24-TA-2283: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktu, kā arī Atkritumu apsaimniekošanas likumu un Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumiem Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodrošināt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesa ietvaros izņemto lietisko pierādījumu utilizēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2018. gada 8. maijā Rīgas brīvostas muitas kontroles punktā 0210, veicot tranzīta kravas, kas sastāvēja no 32 gab. 200 litru mucām ar caurspīdīgu šķidrumu, muitas kontroli, tika veikts šķidruma paraugu ekspresa tests, kas uzrādīja kokaīna klātbūtni paraugos. 2018. gada 9. maijā tika uzsākts kriminālprocess Nr.15840022218 pēc Krimināllikuma 1901. panta pirmajā daļā paredzētā noziedzīgā nodarījuma sastāva pazīmēm, t.i. par narkotisko vai psihotropo vielu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas valsts robežai nelikumīgā veidā.
2018. gada 26. jūlijā tika paņemti šķidruma paraugi no visām 32 mucām. Ķīmiskā ekspertīze tika veikta visiem paraugiem, un saskaņā ar VID Muitas pārvaldes Muitas laboratorijas eksperta 2018. gada 30. augusta atzinumu, ekspertīzei iesniegtie 27,586 litri bezkrāsainā, dzidrā šķidruma, kas atradās 32 stikla pudelēs, ir 31 158,8 g gamma-butirolaktons (GBL).
Ņemot vērā, ka ar lietiskajiem pierādījumiem ir veiktas visas nepieciešamās procesuālās darbības un tālākā uzglabāšana kriminālprocesa mērķu sasniegšanai vairs nav nepieciešama, bet to atdošana īpašniekam nav iespējama, jo narkotisko un psihotropo vielu apgrozība aizliegta ar likumu, pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 239. panta ceturto daļu, tika nolemts lietiskos pierādījumus (izņemtos paraugus un 32 mucas ar kopējo svaru 6 400 kg) iznīcināt kopā ar iepakojumiem.
Valsts vides dienesta ieskatā norādīto ķīmisko vielu gamma-butirolaktonu jāklasificē kā laboratoriju ķīmiskās vielas, kuras sastāv no bīstamām vielām vai satur bīstamas vielas, arī laboratoriju ķīmisko vielu maisījumi vai nederīgas organiskās ķīmiskās vielas, kuras sastāv no bīstamām vielām vai satur bīstamas vielas.
Lai nodrošinātu bīstamo vielu iznīcināšanu, ir noslēdzies iepirkums un atbilstoši iepirkuma rezultātiem VID ir nepieciešami finanšu līdzekļi 45 380 euro bīstamo vielu iznīcināšanai.
2018. gada 26. jūlijā tika paņemti šķidruma paraugi no visām 32 mucām. Ķīmiskā ekspertīze tika veikta visiem paraugiem, un saskaņā ar VID Muitas pārvaldes Muitas laboratorijas eksperta 2018. gada 30. augusta atzinumu, ekspertīzei iesniegtie 27,586 litri bezkrāsainā, dzidrā šķidruma, kas atradās 32 stikla pudelēs, ir 31 158,8 g gamma-butirolaktons (GBL).
Ņemot vērā, ka ar lietiskajiem pierādījumiem ir veiktas visas nepieciešamās procesuālās darbības un tālākā uzglabāšana kriminālprocesa mērķu sasniegšanai vairs nav nepieciešama, bet to atdošana īpašniekam nav iespējama, jo narkotisko un psihotropo vielu apgrozība aizliegta ar likumu, pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 239. panta ceturto daļu, tika nolemts lietiskos pierādījumus (izņemtos paraugus un 32 mucas ar kopējo svaru 6 400 kg) iznīcināt kopā ar iepakojumiem.
Valsts vides dienesta ieskatā norādīto ķīmisko vielu gamma-butirolaktonu jāklasificē kā laboratoriju ķīmiskās vielas, kuras sastāv no bīstamām vielām vai satur bīstamas vielas, arī laboratoriju ķīmisko vielu maisījumi vai nederīgas organiskās ķīmiskās vielas, kuras sastāv no bīstamām vielām vai satur bīstamas vielas.
Lai nodrošinātu bīstamo vielu iznīcināšanu, ir noslēdzies iepirkums un atbilstoši iepirkuma rezultātiem VID ir nepieciešami finanšu līdzekļi 45 380 euro bīstamo vielu iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iznīcināšanai nodotās 32 metāla mucas ar gamma-butirolaktonu tiek uzglabātas un aizņem platību Rīgas brīvostas muitas kontroles punkta fiziskās kontroles hallē, Uriekstes ielā 16, Rīgā un traucē muitas kontroļu veikšanai, kā arī to ilgstoša glabāšana var radīt vides piesārņojumu un papildus izdevumus. Gadījumā, ja mucas uzglabāšanas laikā tiks bojātas, tad iespējama vielas noplūde un būtiska ietekme muitas darbu (t.i., noplūdes likvidēšana, cilvēku veselības stāvokļa un vides piesārņojuma novērtēšana).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu bīstamo atkritumu iznīcināšanu, VID organizēja iepirkuma procedūru un iepirkuma rezultātā starp VID un AS “BAO” 2024. gada 30. augustā ir noslēgts līgums Nr. FM VID 2023/225 “Ķīmisko atkritumu iznīcināšanas pakalpojumu nodrošināšana”, kura ietvaros AS “BAO” nodrošinās ķīmiskās vielas - gamma-butirolaktona un metāla mucu (32 gab.) iekraušanu/savākšanu to atrašanās adresē Rīgā, transportēšanu līdz pagaidu glabāšanas vietai/ iznīcināšanas vietai un iznīcināšanu. Līguma kopējā summa ir 45 380 euro (ar PVN).
Lai novērstu riskus Rīgas brīvostas muitas kontroles punkta darbības traucējumiem, ko rada videi bīstamas kravas uzglabāšana muitas kontroles punkta fiziskās kontroles hallē un ņemot vērā, ka 2024. gada budžetā no VID pamatfunkciju īstenošanai piešķirtā finansējuma (Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”) nav iespējams segt ar bīstamo atkritumu iznīcināšanu saistītos izdevumus, ir nepieciešams piešķirt finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 45 380 euro apmērā.
Lai novērstu riskus Rīgas brīvostas muitas kontroles punkta darbības traucējumiem, ko rada videi bīstamas kravas uzglabāšana muitas kontroles punkta fiziskās kontroles hallē un ņemot vērā, ka 2024. gada budžetā no VID pamatfunkciju īstenošanai piešķirtā finansējuma (Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”) nav iespējams segt ar bīstamo atkritumu iznīcināšanu saistītos izdevumus, ir nepieciešams piešķirt finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 45 380 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
45 380
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
45 380
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-45 380
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-45 380
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
45 380
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Līguma par ķīmiski bīstamo atkritumu iznīcināšanu kopējā summā ir iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar gamma-butirolaktona izsūknēšanu no mucām to atrašanās adresē Rīgā, vielas transportēšanu līdz iznīcināšanas vietai un iznīcināšanu, metāla mucu, kurās atrodas ķīmiskās vielas, skalošanu un iznīcināšanu, vietas satīrīšanu, ja sūknēšanas vai transportēšanas laikā notiek vielas izlīšana, un nepieciešamo atļauju saņemšanu no trešajām personām, kas nepieciešamas iepirkuma līguma savlaicīgai un kvalitatīvai izpildei. Kopējās izmaksas ir 45 380 euro (ar PVN).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts skar finansējuma pārdali starp budžeta resoriem. Tiesību akta projekts neparedz mainīt spēkā esošo muitas kontroles vai bīstamo atkritumu apsaimniekošanas jomas regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi