Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1162: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt regulējumu īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai reglamentētajās profesijās Latvijā 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis novērst neatbilstību starp  Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumiem Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā" (turpmāk - noteikumi Nr. 47) un Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 460 “Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām”, kā arī lai mazinātu šķēršļus īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai reglamentētajās profesijās Latvijā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr.47 spēkā esošajā redakcijā noteiktas reglamentēto profesiju specialitātes vairākos gadījumos nesakrīt ar noteikumos Nr. 460 noteiktajām reglamentēto profesiju specialitātēm. 
Izvirzītās prasības īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem nosaka ierobežojumus, kādus dokumentus viņiem ir jāiesniedz; šos ierobežojumus ir lietderīgi paplašināt, tādējādi padarot elastīgākas visas prasības kopumā.
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 558 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" 39. punktā nosaka, ka dokumenta atvasinājums ir dokuments, kas pilnībā vai daļēji atveido dokumenta oriģinālu. Dokumenta atvasinājumu izstrādā noraksta, izraksta vai kopijas veidā. Līdz ar to noteikumos Nr. 47 paredzētais, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam ir jāiesniedz tikai savu dokumentu oriģināli vai kopijas, ir pārāk ierobežojošs, jo arī noraksti un izraksti pieder pie dokumentu atvasinājumu veidiem.
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam dokumentus, kas apliecina pretendenta valsts valodas zināšanu prasmi profesionālo pienākumu veikšanai atbilstošā līmenī, deklarācijai pievienot ir ieteicams, bet tomēr tā nav obligāta prasība.
Noteikumi Nr. 47 neparedz, ka deklarācija ir jāiesniedz personai, kura sniedz īslaicīgus pakalpojumus zvērināta revidenta profesijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sakarā ar pieņemtajiem Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumiem Nr. 80 “Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 460 “Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām”” ir noteiktas izmaiņas pedagoga reglamentētās profesijas specialitātēs, vairāku specialitāšu vietā nosakot vienu – skolotājs, tāpat ir noteiktas specialitātes būveksperta profesijā - arhitekts būveksperts, būvinženieris būveksperts un elektroinženieris būveksperts.
Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 249 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 460 "Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām"” rada izmaiņas attiecībā specialitātāšu noteikšanu māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijā.

Tā kā vienlaicīgi izmaiņas netika veiktas arī noteikumos Nr. 47, ir izveidojusies neatbilstība starp diviem Ministru kabineta noteikumiem (Nr. 47 un Nr. 460) .

Mainot numerāciju 1.pielikumā, atbilstošas tehniskas izmaiņas tiek veiktas arī noteikumu Nr. 47 3.6 apakšpunktā, 9. un 12. punktā.

Visi dokumentu veidi, kādus valsts drīkst pieprasīt iesniegt īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam, ir noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvas 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu (turpmāk – direktīva 2005/36/EK) 7. panta 2.punktā. Tā kā te nav minēts, ka valsts drīkst pieprasīt īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam iesniegt valsts valodas zināšanas apliecinošu dokumentu, noteikumu Nr.47 2. pielikuma 22.8 apakšpunktā noteiktais neatbilst direktīvas 2005/36/EK prasībām.

Ja īslaicīgais pakalpojumu sniedzējs - zvērināts revidents - neiesniedz deklarāciju, Latvijas zvērinātu revidentu asociācija nav informēta par viņa darbību un viņš netiek reģistrēts zvērinātu revidentu reģistrā, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienestam nav iespējas pārliecināties, ka revīzijas pakalpojumu patiešām ir sniedzis zvērināts revidents. Tādēļ Latvijas zvērinātu revidentu asociācijai jāiekļauj šāds īslaicīgā pakalpojuma sniedzējs attiecīgajā reģistrā. Lai to izdarītu, Latvijas zvērinātu revidentu asociācijai ir nepieciešams zināt, ka tāda persona vēlas sniegt īslaicīgus pakalpojumus Latvijā
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paplašināt noteikumos Nr. 47 noteiktās prasības, kādus dokumentus var iesniegt īslaicīgu pakalpojumu sniedzējs:
3.4. apakšpunktā ir noteikts, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam jāiesniedz dokumentus, kas apliecina deklarācijā norādītajai profesijai atbilstošu izglītību un profesionālo kvalifikāciju (oriģinālus vai apliecinātas kopijas). Noteikumu projekts paredz noteikt, ka  dokumentus, kas apliecina deklarācijā norādītajai profesijai atbilstošu izglītību un profesionālo kvalifikāciju var iesniegt kā oriģinālus vai notariāli apliecinātu attiecīgo dokumentu atvasinājumus (norakstus, izrakstus vai kopijas);
3.5. apakšpunktā ir noteikts, ka ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam jāiesniedz likumīgā statusa valsts kompetento institūciju izdotus dokumentus (oriģinālus), savukārt noteikumu projekts paredz noteikt, ka var iesniegt arī notariāli apliecinātus attiecīgo dokumentu atvasinājumus (norakstus, izrakstus vai kopijas);
3.7. apakšpunktā analoģiski ir pieļauta iespēja, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam ļauts iesniegt ne tikai dokumenta oriģinālu, bet arī kopijas. 

Noteikumu projekts paredz saskaņot pedagoga profesijas specialitāti ar Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 460 “Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām” noteikto pedagoga profesijas specialitāti un būveksperta profesijas specialitātes.
Noteikumu Nr. 47 1.pielikums tiek papildināts ar zvērināta revidenta profesiju, paredzot, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam zvērināta revidenta profesijā Latvijas zvērinātu revidentu asociācijā ir jāiesniedz deklarācija, dokumentu, kas apliecina, ka personai nav ierobežotas vai liegtas tā likumīgā statusa valstī strādāt šajā profesijā, kā arī reglamentēto profesiju likuma 42. panta desmitajā daļā noteikto informāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts padarīs elastīgākas iespējas ārvalstu speciālistiem piekļūt īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai, jo viņiem ir plašāka izvēle iesniegt dažādus dokumentus, piemēram, uzrādīt ne tikai oriģinālus, bet arī to kopijas.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paplašinot iespējas piekļūt īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai, tie tiks sniegti vairāk.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paplašinot iespējas piekļūt īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai, tie tiks sniegti vairāk, kas var palielināt konkurenci, ietekmējot pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanos un cenu pazemināšanos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktais var palielināt citu Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu profesionāļu darbību Latvijā. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32005L0036
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra direktīva 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu
Apraksts
Noteikumu projekts atbilst direktīvā 2005/36/EK noteiktajām prasībām īslaicīgu pakalpojumu sneigšanai. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra direktīva 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
7.panta 2.punkta f) apakšpunkts
8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas attiecībā uz māsas (vispārējās aprūpes māsas0  un pedagoga profesijām ir uzskatāmas par tehniska rakstura izmaiņām, kas izriet no jau iepriekš pieņemtajiem tiesību aktiem, kuru izstrādes laikā tika veiktas adekvātas konsultācijas ar ieinteresētajām un iesaistītajām institūcijām. 
Minēti tiesību akti ir: Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 249 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 460 "Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām"” un Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumi Nr. 80 “Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 460 “Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt iespēju īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam zvērināta revidenta profesijā veikt kvalifikācijas pārbaudi. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 9.13. punktu, šādā gadījumā ir jāveic prasības samērīguma novērtējums atbilstoši šo noteikumu pielikumā noteiktajai veidlapai. Samērīguma novērtēšanu veica Finanšu ministrija.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi