R0767-20230803
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Konsolidēts teksts: Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 767/2007 ( 2008. gada 9. jūlijs ) par Vīzu informācijas sistēmu ( VIS ) un datu apmaiņu starp dalībvalstīm saistībā ar īstermiņa vīzām ( VIS regula)
Apraksts
Regula paredz Vīzu informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju un tās izmantošanas kārtību.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/36/ES ( 2014. gada 26. februāris ) par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.panta otrā daļa
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālā tiesību akta projektā nav paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Norma neparedz rīcības brīvību. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Pārējās tiesību akta normas pārņemtas Imigrācijas likumā un Ministru kabineta 2010.gada 21. jūnija noteikumos Nr.552 "Ielūgumu apstiprināšanas un uzaicinājumu noformēšanas kārtība".
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Konsolidēts teksts: Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 767/2007 ( 2008. gada 9. jūlijs ) par Vīzu informācijas sistēmu ( VIS ) un datu apmaiņu starp dalībvalstīm saistībā ar īstermiņa vīzām ( VIS regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
25. panta 1. un 2. punkts
3. punkts (jaunais 62.4 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
37. panta 1. punkta "f" apakšpunkts
3. punkts (jaunais 62.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. panta 1., 2., 3., 4. punkts
3. punkts (jaunie 62.1, 62.2 un 63.3 punkti)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. panta 3. punkts
3. punkts (jaunais 62.5 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Pārējie Eiropas Savienības tiesību akta (regulas) panti piemērojami tieši, un to piemērošanai nacionālais regulējums jau ir ieviests Imigrācijas likumā un Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr.676 "Vīzu noteikumi" vai nav nepieciešams.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Labklājības ministrija
  • Valsts robežsardze
  • Datu valsts inspekcija
  • Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments un Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
1) Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei sadarbībā ar Labklājības ministriju jāizstrādā sezonas darbiniekam izsniedzamās informācijas apkopojums, ko Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersonas izsniegs sezonas darbiniekiem vienlaikus ar vīzas izsniegšanu.
2) Datu valsts inspekcija jau šobrīd veic uzraudzības iestādes pienākumus, līdz ar to šīs institūcijas funkcijas regulējums neietekmē, tas iekļauts tiesību akta projektā tikai tiesiskās noteiktības dēļ - lai personas informētu par institūciju, kurā viņas var vērsties iespējamo pārkāpumu datu aizsardzības jomā gadījumos.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā paredzētas trešo valstu pilsoņu tiesības saņemt informāciju par viņu personas datiem, kas iekļauti Vīzu informācijas sistēmā, kā arī tiesības lūgt grozīt un dzēst šos datus. Datu valsts inspekcija jau šobrīd veic uzraudzības iestādes pienākumus, līdz ar to šīs institūcijas funkcijas regulējums neietekmē, tas iekļauts tiesību akta projektā tikai tiesiskās noteiktības dēļ - lai personas informētu par institūciju, kurā viņas var vērsties iespējamo pārkāpumu datu aizsardzības jomā jautājumos.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi