Anotācija (ex-ante)

23-TA-909: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts aizsardzības dienesta likuma 30. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts aizsardzības dienesta karavīram ir tiesības uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā valsts aizsardzības dienesta karavīriem paredzēto apmaksāto veselības aprūpi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu veselības aprūpi valsts aizsardzības dienesta karavīriem saskaņā ar Valsts aizsardzības dienesta likumā un Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajām tiesībām uz veselības aprūpi.   
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālajos bruņotajos spēkos (turpmāk - NBS) tiek ieviests jauns aktīvā dienesta veids – valsts aizsardzības dienests. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 30. panta pirmajā daļā noteiktajam, valsts aizsardzības dienesta karavīriem dienesta laikā tiek nodrošināta tāda pati veselības aprūpe kā profesionālā dienesta karavīriem. Aktīvā dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpi regulē Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumi Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.468).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Valsts aizsardzības dienesta likuma 30.panta pirmajā daļā un Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39. panta pirmajā daļā valsts aizsardzības dienesta karavīriem noteikto tiesību realizēšanu, nepieciešams grozīt Ministru kabineta noteikumus Nr. 468.

Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 5.2. apakšpunkts šobrīd nosaka, ka karavīram apmaksā pacienta iemaksas un līdzmaksājumus par veselības aprūpes pakalpojumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes finansēšanu. Tāds pacienta maksājums kā pacienta iemaksa veselības aprūpes jomu regulējošajos tiesību aktos vairs nepastāv. Saskaņā ar Veselības aprūpes finansēšanas likuma 6.panta pirmo daļu, saņemot valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, persona veic pacienta līdzmaksājumu veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem. Pacienta līdzmaksājuma apmērs un samaksas nosacījumi ir noteikti Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 „Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”. Līdz ar to nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 5.2. apakšpunktā norādīto atsauci uz citiem Ministru kabineta noteikumiem atbilstoši aktuālajam regulējumam, tas ir, atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumiem Nr.555 „Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”.

Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 12. punkts nosaka, ka, ja karavīrs veselības aprūpes iestādei par viņam sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ir samaksājis no personiskajiem līdzekļiem saskaņā ar šo noteikumu 4.1 punktu, Nacionālie bruņotie spēki viņam kompensē šos izdevumus. Lai saņemtu kompensāciju par samaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, karavīrs iesniedz Nacionālo bruņoto spēku komandierim iesniegumu par izdevumu atlīdzināšanu, kā arī veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu un to samaksu apliecinošus veselības aprūpes iestādes (ārsta) izsniegtus dokumentus (piemēram, rēķinus, kvītis, kases čekus, ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījumus pakalpojumu saņemšanai), kuros norādīts pakalpojumu saņēmēja vārds, uzvārds, personas kods, datums, iestādes nosaukums un sniegtie veselības aprūpes pakalpojumi.
Ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījums ir būtisks dokuments, kas nepieciešams, lai karavīram, valsts aizsardzības dienesta karavīram apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumus, un tas ir nepieciešams, lai novērstu nelietderīgu līdzekļu izlietojumu un pacients apmeklētu tikai tos speciālistus, ko rekomendē ģimenes ārsts vai speciālists, tādējādi nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 12. punktu.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumiem Nr. 134 „Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” tiek nodrošināta arī elektroniskās receptes lietošana. Līdz ar to nepieciešams papildināt Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 13.1. apakšpunktu ar informāciju par elektronisko recepti.  
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 grozījumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Valsts aizsardzības dienesta likumā noteiktās valsts aizsardzības dienesta karavīra tiesības dienesta laikā saņemt no Aizsardzības ministrijas budžeta apmaksātu veselības aprūpi.

Papildus tiek veikts precizējums Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 5.2. apakšpunktā, precizējot apakšpunktu atbilstoši aktuālajam normatīvajam regulējumam, tas ir, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr.555 „Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”.

Ņemot vērā, ka ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījums ir būtisks dokuments, kas nepieciešams, lai karavīram, valsts aizsardzības dienesta karavīram apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumus, un tas ir nepieciešams, lai novērstu nelietderīgu līdzekļu izlietojumu un pacients apmeklētu tikai tos speciālistus, ko rekomendē ģimenes ārsts vai speciālists, tiek veikts redakcionāls precizējums Noteikumu Nr. 468 12. punktā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 11.marta noteikumiem Nr.134 „Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” tiek nodrošināta arī elektroniskā nosūtījuma ambulatora/stacionāra pakalpojuma saņemšanai lietošana, tādējādi nosūtījums var būt noformēts papīra formā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību vai kā elektroniskā nosūtījuma izdruka. 

Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumiem Nr. 134 „Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” tiek nodrošināta arī elektroniskās receptes lietošana, tādējādi tiek precizēts Ministru kabineta noteikumu Nr. 468 13.1.apakšpunkts, papildinot aiz vārdiem „receptes kopiju” ar vārdiem „vai elektroniskās receptes izdruku”.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs valsts aizsardzības dienesta karavīrus. Noteikumu projekts papildina personu loku, kas NBS ir tiesīgi saņemt NBS apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
130 500
0
287 400
0
530 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
130 500
0
287 400
0
530 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
130 500
0
287 400
0
530 000
0
344 500
2.1. valsts pamatbudžets
130 500
0
287 400
0
530 000
0
344 500
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
-344 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
-344 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
344 500
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumiem Nr. 468, NBS nodrošina apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus aktīvā dienesta karavīriem un zemessargiem, ja veselības bojājums ir gūts dienesta uzdevumu izpildē vai apmācībā. Apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi tiek nodrošināti ārstniecības iestādēs, ar kurām NBS ir noslēgusi pakalpojumu līgumu, ar NBS ārstniecības iestādes nosūtījumu, kā arī veicot par veselības aprūpes pakalpojumiem samaksāto personisko līdzekļu atlīdzināšanu NBS komandiera noteiktajā kārtībā. Zobu higiēnista sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ir noteikts limits 80,00 EUR viena gada laikā.
Anotācijā iekļautie aprēķini balstās uz NBS veselības aprūpes izdevumu statistikas par 2021. gadu un 2022. gadu, kā arī aktuāli prognozējamajiem veselības aprūpes pakalpojumu cenu pieaugumu radītajiem turpmākajos gados. Vidēji statistiski apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi 1 personai 2021. sastādīja ~ 295 EUR/gadā, savukārt 2022. gadā  ~ 362 EUR.
Ņemot vērā 2022. gadā veselības aprūpes pakalpojumu cenu pieaugumu un prognozējamo cenu pieaugumu vismaz par 20%,  apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu segšanai 1 valsts aizsardzības dienesta karavīram 2023. gadā būtu nepieciešams  paredzēt ne mazāk kā 435 EUR. Savukārt 2024. un turpmākajos gados, ņemot vērā prognozējamo cenu pieaugumu par  10-15 % gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Finansējuma aprēķins 2023.-2026.gadam veikts ievērojot šādus principus:
Viena karavīra veselības aprūpes pakalpojumu provizoriskā summa 2023.gadam ir 435 EUR, 2024.gadam EUR 479, 2025.gadā EUR 530 un 2026.gadā EUR 583;
Plānotais valsts aizsardzības dienesta (turpmāk - VAD) karavīru skaits pa gadiem – 2023.gadā līdz 300 karavīri, 2024.gadā līdz 600 karavīri, 2025.gadā līdz 1 000 karavīri un 2026.gadā līdz 1 500 karavīri.

Nepieciešamais finansējums pa gadiem:

2023.gada EUR 130 500 (300 VAD karavīri x EUR 435 gadā)
2024.gada EUR 287 400 (600 VAD karavīri x EUR 479 gadā)
2025.gada EUR 530 000 (1 000 VAD karavīri x EUR 530 gadā)
2026.gadā izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru līdz EUR 344 500.                  
2026.gadā nepieciešamais finansējums līdz EUR EUR 874 500 (1 500 VAD karavīri x EUR 583 gadā), kur EUR 530 000 finansējums saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2025.gadam un 2026.gadā – EUR 344 500 izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru.

VAD karavīru veselības aprūpes pakalpojumu apmaksa primāri tiks nodrošināta no budžeta apakšprogrammā 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” NBS veselības aprūpes plānotā finansējuma un nepieciešamības gadījumā tiks veikta finansējuma pārplānošana pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apakšprogrammas ietvaros. 
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta par VAD karavīriem apmaksājamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”. Nepieciešamības gadījumā tiks iesniegti priekšlikumi apropriācijas izmaiņām starp budžeta programmām un apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts attiecināms uz valsts aizsardzības dienesta karavīriem

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināts pakalpojuma saņēmēju skaits, līdz ar to papildinās dokumentu pārbaudes un apstrādes laiks, kā arī pakalpojumu sniegšanas laiks
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paplašina personu loku, kurām Nacionālie bruņotie spēki nodrošina iespēju saņemt apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi